• Anonym (16år)

Skilsmässa och separation

Hej. 

jag har lyft den här frågan här för något år sedan och i någon mening har ingen förändring skett och jag skulle gärna bolla lite tankar om det finns någon klok människa därute. 

Jag är gift med en man som jag inte har en kärleksrelation med. Vi har barn ihop. Vi bor inte ihop. Han bor och jobbar utomlands och när han är i Sverige så bor han här hos oss. Vi är goda vänner och det är egentligen helt okomplicerat men jag känner att det faktum att vi inte skiljt oss eller egentligen separerat gör att jag inte kommer vidare så att jag kan leva mitt liv så som jag vill. 

Hur separerar man från någon som man inte bor ihop med? 

• Svar på tråden Skilsmässa och separation
  • Guldnovan
    Anonym (16år) skrev 2022-07-03 18:54:27 följande:

Det varierar lite. Som regel varannan helg. Tors-sön eller tors mån. Sedan ibland en vecka vid påsk, jul eller som nu på sommaren. 

Han är på intet sätt omöjlig eller svår att kommunicera med men jag tror att han dels tycker att det är bekvämt samt att det för honom inte finns någon annan lösning. Han skulle säkert fortsätta med det här upplägget för evigt om jag inte framförde min åsikt. Jag å min sida tycker att det är svårt att ta upp när jag vet att hans situation är jobbig och att det potentiellt skulle kunna påverka relationen mellan honom ocv barnen. Om det då resulterar i en svår situation för honom, ja då ska han antingen inte träffa barnen alternativt vara här fast med dålig stämning.

Det känns som det är omöjligt hur goda intentioner man än har.

Å jösses det var ofta. Då är de än viktigare att du inte låter honom bo hos dig. Klart han vill fortsätta så här och jo, det finns lösningar. Barnen kan även fara till honom på loven. Redan nu. Han ska inte bo hos dig ett lov till. Det kan ju  inte vara så långt dit om han kan komma varannan helg.
    Ponera att du eller han träffar en ny. Då funkar inte detta alls. 
  • Anonym (Ulrika)

Då är han ju här ganska ofta och mycket! Då borde det mest logiska vara att han skaffar sig en lägenhet här. Då kan han ju också ha saker där. Hade han kommit en gång i kvartalet hade han ju kunnat ta in på hotell el dyl, men nu känns det bättre med en lägenhet.
    Att ha sina barn varannan helg är vanligt, och då får han lösa det så som andra föräldrar som har v.h. gör.

• EpicF

Starta med att begära skillsmässa. Tala om för honom att du ämnar göra detta. Vad beträffar boende så får han lösa sitt boende själv när han är i Sverige. Antingen köpa/hyra en egen bostad eller hotell/vandrarhem. Bodelning kommer att göras när skilsmässan är färdig. Eftersom du har nest nytta av bostaden blir den din. 6 månaders betänketid har man när man har minderåriga barn. 

• EpicF
    Anonym (16år) skrev 2022-07-03 15:51:09 följande:

Tack för alla svar. 

Jag är ju låst till att inte kunna träffa vänner och bekanta i mitt eget hem utan barn eftersom barnen alltid är här. Men det är ju samma sak för alla som lever som ensamstående med enskild vårdnad så det är ju inget man kan använda som argument för att inte kunna gå vidare. 
    Men i detta fallet så är det ju så att det finns en förälder till som skulle kunna förväntas ta halva ansvaret och att det då skulle kunna innebära en öppning till ett eget liv för mig då. 

Så länge han bor utomlands så är du i praktiken ensamstående föräldrar och det är inget du kommer ifrån. 
  • Räkan77

Äger ni bostaden tillsammans nu och betalar hälften av alla kostnader? Kommer du ha råd att köpa ut honom och bo kvar? 

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (16år) skrev 2022-07-03 18:54:27 följande:

Det varierar lite. Som regel varannan helg. Tors-sön eller tors mån. Sedan ibland en vecka vid påsk, jul eller som nu på sommaren. 

Han är på intet sätt omöjlig eller svår att kommunicera med men jag tror att han dels tycker att det är bekvämt samt att det för honom inte finns någon annan lösning. Han skulle säkert fortsätta med det här upplägget för evigt om jag inte framförde min åsikt. Jag å min sida tycker att det är svårt att ta upp när jag vet att hans situation är jobbig och att det potentiellt skulle kunna påverka relationen mellan honom ocv barnen. Om det då resulterar i en svår situation för honom, ja då ska han antingen inte träffa barnen alternativt vara här fast med dålig stämning.

Det känns som det är omöjligt hur goda intentioner man än har.

Vadå finns ingen annan lösning? Det finns hotell, vandrarhem mm åt honom också, det får han lösa själv.

Vad är det med hans situation som är så jobbig menar du? Hur skulle hans situation påverka relationen till barnen? Enda sättet den påverkas är om han tar ut sina negativa känslor på dem som jag ser det.

Varför skulle det bli dålig stämning?
  • Anonym (16år)
    Räkan77 skrev 2022-07-03 19:43:30 följande:

Äger ni bostaden tillsammans nu och betalar hälften av alla kostnader? Kommer du ha råd att köpa ut honom och bo kvar? 

Vi äger bostaden ihop och vi har pratat om att antingen köper jag ut honom eller så köper han ut mig. (Fast jag fattar inte hur han tänkt det senare) Detta påverkar såklart också att jag inte kan neka honom att vara här. Han för över pengar till Sverige motsvarande gott och väl underhåll och för typ halva bostadens kostnad. 
    Det borde inte vara ett problem för mig att köpa ut honom. 
    Han är inte en utsugare eller en ondsint person. Jag menar att just detta gör det svårt eller i alla fall svårare. 
    Han har heller ingen anknytning hit utom oss. Dessutom är det då en komplicerad grej med hans familj vilket gör att han förutom oss är typ helt ensam. 

• Anonym (16år)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-07-03 21:06:16 följande:
    Vadå finns ingen annan lösning? Det finns hotell, vandrarhem mm åt honom också, det får han lösa själv.

Vad är det med hans situation som är så jobbig menar du? Hur skulle hans situation påverka relationen till barnen? Enda sättet den påverkas är om han tar ut sina negativa känslor på dem som jag ser det.

Men hur ska de få plats på hotell eller vandrarhem? Det är ju inte idealiskt med barn som vill ha sina saker och sådär. 

Att knuffa ut någon i total ensamhet tycker jag är hemskt att tänka på. Det är dessutom mina barns pappa. Han är som sagt inte en person jag ogillar eller inte vill ha i mitt liv men vi har inte längre en kärleksrelation och det känns som att det på detta sätt aldrig får ett slut  

Dålig stämning att han är här när han vet att jag vill att han flyttar. Då blir ju vistelserna ännu värre. 

• Anonym (16år)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-07-03 21:06:16 följande:

Att hans familj (som i och för sig är psykiskt sjuka) sagt upp kontakten och nu skall jag säga att jag vill att han flyttar ut.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (16år) skrev 2022-07-03 21:29:35 följande:

Men hur ska de få plats på hotell eller vandrarhem? Det är ju inte idealiskt med barn som vill ha sina saker och sådär. 

Att knuffa ut någon i total ensamhet tycker jag är hemskt att tänka på. Det är dessutom mina barns pappa. Han är som sagt inte en person jag ogillar eller inte vill ha i mitt liv men vi har inte längre en kärleksrelation och det känns som att det på detta sätt aldrig får ett slut  

Dålig stämning att han är här när han vet att jag vill att han flyttar. Då blir ju vistelserna ännu värre. 

Vilka de? HAN bor på hotell, sedan får han träffa barnen dagtid som vilken normal förälder som helst som inte bor med sina barn utan är på besök över helgen.

Du är inte ansvarig för hans lycka! Om han blir ensam för att ni är skilda så är han ju lika ensam nu också, ni har ju inte samliv alls.

Jo men förr eller senare måste det ändå gås igenom så ju förr desto bättre. Om han är otrevlig får du säga till honom att bo på hotell, trots att ni är gifta. Ett alternativ är att du reser bort medan han är där. Om han skapar dålig stämning för att du vill att han ska flytta ut så har du ytterligare ett skäl att skilja dig.

Du kan inte vara gift med någon för att du tycker synd om honom, för att han inte ska bli ensam eller för att du vill undvika dålig stämning.
Svar på tråden Skilsmässa och separation