• Anonym (suck!)

    Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?

    det gäller vårt yngsta barn på 16 år. Vi är separerade sedan många år tillbaka och vi båda är omgifta. Pappan skyller alltid på att han inte kan betala och har inga pengar till min dotter. De har gemensam ekonomi och vi har delad ekonomi. Jag tjänar sämre än pappan och har hälsoproblem som gör att jag är mycket sjukskriven och förlorar inkomst. 
    Pappan ger 500kr i månadspeng och i den ska det ingå dotterns surf , bussresor osv. 
    Av mig får dottern 700kr i månaden och utöver det surf, busspengar, pengar till nöjen, hygiensaker  och jag köper större delen av alls kläder som hon sedan använder även hos pappan. Han kommer hela tiden undan för jag tycker synd om min dotter. Snälla hur får jag hjälp? Min ekonomi går i botten. 

  • Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?
  • Anonym (E)

    Obs - FK är alltså efter att hon flyttat. Innan dess behöver han inte betala en krona, och det är nog därför han vägrar "låta" henne flytta till dig på heltid för att han vet att han då får betala ca 1600:- per månad.

    En annan bonus om hon bor hos dig på heltid kan vara bostadsbidrag, värt att kolla upp.

  • Anonvm

    Det finns mycket få sätt att hantera det hela när ena föräldern helt sonika skiter i att bidra till barn ekonomiskt.

    Mina barn bor varannan vecka och vi har gemensam vårdnad efter beslut i tingsrätt.

    Jag har skriftligt från andra föräldern (mail) att "jag dumpar allt detta på dig nu, jag tänker inte köpa ett skit".
    Det enda jag kunnat göra efter det är att kontakta FK o se till att jag iaf får halva barnbidraget (barnen undanhölls mig av andra föräldern från separationen fram tills domen i tingsrätten, så jag var under denna tid tvungen att betala underhållsstöd och hela barnbidraget gick till andra föräldern).

    Det enda jag får höra ifrån Soc när jag bett om hjälp är att "om ena föräldern inte tar sitt ansvar så faller det på den andra, barnen måste ju ha kläder".

    Jag känner igen mig i din beskrivning TS att man blir manipulerad med skuldkänslor, att det går ut över barnen om man inte själv ser till att barnen får det de behöver....

    Mina barn är fortfarande i förskoleåldern.

    Din 16åring skulle ha mycket att säga till om vart/hur h*n vill bo vid en ev vårdnadstvist. Just saying....
    Har nu fadern så dålig ekonomi som han påstår så kommer han inte behöva betala tillbaks underhållstödet till FK

  • Tow2Mater

    Han sköter ju sin försörjningsplikt genom att erbjuda husrum, mat, och hon går väl inte naken? 500kr i månadspeng får hon ju hushålla med så det räcker även till vissa kläder.

    Hon är väl gammal nog att hitta något slags sommarjobb?

    Trist om han inte har råd med mer, men det är som det är.

    Hur vet du att han har inga skulder och tjänar bra? Kanske frun och han har gemensamma skulder?

  • Drottningen1970

    En 16 åring får bestämma själv var hon bor. Sluta tvinga barnet. Hon låter helt enkelt bli att åka dit. Varför stöttar du henne inte i detta? Sedan meddelar ni FK att hon bor heltid hos dig och att pappa inte betalar underhåll.

    Du behöver sluta vara så flat.

  • annabellelee

    Fast du låter ju orimligt generös? Förutom hennes månadspeng på 1200kr får hon busspengar, pengar till nöjen, surf, större delen av hennes kläder, frisörbesök... Vad ska hon betala själv? Du lär henne inte hålla budget om du ständigt sticker till henne pengar, och inte tydligt bestämmer vad hon ska betala själv.

