• Anonym (16år)

Skilsmässa och separation

Hej. 

jag har lyft den här frågan här för något år sedan och i någon mening har ingen förändring skett och jag skulle gärna bolla lite tankar om det finns någon klok människa därute. 

Jag är gift med en man som jag inte har en kärleksrelation med. Vi har barn ihop. Vi bor inte ihop. Han bor och jobbar utomlands och när han är i Sverige så bor han här hos oss. Vi är goda vänner och det är egentligen helt okomplicerat men jag känner att det faktum att vi inte skiljt oss eller egentligen separerat gör att jag inte kommer vidare så att jag kan leva mitt liv så som jag vill. 

Hur separerar man från någon som man inte bor ihop med? 

• Svar på tråden Skilsmässa och separation
  • Guldnovan
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 11:33:59 följande:

För mig känns det lite så också även om han har en bostad där och sådär så är det ju som att när han är här så är detta hans hem. Detta gör att det är svårt att sparka ut ifrån. 

Så är det för alla som flyttar ut vid en skilsmässa. Den som flyttar löser situationen själv, inte är det den som bor kvar som fixar ny bostad. 

Det är mycket bortförklaringar och svepskäl i dina svar.  Du har inget ansvar att lösa hans situation, det skrev du även tidigare. 
    Egentligen är inte er situation så mycket annorlunda än för andra som skiljer sig. Var och en löser sin egen situation. 
  • Anonym (16år)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-07-04 11:39:51 följande:
    Tycker du själv att ni bor tillsammans....?

Jag kommenterade bara för att nyansera att det kan se olika ut och att det inte är svartvitt. Det är ju inte hur Skatteverket definierar det som är grunden för hur det faktiskt förhåller sig.

Jag ser det som att han har rätt att vara här när han kommer till Sverige därför att han äger halva huset samt att det är våra gemensamma barn som bor här. 

Vi är dessutom nära vänner. Jag menar att just detta gör att det blir mer komplext än en ?vanlig? separation/skilsmässa. 

• Anonym (16år)
    Guldnovan skrev 2022-07-04 11:55:04 följande:
    Så är det för alla som flyttar ut vid en skilsmässa. Den som flyttar löser situationen själv, inte är det den som bor kvar som fixar ny bostad. 

Det är mycket bortförklaringar och svepskäl i dina svar.  Du har inget ansvar att lösa hans situation, det skrev du även tidigare. 
    Egentligen är inte er situation så mycket annorlunda än för andra som skiljer sig. Var och en löser sin egen situation. 

Jag håller med dig att jag hittar bortförklaringar. Men det känns för mig verkligt att det är särskilda omständigheter. Men jag är kanske för involverad för att se det klart  Därför bollar jag här.
    Jag är oerhört tacksam för all input jag får  

Jag flyttade ifrån honom (till Sverige) och ordnade en bostad till mig och barnen. Den bostad jag fick tag på var en lägenhet där det visade sig att det pågick knarkhandel på vår innergård och barnen var rädda. Vi valde då att gemensamt köpa ett hus för att barnen skall ha en tillräckligt stor bostad och som är belägen på ett sådant sätt som vi önskar för barnen.

Jag vill inte bo ihop med honom men vi har skaffat bostaden ihop men inte för att bo tillsammans med varandra.

Men vi är nära vänner och det hela känns svårt. 

• Guldnovan
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 12:26:22 följande:

Jag kommenterade bara för att nyansera att det kan se olika ut och att det inte är svartvitt. Det är ju inte hur Skatteverket definierar det som är grunden för hur det faktiskt förhåller sig.

Jag ser det som att han har rätt att vara här när han kommer till Sverige därför att han äger halva huset samt att det är våra gemensamma barn som bor här. 

Vi är dessutom nära vänner. Jag menar att just detta gör att det blir mer komplext än en ?vanlig? separation/skilsmässa. 

Det är ff samma sak som när andra med samägt hus och gemensamma barn skiljer sig. Någon av föräldrarna måste ju flytta, annars skulle  ingen med barn och kåk kunna skilja sig. 
  • Guldnovan
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 12:31:12 följande:

Jag håller med dig att jag hittar bortförklaringar. Men det känns för mig verkligt att det är särskilda omständigheter. Men jag är kanske för involverad för att se det klart  Därför bollar jag här.
    Jag är oerhört tacksam för all input jag får  

Jag flyttade ifrån honom (till Sverige) och ordnade en bostad till mig och barnen. Den bostad jag fick tag på var en lägenhet där det visade sig att det pågick knarkhandel på vår innergård och barnen var rädda. Vi valde då att gemensamt köpa ett hus för att barnen skall ha en tillräckligt stor bostad och som är belägen på ett sådant sätt som vi önskar för barnen.

