• DrChocolate

    Barnkalas med utklädnad?

    Hej!
    Min dotter fyller snart 5 år i juni, och vi tänkte fira henne med prinsessparty. Funderar på om man ska skriva i inbjudan om barnen ska klä ut sig till prinsessor och prinsar eller inte? Kan de va jobbigt för barnens föräldrar att ordna med utklädnad. Vi har trädgård med studsmatta, sandlåda och gungor, kan föräldrar vara oroliga för nedsmutsning? Vad tycker ni, kalas med eller utan utklädning?
  • Svar på tråden Barnkalas med utklädnad?
  • Sanna6688

    Jag hade tyckt det var jobbigt att behöva köpa utklädnad
    Det är väl dock jobbigt att ha barn i stort så

  • Embla twopointoh

    Man kan ju alltid skriva i inbjudan att det inte är ett krav på utklädnad, med de som vill komma utklädda kan göra det.

    Bara för att det är utklädning betyder ju inte det att man måste ha eller skaffa en full utstyrsel med klänning/rustning/mantel och så vidare. Kanske bara att man klipper till en krona i guldpapper och limmar på fejkjuveler, barnet får ta med sig ett leksakssvärd, eller klär barnet helt i grönt och så får det vara en groda, till exempel.

  • Mantrasina

    Jag tänker att om man ordnar kalas med ett specifikt tema, så kan man själv stå för att se till att det finns till exempel kronor för små kungabarn, kanske några mantlar eller klänningar att ha till låns. Så att alla har en chans att känna sig inkluderade, även om föräldrarna inte har möjlighet att ordna utklädnad. Skriva nåt i stil med att om man vill och kan får man gärna klä ut sig enligt temat, men att det inte är nödvändigt.

  • BuoBä

    Du kan väl skriva att det är prins-/prinsesstema, och att barnen kan klä ut sig om de vill? Då kan de strunta i det, göra något enkelt som att ta på ett diadem, eller slå på stort med full utklädning.
    Det är också lämpligt att berätta att ni ska vara ute. Även vanliga kalaskläder kan vara olämpliga i sandlådan, plus att man kan behöva anpassa kläderna efter vädret.

  • Trippelmamma76

    Generellt jobbigt med utklädnad, fr a om det är ett specifikt tema som man kanske inte har hemma redan.  Men samtidigt så är mina barn väldigt ofta på kalas så vi är nog lite allmänt less på alltihop. Kanske andra som går mer sällan tycker det är kul att lägga extra tid på att fixa inför kalas?

  • elsi
    DrChocolate skrev 2022-05-23 14:00:40 följande:
    Barnkalas med utklädnad?
    Hej!
    Min dotter fyller snart 5 år i juni, och vi tänkte fira henne med prinsessparty. Funderar på om man ska skriva i inbjudan om barnen ska klä ut sig till prinsessor och prinsar eller inte? Kan de va jobbigt för barnens föräldrar att ordna med utklädnad. Vi har trädgård med studsmatta, sandlåda och gungor, kan föräldrar vara oroliga för nedsmutsning? Vad tycker ni, kalas med eller utan utklädning?
    Kan du lämna det öppet i inbjudan? tex skriva ungefär: den som vill får gärna klä ut sig i prinsess- eller prinskläder! Och även en rad om att ni kommer att vara utomhus ifall nån förälder vill välja oömmare kläder. 

    Min dotter hade gladeligen klätt ut sig och i den åldern hade hon flera klänningar som skulle passat för sån utklädnad. Varken hon eller jag hade brytt oss ett spår om ifall hon blev smutsig. 
  • Seven Costanza

    En idé är ju att skaffa pysselmaterial och att en del av kalaset är att få göra sin egen krona och/eller svärd. Finns kanske en del som har kläder som kan passa för att vara prinsessa men kanske inte så många som har mantlar etc hemma så att man kan komma som prins. 

  • Jemp

    Ja, det innebär merjobb för föräldrarna och det är bra att veta om ni är ute, särskilt vid utklädnad.

    Sen tycker jag inte att man automatiskt är tvungen att avstå, de mer frivilliga skrivningarna låter bra. Och att då vara ute i lite mer god tid. 

    Just prinsessklänningar har vi tex både mer oömma och sådana jag är mer rätt om (så dumt att klättra i träd med lång tyllklänning tex...)

  • Alexi

    När vi hade ett spontant kalas (utan att någon fyllde år) för alla klassens tjejer någon gång i lågstadiet så tog vi fram allt vi hade i utklädningsväg och lät dem utforska fritt, det var klart uppskattat! Så ni kan ju göra detsamma när gästerna kommer. 

Svar på tråden Barnkalas med utklädnad?