• Anonym (osäker)

Ta covid vaccin som gravid?

När det i höstas blev möjligt att vaccinera sig mot covid för 20-30 åringar så ville jag vänta med vaccinera mig då det under hösten skulle bli intensivt på jobbet. Flera personer hade sagt upp sig och vi var underbemannade på mitt nya jobb och jag ville inte riskera att vara borta från jobbet pga biverkningar osv. Planen var att jag skulle ta första sprutan i december/januari när det lugnat ner sig på jobbet och jag inte behövdes lika mycket. Men så blev jag gravid i november, inte planerat men välkommet. Efter det var det inte tal om vaccinera sig tom vecka 12 enligt min barnmorska.

Nu är jag i vecka 31 och är jätteosäker på hur jag ska göra. Min barnmorska har tryckt på att jag ska vaccinera mig innan förlossningen och sagt att hon annars kommer skriva i förlossningsbrevet att jag inte är vaccinerad. Jag är rädd att vaccinet påverkar bebisen i magen på något sätt framöver, det har inte hunnit forskas så mycket på hur barn vars mamma blivit vaccinerad under graviditeten sen blivit påverkade av det. Hade jag inte varit gravid så hade jag ju tagit vaccinet, men nu måste jag ta ett beslut som eventuellt kan påverka min bebis utveckling. Jag vet inte om jag någonsin skulle förlåta mig själv om det skulle visa sig att bebisen sen får en biverkning som kan kopplas till vaccinet. 

Jag känner bara sådan ångest över att ta vaccinet dels för att barnmorskan trycker på det och jag är även rädd för att ev. få sämre vård/särbehandling på förlossningen om jag inte är vaccinerad. Jag vill höra era historier ni som vaccinerat er under graviditeten, upplevde ni eller era bebisar några biverkningar av vaccinet? 

• Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2022-05-25 19:12:23 följande:
    Kan finnas en annan grund att hon fick rådet att inte ta. Inte enbart pga graviditeten. 
    Jo det är klart. Finns andra indivudiella faktorer så. Utgick från att så inte var fallet här då inget sådant nämndes 
  • Anonym (Tiffany)
    Anonym (Så tänkte jag) skrev 2022-05-25 17:53:06 följande:
    Noterat. Du har också fel om spikproteinet. Desinformation.
    Anonym (Så tänkte jag) skrev 2022-05-25 17:53:06 följande:
    Noterat. Du har också fel om spikproteinet. Desinformation.

Kan du inte också komma med foliehatt konspirationteoretiker misinformatör wahatabouter halmgubbeskapare också så får du in hela registret där? och kanske tvinga dottern att göra klart. jag menar - det finns ju inget dåligt med detta preparat mot denna livsfarliga sjukdom som härjar runt. oansvarigt att då inte spruta klart hela familjen. annars hamnar man ju flera doser efter. i höst är det väl spruta fem tänker jag 
  • Anonym (Tiffany)
    Pentra skrev 2022-05-25 13:29:09 följande:

Min gravida dotter har blivit tillsagd av sin barnmorska att INTE ta Covid-19-sprutorna; och det å det bestämdaste. En bekant till mig har även berättat att hennes gravida bonusbarn, som bor i en helt annan del av landet, också blivit starkt avrådd att ta dessa sprutor under sin graviditet. Mvh, Pentra

Låter ju superkontrakt. Dessa innovativa amerikanska sprutor har ju räddat livet på miljarder människor globalt och är förenat med noll risker både gällande barn och vuxna. Det har redan en enorm mängd forskning visat. Allt som talar emot är antingen hittepå av uppmärksamhetssökande okunniga människor eller studier av låg kvalitet som inte kan godkännas. Anmäl bmx2 för spridning av desinformation. Sprutorna ska tas punkt. Såklart är det frivilligt, man ska inte känna sig tvingad. Men man är samtidigt en väldigt korkad och egoistisk människa om man inte sprutar sig. 
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 09:24:16 följande:
    Låter ju superkontrakt. Dessa innovativa amerikanska sprutor har ju räddat livet på miljarder människor globalt och är förenat med noll risker både gällande barn och vuxna. Det har redan en enorm mängd forskning visat. Allt som talar emot är antingen hittepå av uppmärksamhetssökande okunniga människor eller studier av låg kvalitet som inte kan godkännas. Anmäl bmx2 för spridning av desinformation. Sprutorna ska tas punkt. Såklart är det frivilligt, man ska inte känna sig tvingad. Men man är samtidigt en väldigt korkad och egoistisk människa om man inte sprutar sig. 
    Det kan  finnas andra orsaker till att man råds att inte ta vaccinet. Sjukdomar/tillstånd som kan förvärras av vaccinet. Etc etc. Allt är inte svart och vit. 
  • Anonym (Tiffany)
    EpicF skrev 2022-05-26 09:35:42 följande:
    Det kan  finnas andra orsaker till att man råds att inte ta vaccinet. Sjukdomar/tillstånd som kan förvärras av vaccinet. Etc etc. Allt är inte svart och vit. 
    Aha som vadå tänker du? Är det inte mycket värre att drabbas av denna väldigt farliga sjukdom och riskera att dö eller gå runt och smitta andra människor som kan dö? Det känns mer som en ursäkt att slippa ta sprutorna. 
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 10:07:03 följande:
    Aha som vadå tänker du? Är det inte mycket värre att drabbas av denna väldigt farliga sjukdom och riskera att dö eller gå runt och smitta andra människor som kan dö? Det känns mer som en ursäkt att slippa ta sprutorna. 
    Det finns de som faktiskt inte får ta vaccinet för sin läkare (självklart kan de gå emot läkaren och ta risken) pga de kan dö av vaccinet, deras tillstånd kan förvärras så at konsekvensen blir att se dör. 