Jag vill inte bo ihop med honom men vi har skaffat bostaden ihop men inte för att bo tillsammans med varandra.

Men vi är nära vänner och det hela känns svårt. 

Det är bra att ni är vänner på flera vis. Samtidigt händer inget och du är alldeles för snäll och hänsynstagande tycker jag. Han verkar inte riktigt lika hänsynstagande men det kan även bero på att han inte behövt än. Börja med att ansöka om skilsmässa så bollen kommer i rullning iaf. 
  • Anonym (16år)
    Guldnovan skrev 2022-07-04 12:33:47 följande:
    Det är ff samma sak som när andra med samägt hus och gemensamma barn skiljer sig. Någon av föräldrarna måste ju flytta, annars skulle  ingen med barn och kåk kunna skilja sig. 

De flesta som skiljer sig kanske inte fortsätter som vänner och därmed känner med den andra och att det hela blir jobbigt för denne. 

Men du har kanske rätt, det kanske är samma sak om man bara försöker se till vad det är. Men jag tycker det är svårt.
    Han lever troligtvis i villfarelsen att det här ä en bra lösning dessutom. Så jag tror inte att han vill ?flytta?/inte komma och hälsa på här. Men att vi ska skiljas är inget problem. Vi är ju eniga om att vi inte borde gift oss. 

Så ett alternativ är att se det som att vi har skaffat bostaden till barnen och att jag skaffar egen lya och huset är tillgängligt för den som vill och kan och att det i första hand är barnens bostad. Då kan vi hänga med varann om vi vill men jag kan välja att vara min egen när det passar. Men det här skulle betyda att vi liksom fortsätter att vara bundna till varann på ett sätt jag skulle vilja slippa. 

Är jag hopplös? Cool

• Anonym (16år)
    Guldnovan skrev 2022-07-04 12:37:40 följande:
    Det är bra att ni är vänner på flera vis. Samtidigt händer inget och du är alldeles för snäll och hänsynstagande tycker jag. Han verkar inte riktigt lika hänsynstagande men det kan även bero på att han inte behövt än. Börja med att ansöka om skilsmässa så bollen kommer i rullning iaf. 
    Ja det är nog bra att starta med något så får man se hur det rullar på. 
  • Guldnovan
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 12:49:18 följande:

De flesta som skiljer sig kanske inte fortsätter som vänner och därmed känner med den andra och att det hela blir jobbigt för denne. 

Men du har kanske rätt, det kanske är samma sak om man bara försöker se till vad det är. Men jag tycker det är svårt.
    Han lever troligtvis i villfarelsen att det här ä en bra lösning dessutom. Så jag tror inte att han vill ?flytta?/inte komma och hälsa på här. Men att vi ska skiljas är inget problem. Vi är ju eniga om att vi inte borde gift oss. 

Så ett alternativ är att se det som att vi har skaffat bostaden till barnen och att jag skaffar egen lya och huset är tillgängligt för den som vill och kan och att det i första hand är barnens bostad. Då kan vi hänga med varann om vi vill men jag kan välja att vara min egen när det passar. Men det här skulle betyda att vi liksom fortsätter att vara bundna till varann på ett sätt jag skulle vilja slippa. 

Är jag hopplös?  // Cool

Ha ha ja du är ganska hopplös Glad
    För honom är det en brilliant lösning och han kan dessutom bo med en kvinna i sitt land utan problem. Det kan inte du om han bor hos dig varannan helg. 
    Det är en dålig lösning och om du tänker lite längre så ser du det.
    Du är vääääldigt snäll...men sitt inte i baksätet i din egen bil. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-07-04 12:57:09 följande:
    För honom är det en brilliant lösning och han kan dessutom bo med en kvinna i sitt land utan problem. Det kan inte du om han bor hos dig varannan helg. 
    Å jo man kan vara vänner men ändå ansvara för sin egen situation. Alla är inte dödsfiender efter en skilsmässa.
  • Anonym (16år)
    Guldnovan skrev 2022-07-04 12:57:09 följande:

Well, med tanke på att ingen av oss önskar att bo med någon så skulle det förvåna mig verkligt att han skulle vilja bo med någon där. MEN om han gjorde det så är jag heeeelt fine med det. Jag vill i alla fall INTE bo med någon. Det är ju just DET jag eftersträvar, att bo själv. 

Har man någonsin förarposition när man har barn? Är inte det alltid lite som att styra bakifrån skuffen? Skrattande
    Problemet här är kanske att jag bara ligger i skuffen och någon annan kör. 

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 12:26:22 följande:

Bara för att ni inte hatar varandra gör inte att det blir mer komplext. Om kärleken inte finns där så gör den inte, ni har ju inte haft en "relation" på väldigt länge.
  • Anonym (Kvinna 39)

Är jag hopplös? Cool

De flesta som har barn har kontakt oavsett, och det är långt från alla som skiljs som fiender.

Självklart ska ni inte ha fler boenden! Du kommer ändå bo i huset med barnen mesta delen av tiden. Att då betala för ett till boende som står tomt 99 % av tiden är bara att kasta bort pengar. Du kan som sagt resa bort när han besöker barnen.
  • Anonym (Ulrika)

Är jag hopplös? Cool

De flesta som skiljer sig är inte ovänner, även om de inte umgås dagligen... 
    Och många pappor jobbar på annan ort och har sina barn tex. varannan helg. (sjömän, resemontörer, riksdagsledamöter, osv) 
    Så såå ovanliga är ni inte! Lös det på samma sätt som alla andra - se till att pappan skaffar en lägenhet där han kan bo när han har barnen! 
    Att DU istället ska skaffa en lägenhet till är ju bara... jättekonstigt...
  • Guldnovan
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-07-04 16:17:32 följande:
    De flesta som skiljer sig är inte ovänner, även om de inte umgås dagligen... 
    Och många pappor jobbar på annan ort och har sina barn tex. varannan helg. (sjömän, resemontörer, riksdagsledamöter, osv) 
    Så såå ovanliga är ni inte! Lös det på samma sätt som alla andra - se till att pappan skaffar en lägenhet där han kan bo när han har barnen! 
    Att DU istället ska skaffa en lägenhet till är ju bara... jättekonstigt...
    Jsg tänkte först att ts har en unik situation men precis som du säger så är det inte så annorlunda. 
  • Anonym (16år)

Det som jag tänker är unikt är att eftersom relationen varit lite speciell hela vägen så blir det konstigt. Jag tänker att de flesta som är gifta och har barn ändå har spenderat den mesta tiden tillsammans. Att man har umgåtts med varandra på kvällar och helger till exempel. Vi har alltid hängt för oss själva. Vi har ju till och från under relationen inte bott ihop. Kanske inte pratat med varandra på flera veckor ibland.  (Utan att det är något konstigt mellan oss.) Vi bodde inte ihop när jag väntade första barnet till exempel. Jag körde in själv när det var dags att föda.

Men det kanske är vanligare än jag trodde med det upplägget.

Vi måste dessutom umgås och prata med varandra mer nu när vi ska avhandla detta än vi gjort sammantaget under relationen. (Nästan) Cool

Men som sagt, skilsmässa för att få bollen i rullning. 

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (16år) skrev 2022-07-04 18:28:19 följande:

Det som jag tänker är unikt är att eftersom relationen varit lite speciell hela vägen så blir det konstigt. Jag tänker att de flesta som är gifta och har barn ändå har spenderat den mesta tiden tillsammans. Att man har umgåtts med varandra på kvällar och helger till exempel. Vi har alltid hängt för oss själva. Vi har ju till och från under relationen inte bott ihop. Kanske inte pratat med varandra på flera veckor ibland.  (Utan att det är något konstigt mellan oss.) Vi bodde inte ihop när jag väntade första barnet till exempel. Jag körde in själv när det var dags att föda.

Men det kanske är vanligare än jag trodde med det upplägget.

Vi måste dessutom umgås och prata med varandra mer nu när vi ska avhandla detta än vi gjort sammantaget under relationen. (Nästan) Cool

Men som sagt, skilsmässa för att få bollen i rullning. 

Nej, din beskrivning av er relation är inte alls normal. Däremot är det väldigt många som separerar innan de skiljer sig och det är väldigt många som har barn och skiljer sig. Det finns inget unikt kring er nuvarande situation där ni borde skilja er på riktigt. Det enda som är lite "mer" än hos andra är att han bor i ett annat land istället för i en annan stad eller på andra sidan stan.
  • Tom Araya
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-07-04 09:05:35 följande:
    Han är där typ varannan helg, påstår du att det är att bo ihop...? Man bor där man har sin dygnsvila som Skv uttrycker det, han bor utomlands.
    Har han fast boende där?
    Har han sin möbler, kläder, prylar där?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Tom Araya skrev 2022-07-04 19:38:25 följande:
    Har han fast boende där?
    Har han sin möbler, kläder, prylar där?
    Han har sitt fasta boende utomlands.
  • Räkan77

Tror du att han kommer att komma till Sverige lika ofta om han inte längre kan bo i huset?

Skulle det kännas ok för dig om han kom och hälsade på en helg i månaden efter att ni skiljt er och du står som ensam ägare på huset. Sen åker barnen och hälsar på honom en gång i månaden samt på lov. 

Om ni bor något så när centralt brukar det finnas airbnb-lägenheter att hyra där både han och barnen kan få plats. Fast problemet är väl att när barnen börjar bli större så är de kanske inte så intresserade av en sån lösning.

Svar på tråden Skilsmässa och separation