Ta covid vaccin som gravid?
När det i höstas blev möjligt att vaccinera sig mot covid för 20-30 åringar så ville jag vänta med vaccinera mig då det under hösten skulle bli intensivt på jobbet. Flera personer hade sagt upp sig och vi var underbemannade på mitt nya jobb och jag ville inte riskera att vara borta från jobbet pga biverkningar osv. Planen var att jag skulle ta första sprutan i december/januari när det lugnat ner sig på jobbet och jag inte behövdes lika mycket. Men så blev jag gravid i november, inte planerat men välkommet. Efter det var det inte tal om vaccinera sig tom vecka 12 enligt min barnmorska.
Nu är jag i vecka 31 och är jätteosäker på hur jag ska göra. Min barnmorska har tryckt på att jag ska vaccinera mig innan förlossningen och sagt att hon annars kommer skriva i förlossningsbrevet att jag inte är vaccinerad. Jag är rädd att vaccinet påverkar bebisen i magen på något sätt framöver, det har inte hunnit forskas så mycket på hur barn vars mamma blivit vaccinerad under graviditeten sen blivit påverkade av det. Hade jag inte varit gravid så hade jag ju tagit vaccinet, men nu måste jag ta ett beslut som eventuellt kan påverka min bebis utveckling. Jag vet inte om jag någonsin skulle förlåta mig själv om det skulle visa sig att bebisen sen får en biverkning som kan kopplas till vaccinet.
Jag känner bara sådan ångest över att ta vaccinet dels för att barnmorskan trycker på det och jag är även rädd för att ev. få sämre vård/särbehandling på förlossningen om jag inte är vaccinerad. Jag vill höra era historier ni som vaccinerat er under graviditeten, upplevde ni eller era bebisar några biverkningar av vaccinet?