• Anonym (Jag)

    Måste man ge dricks?

    Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

    I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

    Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

    Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

  • Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Jk) skrev 2022-05-17 17:06:20 följande:

    Nej, du måste inte rent juridiskt men du är en rövhatt om du inte gör det. Precis som med att säga "tack" etc.


    Absolut inte samma sak. 
  • kioskvältare
    Anonym (Jk) skrev 2022-05-17 17:06:20 följande:

    Nej, du måste inte rent juridiskt men du är en rövhatt om du inte gör det. Precis som med att säga "tack" etc.


    Typ så ja.
  • Tecum

    Det här med dricks eller inte är en följetong och det tycks finnas lika många uppfattningar som det finns gäster. Jag känner alltid obehag när vi äter på restauranger med bordsservering kvällstid. Förväntar de sig dricks och isf hur mycket, är jag en snål jävel om de inte får?
    Jävla system, bäst vore att förbjuda dricks!

  • Anonym (Jo)
    Monsieur Venus skrev 2022-05-17 15:03:58 följande:
    Jag ger alltid dricks om jag inte är missnöjd med någonting. Tycker det är ett trevligt sätt att säga att jag är nöjd, utan att behöva säga det.
    Samma här
  • Anonym (B)

    Vill tillägga att bara för att man avrundar notan uppåt så är det långt från säkert att det går till serveringspersonalen. Det slås in i kassan och när kassan räknas i slutet av dagen kan det finnas ett överskott, men som sagt inte alls säkert att det går till nån personal alls utan snarare till ägaren. Indirekt erfarenhet från kompisar som jobbat på restauranger.

  • Anonym (ööö)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:38:00 följande:
    Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
    Fast man "behöver" inte göra det i tex Sverige. I USA tex, där ingår det i systemet att man ska ge dricks på restauranger, för att personalen har så låg lön. i Sverige har vi apat efter, men egentligen behövs det inte dricks för vi har ett annat system.

     Att det blivit vanligt har nog med turism osv, att göra. 
  • Tecum
    Gameofthrones skrev 2022-05-17 13:11:57 följande:
    Minst i två länder som jag har bott i ger man absolut inte dricks. Lämnar man pengar på bordet. Springer oftast servitören efter och ger tillbaka.

    I mitt land är det ohyfsat och ge dricks. Det är ganska skönt och ha så. Man slipper och tänka på dricks om det skulle vara så. 
    Vilka trevliga länder är det. låter som bra semestermål...?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-17 21:44:08 följande:
    Fast man "behöver" inte göra det i tex Sverige. I USA tex, där ingår det i systemet att man ska ge dricks på restauranger, för att personalen har så låg lön. i Sverige har vi apat efter, men egentligen behövs det inte dricks för vi har ett annat system.

     Att det blivit vanligt har nog med turism osv, att göra. 
    Vi har väl inte apat efter...dricks är en uråldrig sed. Det är snarare USA som har apat efter Europa om man ska gå tillräckligt långt tillbaka. 

    Det har inget med turism att göra. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (123) skrev 2022-05-17 11:49:30 följande:

    Jag tycker det känns som tiggeri när de slänger fram kortterminalen och ber en knäppa in vad man vill betala.
    Tryck för fan in vad det kostar!!!


    Ja, jag tycker också att det är obehagligt och fräckt! Det allra bästa är att äta på restauranger, där det står tydligt angivet på både menyn och notan, att serviceavgiften är inkluderad. Det får med fördel stå ÄNNU mer tydligt till och med, att man INTE ska ge något utöver det till personalen!

    Dricksfrågan är ett obehagsmoment i slutet av en restaurangupplevelse. Allra värst är det om servitrisen inte lämnar en med notan, utan står och hänger över en så man blir stressad. Har man dessutom druckit ett par glas vin till maten, så går det långsammare att räkna procent i huvudet, och då ger man kanske alldeles för mycket i panik. Som man får gå och gräma sig över sedan. Nej som sagt - välj restauranger som skriver tydligt att man inte ska ge någon dricks, och bojkotta de andra! Då lär sig väl branschen någon gång...
  • Glinda från Oz

    500 är extremt. Jag tycker det var väldigt sniket av dina vänner att bjuda och sen låta dig betala i alla fall och dessutom förvänta sig att du ska ge en så stor donation till något helt frivilligt som inte ens har ett bra syfte. 


    Dricks i Sverige är frivilligt och ett oskick som borde försvinna. Jag dricksar ibland för att de förväntas av mig men aldrig mer än några tior sällan så mycket som 50 kronor.

  • Bella 2020

    Det tillhör hyfs att man ger ca 10% i dricks. Om man är nöjd. 

  • Anonym (ME)

    Först tycker jag det är konstigt att du ska betala för något du blev utbjuden på. 

    Men ang. dricks generellt i mina kretsar så ger man sällan dricks på lunchen om man inte är på ett "fint" ställe. Då blir det lite som middag.

    Ju finare ställe man äter på desto vanligare är det att ge dricks. Men då har man en bra servitris/servitör äter oftast mer än en rätt och att man betalar efteråt vid bordet. Men oftast mellan 5-10%. Eller minimum att man rundar upp lite. Så jag tror inte många ger dricks på en pizzeria t.ex. 

  • Anonym (Serviceyrke)

    tycker det är helt uppåt väggarna att ge dricks i Sverige… vi har skäliga löner , t.o.m lite väl,höga löner för arbeten som bara kräver en gymnasieutbildning eller ens det…för att vara servitör behöver du inte ens ha gått hotell o resturang utbildning på gymnasiet…

    Jag lånar en tänkesätt från andra trådar här på fb om  kvinnodominerade serviceyrken där minst lika många inlägg som här är anser det vars självklart och ohyfsat att INTE ge dricks anser det vara lika självklart att inte ge någon dricks med argumentet de får ju betalt för sitt jobb ….

    vad tänker jag då på ? Jo den sortens trådar som alltid dyker upp vid den här tiden på året… vad ska jag/ vi ge fröknarna på förskolan/ skolan i sommarpresent …..

    PRECIS som pedagogerna som tar hand om era barn varje dag och gör det i de flesta fall låååååångt mycket mer än vad deras arbetstid räcker till ( jag har själv jobbat inom förskolan som barnskötare innan jag bytte till en annan bransch med bättre arbetstider o lön) de stannar kvar efter arbetstid/ kommer tidigare, letar material på sin fritid/ tar med material hemifrån för att skolan/ förskolan inte har budget att köpa in det som behövs, tar emot samtal på kvällar o helger från oroliga föräldrar, etc etc…
    så gör servitörerna bara sitt jobb , det de får en lön för att göra .

    googlar du på lönestatistik för servitör får du upp en medellön på 26 500 kr , självklart varierar det, framför allt på var i landet du jobbar och på hur mycket ob du kan få beroende på vilka tider du jobbar..
    googlar du barnskötare ( som ju också är en gymnasieutbildning) får du upp en medellön på 24 700 kr ! samma här… väldigt olika beroende på kommun…
    googlar du Förskollärare får du upp 32 500 kr…då är det en högskoleutbildning på minst 3 år med studielån att betala av….. 

    om det nu ska vara så självklart att ge en servitör dricks för ett arbete hen får lön för .varje gång du är ute o äter kanske t.o.m på samma resturang där du träffar på samma servitör….varför är det då så otänkbart o onödigt att ge förskolepedagoger en liten uppskattning en- två gånger per år ?

Svar på tråden Måste man ge dricks?