  • Anonym (Wut?)
    Jag fattar att det är tufft att vara sjuk och ha dålig ekonomi men ärligt talat, 1200 kr i månaden plus extra pengar för surf, nöjen, hygien & kläder?
    Det är ju orimligt mycket, ens i en familj med god ekonomi.
    Vår dotter (som är 17) har 2000 kr i månaden+abbonemang med fri surf (familjedeal) och får inte en krona till, är pengarna slut är pengarna slut, och betalar sina egna kläder (undantaget 1 vinterjacka/skor och en sommarjacka/skor vartannat år, och då i födelsedagspresent eller dylikt), vi har det gott ställt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Wut?) skrev 2022-06-02 06:59:10 följande:
    Jag fattar att det är tufft att vara sjuk och ha dålig ekonomi men ärligt talat, 1200 kr i månaden plus extra pengar för surf, nöjen, hygien & kläder?
    Det är ju orimligt mycket, ens i en familj med god ekonomi.
    Vår dotter (som är 17) har 2000 kr i månaden+abbonemang med fri surf (familjedeal) och får inte en krona till, är pengarna slut är pengarna slut, och betalar sina egna kläder (undantaget 1 vinterjacka/skor och en sommarjacka/skor vartannat år, och då i födelsedagspresent eller dylikt), vi har det gott ställt.
    Fast så säger alla rika. Sen när man tittar närmare så hoppsan! I det där får inte en krona över månadspengen så ingår väldigt ofta restaurangbesök med familjen, stora släkter som ger presenter, utlandsresor, skidresor, skolresor, körkort samt ett hushåll där det finns allt man någonsin kan behöva. Sen jämför man det med ett delat rum i en hyresrätt, en ärvd telefon och inte en enda upplevelse utöver Mac Donalds. Och kommer fram till att man lär sina barn hushålla. :D

    Har för övrigt aldrig fattat familjer som skryter över att de har jättemycket pengar men barnen ska inte få ta del av detta. 1. De får visst ta del av det. 2. varför vill man inte dela med sig av det man har till sin egen familj?

    Folk som har sämre ställt är mindre snåla mot sina barn har jag märkt.  
  • Anonym (Eh)

    Han sköter absolut sin försörjningsplikt. Han ger henne mat och husrum och utöver det till och med 500 spänn i fickpengar som hon får fördela som hon vill. T.ex kläder eller frisörbesök. Utöver det får hon 700 kr, mat och husrum av dig också (och jag gissar att hon får mer än så av dig med tanke på din inställning). Detta ska räcka gott och väl. Han har inga skyldigheter att ge mer pengar eller betala för annat som är menat att hon ska betala för själv med sina fickpengar. Många barn och tonåringar får inga månadspengar alls eller betydligt mindre än er dotter, och det är inget olagligt eller fel i det heller. Har barnet mat, husrum, kläder och absoluta nödvändigheter (oavsett om föräldern direkt betalar för det eller om den ger pengar till barnet som är tänkt att gå till sånt) så har föräldern fullgjort sin försörjningsplikt. Er dotter är dessutom gammal nog att om hon inte tycker det hon får är tillräckligt av någon anledning så kan hon skaffa ett sig deltidsjobbs/sommarjobb.

  • Jemp
    Anonym (suck!) skrev 2022-06-01 22:22:19 följande:

    Kan tillägga  att dottern vill bo hos mig på heltid men han vägrar, vill inte betala underhåll. Min dotter har det kämpigt i skolan men har kämpat på med närvaron och fått csn. Men pappan ger inte hela hennes csn utan skyller på att han inte har kvar mer? 
    Hans fru tar hand om ekonomin och sedan skyller han på att han inte har pengar! Han har inga skulder och tjänar bra. 


    Har dottern alltså dubbla studiebidraget och ändå betalar du kläder? Låter isf som att du själv satt dig i sitsen. 
  • Anonym (lll)

    En 16-åring får bo hos ena förälder även om den andra inte vill det. Har egen erfarenhet från tingsrätten även av lite yngre barn än så, att de sa att så är det. 

    Hon kan bo på heltid hos dig, och när hon gjort det ett par veckor kontaktar du FK och informerar om det förändrade läget.
    Du ansöker d om underhållsstöd: www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-nar-barnet-bor-hos-dig

    Då kommer han få info från dem om att betala underhållsstöd (alltså inte samma sak som när folk frivilligt betalar).  
    Säger han att han inte går med på det komme de bara skicka honom faktura men de betalar pengarna till dig. Ett tag i alla fall, sen kan detta omprövas. Jag tycker nog det vore rimligt att ni går den vägen om dottern är helt säker på att hon inte vill bo på två ställen längre. Många som är så gamla slutar göra det. 

  • Anonym (K)

    Ring Försäkringskassan och fråga dem om hon får bestämma själv var hon ska bo. Jag tror hon får det eftersom hon är 16+. 
    Självklart ska ni sen begära underhåll. Om han vill säga upp kontakten är han världens sämsta skit ändå. 

Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?