• Haipodai

Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

• Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 16:19:33 följande:
    Fast "koppling till olika religioner"? Jag förstår att muslimska familjer måste få döpa sin son till Muhammed, men får de döpa sin son till Sheitan? D.v.s. deras motsvarighet till Satan/Lucifer. Knappast. Så det handlar inte om det (olika religioner). 

Jag tror att det är någon som har sovit på Skatteverket när Lucifer gick igenom. Sverige har varit kristen i över tusen år, men Lucifer har aldrig tidigare använts som namn på en människa. (Som kattnamn har det dock funnits tidigare.)
    Ja muslimer får döpa sitt barn till Sheitan, men eftersom de flesta muslimer är mer religiösa så gör det inte så mot sitt barn.

Här ändrades namnlagen för att vara inkluderande. De flesta som heter Lucifer är i yngre generationen, och gissningsvis har de yngre föräldrar också. Fanns väl något TV program om gravida tonåringar för några år sedan där en av dem döpte pojken till just Lucifer. 

Så det är fullständigt godkänt att döpa sitt barn till Lucifer eller Sheitan eller Iblis eller Kali eller Shiva eller vad som man anser passande på sin lilla bebis. Även vissa varunamn som Lego och Zara är tillåtet. Man får däremot inte döpa barnet till Systembolaget.
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 10:56:42 följande:
    Det är bara att jag blir irriterad på att folk gör det felet HELA tiden. Man ser det till och med i tidningsartiklar, och DE skribenterna borde i alla fall ha tagit sig tid att kolla upp att termerna blir korrekta.

Jaaa du. Det är inte så lätt för mig att göra något åt vad andra skriver. Men jag blir lite nyfiken. Ordet mellannamn upplever jag att jag hör kanske vart femte år, högst. Jobbar du med namn eller hur kommer det sig att du läser detta HELA tiden? 

• Xenia

Enligt detta är inte Lucifer tillåtet:

En man som bor i Nässjö kommun ville byta sitt förnamn till Lucifer. Men skatteverket sade nej.

Mannen skickade in en ansökan om att få byta förnamn till Skatteverket. Enligt personnamnslagen får man endast har förnamn som inte kan väcka anstöt, eller kan antas leda till obehag för den som bär namnet, eller av någon annan anledning är olämpligt som förnamn.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lucifer-inte-okej-som-fornamn

• Xenia
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 14:54:28 följande:
    Du vet väl att den farligaste fördomen är att tro att man inte har några fördomar..? Även om man inte MEDVETET förväntar sig mindre av brödraparet Majk och Boy än av brödraparet Johan och Henrik, så kan det vara så att man NÅGONSTANS gör det ändå... och att det märks. Subtilt.

www.bbc.com/news/magazine-26634477

Jag hittade en BBC-artikel, som utvecklar ämnet och både tar upp studier som stöder det jag säger och det du säger. Du får läsa själv, jag kopierar bara in två stycken (som stöder det jag säger! :) ) Mina fetmarkeringar: 

Over the last 70 years, researchers have tried to gauge the effect on an individual of having an unusual name. It is thought that our identity is partly shaped by the way we are treated by other people - a concept psychologists call the "looking-glass self" - and our name has the potential to colour our interactions with society. Early studies found that men with uncommon first names were more likely to drop out of school and be lonely later in life. One study found that psychiatric patients with more unusual names tended to be more disturbed.

He notes that there are more than three times as many Eleanors at Oxford than we might expect, given the frequency of that first name among girls in the general population, and Peters, Simons and Annas are not far behind. Conversely, there is less than a 30th of the expected number of Jades and an even smaller proportion of Paiges and Shannons. An Eleanor is 100 times more likely to go to Oxford than a Jade.

Det är alltså hundra gånger mer sannolikt att en flicka i Storbritannien som heter Eleanor ska gå på Oxford-universitetet, än en flicka som heter Jade. Och om jag får gissa, så tror jag att samma förhållande gäller i Sverige mellan en flicka som döps till Eleanor och en som döps till Elly eller Elsie (eller liknande), och sannolikheten att de ska gå på Chalmers eller KTH eller Karolinska institutet (läkarutbildningen) om 20, 25 år. 