Dessutom så smittar även vaccinerade.

Allt är inte svar eller vitt. Finns en heldel däremellan.  
  • Anonym (Tiffany)
    EpicF skrev 2022-05-26 12:39:10 följande:
    Det finns de som faktiskt inte får ta vaccinet för sin läkare (självklart kan de gå emot läkaren och ta risken) pga de kan dö av vaccinet, deras tillstånd kan förvärras så at konsekvensen blir att se dör. 

Dessutom så smittar även vaccinerade.

Allt är inte svar eller vitt. Finns en heldel däremellan.  
    Desinformation! Vaccinerade smittar inte och dör inte. 
    jaha vad kan det vara för anledningar då 
    dö av vaccin? Knappast 
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 12:47:29 följande:
    Desinformation! Vaccinerade smittar inte och dör inte. 
    jaha vad kan det vara för anledningar då 
    dö av vaccin? Knappast 
    Och ändå så får även vaccinerade covid-19 och kan smitta vidare. Och ja, även vaccinerade kan ta av covid-19 trots vaccin. Så nej, det är inte desinformation utan fakta. 

Finn massa tillstånd som kanske förvärras av vaccinet pch som gör att man avråda från att ta det av läkare. Jag känner också ett fåtal som är under utredning för autoimuna sjukdomar och som också blivit avrådd att ta vaccinet under utredningen. 
  • Anonym (Tiffany)
    EpicF skrev 2022-05-26 12:52:14 följande:
    Och ändå så får även vaccinerade covid-19 och kan smitta vidare. Och ja, även vaccinerade kan ta av covid-19 trots vaccin. Så nej, det är inte desinformation utan fakta. 

Finn massa tillstånd som kanske förvärras av vaccinet pch som gör att man avråda från att ta det av läkare. Jag känner också ett fåtal som är under utredning för autoimuna sjukdomar och som också blivit avrådd att ta vaccinet under utredningen. 
    som vadå för tillstånd 
  • Anonym (N)

Jag tänkte ta vaccinet så fort min åldersgrupp (30+) fick ta det, pluggade till ssk men studenter fick inte ta det än. Men så blev jag gravid i maj förra året .. Velade fram och tillbaka men vågade inte ta det under graviditeten , min kille ville inte det heller.

Men jag blev sjuk strax efter nyår i 8:de månaden. Jag mådde riktigt dåligt första dagarna.. Det var lite jobbigt att andas ett tag men som tur var så var allt ok.. Sen förlorade jag lukt och smak ett tag. Och jag var faktiskt rädd att det skulle påverka barnet (men han är snart 4 månader nu och helt frisk). .och jag var lite rädd för att dö till och med. Men jag tror det var Omicron jag hade för jag var snuvig och det var ändå hyfsat lindrigt. 

Min barnmorska sa också att det är ganska stor risk att få blodproppar om man får det under graviditeten.. Jag är helt frisk annars , har lågt blodtryck och var inte överviktig innan graviditeten. Är vegetarian och äter ganska hälsosamt men har varit rökare förut.. fick ingen blodpropp som tur är. 

Jag skulle nog rekommendera att du tar vaccinet för man vet aldrig hur det går om man får Covid , det kan bli lindrigt eller så blir det riktigt allvarligt. Och det är inte så roligt att ha det när man är höggravid och inte veta alls hur det kommer gå, om man bara kommer bli lite dålig eller hamna på IVA eller värre. Men det är ju bara du själv som kan bestämma hur du ska göra. 

• Anonym (Mirjam)
    Jag skulle inte ta vaccinet! På fb finns en grupp för alla de som fått biverkningar av vaccinet och önskar att de aldrig tog det men de kände sig tvingade pga omgivningens press. Biverkningar vill ingen heller ta ansvar för utan nekar och säger att det inte beror på det. Man får alltså ingen hjälp av vården när det sker, det ska man veta om. Rekommenderar också podden med hjärnforskaren Katarina gorbic.
    Och de får självklart inte särbehandla dig föratt du avstår, barnmorskan försöker bara tvinga dig!
  • EpicF

Anonym (Tiffany): Olika medicinska tillstånd eller sjukdomar. 

• Anonym (MrsS)

Var och en får göra som hon/han vill. Min barnmorska tog upp det med vacc nu då jag är i v12 jag fick ont i magen för frågan är oerhört laddad för mig. En av mina närmast anhöriga avled efter en spruta, fullt frisk och även vårdpersonal kopplade det till vacc. Vi delar samma blodgrupp. Jag tycker det är fri om man blir särbehandlad pga detta vid förlossning. Man ska ändå ha rätt till ett fritt val och su t förnuft kan man ändå ha. Är så trött på de som förlöjligar, vi har inga långtidseffekter på detta sk vacc. Dessutom har pfiz själva erkänt att det aldrig utvecklats för att förhindra smittspridning så det är en ren lögn. Folk borde vara förbannade på läkemedelsbolagen o sjukvården som varit påstridiga om detta.

• Anonym (Glad)

Jag tog vaccin i vecka 30+ ngt? 

Covid
    Säsongsinfluensa 
    Kikhosta 

Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?