• Tue 30 Aug 2022 09:54
    3284 visningar
    75 svar
    75
    3284

    Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?

    Jag tittade på det här väldigt intressanta talet av Ryssland-experten Gudrun Persson:





    Och jag tyckte - visserligen, vi visste det redan, men hon förklarade det ännu tydligare. Nämligen att ryssarna tänker helt annorlunda. De har helt andra värderingar. Det blev tydligt när Putin gjorde ett sista försök att lösa situationen innan han gick in i Ukraina. Han tyckte att han hade ett berättigat krav där. Utifrån den världsbilden att det måste finnas fler än en stormakt och att varje stormakt har sina intresse-områden. Med andra ord - ni har era länder omkring er och de här länderna är Rysslands. 

    Jag vet, det är inget nytt, men jag har förstått ännu bättre, hur djup den där sprickan är, hur stora skillnaderna är. Han förstår inte att man inte tänker i intresse-områden och att man kan tycka att andra länder har rätt att bestämma själva. Och framför allt så trodde han aldrig att väst menar allvar med mänskliga rättigheter och demokrati. Han tror att det är ett spel för gallerierna. Och jag tror inte att han är övertygad ÄN att folk i väst kommer att hålla fast till varje pris på demokrati, mänskliga rättigheter, rättsstatens principer, osv

  • Svar på tråden Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?
  • Mon 5 Sep 2022 17:08
    #61
    AndreaBD skrev 2022-09-05 17:00:30 följande:
    Det där måste vi nog reda ut. Självklart kan enskilda människor inte införa sanktioner; MEN en president/ledare kan inte heller införa sanktioner om hela folket är emot. DET är min poäng! Om inte folket står bakom så skulle de olika ländernas ledare fega ur sanktionerna. Ungern har redan gjort det.

    Dessutom började den delen av diskussionen med vad VI tycker, vi som diskuterar här alltså. Och vi är inte president eller liknande.

    Och när det gäller Bush - visst, han har säkert gjort massor med saker som låter jättefina. Dock är jag inte så övertygad om att han brukade säga sanning där. Han hade nog även andra, "viktigare" anledningar. 
    Så vitsen av dig med att dra in Bush och Trump var mest att smutskasta USAs republikanska ledare. Medan de europeiska ledarnas orsaker till sanktioner, när de får tummer ur pga energikriser och annat, är så hedervärda och fina. Ok.
  • Mon 5 Sep 2022 17:08
    #62
    Friger skrev 2022-09-05 12:32:57 följande:
    Nä, håller med om Rysslands styrelseskick. Det är dysfunktionellt. Därför deras ekonomi aldrig riktigt lyft.

    Jag tror ändå att behovet av fossilgas är för stort. Satsningen på förnyelsebar energi kräver enorma mängder fossilgas för att fungera. Ironiskt nog. Tror att tiden ger sig själv på den frågan.

    Men håller med om att det är idiotiskt att göra sig beroende två gånger.
    Putin har valts av folket. Du kan tycka vad du vill om de valen. Van der Leyen har inte valts alls. 
  • Kockob­ello
    Mon 5 Sep 2022 17:10
    #63
    Konservativ skrev 2022-09-05 17:08:21 följande:
    Putin har valts av folket. Du kan tycka vad du vill om de valen. Van der Leyen har inte valts alls. 
    Exakt.
  • Mon 5 Sep 2022 17:56
    #64
    Tow2Mater skrev 2022-09-05 17:08:07 följande:
    Så vitsen av dig med att dra in Bush och Trump var mest att smutskasta USAs republikanska ledare. Medan de europeiska ledarnas orsaker till sanktioner, när de får tummer ur pga energikriser och annat, är så hedervärda och fina. Ok.
    Tråden är i alla fall inte till för att diskutera amerikansk inrikespolitik.
  • Mon 5 Sep 2022 17:58
    #65
    Konservativ skrev 2022-09-05 17:08:21 följande:
    Putin har valts av folket. Du kan tycka vad du vill om de valen. Van der Leyen har inte valts alls. 
    Von der Leyen. Och man väljer inte till just den posten, så är det. Putin har utnämnts av Jeltsin först, inte valts av folket i början. Och valen sedan... nja.... stämmer resultaten? 
  • Mon 5 Sep 2022 18:00
    #66
    AndreaBD skrev 2022-09-05 17:56:15 följande:
    Tråden är i alla fall inte till för att diskutera amerikansk inrikespolitik.
    Vem har gjort det?
  • Mon 5 Sep 2022 18:09
    #67
    Tow2Mater skrev 2022-09-05 18:00:18 följande:
    Vem har gjort det?
    DU! 

    Glöm då konservativa mot demokrater - det detaljer som inte hör hemma här.
  • Mon 5 Sep 2022 18:21
    #68
    AndreaBD skrev 2022-09-05 18:09:31 följande:
    DU! 

    Glöm då konservativa mot demokrater - det detaljer som inte hör hemma här.
    Nej det har jag inte alls. Det var du som borjade smutskasta Bush. Inget jag sagt har med USAs inrikespolitik att gora, bara sanktioner inom utrikespolitiken. Dvs det du vill prata om. Om du inte mest ville smutskasta de republikanska styrande då.

    USA bistår ju europa med en massa gas nu. Bra va.

  • Mon 5 Sep 2022 18:25
    #69
    AndreaBD skrev 2022-09-05 17:58:32 följande:
    Von der Leyen. Och man väljer inte till just den posten, så är det. Putin har utnämnts av Jeltsin först, inte valts av folket i början. Och valen sedan... nja.... stämmer resultaten? 
    Just det. Hon är inte vald. Demokratiskt?
  • Mon 5 Sep 2022 19:59
    #70
    Konservativ skrev 2022-09-05 17:08:21 följande:
    Putin har valts av folket. Du kan tycka vad du vill om de valen. Van der Leyen har inte valts alls. 
    Enligt den logiken har inte Sveriges regering valts heller. Båda är demokratiskt valda, men indirekt genom att våra valda företrädare väljer dem.
  • Mon 5 Sep 2022 20:39
    #71
    Konservativ skrev 2022-09-05 12:16:31 följande:

    Kina har större ekonomi än EU, snart större än USA. Kina, Indien och Ryssland är starkare än väst. Därtill Iran, Saudi, Brasilien. Väst har gjort enormt självmål med sanktionerna. Ha det


    Läser du inga nyheter? Det går inte speciellt bra för kina, ständiga lockdowns och en ändrad politik. deras tillväxt har bromsat och prognosen för när de skulle gå om usa hamnar allt längre fram i tiden 
  • Mon 5 Sep 2022 20:44
    #72
    +1
    Konservativ skrev 2022-09-05 17:08:21 följande:
    Putin har valts av folket. Du kan tycka vad du vill om de valen. Van der Leyen har inte valts alls. 
    Han har inte valts i några fria och rättvisa val på länge. Han är en diktator som riggar valen. 
  • Mon 5 Sep 2022 22:12
    #73
    Tow2Mater skrev 2022-09-05 18:21:00 följande:
    Nej det har jag inte alls. Det var du som borjade smutskasta Bush. Inget jag sagt har med USAs inrikespolitik att gora, bara sanktioner inom utrikespolitiken. Dvs det du vill prata om. Om du inte mest ville smutskasta de republikanska styrande då.

    USA bistår ju europa med en massa gas nu. Bra va.
    Borde du inte vara i ett amerikanskt forum? Du vill ju uppenbarligen bara diskutera USA. Och du kan inte ta det heller att knappt någon i Sverige gillar republikanerna för att de för svenska förhållanden är alldeles för långt till höger. Men många lär inte ens veta vilka som är republikaner av tidigare presidenter.

    Grejen är dock att det är just republikanerna som har gjort såna saker. Clinton hade visserligen en sex-skandal, men det går ju inte att jämföra med att starta ett krig av påhittade skäl (dvs. Irakkriget). Det drabbar ju ingen annan än hans fru. Det är ingen smutskastning utan det är sanningen.
  • Mon 5 Sep 2022 22:14
    #74
    Konservativ skrev 2022-09-05 18:25:04 följande:
    Just det. Hon är inte vald. Demokratiskt?
    Hon är visst vald. Men inte av alla vanliga medborgare. Hon är inte heller någon president eller statsminister. 
  • Mon 5 Sep 2022 22:56
    #75
    AndreaBD skrev 2022-09-05 22:12:42 följande:
    Borde du inte vara i ett amerikanskt forum? Du vill ju uppenbarligen bara diskutera USA. Och du kan inte ta det heller att knappt någon i Sverige gillar republikanerna för att de för svenska förhållanden är alldeles för långt till höger. Men många lär inte ens veta vilka som är republikaner av tidigare presidenter.

    Grejen är dock att det är just republikanerna som har gjort såna saker. Clinton hade visserligen en sex-skandal, men det går ju inte att jämföra med att starta ett krig av påhittade skäl (dvs. Irakkriget). Det drabbar ju ingen annan än hans fru. Det är ingen smutskastning utan det är sanningen.
    DU är den som vill diskutera USA som det verkar. Jag diskuterar i enlighet med trådstarten västs sanktioner, där t ex Bush - i motsats till vad du påstår - har bidragit mycket positivt.
Svar på tråden Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?