• MeAndBaby

    Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)

    För mig är det helt självklart att hunden kommer med när man är bortbjuden på t ex middag hos någon, så har jag alltid gjort med tidigare hundar. Men nu börjar jag fundera på om det är det enda rätta för min nuvarande hund, en 1-årig labrador. Och detta gällande att vara hemma hos min syster med familj (hon har en bebis och en intensiv 3-åring.) Anledningen är att min hund blir ganska stressad av 3-åringen och denne är i sin tur lika ovan vid hundar. Resultatet blir att min hund måste vara kopplad el i komposthage hela tiden. I hagen kan hon slappna av en stund, men i kopplet blir hon frustrerad, och det känns ganska mkt begärt att hon ska kunna ligga vid min stol och vila i kopplet när vi äter.


    Till detta tillkommer det att min hund inte får vara på mattorna där, inte utan lakan över plus handduk. Känns lite som att de tycker hon är jobbig och ouppfostrad, men eftersom det blir som "kulturkrockar" mellan intensivt barn/intensiv hund/inte gå nära bebisen/fina mattor/hundhår/tuggben osv så är det svårt att lyckas annat än att hon ska vara bakom galler hela tiden där. 80% av tiden vi är där ser jag min hund stressad el frustrerad över situationen, flåsar, blir törstig, vill inget annat än att gå runt och hälsa, vilket hon inte får pga barnen.


    Alternativet är att lämna henne hemma där hon är trygg och kan vila. Vilket skulle innebära tidspress, vill inte att hon är själv mer än 3-3,5 tim åt gången. 


    Hur hade ni gjort? Vi är inte hos min syster så ofta, så träningen/tillvänjningen går liksom inte framåt tillräckligt

  • Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)
  • silbart

    Det är fullkomligt självklart att bjuder jag på middag så bjuder jag människor och inte hundar, katter, papegojor, salamander, akvariefiskar, kossor eller nåt annat man hittar på ett zoo.
    Det är rätt märkligt inställning hos framförallt hundägare att hela världen håller med dem om att just hund men inga andra djur ingår i familjen. Vad är det som gör att hundägare är så trångsynta?

  • Kvittning

    Vi har ett antal kompisar med hundar och de brukar i princip aldrig följa med hem till oss. Har hänt ett fåtal gånger och då har det alltid föregåtts av att ägaren frågat om det är ok. Och vi har aldrig på något sätt antytt att det inte skulle vara ok utan tycker tvärtemot att det kan vara trevligt att hundar följer med. Men baserat på våra hundvänner så har jag utgått från att det är standard att man lämnar hunden hos någon hundvakt när man går bort och att den följer med om man inte hittar någon. 

    Sedan så är det ju självklart att de har en filt under sig om de ska ligga på soffan eller något men i övrigt så har vi inga "hundrestriktioner" för besökande hundar. 

  • slirren
    Elin1051 skrev 2022-01-30 06:58:29 följande:
    Så du tror att alla hundägare jobbar deltid? Välkommen till verkligheten lilla vän. 
    De kanske har anlitat ett hunddagis/någon som tar promenader med hunden/åker hem på lunchen eller någon annan lösning? Att bara skita i hunden och dra till jobbet 9h + pendlingstid tror och hoppas jag inte hör till det normala.

    Sen tycker jag det var fint att du fick in lite härskarteknik där på slutet lilla vän :)
  • fornminne
    Elin1051 skrev 2022-01-30 06:58:29 följande:
    Så du tror att alla hundägare jobbar deltid? Välkommen till verkligheten lilla vän. 

    Nej, men många jobbar hemifrån, helt eller delvis, eller har flexibla arbetstider, eller dagmatte åt hunden. Jag känner ingen som lämnar sin hund ensam mer än några timmar i sträck. 8-9 timmar är djurplågeri. Är man borta mycket ska man inte ha hund. Den livsstil och närvaro en hund kräver, är inte för alla.
  • EvilNala
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 16:29:41 följande:
    Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)

    För mig är det helt självklart att hunden kommer med när man är bortbjuden på t ex middag hos någon, så har jag alltid gjort med tidigare hundar. Men nu börjar jag fundera på om det är det enda rätta för min nuvarande hund, en 1-årig labrador. Och detta gällande att vara hemma hos min syster med familj (hon har en bebis och en intensiv 3-åring.) Anledningen är att min hund blir ganska stressad av 3-åringen och denne är i sin tur lika ovan vid hundar. Resultatet blir att min hund måste vara kopplad el i komposthage hela tiden. I hagen kan hon slappna av en stund, men i kopplet blir hon frustrerad, och det känns ganska mkt begärt att hon ska kunna ligga vid min stol och vila i kopplet när vi äter.


    Till detta tillkommer det att min hund inte får vara på mattorna där, inte utan lakan över plus handduk. Känns lite som att de tycker hon är jobbig och ouppfostrad, men eftersom det blir som "kulturkrockar" mellan intensivt barn/intensiv hund/inte gå nära bebisen/fina mattor/hundhår/tuggben osv så är det svårt att lyckas annat än att hon ska vara bakom galler hela tiden där. 80% av tiden vi är där ser jag min hund stressad el frustrerad över situationen, flåsar, blir törstig, vill inget annat än att gå runt och hälsa, vilket hon inte får pga barnen.


    Alternativet är att lämna henne hemma där hon är trygg och kan vila. Vilket skulle innebära tidspress, vill inte att hon är själv mer än 3-3,5 tim åt gången. 


    Hur hade ni gjort? Vi är inte hos min syster så ofta, så träningen/tillvänjningen går liksom inte framåt tillräckligt


    Jag har hundar själv och skulle aldrig ens tänka tanken att ta med dem oombedd när vi åker och hälsar på någon. Tucker det är totalt respektlöst att ta med hund till någon annans hem som uppenbarligen inte vill ha dit den. 
  • EvilNala
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 20:38:33 följande:
    "Släpar"? Jag har haft hund i 20 år och aldrig hört om någon som inte tagit med sin hund hem till någon. Det absolut vanliga, om man inte har hund som arbetsredskap typ jakthund , är att hunden är lika mkt familjemedlem som någon annan, i allafall i min värld. Om någon på t ex en bjudning är uttalat hundrädd så är det förstås en helt annan sak. Dock har jag inte träffat på någon sådan i nära sammanhang. Dotterns kompis är lite osäker på stora hundar, och även där ser jag självklart till att min hund aldrig går fram till henne, det funkar utmärkt. 
    Det är inte direkt det normala. De flesta hundägare tar inte med sin hund hem till andra, definitivt inte på bjudningar/fester. Det är bara märkligt.
  • EvilNala
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 22:00:56 följande:
    Är ni sådan som utan vidare lämnar hundarna ensamma många timmar både vardagar och helger då, kanske man undrar... Och om ni med minst två st, varför skulle det inte funka om er gäst tog med sig sin hund? Skulle ni låta alla hundar ha racerbana och riva stället för det?
    Hade någon tagit med sin hund hem till oss utan förvarning hade de fått gå igen. Alla hundar funkar inte ihop och jag hade aldrig släppt ihop mina med främmande hund i deras hem
  • Agnescecila

    Jag har alltid blivit tillfrågad om jag är ok med att mina gäster tar med sin hund. Jag tycker inte att det är något som man kan ta som självklart att alla vill ha in en hund i sitt hem. Jag hade blivit lite sur om någon kommit med sin hund utan att fråga. Tur att mina föräldrar inte släppar med sina fyra hundar hit.

  • LFF

    För oss var det självklart att fråga först om hunden var välkommen. Oftast var det mer hunden de ville träffa än oss Flört Även dagmattens hundogillande svärson älskade vår hund. 

    Om någon hade satt upp de regler som din syster har så hade jag aldrig i helvete utsatt min hund för det. Då hade det antingen blivit hundvakt eller så hade han fått vara ensam hemma, beroende på hur långt besöket skulle ha varit.

  • Ms anybody

    Förr var det lite ovanligare att ta med sin hund överallt men idag är det vanligt. Vi har hund (1år) och självklart ta vi med henne. Precis som folk ta med sina hundar eller barn hem till oss när vi bjuder middag. Hunden stör ingen utan hon ligger bara och villa under kvällen. Har någon jobbiga barn så får de ha koll på dem och så få de lära sig att djur inte är leksaker. Skulle vi lämna henne hemma nån gång så lämnar vi henne max 5 timmar. 

  • Yllop

    Givetvis frågar man om det är okej att ta med hunden hem till någon. Det hör till vanlig hyfs. Det kan finnas människor som är hundrädda, allergiska eller så vill  värden/värdinnan inte ha hundhår och annat som hundar har i pälsen i sitt hem.

  • sextiotalist
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 20:38:33 följande:
    "Släpar"? Jag har haft hund i 20 år och aldrig hört om någon som inte tagit med sin hund hem till någon. Det absolut vanliga, om man inte har hund som arbetsredskap typ jakthund , är att hunden är lika mkt familjemedlem som någon annan, i allafall i min värld. Om någon på t ex en bjudning är uttalat hundrädd så är det förstås en helt annan sak. Dock har jag inte träffat på någon sådan i nära sammanhang. Dotterns kompis är lite osäker på stora hundar, och även där ser jag självklart till att min hund aldrig går fram till henne, det funkar utmärkt. 
    Jag är uppvuxen med hund och aldrig varit med om att hunden är självklart. Syrrans hundar är inte välkomna till oss alls (ena hunden är inte pålitlig)
  • sextiotalist
    Ms anybody skrev 2022-01-31 11:16:40 följande:

    Förr var det lite ovanligare att ta med sin hund överallt men idag är det vanligt. Vi har hund (1år) och självklart ta vi med henne. Precis som folk ta med sina hundar eller barn hem till oss när vi bjuder middag. Hunden stör ingen utan hon ligger bara och villa under kvällen. Har någon jobbiga barn så får de ha koll på dem och så få de lära sig att djur inte är leksaker. Skulle vi lämna henne hemma nån gång så lämnar vi henne max 5 timmar. 


    Suck, det är inte dom som ska hålla koll på sina barn för att du har släpat med dig en ovälkommen hund. 
    Din uppgift som hundägare är att se till att din hund inte hamnar i situationer där den inte mår bra, dvs lämna hunden hemma i ett hem med livliga barn
  • Poison82

    Jag har en häst som i allra högsta grad är min lilla bebis och definitivt lika mycket familjemedlem som vem som helst. Blir fruktansvärt upprörd när dom inte vill att jag ska ha med henne in hos dom. Hemma får hon alltid komma in. 

  • Agnescecila
    Poison82 skrev 2022-01-31 16:14:29 följande:

    Jag har en häst som i allra högsta grad är min lilla bebis och definitivt lika mycket familjemedlem som vem som helst. Blir fruktansvärt upprörd när dom inte vill att jag ska ha med henne in hos dom. Hemma får hon alltid komma in. 


    Ligger hon också lugnt och stilla på golvet, bara inte familjens barn, som ni är på besök hos, inte stör? Jag tycker det är orimligt att du inte får ta med din familjemedlem. Du kan inte lämna henne ensam i 4 timmar själv.
  • ElaineBenes

    Hundar är ju dessutom rätt ofräscha, oavsett hur ni hundägare försöker hålla dem rena. 
    Extremt få har skor på hundarna ute så de drar in både smuts och bakterier, de luktar illa i munnen, många dreglar och de skvätter omkring när de dricker. Och här har jag inte ens nämnt hur de luktar när de är blöta! 

    Jag blir enormt provocerad av att man försöker få det till en självklarhet och att det normala är att ta med hunden.

    Jag låter inte mitt barn gå barfota ute och sen komma in utan att ha tvättat fötterna. Inte heller får hon (eller jag) sitta i sandlådan för att sen komma in och sätta mig i soffan, även om sanden är borta är inte smutset det. Varför skulle det vara okej för ditt djur att göra det i mitt hem?? 

Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)