Det om manliga och kvinnliga namn tror jag är ett icke-problem, eftersom flickor får högre betyg än pojkar i Sverige, och fler flickor går vidare till högre studier idag.
    Jag tror ändå inte det beror på namnet i sig.

Däremot kan man tänka sig att föräldrar som ger sin barn namnen Jade eller Majk inte själv gått på universitet och inte strävar efter att deras barn ska göra det heller. Är man automatiskt misslyckad om man inte går på universitetet?

En flicka som fått det "fina" (men långa) namnet Eleanor kanske föredrar att kalla sig Elly och vips har vi en Elly på universitetet.
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-04 15:54:35 följande:
    Ja namnlagen ändrades för ett antal år sedan, så fler namn som har koppling till olika religioner ska kunna godkännas. Däribland Lucifer.
    I vilka religoner använder man namnet Lucifer? Satanismen?
  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 14:57:30 följande:
    Gränsfallen är såklart subjektiva, men i båda ytterkanterna finns det namn som nästan alla skulle säga är normala, respektive nästan ingen skulle säga är normala. Det måste du väl hålla med om? INGEN kan tycka att Erik och Anna är onormala namn, men NÄSTAN ALLA skulle tycka att Diesel och Precious är det. 
    Jag anser att "onormal" är nedvärderande, skulle hellre använda orden "ovanliga" eller "nya".

Precious är mer vanligt i vissa etniska grupper. Föraktar man namnet Precious så föraktar man den gruppen.
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-04 15:53:13 följande:

Djurnamn liksom blomnamn, har använts länge. Dessutom är det inte någon som använder termen "ylva" för en varghona idag, man säger varghona. Tiara däremot är en huvudbonad, något som är pinsamt och opassande som namn, kan likställas med att syskonen skulle heta Hijab och Toppluva.

Mila är ett annat exempel, en byggnad för att bränna trä, lite som att döpa sitt barn till Vedugn eller Pizzeria.

Att namn kommer med invandrare är självklart, Sverige slutade på 1500-talet att tvinga invandrare att ta svenska namn för att passa in. Och därför har vi i Sverige nu människor som heter saker som Slaven, Ramla, Snorre, Pung, Kiss, Bais, Poo  med flera. Så att jämställa att heta Ylva med att heta Kiss och dess betydelse i svenska språket är inte samma grad av pinsamhet och kommer aldrig att vara.

Björn används fortfarande som namn på ett djur. Alltså bör det gå bra även med Tiger och Lo.

Mila är ett slaviskt flicknamn, det har inget med kolmila att göra. Har du inte hört talas om skådespelerskan Mila Kunis?
  • Xenia

Snorre/Snorri är ett gammalt vikinganamn men det går inte idag pga ändrad betydelse.

Om folk heter Kiss och Bajs så måste det vara utländska namn, Skatteverket skulle aldrig tillåta dessa namn. 
    Det finns nog ingen som heter Bajs i Sverige, däremot Baez (som uttalas Bajz). Men det är ett spanskt efternamn.

• Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2025-11-04 19:53:09 följande:
    Björn används fortfarande som namn på ett djur. Alltså bör det gå bra även med Tiger och Lo.

Mila är ett slaviskt flicknamn, det har inget med kolmila att göra. Har du inte hört talas om skådespelerskan Mila Kunis?
    Jag har inte sagt något om varken Tiger eller Lo. mig veterligen finns tex Ivar-Lo Johansson. Men ännu en gång, inte att jämföra med att heta Kiss.
    Jo jag vet vem Mila Kunis är, så jag behöver varken googla eller klistra in namnet. Jag vet också att hon är född i Ukraina, så logiskt att man då har ett sådant namn. I Sverige betyder "mila" en byggnad som man bränner trä i, det är därför ett konstigt namnval i Sverige och speciellt av svenska föräldrar som avser uppfostra barnet i Sverige. Likväl som det skulle vara märkligt att döpa sitt barn i Rumänien till Viola eftersom det betyder våldtäkt eller Malin i ett arabiskt land där det betyder elak. 
    Xenia skrev 2025-11-04 20:00:28 följande:

Snorre/Snorri är ett gammalt vikinganamn men det går inte idag pga ändrad betydelse.

Om folk heter Kiss och Bajs så måste det vara utländska namn, Skatteverket skulle aldrig tillåta dessa namn. 
    Det finns nog ingen som heter Bajs i Sverige, däremot Baez (som uttalas Bajz). Men det är ett spanskt efternamn.

Snorres Edda fastslår Snorre är ett gammalt vikinganamn, men ändock opassande ett döpa ett barn till i Sverige. "Får Snorre komma ut och leka" lär ingen förälder inte tycka vara pinsamt.

Som sagt, det finns de som heter både Kiss och Bais i Sverige. Gissningsvis utlandsfödda, och annars ett mycket dåligt namnval om  man avser bo och uppfostra sitt barn i Sverige med tanke på vad innebörden är på svenska.
  • Xenia

Men det är ju väldigt etnocentriskt att säga att ett namn som är mycket vanligt i ett annat land är "onormalt".

Mila är ett namn som även svenska föräldrar skulle kunna välja. Det är lätt att uttala och stava och det betyder inget otrevligt på svenska.

Vi har importerat namn från tyska, franska och framför allt engelska. Så varför kan vi inte importera från andra språk också?

• stor grön drake
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 14:54:28 följande:
    en flicka som döps till Eleanor och en som döps till Elly eller Elsie (eller liknande), och sannolikheten att de ska gå på Chalmers eller KTH eller Karolinska institutet (läkarutbildningen) om 20, 25 år. 
    Nu var min mormor (Else/Elsie) förvisso inte läkare eller gick på Chalmers, men hon var både butiksföreståndare och avdelningsansvarig på huvudbanken i vår stad. Hennes namn, eller stavningarna, var inte speciellt ovanliga för personer födda i början av 1900-talet. Elsie var den finare stavningen av Else fick hennes föräldrar veta när de undrade varför prästen skrev så i kyrkboken. Så många namn som låter konstiga idag har gamla rötter och är inte nya påfund.
  • Anonym (E.)
    stor grön drake skrev 2025-11-05 00:48:39 följande:
    Nu var min mormor (Else/Elsie) förvisso inte läkare eller gick på Chalmers, men hon var både butiksföreståndare och avdelningsansvarig på huvudbanken i vår stad. Hennes namn, eller stavningarna, var inte speciellt ovanliga för personer födda i början av 1900-talet. Elsie var den finare stavningen av Else fick hennes föräldrar veta när de undrade varför prästen skrev så i kyrkboken. Så många namn som låter konstiga idag har gamla rötter och är inte nya påfund.
    Just Elsie/Elsy, Daisy, Polly, Jenny, Fanny, Hetty, Betty, Emmy och sådana engelska smeknamnsnamn som slutar på -ie eller -y, och som använts i Sverige länge, kom till Sverige från slutet av 1800-talet med de s.k. kolportörromanerna. Billiga häften med kärleksromaner, s.k. "pigromaner" - som vår tids Harlequinromaner.

Att namnen har funnits här i bortåt 150 år, är alltså inget bevis på att de är "fina" namn, och den där prästen borde naturligtvis inte ha ändrat en stavning och lagt värderingar i ett namn. (Om det inte handlat om ett helt olämpligt namn, förstås.) 
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-05 00:22:58 följande:

Men det är ju väldigt etnocentriskt att säga att ett namn som är mycket vanligt i ett annat land är "onormalt".

Mila är ett namn som även svenska föräldrar skulle kunna välja. Det är lätt att uttala och stava och det betyder inget otrevligt på svenska.

Vi har importerat namn från tyska, franska och framför allt engelska. Så varför kan vi inte importera från andra språk också?

