• isoldelively

    Bf augusti 2022

    Hittar ingen tråd för oss med bf i augusti så skapar en här där vi kan samlas! :) Själv har jag bf 6 augusti om allt går vägen, vågar inte riktigt tro att det är sant ännu.

  • Svar på tråden Bf augusti 2022
  • Ingetnamn123

    Här är det en till bebis som har börjat bråka och grinna innan varje tupplur och läggdags. Även matningen som var våra lugna stud är nästa borta. 
    Han sover väldigt korta stunder under dagen. Förut kunde han sova 20-30 minuter men nu är det ännu värre och ibland har man vaggat honom i flera minuter och lyckats få honom sova men så vaknar han efter 5 minuter😵?💫 
    De senaste två dygnen har varit värst då han är jättetrött men vägrar sova oavsett vad man än gör. Sover dåligt även på natten. 
    Antar att han är inne på 4 månaders sleep regression som fler av eran bebisar verkar ha. Han är 3,5 just nu.
    Hoppas verkligen att det här går över inom kort för alla våra bebisar🙏🏻

  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-11-26 07:19:41 följande:
    Är bara nyfiken. När man skriver att barnet sover mellan x-x antal timmar på natten, med amning däremellan. Innebär det att hen somnar om direkt då. kul med utvecklingen. Såg att det bildats en BF Augusti 2023. Ha ha, det väcker andra minnen.. tänk att vi nu sitter med 4 månaders bebisar
    Ja Alice vaknar inte ens för maten utan hon ligger brevid och jag stoppar in tutten, haha, hon suger till hon e nöjd och släpper sen genom att luta bak huvet lite och då tar jag bort den lite men ligger naken så tillgången finns men jobbigt då hon bara ammar på vänster, högern får jag handmjölka och använda till att spä ut pureer med hehe. Ja utvecklingen går framåt, ta i trä så har vi inga problem med övertrötthet eller att hon är missnöjd, kan va vaken 3 tim åt gången utan att va ledsen, somnar snabbt i vagn ute och inför natten kan hon gny lite men inte mer än så, hmm nu lär vi få en skit natt bara för det haha, jinxa inget lixom. Hehe fick tillbaka mensen igår och tänkte på att det var exakt ett år sen den var för sista gången, att nu sitta med en 4 månaders är galet. Tiden har gått så fort sen hon kom. I helgen blir det dop:)
  • Tino
    Nilla6 skrev 2022-11-28 18:04:24 följande:
    Ja Alice vaknar inte ens för maten utan hon ligger brevid och jag stoppar in tutten, haha, hon suger till hon e nöjd och släpper sen genom att luta bak huvet lite och då tar jag bort den lite men ligger naken så tillgången finns men jobbigt då hon bara ammar på vänster, högern får jag handmjölka och använda till att spä ut pureer med hehe. Ja utvecklingen går framåt, ta i trä så har vi inga problem med övertrötthet eller att hon är missnöjd, kan va vaken 3 tim åt gången utan att va ledsen, somnar snabbt i vagn ute och inför natten kan hon gny lite men inte mer än så, hmm nu lär vi få en skit natt bara för det haha, jinxa inget lixom. Hehe fick tillbaka mensen igår och tänkte på att det var exakt ett år sen den var för sista gången, att nu sitta med en 4 månaders är galet. Tiden har gått så fort sen hon kom. I helgen blir det dop:)
    Min bebis tar bara höger bröst. :) ibörjan pumpade jag men har slutat med det höger bröst är dubbelt så stort som vänster. 
  • Nilla6
    Tino skrev 2022-11-28 19:39:45 följande:
    Min bebis tar bara höger bröst. :) ibörjan pumpade jag men har slutat med det höger bröst är dubbelt så stort som vänster. 
    Jag dubbelpumpade ett bra tag och gav i flaska för att öka på mängden för att hoppas på helamning, slutade pumpa för typ 2 veckor sen, så ammar typ var 3e timme men hon får 2 flaskor ersättning om dan, en på morgonen och en till natten, mitt vänstra är dubbelt så stort som det högra;) 
  • Frida123123

