Xenia skrev 2025-11-04 19:53:09 följande:
Björn används fortfarande som namn på ett djur. Alltså bör det gå bra även med Tiger och Lo.
Mila är ett slaviskt flicknamn, det har inget med kolmila att göra. Har du inte hört talas om skådespelerskan Mila Kunis?
Jag har inte sagt något om varken Tiger eller Lo. mig veterligen finns tex Ivar-Lo Johansson. Men ännu en gång, inte att jämföra med att heta Kiss.
Jo jag vet vem Mila Kunis är, så jag behöver varken googla eller klistra in namnet. Jag vet också att hon är född i Ukraina, så logiskt att man då har ett sådant namn. I Sverige betyder "mila" en byggnad som man bränner trä i, det är därför ett konstigt namnval i Sverige och speciellt av svenska föräldrar som avser uppfostra barnet i Sverige. Likväl som det skulle vara märkligt att döpa sitt barn i Rumänien till Viola eftersom det betyder våldtäkt eller Malin i ett arabiskt land där det betyder elak.
Xenia skrev 2025-11-04 20:00:28 följande:
Snorre/Snorri är ett gammalt vikinganamn men det går inte idag pga ändrad betydelse.
Om folk heter Kiss och Bajs så måste det vara utländska namn, Skatteverket skulle aldrig tillåta dessa namn.
Det finns nog ingen som heter Bajs i Sverige, däremot Baez (som uttalas Bajz). Men det är ett spanskt efternamn.
Snorres Edda fastslår Snorre är ett gammalt vikinganamn, men ändock opassande ett döpa ett barn till i Sverige. "Får Snorre komma ut och leka" lär ingen förälder inte tycka vara pinsamt.
Som sagt, det finns de som heter både Kiss och Bais i Sverige. Gissningsvis utlandsfödda, och annars ett mycket dåligt namnval om man avser bo och uppfostra sitt barn i Sverige med tanke på vad innebörden är på svenska.