• Anonym (TS - preggo)

    Gravid, sambo tvekar

    Jag är 34 år och har blivit oplanerat gravid, är i vecka 4, och min sambo 41 år känner inte att det är rätt tajming nu. Argument:  ?Vi har ju inte kunnat resa så mycket under pandemin?, ?vänta tills nästa höst?, ?vi verkar ha lätt att bli med barn så vi kommer bli det igen när det passar? , ?jag hinner ta nästa steg på jobbet om vi väntar? osv. 


    Vi har villa, bil, tjänar över 100K i månaden ihop efter skatt, har varit ihop i 5 år och en jättebra relation. Han är ett planeringsfreak och nu blev det oväntat och oplanerat så  här. Jag vill verkligen behålla! Gjorde abort när vi nyligen träffats och då var det det ?rätta? kände jag men nu har vi alla förutsättningar. 


    Gör jag abort sviker jag mig själv, gör jag det inte sviker jag honom. Vet att det är kvinnans val men i slutändan är man ju två om det hela och jag vill att vi båda ska glädjas och vara förväntansfulla. 


    Har någon varit i min sits eller hur hade ni resonerat och gjort? 

  • Svar på tråden Gravid, sambo tvekar
  • Anonym (Bob)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-13 12:46:10 följande:

     


    Har låtit det gå några dagar och sjunka in hos oss bägge. Igår pratade vi och han bekräftade att hans tveksamhet inte har någonting med att han inte vill ha barn att göra. Han blir osäker då vi går mot lågkonjunktur och oroliga tider och vi inte vet hur allt ser ut nästa år. 


    Jag känner honom väl och liknande tankar hade han när vi köpte bostad osv.


    Han är realistisk och mogen på det sättet, det får jag ge honom. 


     


    Han sa att han absolut är villig att tänka om och är inte emot det men han vill att vi överväger för/nackdelar. 


    OK:
    Hur påverkar lågkonjunkturen, rent reellt?
    Riskerar ni att bli av med jobben? Kommer ni nu söka andr jobb med tryggare anställning? (Om nej, hur är det då ett argument?)
    Har ni sparpengar till buffert och dåliga tider? Vad ska den sparas till om den inte får användas?
    Vad talar mot barn NU som skulle se annorlunda ut och säkert till 100% om ett år, två år, 5 år?

    Det finns inga garantier.
    Ni verkar ansvarsfulla och väl rustade. Att ständigt vänta på det perfekta tillfället kan göra att man helt missar det.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-13 12:46:10 följande:

    Har låtit det gå några dagar och sjunka in hos oss bägge. Igår pratade vi och han bekräftade att hans tveksamhet inte har någonting med att han inte vill ha barn att göra. Han blir osäker då vi går mot lågkonjunktur och oroliga tider och vi inte vet hur allt ser ut nästa år. 


    Jag känner honom väl och liknande tankar hade han när vi köpte bostad osv.


    Han är realistisk och mogen på det sättet, det får jag ge honom. 


     


    Han sa att han absolut är villig att tänka om och är inte emot det men han vill att vi överväger för/nackdelar. 


    Hur motiverar han att du ska gå igenom ännu en abort bara för att börja försöka få en bebis om ett år? Är det att vara realistisk och mogen..?
  • Anonym (Freja)

    Tycker det låter som en bortförklaring. jag har en 2 åring, visst har barnet kostat en del pengar men jag har köpt allt nytt utom vissa grejer som vi fått av kusiner och kompisars barn. Alla gånger att ni kommer ha råd med en bebis

  • Anonym (Anonymous)

    anonym  (Frida) 
    Jag tycker det är rätt illa om man resonerar att resa/flyga är det viktigaste i livet och kan man inte de så ska man inte skaffa barn. Ja det e många som har det mindre bra ekonomiskt på föräldrar ledigheten men är nog normalt. Det är sånt som man inte har sen när man väl jobbar. Jag har varit ensamstående med min son sen han var typ 3, jag har alltid lyckats trots jag inte alltid jobbat heltid förrän nu det sista året.Jag och hans pappa när vi var föräldralediga fick det att gå ihop. Bara för man inte har råd att resa med sina barn så innebär inte det att man inte kan skaffa barn. Knäppt att många människor bygger upp hela sitt liv på att kunna resa utomlands. Det är inte det livsviktiga i livet. Man kan ha ett bra liv med barn utan 80.000 i månaden och utan massa resor. 
    Livet handlar inte om de materiella, utan hur mycket man faktiskt ser sina barn och ger dem uppmärksamhet och kärlek. Alla resor i världen i slutändan kan aldrig toppa de

  • Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-08-13 20:48:33 följande:

    anonym  (Frida) 
    Jag tycker det är rätt illa om man resonerar att resa/flyga är det viktigaste i livet och kan man inte de så ska man inte skaffa barn. Ja det e många som har det mindre bra ekonomiskt på föräldrar ledigheten men är nog normalt. Det är sånt som man inte har sen när man väl jobbar. Jag har varit ensamstående med min son sen han var typ 3, jag har alltid lyckats trots jag inte alltid jobbat heltid förrän nu det sista året.Jag och hans pappa när vi var föräldralediga fick det att gå ihop. Bara för man inte har råd att resa med sina barn så innebär inte det att man inte kan skaffa barn. Knäppt att många människor bygger upp hela sitt liv på att kunna resa utomlands. Det är inte det livsviktiga i livet. Man kan ha ett bra liv med barn utan 80.000 i månaden och utan massa resor. 
    Livet handlar inte om de materiella, utan hur mycket man faktiskt ser sina barn och ger dem uppmärksamhet och kärlek. Alla resor i världen i slutändan kan aldrig toppa de


    Håller med dig! 
  • Anonym (TS - preggo)
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-08-13 20:48:33 följande:

    anonym  (Frida) 
    Jag tycker det är rätt illa om man resonerar att resa/flyga är det viktigaste i livet och kan man inte de så ska man inte skaffa barn. Ja det e många som har det mindre bra ekonomiskt på föräldrar ledigheten men är nog normalt. Det är sånt som man inte har sen när man väl jobbar. Jag har varit ensamstående med min son sen han var typ 3, jag har alltid lyckats trots jag inte alltid jobbat heltid förrän nu det sista året.Jag och hans pappa när vi var föräldralediga fick det att gå ihop. Bara för man inte har råd att resa med sina barn så innebär inte det att man inte kan skaffa barn. Knäppt att många människor bygger upp hela sitt liv på att kunna resa utomlands. Det är inte det livsviktiga i livet. Man kan ha ett bra liv med barn utan 80.000 i månaden och utan massa resor. 
    Livet handlar inte om de materiella, utan hur mycket man faktiskt ser sina barn och ger dem uppmärksamhet och kärlek. Alla resor i världen i slutändan kan aldrig toppa de


    Det är inte det viktigaste för någon av oss. Har man levt 40 år utan barn och ett liv där man är van att göra som man själv känner för, när man vill och leva på ett sätt så är det ju det man vet. Pengar eller resor är verkligen inte allt men det är, för oss, något vi värdesätter. Sen tycker jag att man kan resa och skapa minnen med sin nya familjemedlem. 

  • Anonym (TS - preggo)
    Anonym (Bob) skrev 2022-08-13 13:08:18 följande:
    OK:
    Hur påverkar lågkonjunkturen, rent reellt?
    Riskerar ni att bli av med jobben? Kommer ni nu söka andr jobb med tryggare anställning? (Om nej, hur är det då ett argument?)
    Har ni sparpengar till buffert och dåliga tider? Vad ska den sparas till om den inte får användas?
    Vad talar mot barn NU som skulle se annorlunda ut och säkert till 100% om ett år, två år, 5 år?

    Det finns inga garantier.
    Ni verkar ansvarsfulla och väl rustade. Att ständigt vänta på det perfekta tillfället kan göra att man helt missar det.

    Ingen riskerar att bli av med jobb eller inkomst. Vi har bra på sparkontot. Min sambo kom som flykting till Sverige på 90-talet och hans familj hade absolut ingenting. Jag tror att det satt spår i honom men också givit honom det driv han har och att han vill försäkra sig om att vi har det ekonomiskt stabilt. Vi klarar oss med föräldrapenning, även om man såklart gör avkall på vissa saker som ändå kommer naturligt när man har en liten bebis. 

  • Anonym (Bob)

    Nu låter det som ni är överens och du försvarar honom.
    Kom han inte på några nackdelar alltså, allt är frid och fröjd?

  • Anonym (TS - preggo)
    Anonym (Bob) skrev 2022-08-13 22:20:35 följande:

    Nu låter det som ni är överens och du försvarar honom.
    Kom han inte på några nackdelar alltså, allt är frid och fröjd?


    Försöker bara ge perspektiv på situationen, allt är inte svart eller vitt. Alla människor har olika egenskaper och bakgrund som gör att man agerar och reagerar olika. 


    Vi är inte på något sätt osams, vi pratade om detta igår och idag har vi haft gäster hela dagen. Vi kommer naturligtvis prata mer och han är villig att omvärdera. Jag ogillar att pressa människor, det kommer sällan något bra ur det. 

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-08-13 20:48:33 följande:

    anonym  (Frida) 
    Jag tycker det är rätt illa om man resonerar att resa/flyga är det viktigaste i livet och kan man inte de så ska man inte skaffa barn. Ja det e många som har det mindre bra ekonomiskt på föräldrar ledigheten men är nog normalt. Det är sånt som man inte har sen när man väl jobbar. Jag har varit ensamstående med min son sen han var typ 3, jag har alltid lyckats trots jag inte alltid jobbat heltid förrän nu det sista året.Jag och hans pappa när vi var föräldralediga fick det att gå ihop. Bara för man inte har råd att resa med sina barn så innebär inte det att man inte kan skaffa barn. Knäppt att många människor bygger upp hela sitt liv på att kunna resa utomlands. Det är inte det livsviktiga i livet. Man kan ha ett bra liv med barn utan 80.000 i månaden och utan massa resor. 
    Livet handlar inte om de materiella, utan hur mycket man faktiskt ser sina barn och ger dem uppmärksamhet och kärlek. Alla resor i världen i slutändan kan aldrig toppa de


    Ok nu tror jag du får läsa vad jag skrev igen. Vi har 4 barn, var fick du att jag valt bort barn ifrån? När man skaffar barn och framförallt fler än en, då behöver man planera på ett annat sätt. Det är inte bara att börja leva på hälften av sin inkomst, jag kommer vara föräldraledig i 8 år sammanhängande. Med barn ska det sparas åt barnen, mat, bilstolar, kläder mm och det blir en hel del nya utgifter som man inte haft tidigare.

    För mig var det en stor omställning att bara få in en fjuttig föräldrapenning på bankkontot jämfört med min ordinare lön. Vi kunde inte fortsätta leva likadant som vi levt som barnfria när vi fick barn.

    Sen om du nu klarade dig på minimal föräldrapenning så kul för dig. Men betydligt enklare om man har det gott ställt ekonomiskt, vissa har ju inte ens råd att gå hemma med barnen och skickar de på dagis. Så jag vet inte om de föräldrarna som måste jobba och lämna iväg sina barn ger barnen mer uppmärksamhet än en som har råd att gå hemma och vara med barnen hela tiden. Vi resonerar förmodligen olika där.
  • Anonym (Anonymous)
    Anonym (Frida) skrev 2022-08-13 23:22:48 följande:
    Ok nu tror jag du får läsa vad jag skrev igen. Vi har 4 barn, var fick du att jag valt bort barn ifrån? När man skaffar barn och framförallt fler än en, då behöver man planera på ett annat sätt. Det är inte bara att börja leva på hälften av sin inkomst, jag kommer vara föräldraledig i 8 år sammanhängande. Med barn ska det sparas åt barnen, mat, bilstolar, kläder mm och det blir en hel del nya utgifter som man inte haft tidigare.

    För mig var det en stor omställning att bara få in en fjuttig föräldrapenning på bankkontot jämfört med min ordinare lön. Vi kunde inte fortsätta leva likadant som vi levt som barnfria när vi fick barn.

    Sen om du nu klarade dig på minimal föräldrapenning så kul för dig. Men betydligt enklare om man har det gott ställt ekonomiskt, vissa har ju inte ens råd att gå hemma med barnen och skickar de på dagis. Så jag vet inte om de föräldrarna som måste jobba och lämna iväg sina barn ger barnen mer uppmärksamhet än en som har råd att gå hemma och vara med barnen hela tiden. Vi resonerar förmodligen olika där.
    Ok och jag säger samma till dig!!!?. För inte nånstans skrev jag att du valt bort dem! 
  • Anonym (TS - preggo)

    Hej,

    uppdatering är att vi, gemensamt, bestämt oss att behålla. 

    Min sambo kom till mig igår efter att vi inte pratat så mycket mer om det under helgen och sa att han genuint också vill att vi behåller. Han kommer nu med namnförslag och oroar sig istället över att jag inte borde äta fler insjökräftor Tungan ute

    Vi har även bokat in ett ultraljud om några veckor. Håller nu tummarna att allt går vägen. Tack för alla era svar och pepp! 

  • Anonym (Anna)

    Åh vad roligt, stort grattis, nu är det bara hoppas att allt går bra. Helt normalt att man blir rädd och inte tänker klart när det största händer.


    Lycka till med allt!

Svar på tråden Gravid, sambo tvekar