    Puffar igång tråden igen. Misstänker att alla har fullt upp med de små och kanske förberedelse inför julen. språng 4. Ja jag vet inte. Vissa dagar är han gnällig andra dagar går det bättre. Däremot tycker jag att han har mer behov av att äta på kvällen, men det kanske har med att de är inne i en utvecklingsfas just nu. Min kille får flaska och äter var tredje-fjärde timme dygnet runt. Även om de är underbara och en fin ålder så ska jag inte hymla om att jag längtar tills han blir äldre och man kan interagera tillsammans på ett annat sätt. 


    På måndag är det dags för 4 månaders vikt och vägning och tydligen samtal om smakportioner. För 6 veckor sedan vid kommande besök vägde han 5600. Han har tidigare gått upp 150-200 i veckan vilket gör att han iaf borde ligga på 6,5 kg. Vi får se men tyngre och tyngre blir det dag för dag som går, speciellt för en bebis som totalvägrar bärsele. 

    Uppdatera gärna ni med hur det går för er? 

  • Tino
    Frida123123 skrev 2022-12-06 10:06:03 följande:

    Puffar igång tråden igen. Misstänker att alla har fullt upp med de små och kanske förberedelse inför julen. språng 4. Ja jag vet inte. Vissa dagar är han gnällig andra dagar går det bättre. Däremot tycker jag att han har mer behov av att äta på kvällen, men det kanske har med att de är inne i en utvecklingsfas just nu. Min kille får flaska och äter var tredje-fjärde timme dygnet runt. Även om de är underbara och en fin ålder så ska jag inte hymla om att jag längtar tills han blir äldre och man kan interagera tillsammans på ett annat sätt. 


    På måndag är det dags för 4 månaders vikt och vägning och tydligen samtal om smakportioner. För 6 veckor sedan vid kommande besök vägde han 5600. Han har tidigare gått upp 150-200 i veckan vilket gör att han iaf borde ligga på 6,5 kg. Vi får se men tyngre och tyngre blir det dag för dag som går, speciellt för en bebis som totalvägrar bärsele. 

    Uppdatera gärna ni med hur det går för er? 


    Roligt att få en uppdatering. :) Lycka till på 4-månaderskontrollen. Vi har varit på den och bebisen vägde så 7,6 kg. Det går bra för oss. Bebisen är enkel, han är nöjd nästan jämt så länge han får vara med, vägrar vagn, bil och napp. Men sele och sjal är toppen här. Sover okej så länge han får sova nära mig. Hade en period han sov dåligt men det har gått över tack och lov. 
  • Nilla6

    4.5 månader här, Alice vägde 6 kg och var 63 cm lång i måndags, äter mer och mer så verkar vara nån tillväxt nu. Smakar lite olika saker i smaknapp samt gröt, inga mängder än då hon är lite liten än. Sover bra på dagarna men uselt på nätterna nu, vänder sig till mage hela tiden o så spyr hon så det blir blött överallt. Har börjat få upp rumpan i vädret när hon ligger på mage, och kan sträcka armarna rakt upp som en armhävning, stark för att vara 3.5 veckor tidig hehe.

  • Semlan3

    Kul att läsa om hur ni har det!vår bebis vägde 7,2 på 3 månaders kontrollen. Har inte nästa kontroll förrän efter jul. Ska bli spännande. Tycker hon är mer vaken och med, skrattar åt sina systrar och är verkligen intresserad av vad som händer. Sover fortfarande korta stunder på dagarna, så fort vagnen stannar så vaknar hon. Sover bäst i sjal. Hon har sovit hela nätterna i ett par månader. Men senaste nätterna har hon vaknat "tidigt" och sen legat kvar bredvid mig. Då har hon vaknat flera gånger för att snutta. Hoppas det är en fas. Har dock hållit mina stora barn hemma från förskolan den här veckan då det går magsjuka där. Bestämde mig sen för att ha dom hemma tills efter årsskiftet med tanke på rs, Covid och allt skit som går. Så vi har fullt upp här hemma med syskonbråk och ett hem som är kaos. Hur tänker ni med rs? Funderar på att ställa in nyår eftersom vi ska fira med andra barn som går på förskola ... Känns liksom inte värt det. Min man tycker jag är överdriven. Men är livrädd verkligen. 

