• Anonym (Orolig)

    Polisen grep honom, orolig

    Polisen kom hem till oss för att någon granne ringt om oro för mig då personen hört oljud i lägenheten. Myckrt riktigt så hade han misshandlat mig (och inte första gången) och dom tog med honom, alltså grep honom. Han släpptes några timmar senare och var fly förbannad att polisen kommit och nu är jag svinrädd att han Kommer bli dömd. jag har sagt att jag inte vill medverka men dom har ändå upprättat en anmälan om misshandel i nära relation då dom har skyldighet till det. 


    Är det någon som vet hur stor oddsen är att han döms trots att jag (målsägande) inte vill? Förstår att det har att göra med andra bevis/vittnen men overall? Någon som har erfarenhet eller kunskap? 

  • Svar på tråden Polisen grep honom, orolig
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Öh) skrev 2022-09-02 17:39:40 följande:

    Mitt ex och jag kunde bråka. Hon tryckte på alla mina knappar och drev mig till vansinne ibland, men aldrig någonsin kom jag ens att tänka på att slå henne. 


    Jag kanske har fel men här låter det som att det kanske var du som snarare blev illa behandlad eller misshandlad psykiskt? 
  • Anonym (Orolig)
    pyssel skrev 2022-09-02 18:01:05 följande:
    Hos många som misshandlar är självbedraget lika stort gällande det som hos deras offer. Han har överfört den föreställningen på dig. Misshandlare med något slags samvete känner sig mindre hemska när de kan inbilla både sig själva och offret att skulden är delad och, som extra befriare från skuld, "att det är så mkt starka känslor och kärlek som får det att rinna över". 
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-02 17:05:12 följande:
    Jag hade såklart tyckt som ni då om man inte lever i relationen och bara hör detta så låter det ju illa?men det känns bara som att det är annorlunda för mig, inte lika illa som det låter när man typ pratar om det eller hur jag ska förklara. 

    Det är precis så det känns för många som är så snärjda i lögn - Fast det istället inte är det minsta unikt att tro så. Du tror att du ska förklara något unikt för oss, "som inte riktigt går att förklara för utomstående, för man upplever det annorlunda och inte så illa". Istället är det du berättar en blåkopia av tusentals dylika förhållanden, liksom förklaringarna att det är "annorlunda". Allt du skrivit har skrivits förr, liksom alla svar för att hjälpa dig.

    Att det låter värre när det kommer på pränt är inte för att det "inte är så illa, egentligen" - Det är för att de tillstånd ni rör er mellan i ert förhållande, även våldet, blivit normaliserat. Därför tycker du att det låter värre "när man pratar om det" och du tycker att ånger, försoning och kärleksfulla uttryck kompenserar. Och att "det var lite ditt fel också". 

    Det är det största bedrägeriet i kärleksrelationens världshistoria att man slår den man älskar, just för att man älskar denna så mkt, eller "för att den betyder så mycket" eller "man är så rädd att förlora denna så man tappade det helt". Som misshandlad partner hamnar man dessutom ofta i att man hellre får stryk för att efteråt få ånger och bedyranden om kärlek, än en kall rygg och tigande. Då kan man t.o.m tänka sig att "tjafsa" eller "provocera" (som den som slår kallar det) för att inte ignoreras och tassa på tå runt vresigheten eller kylan. T.o.m få för sig att "man är alltid två om ett bråk". Ni är inte alls två om att du är rädd, förnedrad och blåslagen. Punkt.

    När man upplever att man inte kan lämna (än!): Tala med någon som ger andra bilder i ditt inre, andra möjligheter, som blir synliga och trovärdiga för dig. Bilder om framtiden. Alla här i tråden ser precis hur farlig han redan är, och farligare blir de alla. (Många här inne har även egna erfarenheter av misshandlare). Bilden av honom som mördare är för långt ifrån ditt medvetande, varför du behöver släppa in någon som undanröjer det som hindrar dig i tanken och förvränger framtidshopp. Hans förändringspotential är det alltså inget hopp om, utan synen du har på allt du tror du inte kan få när du lämnar behöver vändas till verkliga bilder och verkligt hopp. 