Mila och även Milo får mig att tänka på maffia-kriminella från Albanien eller Bosnien...

Sedan är problemet med Mila också att accenten i originalspråket är annorlunda: MII-la. Medan svenskar skulle uttala det som "mila" (som i Dan Anderssons visor). Och att använda originaluttalet gör i stället namnet osvenskt - precis som Kevin. Det borde ju uttalas KEE-vinn egentligen, med svenska stavnings- och uttalsregler. Sådana namn är olämpliga att importera, för det blir fel hur man än uttalar dem. 
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-04 19:53:09 följande:
    Ja, men användningen av Björn - och även Ulf - började ju för evigheter sedan, troligen mer än tusen år sedan. Då användes även Orm som namn, men det skulle vara väldigt olämpligt idag. Arn (örn) användes också en bit in på medeltiden. Men sådant ändras. 

Idag är Björn och Ulf fortfarande vanliga pojknamn, och ingen tänker på djuret, men skulle man höra Varg, Orm, Örn, Tiger eller Lo så skulle man alltid ha djuret i åtanke. Att göra ett riktigt förnamn av ett substantiv är en mycket lång process, det tar troligen flera hundra år ifrån att någon först får det som ett smeknamn (t.ex. för att han är stark som en Björn). 

Jämför Sten och Stig, det är också substantivsnamn men ingen tänker på betydelsen längre, så det gör inget. Men för den skull kan man inte börja döpa barn till Granit, Berg, Mylla, Väg eller Kringfartsled...
  • stallet90
    Anonym (E.) skrev 2025-11-05 02:38:23 följande:
    Mila och även Milo får mig att tänka på maffia-kriminella från Albanien eller Bosnien...

Sedan är problemet med Mila också att accenten i originalspråket är annorlunda: MII-la. Medan svenskar skulle uttala det som "mila" (som i Dan Anderssons visor). Och att använda originaluttalet gör i stället namnet osvenskt - precis som Kevin. Det borde ju uttalas KEE-vinn egentligen, med svenska stavnings- och uttalsregler. Sådana namn är olämpliga att importera, för det blir fel hur man än uttalar dem. 
    Men i de länderna är de kanske lika standard som Johan eller Erik. Känns hårt att stämpla ett namn efter vad karaktärerna i snabba Cash lr nåt heter :D
  • Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2025-11-05 00:22:58 följande:

Fast det ÄR onormalt om det har en betydelse på ett annat språk som gör det märkligt som namn.

Viola är ett relativt vanligt namn i Sverige men ordet betyder "våldtäkt" på Rumänska så du hittar ingen Rumän som väljer det till sin dotter, och inte heller några svenskar som bor i Rumänien skulle med vett och vilje döpa sitt barn till det om hon ska växa upp där.

Bara för att Ramla är ett vanligt namn i Somalia betyder det inte att det är ett bra val av namn i Sverige.

Mila är av samma kaliber.
    Den nordiska formen är för övrigt Milla (som att må illa) och inte med betoningen på i:et just av den anledningen att det ordet redan finns i svenskan och beskriver en byggnad.
    Ger man det namnet till sitt barn om man är bosatt i Sverige så är man 1. inte svenskfödd 2. dum.

Det är inte en diskussion om huruvida man inte ska ta in importerade namn utan att det finns ord som inte bör användas som namn; Mila, Tiara, Ramla, Pung, etc.
  • Anonym (E.)
    stallet90 skrev 2025-11-05 14:57:16 följande:
    Men i de länderna är de kanske lika standard som Johan eller Erik. Känns hårt att stämpla ett namn efter vad karaktärerna i snabba Cash lr nåt heter :D
    Ja, det fattar jag väl?! Det gör det inte vettigt att ta de namnen till helsvenska barn här. Och även invandrarfamiljer från de länderna borde tänka efter en gång extra, och kanske välja något mer neutralt som skulle kunna vara ett svenskt namn också.

Precis som vi inte tar efternamnet Baisa, fast det finns i Östeuropa...
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn