• Haipodai

Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

• Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Xenia
    Anonym (Adde) skrev 2025-11-16 20:48:52 följande:

Pinsamt och tragiskt fenomen. De försöker vara märkvärdiga och gör barnen en björntjänst på kuppen. 

INGEN tycker att det är coolt att din unge heter Pheonix Andersson eller Texas Svensson. Det enda ni gör är att befästa er i facket White Trash och skämma ut er. 

Känner sådant jävla förakt mot er. Stackars barn. 

Lite väl fördomsfull, va?
    De tyckte helt enkelt själva att namnen var coola. Tackochlov behöver man inte rådfråga någon smakdomare för sina barns namn.

Jag har ett ovanligt förnamn. Det ver inte för att mina föräldrar "försökte vara märkvärdiga". Namnet är inte alls unikt där jag föddes. Skulle jag bytt namn när jag blev myndig eller skulle mina föräldrar bytt namn på när de flyttade hit?

Vi valde också ett ovanligt namn på vår dotter. Vi ville ha att vackert namn med en vacker betydelse. Att det var ovanligt blev en bonus. Det är inget "modenamn".
  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2025-11-15 19:28:29 följande:
    Fast föräldrarna kan fortfarande inte RÄKNA med det. Jag tycker att det är fel att försöka välja ÅT sina barn, punkt. 

Det är ett stort steg att byta förnamn, det är ju en del av identiteten. Föreställ dig själv att du skulle byta förnamn! Att byta efternamn vid giftermålet går lättare (för en kvinna i alla fall), eftersom det är något vi vet om från småbarnsåren, att vi antagligen kommer att göra en dag. 
    Det är klart att föräldarna väljer namn åt sina barn. Ska barnen välja själva?Oskyldig
  • Xenia
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-11-16 21:10:37 följande:
    Ja, och därför är det klokast att ge sitt barn ett normalt namn som den slipper att skämmas för i vissa sammanhang.
    Och vad menas med ett "normalt" namn? Räcker det att de finns med på topp 500 elller måste det vara med på topp 100?

Tur att inte alla resonera så inskränkt som ni, då skulle aldrig några nya namn tillkmmit utan vi hade fått nöja oss med samma gamla namn år efter år.

T o m vikingarna var mer vidsynta. De skapade nya namn genom sammansättninger typ Torbjörn, Torleif, Kolbjörn, Gunlög, Gunvor. Ni inskränkta ojar er över namn som Tuva-Li.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-11-17 00:28:26 följande:

99% av de som ger sina ungar ett "unikt" namn är för att kunna "skryta" med det, eftersom de själva ALDRIG åtsadkommit något i livet och inte kommer göra det heller. När man är så 100% oviktig att man kan trilla av planeten utan att det märks så måste man döpa sin unge till något som låter som en monstertruck i käften, gärna felstavat eller feluttalat också. "Kolla mina coola barn, Jason och Thexas, fan vad coola vi är, mamma arbetslös och går på bidrag, pappa sitter inne på anstalt, men såååå coola namn alltså. Vänta bara tills jag blir influencer här i bruksorten då kommer alla vilja döpa sina barn till lika cooooola namn. Får jag en doter ska hon få massa onödiga bokstäver eller ett -Li påhängt på slutet utan anledning, Ztella-Li eller Yezziqa-Li, tänk er vad COOOOLT"

Oj, vad man älskar att hitta på om andra människor.

Ja, man kanske inte kan ge sitt barn så mycket annat än ett vacker/ståtligt/coolt namn, ska man inte få  göra det då utan att andra ska hitta på saker om föräldrarna.

Är Anneli också ett WTnamn? Vaddå lägga till en ändelse på slutet utan anledning, alla namn är påhittade

Felstavade namn är däremot ett otyg.
  • Anonym (Donna)
    Xenia skrev 2025-11-17 03:15:06 följande:

Ja, man kanske inte kan ge sitt barn så mycket annat än ett vacker/ståtligt/coolt namn, ska man inte få  göra det då utan att andra ska hitta på saker om föräldrarna.

Är Anneli också ett WTnamn? Vaddå lägga till en ändelse på slutet utan anledning, alla namn är påhittade. 

Höll med dig tills sista meningen då namn inte har ett stavningsfacit. "Tuffa" fantasistavningar är ett annat kapitel, men det är inte per automatik fel.

Mitt namn hade en extra bokstav som jag hade svårt att förlika mid med och den ändrade jag när jag var i 20-årsåldern. Namnet i sig är varken vanligt eller ovanligt, men stavningen har jag bara sett en enda gång innan. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-11-15 18:46:29 följande:
    Det finns forskning som visar att namnet påverkar lärarens bemötande. Skulle t.o.m. hävda att det påverkar allas påverkan något. 

Om en lärare stöter på en elev som heter Gustav af Heidenstam kommer denna elev att medvetet eller omedvetet att få bättre undervisning samt mer positiv attityd än elev som heter Liam-Kid Solstråle. Det kommer absolut att vara en viss vägvisare för dem. Det måste inte avgöra deras öde men det är en komponent. 
    Detta dök slumpmässigt upp i en FB grupp, apropå Liam-Kid Solstråle.

Intressant hur det är just en specifik typ av namn på barnen till de som inte betalar för sig?🤡

• Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-17 02:58:20 följande:
    Lite väl fördomsfull, va?
    De tyckte helt enkelt själva att namnen var coola. Tackochlov behöver man inte rådfråga någon smakdomare för sina barns namn.

Jag har ett ovanligt förnamn. Det ver inte för att mina föräldrar "försökte vara märkvärdiga". Namnet är inte alls unikt där jag föddes. Skulle jag bytt namn när jag blev myndig eller skulle mina föräldrar bytt namn på när de flyttade hit?

Vi valde också ett ovanligt namn på vår dotter. Vi ville ha att vackert namn med en vacker betydelse. Att det var ovanligt blev en bonus. Det är inget "modenamn".
    Fast det är ju skillnad om du är invandrare, och namnet är normalt där du kommer ifrån. Sådant fattar folk. 
    Xenia skrev 2025-11-17 03:00:43 följande:
    Det är klart att föräldarna väljer namn åt sina barn. Ska barnen välja själva?Oskyldig

Vi pratade om KARRIÄRER. Du sa att Hardy passar bra ifall föräldrarna vill att sonen ska bli en "singer/songwriter", och då svarade jag att föräldrarna inte kan bestämma det, för han kanske vill bli auktoriserad revisor. Eller kamrer, eller banktjänsteman, eller fastighetsmäklare eller advokat eller läkare, eller ett stort antal andra yrken där nämnet Hardy inte inger förtroende. 
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-17 03:07:33 följande:
    Och vad menas med ett "normalt" namn? Räcker det att de finns med på topp 500 elller måste det vara med på topp 100?

Tur att inte alla resonera så inskränkt som ni, då skulle aldrig några nya namn tillkmmit utan vi hade fått nöja oss med samma gamla namn år efter år.

T o m vikingarna var mer vidsynta. De skapade nya namn genom sammansättninger typ Torbjörn, Torleif, Kolbjörn, Gunlög, Gunvor. Ni inskränkta ojar er över namn som Tuva-Li.
    "normala" namn är väl alla namn som använts som personnamn under en viss tid (kanske hundra år) och i viss omfattning (svårt att säga exakt hur många, men kanske hundra stycken nu levande personer i alla åldrar och Sverige, i alla fall), och som först och främst har förnamns"känsla". Alltså låter som ett förnamn bara man hör det första gången, utan att man vet att det är det - så att man inte spontant gissar att det är ett efternamn, en motorcykel, ett bilmärke, en maskin, et kompani, ett företag, en plats, ett land, ett väderfenomen...
  • Anonym (E.)

Är Anneli också ett WTnamn? Vaddå lägga till en ändelse på slutet utan anledning, alla namn är påhittade. 

Anneli/Annelie var populärt när jag växte upp, och de Anneli jag kände kom tillsammans med t.ex. Annette, Jeanette, Lise-Lotte, Sanna och Carina från andra typer av hem - vad som kanske kan kallas för socialgrupp 3 - än Marie, Christine, Catharina, Elisabeth och Charlotte. 
  • Anonym (E.)

Anneli/Annelie var populärt när jag växte upp, och de Anneli jag kände kom tillsammans med t.ex. Annette, Jeanette, Lise-Lotte, Sanna och Carina från andra typer av hem - vad som kanske kan kallas för socialgrupp 3 - än Marie, Christine, Catharina, Elisabeth och Charlotte. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-19 09:54:34 följande:

Intressant hur det är just en specifik typ av namn på barnen till de som inte betalar för sig?🤡

Ja, jag hade varit förvånad om det hade varit Carl, Erik, Sigurd, Amanda, Tora och Ingrid som inte hade betalat för sig...
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-19 09:54:34 följande:

De här namnen är ju klassiska: Leo, William, Ester, Tyra, Vidar och Einar. Påstår du att de är sk White trash namn eller vad?

De här namnen är däremot mer trendiga: Oliwer och Marwin (särskilt stavningen!), Loke, Jasmin, Penny, Tintin, Kid. Jag skulle gissa att de har unga föräldrar.
  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2025-11-20 22:18:13 följande:
    Oj oj, vilken snobb man kan vara!

Kan du av namnen räkna ut både inkomst och utbildning? De tror inte jag.

Alla de namnen du påstår är "social grupp 3" kan lika gärna vara socialgrupp 2. Likaså kan den andra gruppen komma från socialgrupp 2, men kallas t ex Katta, Lisa och Lotta.

Carina Bergfeldt är en journalist som har en egen pratshow i SVT. Jag skulle inte kalla henne socialgrupp 3, snarare övre medelklass.

När vi valde namn till vår dotter var det efter många kriterier. Men "ett namn som får namnsnobbar att tro att hon är överklass" hörde inte dit. Inte heller "ett namn som inte sticker ut på minsta vis så hon alltid möter namnar var hon än går".
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn