• Anonym (Suck)

Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

• Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
  • Anonym (Pearl-index)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-16 04:56:14 följande:

Men du skojar?! Du vet alltså inte att en p-stav ger skydd i 3 år... Du verkar ju inte ha någon koll alls på preventivmedel.

www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/preventivmedel-med-hormoner/

"P-staven är ett långtidsverkande preventivmedel som ger ett mycket säkert skydd mot graviditet. P-staven är 4 cm lång och 2 mm bred och sätts in av en barnmorska eller läkare under huden på insidan av överarmen. Staven syns inte utanpå, men du kan känna den. En liten dos av hormonet gestagen frigörs kontinuerligt från staven. Hormonet gör slemhinnan inne i livmodern tunn vilket gör det svårt för ett befruktat ägg att fästa, och gör samtidigt slemmet i livmoderhalsen tjockt vilket försvårar spermiernas passage till livmodern och äggledarna. Hormonet hämmar ofta ägglossning och vissa kvinnor blir helt blödningsfria av att använda p-stav som preventivmedel. Andra får en liten blödning varje månad eller får oregelbundna blödningar. En p-stav sitter i 3 år och ger skydd mot graviditet under hela perioden."

Ts, jag kan inte hjälpa dig att du inte vill förstå eller med meningen missförstår.

Jag har uppenbarligen betydligt bättre koll än dig vilket du tydligt visat under hela tråden.

MÅTTET på skyddet är baserat på hur många som blir gravida efter ett års användning! Dvs dina 99.95%

Din källa säger inte emot det, visa mig gärna att den siffran står för mått efter 3 års användning om du förstår frågan.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pearl-index) skrev 2022-01-16 05:00:34 följande:

Ts, jag kan inte hjälpa dig att du inte vill förstå eller med meningen missförstår.

Jag har uppenbarligen betydligt bättre koll än dig vilket du tydligt visat under hela tråden.

MÅTTET på skyddet är baserat på hur många som blir gravida efter ett års användning! Dvs dina 99.95%

Din källa säger inte emot det, visa mig gärna att den siffran står för mått efter 3 års användning om du förstår frågan.

Ge dig nu! En p-stav ger 99,95 % skydd i 3 år. Efter ett års användning uppgav 0,05 % att de blev gravida. Det tar dock inte bort faktumet att skyddet gäller i tre år!

sv.m.wikipedia.org/wiki/P-stav

"P-stavar sätts in under huden och utsöndrar könshormonet gestagen[1]. De flesta p-stavar har en livslängd på tre år innan man behöver sätta in en ny.

Staven förhindrar graviditet med ett pearl-index på 0,05 vilket innebär att det är ett av de säkraste preventivmedlen som finns.[3] Dessutom är det inte användarberoende, det vill säga att det inte går att "missa sin dos" under stavens livslängd.[1] Till skillnad från kondom ger p-staven inget skydd mot könssjukdomar.[2] Läkemedelsverket rekommenderar p-stav som ett av förstahandspreparaten till unga användare eftersom det är säkert, inte är användarberoende och i regel accepteras av yngre kvinnor.[3]"
  • Anonym (Pearl-index)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-16 05:10:26 följande:

Ge dig nu! En p-stav ger 99,95 % skydd i 3 år. Efter ett års användning uppgav 0,05 % att de blev gravida. Det tar dock inte bort faktumet att skyddet gäller i tre år!

sv.m.wikipedia.org/wiki/P-stav

Din egna källa stödjer ju mitt påstående, precis det jag skrev, efter ett års användning blir 0.05% gravida!

Jag har aldrig sagt något om hur länge det skyddar, jag skrev att man beräknar skydd under ett års användning. Rimligtvis är skyddet störst i början, för att avta med användning såldeles är 99.95% ett medel under alla tre år. Återigen är det ett mått på hur många som blir gravida i genomsnitt, under ett (1) års användning.

Ts, du och jag är på helt olika nivåer och kommer inte enas om något när du varken är villig att ta till dig fakta eller vet hur man läser och tolkar statistik. Jag har många år bakom mig inom ämnet så för mig är det självklart.

Du är inte intresserad av att ha en debatt kring detta utan du ville väl bara spy galla över andra du trodde omöjligt kunde tala sanning.
  • Anonym (lol)

Men asså TS hur går det i din hjärna?

