• Anonym (Jobbigt o påfrestande)

22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

• Svar på tråden 22 åring bor hemma
  • Tom Araya
    Anonym (Jobbigt o påfrestande) skrev 2022-04-14 08:01:16 följande:
    22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

Sätt dig ner med sonen och tala igenom detta, gör upp en plan för hur han ska bli självförsörjande, skaffa en egen bostad e.t.c.
    I planen ska det ingå hur mycket som dagligen ägnas åt detta och även ungefärliga tidpunkter för olika delmål.
    Ställer han inte upp på detta så kan du dra in de möjligheter till spel och internet som du står för.
  • Anonym (A)
    Tom Araya skrev 2022-04-15 18:42:58 följande:
    Sätt dig ner med sonen och tala igenom detta, gör upp en plan för hur han ska bli självförsörjande, skaffa en egen bostad e.t.c.
    I planen ska det ingå hur mycket som dagligen ägnas åt detta och även ungefärliga tidpunkter för olika delmål.
    Ställer han inte upp på detta så kan du dra in de möjligheter till spel och internet som du står för.
    Klokt råd
  • Tom Araya

Hur är det med fickpengar och nöjen, är det något han får och du kan använda till att förhandla fram aktivitet hos honom?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lady) skrev 2022-04-15 14:55:26 följande:
    Det är olagligt att sälja andras ägodelar.

Däremot kan ts strunta i att betala bredband och mobilkostnader, alltså säga upp dem. Inte dra på sig ännu mer skulder. (Lika bra att vara övertydlig.)
    Naturligtvis om datorn är hans egna kan man ju inte det. Eller är det ts dator? Vart fick han annars råd att skaffa en om han inte jobbar?
    Annars hade jag definitivt stängt av wifi. Eller som du säger stänga ner bredband. Även om det finns spel som man kan spela offline.
  • Anonym (Folkis)

Skicka sonen på folkhögskola. Då får han boende och mat en gång om dagen. Han får även lära sig bo själv. Så gjorde mina föräldrar och det funkade jättebra. spelar ingen roll om han är studiemotiverad eller inte. Finns hur många kurser som helst att välja mellan. Man får studiemedel också som man kan leva på. Världens bästa start för unga människor. 

• Anonym (ställa krav)

Jag tycker att du ska samtala med någon som du har förtroende för, någon kurator, präst, eller liknande, eftersom du fått råd här tidigare enligt vissa men inte klarat att fullfölja råden och ställa krav. Om du tillsammans med någon kan hitta rimliga krav till sonen, man kan ju börja i en mindre skala och sen utöka kraven. Men jag tänker att du behöver stöd när sonen är grinig otrevlig och vägrar ....hjälpa till hemma och söka jobb/utbildning etc. Han har ju de bekvämt som det är nu. Problemet är väl att han kommer inte få någon seriös flickvän. Han kommer inte bli självständig, han kan inte bygga ett eget liv och det är så tragiskt. Sen så trist om han inte bidrar och hjälper till med att handla städa tvätta laga mat när du har ett till barn som har en diagnos. Han är ju 22 år och vuxen de finns dom som får barn själv då och klarar av det... Så hur ska du kunna fullfölja kraven det kommer vara tuffast i början sen kommer det gå bättre. Jag tror på att peppa honom också och berömma för små framsteg, säg  att du tror på honom att han kan förändras.....

• Stolsbenet

Ni är absolut inte ensamma om den här situationen ! 
    Mitt råd är att undersöka om sonen har möjlighet att via kommunen att få hjälp av en Ombudsman.

Ombudsmannen/kvinnan blir som en Mentor för sonen som hjälper honom att ta kontakt med myndigheter och ev läkare för att utreda om sonen lider av depression eller annan psykisk ohälsa och avlastar då dig med såna här saker.

Sonen har rätt till försörjningsstöd & iom detta så har han en möjlighet att betala sin del av mat och hyra - genom ett inneboende avtal som Ni skriver sinsemellan.
    Han mår förmodligen absolut inte bra själv av situationen, han har kanske bara kört fast i livet och vet inte hur han ska komma vidare?!

Allt är inte svart eller vitt, alla situationer är unika så sålla mellan alla tips och råd & ta en dag i taget.

• Anonym (Mamma)

TS, vad tycker du om alla råd du har fått? Du har inte svarat en enda gång i tråden.

• Anonym (Soc.)
    Stolsbenet skrev 2022-04-18 04:34:05 följande:

Ni är absolut inte ensamma om den här situationen ! 
    Mitt råd är att undersöka om sonen har möjlighet att via kommunen att få hjälp av en Ombudsman.

Ombudsmannen/kvinnan blir som en Mentor för sonen som hjälper honom att ta kontakt med myndigheter och ev läkare för att utreda om sonen lider av depression eller annan psykisk ohälsa och avlastar då dig med såna här saker.

Sonen har rätt till försörjningsstöd & iom detta så har han en möjlighet att betala sin del av mat och hyra - genom ett inneboende avtal som Ni skriver sinsemellan.
    Han mår förmodligen absolut inte bra själv av situationen, han har kanske bara kört fast i livet och vet inte hur han ska komma vidare?!

Allt är inte svart eller vitt, alla situationer är unika så sålla mellan alla tips och råd & ta en dag i taget.

Om man inte har flyttat hemmifrån, utan fortfarande bor kvar hemma är det mycket svårt att få bistånd beviljat till hyresdel oavsett om man skrivet avtal. Det är en annan sak om man först flyttat ut och sedan vuxen och med inneboendekontrakt flyttar tillbaks. Man ska i princip kunna bevisa att boendekostnaden för kontraktsinnehavaren eller ägaren på något vis fördyras av att det vuxna barnet bor kvar.

Att TS har ekonomiska svårigheter SKULLE kynna vara ett skäl att bevilja sonen hyresdel, men argumentet att hon behöver kunna hyra ut rummet (till sonen eller nån annan) för att få ekonomin att gå ihop.

Allt detta spelar hursomhelst ingen roll om Ts ej lyckas få sonen att söka bistånd. Det kommer han aldrig att göra så länge hon inte sätter ned foten. Stänga av internet, sluta betala telefon, mat etc. 
  • Meddelande borttaget
  • Tom Araya
    Anonym (Jobbigt o påfrestande) skrev 2022-04-14 08:01:16 följande:
    22 åring bor hemma

Jag var nog 24 innan jag flyttade hemifrån. Lågkonjunktur gjorde det svårt att hitta jobb inom branschen jag var utbildad för, sedan skulle man ju skaffa sig lägenhet också, när inkomst väl var fixat. Men sökte jobb gjorde jag, massor.

Jag vet inte hur det ser ut och fungerar hemma hos er, men han måste själv känna behovet av en egen bostad och egen inkomst. Jag säger inte att du ska slänga ut honom eller låta honom svälta, men allt utöver det kan du neka till att ordna åt honom, som pengar, kläder, nöjen, resor, prylar, abonnemang e.t.c.
Svar på tråden 22 åring bor hemma