    Och läs. Läs om misshandel. Mekanismer som gör att man stannar och liknande. Hur mkt kontrollerar han din tlf? Hur mkt är du själv? 
    Oj vad det här kändes. Kan inte ens säga emot något utan låter mina emotsägande känslor kring detta, stanna hos mig och förhoppningsvis kvävas med tiden. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-05 15:38:01 följande:
    Jag kanske har fel men här låter det som att det kanske var du som snarare blev illa behandlad eller misshandlad psykiskt? 

    Budskapet i det inlägget är att normala män slåss inte, även om de blir provocerade. De tänker inte ens på att slåss. 


    Försök att inse att vad din karl gör är onormalt och kriminellt. Lämna! Du kan inte ändra honom. Rädda dig själv!

  • Anonym (Varför)

    Varför vill du inte han ska blir dömd när han begått ett brott?
    alltså jag blir så upprörd!!!
    Det är väl jättebra att han blir dömd? Tror du verkligen han kommer att sluta slå annars? Nej det kommer han inte!!!
    Å jag blir så upprörd på dig!!! Varför tillåter du honom att slå dig??? Grrr!!! 

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-02 10:35:10 följande:
    Iom dom kom dit utan att vi visste så hann Jag inte klä på mig eller lugna ner mig eller städa undan, dvs det var sönderslagna saker hemma, jag hade uppenbara märken/blödde och var livrädd, grät hysteriskt och han var helt uppvarvad. Bland annat. Därför grep dom även honom. Så jag vet inte hur mycket dom i en förundersökning kan gå på polisens iakttagelser om jag nekar och han nekar 
    Det är inte din sak att plocka undan! 
  • Anonym (Linn)

    Han blev tagen av polisen och när han släpptes kom han tillbaka och var fly förbannad för att polisen kommit.

    Det är en mycket sjuk reaktion som tydligt visar att han anser att det han gör mot dig är helt ok. Ja han har till och med rätt att bli upprörd när han blir tillrättavisad! Inte ska polisen komma och lägga sig i när han bankar på dig.

    Om någon ska vara arg är det ju du! Du borde vara fruktansvärt arg och han borde vara rädd för att komma hem. Er relation borde ha varit över. 

    Istället är det du som är rädd. Som känner att det är din uppgift att städa undan bevisen på hans misshandel av dig och ert hem. 

    Ring kvinnojouren. Nej de kommer inte att tycka att det du lever i är ganska ok och inte så akut.
    De kommer att vilja att du kommer dit så snart du bara kan. Samtidigt vet de också hur svårt kvinnor tyvärr har för att lösgöra sig från dessa män. Det måste vara ditt beslut.

    Men återigen TS: välj livet. Välj att leva. Välj att inte vara hans spillra som lever i tystnad längre. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-05 17:39:56 följande:

    Han blev tagen av polisen och när han släpptes kom han tillbaka och var fly förbannad för att polisen kommit.

    Det är en mycket sjuk reaktion som tydligt visar att han anser att det han gör mot dig är helt ok. Ja han har till och med rätt att bli upprörd när han blir tillrättavisad! Inte ska polisen komma och lägga sig i när han bankar på dig.

    Om någon ska vara arg är det ju du! Du borde vara fruktansvärt arg och han borde vara rädd för att komma hem. Er relation borde ha varit över. 

    Istället är det du som är rädd. Som känner att det är din uppgift att städa undan bevisen på hans misshandel av dig och ert hem. 

    Ring kvinnojouren. Nej de kommer inte att tycka att det du lever i är ganska ok och inte så akut.
    De kommer att vilja att du kommer dit så snart du bara kan. Samtidigt vet de också hur svårt kvinnor tyvärr har för att lösgöra sig från dessa män. Det måste vara ditt beslut.

    Men återigen TS: välj livet. Välj att leva. Välj att inte vara hans spillra som lever i tystnad längre. 


