• Anonym (Anonym)

Blir jag medskyldig?

Min man använder droger dagligen och odlar dessutom hemma i perioder, jag funderar på att ringa polisen och anmäla honom. Kommer jag att räknas som medskyldig eftersom jag vet om att det här pågått i vårt hem eller kan jag i så fall komma undan om jag låtsas som att jag bara råkat hitta sakerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-18 15:02
    Vi har ett barn också, riskerar vi båda en orosanmälan i så fall?

• Svar på tråden Blir jag medskyldig?
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (Q) skrev 2022-02-18 23:01:33 följande:
    Tror tyvärr det är större chand att få egen vårdnad om du anmäler honom, iallafall att han inte får vara själv med barnet. Och att sedan att han måste göra drogtest för att få ensamt umgäng. om jag var du skulle jag ringa soc och fråga anonymt om hur man bör gå till väga på bästa sätt, säga att du har en bekant med ditt problem eller nåt

Risken är ju dock att ta råkar illa rättsligt ut om hon blir åtalad. hennes man kan då ljuga till sin fördel endast för att Hämnas på henne för att hon har anmält.

det ända som inte kan åtala henne för är ju att hon brukar då hon kommer visa negativt test men att hon är medskyldig till att odla och faktisk sälja är något han skulle kunna yttra på och det skulle kunna ts i skiten ordentligt. 

så chansen behöver absolut inte vara större att ts får egen vårdnad genom att anmäla. 

ända som skiljer är att han Kommer visa positivt och han kan lika gärna sluta på stört efter det och helt enkelt inte bruka mer och då står endast mord mot ord gällande att odla 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Q) skrev 2022-02-18 23:01:33 följande:
    Tror tyvärr det är större chand att få egen vårdnad om du anmäler honom, iallafall att han inte får vara själv med barnet. Och att sedan att han måste göra drogtest för att få ensamt umgäng. om jag var du skulle jag ringa soc och fråga anonymt om hur man bör gå till väga på bästa sätt, säga att du har en bekant med ditt problem eller nåt
    Det var iofs en bra idé att ringa och fråga! Tack :) Och drogtester vore väl bara bra, jag har försökt få honom att sluta i ungefär så många år som vi varit ett par... Och jag skulle inte känna mig bekväm att lämna vårt barn över natten där t ex.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skyldig) skrev 2022-02-18 23:15:42 följande:

Risken är ju dock att ta råkar illa rättsligt ut om hon blir åtalad. hennes man kan då ljuga till sin fördel endast för att Hämnas på henne för att hon har anmält.

det ända som inte kan åtala henne för är ju att hon brukar då hon kommer visa negativt test men att hon är medskyldig till att odla och faktisk sälja är något han skulle kunna yttra på och det skulle kunna ts i skiten ordentligt. 

så chansen behöver absolut inte vara större att ts får egen vårdnad genom att anmäla. 

ända som skiljer är att han Kommer visa positivt och han kan lika gärna sluta på stört efter det och helt enkelt inte bruka mer och då står endast mord mot ord gällande att odla 

Jag tror att man isf väntar med en anmälan tills man flyttat isär, för han kommer visa positivt oavsett när. Det kan jag garantera.
  • Anonym (Föredetta narkoman)

Hej, det är svårt att svara på din fråga utan att generalisera polisens arbete. Men vi kan säga såhär, om du inte är delaktig i odlingen så bär du inget lagligt ansvar för den heller, däremot kan dom naturligtvis misstänka att du är en del av det då du vet att han odlar, men det krävs alltid bevisning för att någon ska bli dömd för något, skulle det däremot komma fram att han odlar finns det stor risk för att polisen eller annan myndighet gör en orosanmälan på erat barn, då det inte är en trygg miljö för barnet att vara i ( en människas val senare i livet påverkas mer av förebilder än man tror) . 

• AmericanMommy

Vad är det han odlar? Är det cannabis? Min granne brukar sitta ute och röka det, luktar förjävligt äckligt. 

• Anonym (Kim)

Du kommer att räknas som medskyldig. Dessutom som medberoende. Tittar man ur barnperspektivet så är ni inte lämpliga föräldrar någon av er. Men man tittar på er överlag. Allt kan fungera bra förutom då hans odlarskills och när han nyttjar det är han ju så klart totalt olämplig som förälder. Du måste ta upp det till diskussion. Hans missbruk och vad ni gör av äktenskapet. Vill han så kan han få hjälp. Att han kommer att förlora din familj borde vara en jäkla bra anledning till skärpning. Var öppen med att du överväger att anmäla honom och att lämna honom. Då ligger bollen hos honom att agera. Händer inget så gör slag i saken. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kim) skrev 2022-02-27 07:30:12 följande:

Du kommer att räknas som medskyldig. Dessutom som medberoende. Tittar man ur barnperspektivet så är ni inte lämpliga föräldrar någon av er. Men man tittar på er överlag. Allt kan fungera bra förutom då hans odlarskills och när han nyttjar det är han ju så klart totalt olämplig som förälder. Du måste ta upp det till diskussion. Hans missbruk och vad ni gör av äktenskapet. Vill han så kan han få hjälp. Att han kommer att förlora din familj borde vara en jäkla bra anledning till skärpning. Var öppen med att du överväger att anmäla honom och att lämna honom. Då ligger bollen hos honom att agera. Händer inget så gör slag i saken. 