Du skriver ?och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.?

Säg ett preventivmedel som är hundraprocentigt då? Det.finns.inga

Alla metoder som använts för att räkna ut preventivmedels säkerhet har sina brister, och det finns INGET företag som lovar hundraprocentig säkerhet med deras preventivmedel.

Det krävs ungefär 30 sekunder på google och hyffsad kunskap i engelska för att se att det REGELBUNDET VÄRLDEN ÖVER händer att kvinnor blir gravida trots p-stav, p-spiral etcetc. Absolut, risken är mindre än en procent, men den existerar fortfarande! Och tänk dig hur många MILJONER kvinnor som går på preventivmedel i europa, och till och med bara i Sverige. Klart som fan några lyckas bli gravida.

• EnAnonumius
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 18:55:40 följande:
    Du har inte användt kondomen korrekt om du blev gravid. Den har ni gått sönder...
    Jag förstår att du var hemma hos EpicF och kontrollerade med ett förstoringsglas, när hennes kille trädde på kondomen och även filmade så du kunde granska enskild bild sedan?
    Så det är av den anledningen du kan uttala dig så totalt  tvärsäkert som du gör här att du "minsann VET", jajjamensan, att kondomen inte var korrekt använd?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 19:37:18 följande:
    Du bestämde att Linas svar på en fråga skulle vara "ja" osv. Jag har inte tillskrivit någon något eftersom jag bara nämner vad vissa indirekt försöker få det till. Indirekt menas att de inte skriver det rakt ut. Lite skillnad mot dig som påstår att Lina skrivit saker hon inte skrivit.

Du verkar ha stora problem med att tolka text.
    Apropå tolka text.. Hur tolkar du text själv.

Så här skrev EpicF: Jag citerar:

""Jag har inte tagit några som helst slutsatser utan ställde dig en fråga. Som du inte svarar på så då får man förmoda art svaret på min fråga till dig är ett "ja".""
    (slut citat)

Hon skrev FÖRMODA...

För dem som kan tolka texter och förstår ordinnebörd, så betyder; Förmoda --->  gissa/anta.

Att göra gissningar/antaganden är inte att "tillskriva någon något".  Man använder gissningar/antagande  när man inte är riktigt 100% säker" på något.

Så detta med att tolka text har du ju allvarliga problem med själv. Så du bör nog lägga ned att göra påhopp på andra om "problem med att tolka text"

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Idiolatri
    Anonym (libby) skrev 2022-01-15 21:41:54 följande:

Det är naturligtvis inte många om man ser till hur många som faktiskt använder preventivmedel och inte blir gravida när de använt skyddet korrekt. Hade det endast varit 900 000 kvinnor som äter p-piller och 300 000 blev gravida trots perfekt användning så hade det varit många.

Fast här blir det ju ett problem när man argumenterar för att något är ovanligt och de som påstår att de blivit gravida trots skydd måste ha slarvat. Med 300 000 oönskade graviditeter årligen kommer det finnas gott om exempel på de som blivit gravida trots perfekt användande av p-piller.

99,7 % blir helt enkelt inte en så låg sannolikhetssiffra när det gäller så många.
  • Anonym (libby)
    Idiolatri skrev 2022-01-16 21:32:17 följande:

Fast här blir det ju ett problem när man argumenterar för att något är ovanligt och de som påstår att de blivit gravida trots skydd måste ha slarvat. Med 300 000 oönskade graviditeter årligen kommer det finnas gott om exempel på de som blivit gravida trots perfekt användande av p-piller.

99,7 % blir helt enkelt inte en så låg sannolikhetssiffra när det gäller så många.

Jag kan inte stå för vad ts skriver.

Att bli gravid trots korrekt använt preventivmedel är ovanligt och risken är väldigt låg men det händer ju och slår man ut det på en hel befolkning så blir det ju en del fall. Dock är det ju ovanligt och 300 000 av 10 miljoner är ju definitivt inte många. Allt är relativt.
  • Anonym (libby)
    Anonym (libby) skrev 2022-01-16 21:40:08 följande:

Jag kan inte stå för vad ts skriver.

Att bli gravid trots korrekt använt preventivmedel är ovanligt och risken är väldigt låg men det händer ju och slår man ut det på en hel befolkning så blir det ju en del fall. Dock är det ju ovanligt och 300 000 av 10 miljoner är ju definitivt inte många. Allt är relativt.