  • Frida123123

    Sådär! Då var 4- månaders kontrollen avverkad. Han väger 6,4 kg och är 65 cm lång. Börjat plana ut när det gäller vikten, dvs minskat enligt kurvan men allt var normalt. Nästa besök är  januari för 5-månaders kontrollen och då vaccin igen. Åh, sprutor igen. Stackarn. 

    Dagarna här ser så olika ut men jag kämpar på. Tar dag för dag. Tycker fortfarande att det är jobbigt när han är ledsen och går smått panik/ångest.  Speciellt jobbigt när vi är ute. Det blir absolut bättre, men jag är förvånad av att jag reagerar på det sättet. Är rädd att inte kunna trösta honom och nu på vintern tycker jag att det är allmänt meckigt då det är kallt och ta upp ur vagnen etc. Får trösta mig med att vi nu bokat en resa tillThailand och åker i början av mars och stannar en månad! Hääärligt. Därefter börjar jag jobba, vilket också ska bli skönt Faktiskt. Spädbarnstiden är inget för mig, tack och hej :). Men visst älskar jag min lille kille, såklart! 

  • Emjol
    Operationen gick bra och märker redan stor skillnad på bebis Skrattande

    Allt är roligare när man ser bättre. Utvecklas hela tiden och vill sitta/stå mestadels även fast hon inte är i närheten av att klara det ännu haha Flört

    Dagarna går mest ut på att träna,träna,träna. Ögonlapp 2 timmar om dagen nu men hon orkar bara 20min åt gången. Försöker tajma in det med naps och humör men ibland är det svårt.
    Sen mage och träna nacken osv
    Hon ligger fortfarande lite efter enligt vad hon ska men blir ju starkare hela tiden så vad gör det Oskyldig

    Har börjat försöka få henne att uppskatta spjälsängen på dagarna. Somnar i famnen och lägger sen ner henne. Funkar iallafall minst 1 nap om dagen änsålänge 
  • Frida123123
    Emjol skrev 2022-12-15 15:06:26 följande:
    Operationen gick bra och märker redan stor skillnad på bebis Skrattande

    Allt är roligare när man ser bättre. Utvecklas hela tiden och vill sitta/stå mestadels även fast hon inte är i närheten av att klara det ännu haha Flört

    Dagarna går mest ut på att träna,träna,träna. Ögonlapp 2 timmar om dagen nu men hon orkar bara 20min åt gången. Försöker tajma in det med naps och humör men ibland är det svårt.
    Sen mage och träna nacken osv
    Hon ligger fortfarande lite efter enligt vad hon ska men blir ju starkare hela tiden så vad gör det Oskyldig

    Har börjat försöka få henne att uppskatta spjälsängen på dagarna. Somnar i famnen och lägger sen ner henne. Funkar iallafall minst 1 nap om dagen änsålänge 
    Skönt att höra att operatronen gick bra! Men ligger hon verkligen efter? Alla barn utvecklas olika. Kan hon lyfta nacken? Ja nu går det ändå undan med utvecklingen. Min kille kan greppa, men ännu inte med precision. Nu vänder han sig på sidan men kan ännu inte vända runt och oj oj oj vad han blir frustrerad av det. Såklart. Vi fortsätter träna. Som sagt, vi är alla individuella och utvecklad i olika takt. Du har säkert läst tex att vissa barn hoppar över krypande och går direkt till att börja gå.. så länge hon utvecklas så är det bara positivt! 

    Kul att läsa din uppdatering. Jag tycker det är så kul att läsa hur det går för alla här i tråden. God jul på er! 
  • Emjol
    Frida123123 skrev 2022-12-15 15:17:40 följande:
    Skönt att höra att operatronen gick bra! Men ligger hon verkligen efter? Alla barn utvecklas olika. Kan hon lyfta nacken? Ja nu går det ändå undan med utvecklingen. Min kille kan greppa, men ännu inte med precision. Nu vänder han sig på sidan men kan ännu inte vända runt och oj oj oj vad han blir frustrerad av det. Såklart. Vi fortsätter träna. Som sagt, vi är alla individuella och utvecklad i olika takt. Du har säkert läst tex att vissa barn hoppar över krypande och går direkt till att börja gå.. så länge hon utvecklas så är det bara positivt! 

    Kul att läsa din uppdatering. Jag tycker det är så kul att läsa hur det går för alla här i tråden. God jul på er! 
    Ja sjukgymnasten tycker det. Nu kan hon lyfta nacken och håller upp den länge. Kan sitta med stöd men lite vingligt fortfarande men för en vecka sen kunde hon inte ens det så det går ju undan.
    Har även rullat från mage till rygg flera gånger men inte tvärtom. Glad
    Kan greppa saker men händerna är mest i munnen nu eller håller i sina kläder. Så det tränar vi mer på också. Men har bytt hand med lekbollen också som dom ska kunna framåt. Vet att alla utvecklas olika så oroar inte mig Oskyldig
    Så mest svag i armarna/nacken fortfarande men framsteg hela tiden.
    Huvudet ökar fortfarande i omfång också så det blir ju extra tungt.

    God jul på er också HjärtaTomte
  • Ingetnamn123

    Vi var på 4-månaders kontroll idag. Han väger 7,65 kg och är 66,5 cm ☺️ Lång kille för att ha två korta föräldrar 😅 (hans nuvarande längd spelar kanske mindre roll för hur lång han blir som vuxen vad vet jag) men kul ändå.
    Han grepper saker och för till munnen direkt. Igår vände han sig från rygg till mage utan hjälp. Det är jättekul att se hans utveckling. 
    Vi har även börjat med smaksansationer men han spottar ut det mesta. Fått smaka pyttelite av äpple, banan och mandaliner men han har svårt för puré konsistensen. Antar att man få ge dem litegrann flera gånger tills dem vänjer sig. 

  • chislin

    Här har vi också haft 4-månaders kontroll (förra veckan) där killen vägde 8 kg och var 64,2 cm lång. Helt enligt sin kurva, sa de.

    Just nu verkar han vara inne i en liten separationsångest-fas, vill sällan ligga / sitta någonstans utan vill bli buren för det mesta, då är han nöjd. Vänder sig från mage till rygg men inte tvärtom än, men det verkar vara på G. Greppar saker fint och smakar på allt såklart, hehe. Har börjat ge lite 4-månaders gröt och det älskar han, kan äta hur mycket som helst om han fick men försöker vara försiktig med mängden i början. Har även smakat några puréer, potatis, morot och katrinplommon (för att inte bli hård i magen), och samma där, älskar och vill fortsätta äta men får ta det succesivt. 

    För att få något gjort använder jag ofta vår Bumbo - stol där han kan vara ok med att sitta en liten stund ex på diskbänken när jag diskar eller matbordet när jag äter. Hoppgunga har vi provat också några små korta stunder och den gillas också! Magläge är fortfarande ingen hit..Glad

    Sömnen....det går utför, haha. Då han blev 4 månader började han plötsligt vakna jätteofta och ville ha mat och har fortsatt så. Antagligen en ökning av matintaget  men slitsamt med så många uppvak. Han sover jättelätt på natten och vaknar av allt (om jag hostar till, om han tappar nappen, osv)  men har i alla fall börjat sova bättre på dagen, alltid något!

    Kul att läsa hur det går för er andra!

  • Emjol

    Nu rullar hon över från rygg till mage flera gånger om dagen. Helst även när man ska byta blöja Skrikandes
    Försöker förstå sig på hur man kryper men går sådär haha. All vakentid är på mage nu inprincip så det är ju bra Hjärta

    Mindre bra är att inget försäkringsbolag vill försäkra henne... Max olycksfallsförsäkring..
    Vad ska man göra liksom.. Rynkar på näsan

  • Frida123123

    Uppdatering: God fortsättning allihopa! På onsdag blir killen 5 månader. Nu går det undan. Inatt sov han från 20-05:30, somnade om efter mat till 0800. Bra natt. Annars brukar han vakna 2 ggr per natt för mat Och vakna runt 6-7. Han får ersättning och nu även smakportioner. Kul! Kryddmått, så pyttelite. Nu vänder han sig på sekunden från rygg till mage men inte tvärtom. kan inte sitta med stöd men det kommer. Tycker det blir roligare och roligare nu när han blir äldre. Börjar bli tungt att bära ( gillar ej sele), så rygg och axlar tar stryk. Får se vad han väger nu på onsdag, då var det 5 veckor sedan senaste besöket då han vägde 6,4 kg. Om ca 1 vecka är det då även dags för rond 2 av vaccin. usch. Magen som vi brottats med i månader verkar nu vara bra. Får dock fortfarande lactulos men tror att vi ska börja trappa ner, så det är med skönt! Fått lite skorv. Har era tappat hår eller förändrats mycket i utseendet? Alla har ju inte hår när de föds. Vår hade hår, mörkt, som nu blir Ljusare och ljusare. Spännande att se för nu ser de mer ut som en bebis än spädbarn..

  • chislin

    Emolj: här rullas det också en massa vid blöjbyte hehe, så kul att se utvecklingen!

    Frida: så bra eran bebis sover på natten! Här vaknas det x antal gånger, hoppas verkligen att det blir bättre snart. Han äter ca 2 gånger på natten men vaknar allt mellan 10-20 gånger....napp som trillar ur eller ingen uppenbar anledning alls. Somnar om lätt gör han men det gör man ju inte själv tyvärr.
    Vår kille hade mörkt hår vid födsel och det har ljusnat något men är fortfarande mörkt. Har haft skorv väldigt länge, vi lyckas få bort men kommer tillbaka hela tiden. 


    Nästa vecka blir vår kille 5 månader, vad fort tiden går! Vaccinen ser jag inte fram emot men hoppas slippa biverkningar denna gång (vid 3 mån fick han feber och även dålig mage av ROTA).

  • Frida123123

    Sådär, hemma igen efter BVC besöket. Det gick bra. Han började gråta stackarn efter sprutorna. Men det var väntat. Vem gillar sprutor liksom. Han är 67 cm lång (planat lite) och väger 7080. Allt enligt hans kurva. Nu kan man checka av det besöket med. Idag har annars varit en hemsk dag. Han sov 20 minuter fram till 14:30, och då vaknade han 06:30? helt slut. Men men imorgon är en ny dag.. 

  • Nilla6

    Hej igen, Alice är över 6 månader redan, skulle blivit 6 månader om typ en vecka men blir lixom 7 mån denna månad, helt galet vad tiden gått fort, hon är iaf runt 66.5 cm och väger 7.3 kg, kan sitta utan stöd men ramlar lite titt som tätt, hon ålar åt alla håll och kanter och ställer sej i krypposition men gungar mest. Hon äter gröt och mat, knappt nån ersättning alls, ammar lite på natten och när hon vill men gillar att äta och testa nya saker. Hon föddes med en del hår men sen försvann allt, verkligen allt men nu börjar det komma lite fjun haha så sött. Sömnen är sådär, sover 3 ggr på dan, kanske 2-3 tim sammanlagt, somnar vid 19.30-20, gnäller lite vid 22 för tutte och sen äter hon en flaska runt 01-03, gnäller några ggr för att nappen är ur eller bara vill ligga nära. Så sömnbrist deluxe lider man av men men, imorgon är en ny dag som sagt hehe

Svar på tråden Bf augusti 2022