Eftersom han vill skiljas så spelar det ingen roll vad jag försöker vädja om, jag har redan försökt i flera år att få honom att fatta den biten. Om jag skulle säga att jag överväger en anmälan så skulle han bli galen, då är det lika bra jag har telefonen redo att ringa 112 för jag vet inte om han skulle bli våldsam eller "bara" skrika och vara arg.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Föredetta narkoman) skrev 2022-02-27 00:55:09 följande:

Hej, det är svårt att svara på din fråga utan att generalisera polisens arbete. Men vi kan säga såhär, om du inte är delaktig i odlingen så bär du inget lagligt ansvar för den heller, däremot kan dom naturligtvis misstänka att du är en del av det då du vet att han odlar, men det krävs alltid bevisning för att någon ska bli dömd för något, skulle det däremot komma fram att han odlar finns det stor risk för att polisen eller annan myndighet gör en orosanmälan på erat barn, då det inte är en trygg miljö för barnet att vara i ( en människas val senare i livet påverkas mer av förebilder än man tror) . 

Ja precis, det är just det där med orosanmälan som gör att det blir en väldigt knepig situation. Jag kan inte göra något åt situationen alls känns det som och har tröttnat för länge sen på att ha sånt i mitt liv.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 14:50:39 följande:
    Blir jag medskyldig?

Min man använder droger dagligen och odlar dessutom hemma i perioder, jag funderar på att ringa polisen och anmäla honom. Kommer jag att räknas som medskyldig eftersom jag vet om att det här pågått i vårt hem eller kan jag i så fall komma undan om jag låtsas som att jag bara råkat hitta sakerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-18 15:02
    Vi har ett barn också, riskerar vi båda en orosanmälan i så fall?

Om pappan sköter sig i övrigt så låt det passera. 

Om pappan inte sköter sig så kräv att han tar bort grejorna, annars går du till polisen. Värdera dock högt att behålla en bra relation med honom. Det är viktigt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ini) skrev 2022-02-27 10:21:15 följande:
    Om pappan sköter sig i övrigt så låt det passera. 

Om pappan inte sköter sig så kräv att han tar bort grejorna, annars går du till polisen. Värdera dock högt att behålla en bra relation med honom. Det är viktigt.
    Jag ska tänka på det du skrev. Men jo han sköter sig väldigt bra annars med jobb, familjeliv osv. "Nykter" dagtid när barnet är vaket osv.
  • Anonym (ööö)

Har du ringt soc för råd än? Det måste vara steg 1. 

Tycker du själv ska ta kommandot i allt här. skicka in skilsmässopapper tex.

• klyban
    Anonym (Kim) skrev 2022-02-27 07:30:12 följande:
    Nej.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-27 10:40:24 följande:

Har du ringt soc för råd än? Det måste vara steg 1. 

Tycker du själv ska ta kommandot i allt här. skicka in skilsmässopapper tex.

Varför ska jag skicka in papper när det är han som vill skiljas? Lång historia kring den biten som jag säkert får göra en annan tråd om, annars kommer vi ifrån ämnet helt.

Nej, jag har inte ringt soc. Har tagit en första kontakt med advokat iaf för hur man skriver äktenskapsförord men det behövs isf ett möte där säkert. Kostar närmare 2000:- per timme tyvärr men måste ju bli rätt.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-27 11:08:54 följande:
    Varför ska jag skicka in papper när det är han som vill skiljas? Lång historia kring den biten som jag säkert får göra en annan tråd om, annars kommer vi ifrån ämnet helt.

Nej, jag har inte ringt soc. Har tagit en första kontakt med advokat iaf för hur man skriver äktenskapsförord men det behövs isf ett möte där säkert. Kostar närmare 2000:- per timme tyvärr men måste ju bli rätt.

Inga äktenskapsförord kommer skrivas nu när ni ska skiljas, det skulle ni skrivit när ni gifter er.

Och varför skickar du inte in papper också och skriver under.
    För då får du snabbt detta ur världen, men vill du dra ut på det och att det är närvarande i ditt liv längre, så är det bra att du inte skickar in papperna och skriver under.
    Så får du hålla på med detta längre, antar det är det du vill.

En annan hade bara skrivit på och gått.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2022-02-27 11:13:38 följande:

Inga äktenskapsförord kommer skrivas nu när ni ska skiljas, det skulle ni skrivit när ni gifter er.

Och varför skickar du inte in papper också och skriver under.
    För då får du snabbt detta ur världen, men vill du dra ut på det och att det är närvarande i ditt liv längre, så är det bra att du inte skickar in papperna och skriver under.
    Så får du hålla på med detta längre, antar det är det du vill.

En annan hade bara skrivit på och gått.

Man kan skriva äktenskapsförord även under äktenskapet, finns inga hinder för det.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-27 11:38:21 följande:
    Man kan skriva äktenskapsförord även under äktenskapet, finns inga hinder för det.
    Och du menar att den som ska skilja sig från dig går med på det?
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-27 11:38:21 följande:
    Och du tror din man kommer att skriva på det?

Du låter väldigt ung och naiv. Du sitter där du sitter för att du tagit en massa felbeslut tidigare. Inte ens nu klarar du av att ta ett riktigt beslut. Dvs ett riktigt beslut för ert barn.
  • Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2022-02-27 12:14:20 följande:
    Och du menar att den som ska skilja sig från dig går med på det?
    Ja vi är helt överens i den frågan.
Svar på tråden Blir jag medskyldig?