100 miljoner*
  • Anonym (Fyfan)

Alltså vadfan är detta för skitprat. Jag är just nu i en situation att jag måste göra abort för att jag har blivit gravid med en person jag inte vart tillsammans med länge, har från förr en son som inte har träffat killen än, ville va smart och använde p-ring som jag använde förr också men slutade då jag va singel länge, hade fortfarande kvar en att ta ut på recept, hade inte sex dom första 9 dagarna ( man ska använda annat skydd i 7 dagar efter man börjar med den ) efter att jag började använda den för han va borta, tog aldrig ut p-ringen inte ens vid sex, den satt inne hela tiden, och va där fortfarande den dagen det var dags att ta ut den.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Fyfan) skrev 2022-01-16 22:22:40 följande:

Alltså vadfan är detta för skitprat. Jag är just nu i en situation att jag måste göra abort för att jag har blivit gravid med en person jag inte vart tillsammans med länge, har från förr en son som inte har träffat killen än, ville va smart och använde p-ring som jag använde förr också men slutade då jag va singel länge, hade fortfarande kvar en att ta ut på recept, hade inte sex dom första 9 dagarna ( man ska använda annat skydd i 7 dagar efter man börjar med den ) efter att jag började använda den för han va borta, tog aldrig ut p-ringen inte ens vid sex, den satt inne hela tiden, och va där fortfarande den dagen det var dags att ta ut den.

P-ring har ett skydd på 91-99,7%.

91 % är lite skillnad mot ett skydd som har 99,95 % skydd...
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 17:12:18 följande:
    Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

Och jag stör mig på trådstarter som säger emot sig själva. 
    Kvinnor påstår att att inget preventivmedel är hundraprocentigt, och sen skrivs det att preventivmedel är I PRINCIP hundraprocentiga, och 99.95% säkerhet nämnas ? dvs TS säger också att preventivmedel inte är 100% säkra. 
    Hahahaha. Ingen blir gravid, men 0.05% blir gravida hahahaha.

• Anonym (Suck och puck)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-17 00:43:04 följande:

Och jag stör mig på trådstarter som säger emot sig själva. 

Kvinnor påstår att att inget preventivmedel är hundraprocentigt, och sen skrivs det att preventivmedel är I PRINCIP hundraprocentiga, och 99.95% säkerhet nämnas ? dvs TS säger också att preventivmedel inte är 100% säkra. 

Hahahaha. Ingen blir gravid, men 0.05% blir gravida hahahaha.

Ja, så vad har vi kommit fram till i den här "diskussionstråden"? Jo, att många kvinnor blir gravida trots användning av preventivmedel. Och många kvinnor blir det, trots en liten andel procentuellt räknat, eftersom miljoner kvinnor använder olika typer av skydd. Jag är en av dessa kvinnor som blivit gravid med skydd och som dels stör mig på att preventivmedel inte alls är så säkra som många tycks vilja få en att tro och som dels också blir ifrågasatt för min trovärdighet när jag berättar att jag blivit gravid med skydd. Och helt naturligt engagerar såna här trådar mig och andra som blivit gravida med skydd eftersom tråden är provocerade för dem som blivit gravida med skydd. Av den anledningen TS kommer många med dessa erfarenheter svara i din tråd, därav att så många säger sig blivit gravida med preventivmedel.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Suck och puck) skrev 2022-01-17 07:27:17 följande:
    Ja, så vad har vi kommit fram till i den här "diskussionstråden"? Jo, att många kvinnor blir gravida trots användning av preventivmedel. Och många kvinnor blir det, trots en liten andel procentuellt räknat, eftersom miljoner kvinnor använder olika typer av skydd. Jag är en av dessa kvinnor som blivit gravid med skydd och som dels stör mig på att preventivmedel inte alls är så säkra som många tycks vilja få en att tro och som dels också blir ifrågasatt för min trovärdighet när jag berättar att jag blivit gravid med skydd. Och helt naturligt engagerar såna här trådar mig och andra som blivit gravida med skydd eftersom tråden är provocerade för dem som blivit gravida med skydd. Av den anledningen TS kommer många med dessa erfarenheter svara i din tråd, därav att så många säger sig blivit gravida med preventivmedel.
    Samma här!
Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel