• Mammastina98

Köpt alla saker själv

Jag vet inte hur jag ska skriva det här inlägget utan att låta som en bortskämd snorunge. Och jag inser själv att jag är aningens hormonell just nu. Jag och min sambo väntar vårt första barn tillsammans (Han har barn från ett tidigare förhållande). Vi har väldigt bra relationer till våra familjer och de blev superglada när vi berättade att de skulle få ett barnbarn, speciellt mina föräldrar som kommer få sitt första. Båda våra familjer sa "köp nu inte för mycket saker för vi vill också vara med och bidra med saker till bebisen". Min pappa och jag diskuterade bland annat babyskydd och han sa att han skulle köpa det bästa så att lillen skulle åka bil tryggt. Min sambos föräldrar sa för flera månader sedan att de skulle swisha en slant så att vi kunde åka och köpa en babysitter och ett babygym från dem (det kom aldrig någon swish). Nu ska jag föda vilken dag som helst och vi har fått köpa allt själva. De har inte köpt en endaste liten sak.

Jag skäms för att skriva detta för jag tycker själv att jag låter bortskämd. Det är inte så att jag tar för givet att få en massa saker. Jag älskar mina föräldrar och skulle aldrig konfrontera dem med detta. Jag tycker bara att det är lite konstigt att de helt och hållet glömt bort allt de sa i början av graviditeten. Min sambo och jag lever båda på csn och våra familjer har det väldigt gott ställt. Men det är ändå INTE pengarna jag tänker på. Utan intresset som inte verkar finnas där längre. Jag känner mig bortglömd och bortprioriterad och det gör mig ledsen helt ärligt. Sambons föräldrar kan skicka leksaker och pengar till sambons andra barn, men barnet jag bär betyder ingenting känns det som.

Hur var det när ni väntade barn? Fick ni mycket saker från era familjer eller köpte ni allt själva?

• Svar på tråden Köpt alla saker själv
  • AndreaBD

Jag köpte allt begagnat, jag studerade också. Jag förväntade mig inte något av mina föräldrar och absolut inte av pappans (hans pappa var död och mamman fattig-pensionär). Försök få tag på nån som säljer en massa bebiskläder, så att du får det mesta för en rimlig summa.  Man brukar ändå behöva byta kläder ganska ofta - blöja som läcker eller bebis som kissar när man byter, m.m.

Dina föräldrar och andra kommer att få så många andra tillfällen att köpa något till barnet. Många undviker just att köpa till en nyfödd eftersom de växer ur det så snabbt, så det händer att de tänker sig att det är bättre att köpa något senare. 

• Anonym (Han Solo)

Nej vi köpte allt själva. Men vi hade också väntat med barn tills vi hade fasta jobb och stabil ekonomi. 
    Vem skaffar barn när båda går på csn?? Det är som gjort för att bli beroende av andra. 

• Mammastina98

?Han Solo? Är du ej läskunnig eller efterbliven? Läs mina tidigare svar innan du kommer med dina påhopp. Jag är och har aldrig varit beroende av någon annan. Jag har redan köpt alla saker till bebis (för mina egna pengar, och har fortfarande mycket pengar över). Detta inlägg handlade inte ens om pengar. Herregud du måste vara en man, om inte en mycket tragisk människa som lever på att sprida hat.

Är det någon som vet hur man tar bort tråden?

• Anonym (Köpa)
    Mammastina98 skrev 2022-02-04 01:46:44 följande:

?Han Solo? Är du ej läskunnig eller efterbliven? Läs mina tidigare svar innan du kommer med dina påhopp. Jag är och har aldrig varit beroende av någon annan. Jag har redan köpt alla saker till bebis (för mina egna pengar, och har fortfarande mycket pengar över). Detta inlägg handlade inte ens om pengar. Herregud du måste vara en man, om inte en mycket tragisk människa som lever på att sprida hat.

Du kan anmäla den och skriva en kommentar att du vill att den ska tas bort. Annars kan du bara anmäla OT kommentarer eftersom frågan inte rör huruvida man ska skaffa barn med CSN eller ej. 
  • fjanten

Jag förstår att du känner dig besviken, och att besvikelsen grundar sig i ATT de sagt att de ska köpa diverse saker, och sedan inte gjorde det. Jo, vissa saker kan man givetvis köpa efter barnet är fött, men babyskyddet behövs ju (som exempel) innan. Så är jag dessutom lite som dig - vill ha _allt_ på plats innan bebisen kommer (så är t.ex. babysitter och babygym inga måsten förstås). 

Våra föräldrar köpte en del inför första barnbarnet, INTE ALLS vi som önskat det eller flaggat för det, men de ville. Svärmor och svärfar köpte ett barnvagnspaket med babyskydd och bas, mina föräldrar köpte spjälsäng och en massa  kläder. Inget av detta var nödvändigt, men väldigt kul ändå att de ville tyckte vi.

• Anonym (Han Solo)
    Anonym (Köpa) skrev 2022-02-04 06:43:42 följande:
    Du kan anmäla den och skriva en kommentar att du vill att den ska tas bort. Annars kan du bara anmäla OT kommentarer eftersom frågan inte rör huruvida man ska skaffa barn med CSN eller ej. 
    Jag svarade på frågan längst ner i TS. Så min kommentar är inte OT. 
  • Mimosa86

Tror som många andra att de kommer kompani efterhand :)

som sagt, babygym och babysitter är inget man behöver när bebis precis är nykläckt. Förmodligen hade ni fått dessa när bebis kommit ut.

Däremot gällande babyskydd osv förstår jag att det skaver. Jag hade ingen situationen messat min pappa och skrivit typ -hej, vi planerar att åka till ... och köpa babyskydd på fredag, vet att du sa att ni ville stå för det. Är det ok att vi åker eller bör vi avvakta att köpa (så vi inte förstör för någon upplägg eller så)?-

• Anonym (Han Solo)
    Mammastina98 skrev 2022-02-04 01:46:44 följande:

Efterbliven? Snyggt. 

Du säger att pengar inte har med saken att göra men ändå poängterar du att du och din man går på csn och att era familjer har gott ställt. 
    Efter CSN är det inte ens klart att ni har en stabil inkomst vilket säkrar en trygg tillvaro för dig och din familj. 
    Vem är det som är efterbliven egentligen?
  • fjanten
    Mimosa86 skrev 2022-02-04 09:46:18 följande:

Tror som många andra att de kommer kompani efterhand :)

som sagt, babygym och babysitter är inget man behöver när bebis precis är nykläckt. Förmodligen hade ni fått dessa när bebis kommit ut.

Däremot gällande babyskydd osv förstår jag att det skaver. Jag hade ingen situationen messat min pappa och skrivit typ -hej, vi planerar att åka till ... och köpa babyskydd på fredag, vet att du sa att ni ville stå för det. Är det ok att vi åker eller bör vi avvakta att köpa (så vi inte förstör för någon upplägg eller så)?-

Jag hade nog gjort något liknande. Eller skrivit vilket babyskydd som vi funderat på och frågat om de ville köpa det eller inte, eftersom blivande morfadern pratade om det innan, så inte bebisen hinner komma och vi inget babyskydd har
  • Anonym (Första bebisen)

Hej fina Du, jag förstår din frustration precis! 

Väntar också första barnet om drygt en månad och precis ALLT som står på alla listor är inhandlat.
    Mina föräldrar erbjöd sig direkt att köpa barnvagnen, dock när vi ville köpa den efter att RUL sett bra ut tyckte dom att vi var galna?! Ni kan väl inte köpa barnvagn innan bebisen är här?! osv lät det från dom. Man köpte helt enkelt inte så stora saker innan födseln på deras tid. Men jag berättade om förlossningsgaranti (som de flesta affärer har) så då blev det en Fox 3! Yippie! Så Tacksam för det. Min sambos föräldrar har inte lika god ekonomi som mina, mens hans Mamma har däremot sytt ett babynest, filtar, virkat en mobil och köpt en body och ett gosedjur. Precis lika glad för det är vi. Sen köpte vi babyskydd, babysitter, gym, babyvakt osv för att vi helt enkelt ville bli av med alla inköp/utgifter. Plus att det är så kul att drömma och planera :) 

Så ser inget fel i att köpa allt tidigt. Och om ni har CSN är det ju bra att ni har de stora utgifterna bakom er! 

Kram om lycka till med graviditeten

• ElaineBenes

Ta inte åt dig av kommentarerna om att ni studerar! Det är bara okänsligt att skriva så till en gravid kvinna som det största sannolikhet är medveten om att det hade varit bättre med högre inkomst, men nu är det inte så. Nog om det! 

Vill bara förbereda dig på det här med att man får så mycket till bebisen antingen innan eller efter bebisen är född. Så är det inte alltid. Jag trodde också att många skulle vilja köpa presenter, eller mest kläder, och en del fick vi. Men det var nån filt, flera snuttar, några böcker lite nallar och två par strumpor i stl. 19-23
    Jag trodde alltså att det skulle vara så men hade inte förväntat mig något alls så blev glad åt det vi fick men konstaterade att mycket man hör inte stämmer.
    Och alla saker kunde jag och kan köpa själv, men värdesätter mycket mer i engagemang och relationen våra anhöriga har med barnet! 

• Anonym (Köpa)
    ElaineBenes skrev 2022-02-04 23:15:51 följande:

Ta inte åt dig av kommentarerna om att ni studerar! Det är bara okänsligt att skriva så till en gravid kvinna som det största sannolikhet är medveten om att det hade varit bättre med högre inkomst, men nu är det inte så. Nog om det! 

Vill bara förbereda dig på det här med att man får så mycket till bebisen antingen innan eller efter bebisen är född. Så är det inte alltid. Jag trodde också att många skulle vilja köpa presenter, eller mest kläder, och en del fick vi. Men det var nån filt, flera snuttar, några böcker lite nallar och två par strumpor i stl. 19-23
    Jag trodde alltså att det skulle vara så men hade inte förväntat mig något alls så blev glad åt det vi fick men konstaterade att mycket man hör inte stämmer.
    Och alla saker kunde jag och kan köpa själv, men värdesätter mycket mer i engagemang och relationen våra anhöriga har med barnet! 

Men tycker ändå det blir lite konstigt när TS familj sagt att de vill köpa. Självklart kan man inte förvänta sig att andra ska förse en med massa barngrejer men om man nu uttryckligen sagt att man vill hjälpa till och vill köpa tycker jag inte det är något konstigt att fråga eller påminna om det. Iaf inte föräldrar och svärföräldrar.

• Anonym (Li)

Jag har haft babysitter från början till mina barn.  Finns många med liggläge och som kan användas från 0 månader.
    Men ni kanske tänker på klassiska babysitters som är låga och bara har ett läge? 

TS:  Jag hade faktiskt tagit upp det där med babyskyddet med mina föräldrar,  och påmint dem om att de sagt att de skulle köpa det.   
    Däremot skulle jag inte på eget initiativ be dem köpa saker. 

• Anonym (Ojsan)

Vi fick inget sånt stort av våra föräldrar när vi fick barn. Fick några klädesplagg o en nalle när dom besökte oss på sjukhuset efter förlossningen.

Skulle aldrig förväntat mig något annat heller.

Med facit i handen så behöver man inte hälften av alla grejer man handlar på sig och absolut inte köpa allt nytt. Kan ångra att vi inte satte in de pengarna på barnens konton för framtiden istället.

• Anonym (Tvåbarn)

Vi köpte allt själva. Hade jobb båda två men köpte ändå i princip allt begagnat. Hyrde babyskydd. Men jag förstår att du är besviken på era föräldrar. De har ju inte stått vid sitt ord. Men kanske är det som någon skrev, att de tänkt att flera av prylarns ändå inte behövs på ett tag. Kanske också tog lite illa upp för att ni gick och köpte grejerna i förväg utan att ens ringa dem först, utan istället hörde av er när det redan var för sent, så att säga.

(Och vad gäller babysitter och babygym så behövs inte det öht.)

• Anonym (Kommer visa sig)

Jag tänker att det är väldigt lätt att säga och tänka att man ska göra något, men att det ibland är lite svårare att faktiskt genomföra.

Du fixar och donar och vill inte vara bortskämd, men våga faktiskt prata med dina föräldrar/svärföräldrar innan ni åker ut och shoppar. Och berätta att ni faktiskt fixat själva, så att det inte blir dubbelt.

Mina svärföräldrar sätt de ville hjälpa till att avlasta mig, i samband med att jag hade cancer. Och det blev ALDRIG av. Just där och då, var jag verkligen väldigt besviken, men mina föräldrar var väldigt mycket bättre på att fixa, så svärföräldrarnas "erbjudande" blev bara något som sades.

• Anonym (Köpte själva)

Vi köpte allt själva. 

Sedan har mor- resp. farföräldrarna köpt födelsedagspresent och julklapp. Men inte alla år. Ibland har de glömt av födelsedagarna helt (förutom mormor). 

Min upplevelse av samhället är att svenskar generellt är dåliga på att vårda sina relationer. I synnerhet familjerelationer. Det är mer var man för sig är min upplevelse. Det är inte det samhälle där man hjälps åt. Där alla stannar och hjälper någon som fått motorstopp (nu kör alla förbi) eller hjälper gammeltanten i byn att veckohandla (nu får hon sköta det själv med hembeställning på nätet). Många som lovas men inte lever upp till det på ett liknande vis som jag upplevde det var i USA (tror man lovar och sen faktiskt glömmer). 

• Anonym (Li)

Poängen är ju inte vilka saker som "behövs"! 
    Det går inte att svara på ur ett generellt perspektiv, utan det är ju extremt olika vad man anser sig behöva till babyn.
    En del tycker tex vagn är helt onödigt och inget man behöver, däremot anser de att sele/sjal är något de inte skulle klara sig utan.   
    En del behöver ingen spjälsäng,  samtidigt som andra inte kan tänka sig vara utan det.
    En del använder babysitter, för de kanske inte vill/kan lägga babyn i vagnen inomhus. 
    Finns inga rätt eller fel där.
    TS fråga handlade inte om VAD hon behöver köpa till babyn, den handlar om föräldrarna och svärföräldrarnas agerande. 

• Shameless
    Anonym (Han Solo) skrev 2022-02-04 09:48:57 följande:
    Efterbliven? Snyggt. 

Du säger att pengar inte har med saken att göra men ändå poängterar du att du och din man går på csn och att era familjer har gott ställt. 
    Efter CSN är det inte ens klart att ni har en stabil inkomst vilket säkrar en trygg tillvaro för dig och din familj. 
    Vem är det som är efterbliven egentligen?
    Du är den som är efterbliven givetvis som kommer med korkade kommentarer. 
  • Anonym (Dahlia)

TS, jag tycker du ska vara tydlig med att deras hjälp är välkommen och inte säga "vi klarar oss" om du förväntar dig stöd.

Du är trots allt vuxen, har redan jobbat och de kan inte veta exakt vad ni har på kontot eller hur er ekonomi ser ut nu.

Säg också konkret att "vi skulle behöva ett babyskydd, det finns på butik xy, skulle ni vilja hjälpa oss med det hade jag blivit väldigt glad?"

De kommer säkert inte ihåg allt du har sagt från din lista i olika telefonsamtal och vet kanske bara inte vad det är de ska köpa och därför blir det inte av?

Svar på tråden Köpt alla saker själv