    Hmm ja men jag vet att han skämdes och att han var rädd själv, typ för vad allt det här skulle leda till, typ att det skulle vara slutet mellan oss etc oh han visar det i ilska, förbannad, blir elak etc istället för att visa sina ursprungskänslor så Jag Förstår alltid honom varför han blir arg etc., det är som att jag tycker synd om honom någonstans och vill finnas där för honom i fett. Hör ju hur sjukt det låter när jag skriver det?jag vet att det inte är min uppgift att rädda honom men när man lever i ett förhållande så bryr man sig ju om varandra, vill förstå och försöka hjälpa?

    Han tar ju alltid förr eller senare tillbaka att han sagt, gjort eller varit som han va, även om jag i samma veva får höra Varför han blev så- dvs min del i det, även om jag mycket väl redan vet Min del i det, utan att han ens behöver nämna det längre, men nej jag tycker väl ändå inte det rättfärdigar hans beteende. 


    Nu blev det här mer en diskussion i mitt huvud som jag skrev ner, snarare än ett svar. Men ändå. 


    Ja jag kan ju ringa anonymt och prata med dom, jag behöver ju uppenbarligen bolla med någon, märker jag ju, när jag skriver med er här. Tack för allt stöd och uppbackning <3

  • molly50
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-05 18:14:52 följande:

    Hmm ja men jag vet att han skämdes och att han var rädd själv, typ för vad allt det här skulle leda till, typ att det skulle vara slutet mellan oss etc oh han visar det i ilska, förbannad, blir elak etc istället för att visa sina ursprungskänslor så Jag Förstår alltid honom varför han blir arg etc., det är som att jag tycker synd om honom någonstans och vill finnas där för honom i fett. Hör ju hur sjukt det låter när jag skriver det?jag vet att det inte är min uppgift att rädda honom men när man lever i ett förhållande så bryr man sig ju om varandra, vill förstå och försöka hjälpa?

    Han tar ju alltid förr eller senare tillbaka att han sagt, gjort eller varit som han va, även om jag i samma veva får höra Varför han blev så- dvs min del i det, även om jag mycket väl redan vet Min del i det, utan att han ens behöver nämna det längre, men nej jag tycker väl ändå inte det rättfärdigar hans beteende. 


    Nu blev det här mer en diskussion i mitt huvud som jag skrev ner, snarare än ett svar. Men ändå. 


    Ja jag kan ju ringa anonymt och prata med dom, jag behöver ju uppenbarligen bolla med någon, märker jag ju, när jag skriver med er här. Tack för allt stöd och uppbackning <3


    Det är klart att han tar tillbaka allt han gjort.
    Han vil ju fortsätta behålla makten över dig.
    Därav att han även lägger skulden på dig för sitt eget beteende.
    Precis så betedde sig även mitt ex.
    Och jag är så glad att jag till slut valde att lämna.
    Annars hade jag kanske inte suttit här idag. 
    Så sluta leta ursäkter till hans beteende.
    Och passa på att ringa kvinnojouren nu medans han är borta.
    Har du tur så får du hjälp direkt så du kan lämna.
    Och då får du inte tveka. 
    Du måste sätta dig själv och ditt eget liv framför honom! 
  • Anonym (…)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-05 18:14:52 följande:

    Hmm ja men jag vet att han skämdes och att han var rädd själv, typ för vad allt det här skulle leda till, typ att det skulle vara slutet mellan oss etc oh han visar det i ilska, förbannad, blir elak etc istället för att visa sina ursprungskänslor så Jag Förstår alltid honom varför han blir arg etc., det är som att jag tycker synd om honom någonstans och vill finnas där för honom i fett. Hör ju hur sjukt det låter när jag skriver det?jag vet att det inte är min uppgift att rädda honom men när man lever i ett han förhållande så bryr man sig ju om varandra, vill förstå och försöka hjälpa?

    Han tar ju alltid förr eller senare tillbaka att han sagt, gjort eller varit som han va, även om jag i samma veva får höra Varför han blev så- dvs min del i det, även om jag mycket väl redan vet Min del i det, utan att han ens behöver nämna det längre, men nej jag tycker väl ändå inte det rättfärdigar hans beteende. 


    Nu blev det här mer en diskussion i mitt huvud som jag skrev ner, snarare än ett svar. Men ändå. 


    Ja jag kan ju ringa anonymt och prata med dom, jag behöver ju uppenbarligen bolla med någon, märker jag ju, när jag skriver med er här. Tack för allt stöd och uppbackning <3


    Så du ?hjälper? honom genom att ställa upp som hans slagpåse. På vilket sätt har han hjälpt dig? Vad har du gjort som berättigar att han slår dig blodig och traumatisread. Du är helt utmattad av all misshandel. 


    Du måste vakna nu och inse vilket bisarrt resonemang du insjuknat i och söka hjälp att ta dig därifrån. Det vore perfekt om han försvann så du kan ta tillbaka din hjärna från hans hjärntvätt. Varför är du rädd för att han ska bli straffad?

  • Anonym (Vip)

    Du kanske krånglar till det för mycket? Vad vet du:

    -han misshandlar dig
    -du vill inte bli misshandlad

    finns alltså ingen lösning än att ta dig från honom. Nästa gång blir värre. Sen att det inte är så enkelt är en helt annan fråga. du behöver hjälp från kvinnojouren. har du vänner och familj så måste du berätta för dessa. I många misshandelsförhållanden så har förövaren sett till att kapa banden till kvinnans familj och vänner. om du känner igen det så kan du också känna dig trygg i att återuppta kontakten,.

  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2022-09-05 19:36:17 följande:
    Det är klart att han tar tillbaka allt han gjort.
    Han vil ju fortsätta behålla makten över dig.
    Därav att han även lägger skulden på dig för sitt eget beteende.
    Precis så betedde sig även mitt ex.
    Och jag är så glad att jag till slut valde att lämna.
    Annars hade jag kanske inte suttit här idag. 
    Så sluta leta ursäkter till hans beteende.
    Och passa på att ringa kvinnojouren nu medans han är borta.
    Har du tur så får du hjälp direkt så du kan lämna.
    Och då får du inte tveka. 
    Du måste sätta dig själv och ditt eget liv framför honom! 
    Håller med
  • Anonym (Orolig)
    Anonya skrev 2022-09-24 21:16:47 följande:

    TS, hur går det för dig?


    Hej! Nja?känner mig totalt uppgiven. Ringde kvinnojouren när han var borta en dag och dom säger ju typ som ni säger. Var dock anonym och dom kan ju erbjuda skydd men bara om man verkligen vill själv och jag ville ju inte då?dock har det varit bråk och tjafs mer eller mindre sen han kom hem sist, och just Nu Så känner jag att jag har bearbetat att jag måste lämna honom. Jag vet inte hur eller när eller något men jag kan inte vara kvar mer, jag kan inte vara kvar mer. 
  • molly50
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-25 15:49:15 följande:
    Hej! Nja?känner mig totalt uppgiven. Ringde kvinnojouren när han var borta en dag och dom säger ju typ som ni säger. Var dock anonym och dom kan ju erbjuda skydd men bara om man verkligen vill själv och jag ville ju inte då?dock har det varit bråk och tjafs mer eller mindre sen han kom hem sist, och just Nu Så känner jag att jag har bearbetat att jag måste lämna honom. Jag vet inte hur eller när eller något men jag kan inte vara kvar mer, jag kan inte vara kvar mer. 

    Det är bra om du har kommit till den insikten.
    Det är en bra början.
    Det du kan göra är att ringa kvinnojouren igen och be om skydd.
    Och gör det när han inte är hemma så behöver han inte få veta.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag har aldrig medverkat så mannen har alltid släppts. Denna gång var misshandeln "tyvärr" på öppen gata framför flera vittnen så jag kan inte rädda honom mer. Jag är på skyddat boende och han är häktad. Lider med dig.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-09-25 16:21:55 följande:

    Jag har aldrig medverkat så mannen har alltid släppts. Denna gång var misshandeln "tyvärr" på öppen gata framför flera vittnen så jag kan inte rädda honom mer. Jag är på skyddat boende och han är häktad. Lider med dig.


    Kan tillägga att jag är totalt sönderslagen nu och hade varit DÖD om inte min släkting gått emellan och hjälpt mig. Dem anmälde, jag hade aldrig kunnat det.
  • Anonym (=)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-25 15:49:15 följande:
    Hej! Nja?känner mig totalt uppgiven. Ringde kvinnojouren när han var borta en dag och dom säger ju typ som ni säger. Var dock anonym och dom kan ju erbjuda skydd men bara om man verkligen vill själv och jag ville ju inte då?dock har det varit bråk och tjafs mer eller mindre sen han kom hem sist, och just Nu Så känner jag att jag har bearbetat att jag måste lämna honom. Jag vet inte hur eller när eller något men jag kan inte vara kvar mer, jag kan inte vara kvar mer. 
    Vi kommer att finnas här som stöd för dig.
    Du måste ge dig av
  • Anonya
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-25 15:49:15 följande:
    Hej! Nja?känner mig totalt uppgiven. Ringde kvinnojouren när han var borta en dag och dom säger ju typ som ni säger. Var dock anonym och dom kan ju erbjuda skydd men bara om man verkligen vill själv och jag ville ju inte då?dock har det varit bråk och tjafs mer eller mindre sen han kom hem sist, och just Nu Så känner jag att jag har bearbetat att jag måste lämna honom. Jag vet inte hur eller när eller något men jag kan inte vara kvar mer, jag kan inte vara kvar mer. 

    Så bra att du kommit till den insikten. Inte konstigt att du känner dig uppgiven. Det är inte och kommer inte att vara lätt. Men, det är ändå lättare än alternativet, att finnas kvar i det där helvetet och med stor risk att det går som för "Anonym (Kvinna)"  att misshandeln går så långt att du dör. 

    Det kommer som sagt inte vara lätt, men du kommer inte vara ensam! När du väl bestämt dig, då finns hjälp att få. Du kan självklart ringa till kvinnojouren fler gånger före också, för att få hjälp och mod. Att du kommit till insikt är den viktigaste biten. 

    Noterade du att Anononym Kvinna skrev att hon aldrig velat medverka i någon anmälan/utredning? Att misshandeln nu skedde på öppen gata med flera vittnen så nu kan hon inte rädda honom mer. Har han förstått att vara henne tacksam? Kommit till insikt om att han inte ska misshandla henne mer? Börjat behandla henne inte bara mindre uselt, utan bra? Nej, istället har det trots hennes räddningsförsök bara eskalerat och så mycket att hon varit död om inte misshandeln skett utomhus och en släkting kunnat ingripa. 


    Du kan omöjligt rädda mannen! Och, det finns ingen som helst orsak till att du ens ska försöka rädda honom då han inte vill bli räddad, utan bara vill fortsätta att bryta ner dig både fysiskt och psykiskt.

    Den du däremot kan rädda - det är dig! Du har nu kommit en liten bit på rätt väg och det är starkt. Fortsätt så! Ta stöd av kvinnojouren och om det finns någon i din familj eller någon vän, granne eller arbetskamrat du kan anförtro dig åt. Troligt är väl att mannen sett till att du inte har många kontakter alls, för att snärja in dig mer och bryta ner dig mer. Kanske har någon familjemedlem eller vän försökt försökt varna dig för honom eller få dig att se att han behandlar dig illa men du inte velat lyssna? Du behöver inte tänka att du därför inte kan kontakta dem. De kommer inte säga "Vad var det jag sa - skyll dig själv" utan vara glada för att du nu vill bryta dig loss. Och skulle någon inte fatta, be den kontakta kvinnojouren så kan de berätta hur det funkar i destruktiva relationer, varför man inte går utan försvarar och stannar kvar. 

    Stort lycka till och en varm kram till dig! 


     


     

  • Anonya
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-09-25 16:25:21 följande:
    Kan tillägga att jag är totalt sönderslagen nu och hade varit DÖD om inte min släkting gått emellan och hjälpt mig. Dem anmälde, jag hade aldrig kunnat det.
    Så jobbigt. Tack och lov att denna sista misshandel skedde utomhus så att det fanns vittnen som kunde reagera, larma och gå emellan. Vad bra att du fått hjälp nu! Hoppas du får allt stöd du behöver. Önskar att du snart börjar må bättre både fysiskt och psykiskt och varmt lycka till i ditt nya liv!
Svar på tråden Polisen grep honom, orolig