• Anonym (Förälder)

Hur är det egentligen tänkt att skolan ska fungera

Om ett barn inte hänger med ? var ligger ansvaret för att hjälpa barnet att komma ikapp och hur ska det gå till? Och om ansvaret ligger på föräldrarna, om föräldrarna faktiskt inte har förmågan att hjälpa till, vad är tänkt ska hända då?

Om det handlar om elever i högstadiet eller gymnasiet så är ju undervisningen trots allt på ganska hög nivå. Det kräver ju en hel del av den som ska stötta då och den förmågan har ju inte alla föräldrar, svenskfödda eller inte svenskfödda. Det kräver också en hel del tid. 

Vad tänker man från skolans håll ska hända?

Vi har den här veckan ägnat så där 6-8 timmar åt att sitta och traggla matte med vårt barn som inte hängt med och därför fick underkänt på provet. Matteläraren skickade hem ett häfte på sex sidor som hen skulle öva på. Och därför har vi verkligen reflekterat över hur detta hade gått i en annan familj där det inte finns två föräldrar med högskoleutbildning som också kan delvis arbeta hemifrån?

• Svar på tråden Hur är det egentligen tänkt att skolan ska fungera
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-10-25 13:46:48 följande:
     Specialläraren använde olika metoder , och bytte efter hand, när barnet utvecklades. Tyvärr finns det få utbildade speciallärare med inriktning läs och skrivinlärning. Specialpedagoger är något helt annat, inte alls samma inriktning som en speciallärare. 
    Hä?  Den enda skillnaden är väl att speciallärare är en längre utbildning? Och att man inte har så många speciallärare numera är pga att man inte tycker att den utbildningen räcker. Alla vill bara ha specialpedagoger.
  • PH76
    Anonym (Sanna) skrev 2022-10-25 11:31:12 följande:
    Det här är så märkligt, tycker jag. Jag är född 1994, så jag är ju inte lastgammal direkt, men vi övade läsning (tystläsning och högläsning) från första klass och hade läsläxa varje vecka hela lågstadiet. Nu går min son i ettan, och de har få läsövningar i skolan och _inga_ läsläxor hem! Va!? Alltså han kan läsa enklare böcker, men det är enbart för att han haft intresse och för att vi uppmuntrat honom. Men det är väldigt, väldigt lite som kommit från skolans håll! 

Det verkar vara från skola till skola. Vår dotter går i 1an och de har läsläxa 3-4 ggr i veckan. Eller för att vara tydlig, de har en läsebok i vilken de skall läsa om samma kapitel hemma 3-4 ggr i veckan, samt en inlämningsuppgift där de svarar på frågor gällande kapitlet.

Varje vecka är det ett nytt kapitel och det tar inte mer än 10 minuter att läsa det, längre i början på terminen dock 😂.

• Anonym (En lärare 6-9)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-10-24 21:31:45 följande:
    Jag tror helt enkelt att mitt barn inte räknar tillräckligt snabbt och då hinner hen inte med tillräckligt på lektionerna och kommer efter. så då kämpade vi som galningar före provet med att hinna ikapp men lyckades väl inte lära ut tillräckligt bra även om vi kom ikapp i boken. Så då blev resultatet på provet F och då fick vi hem ett häfte att göra veckan efter. 

Ett konkret råd är att be om en utskriven matteplanering och bestämt med barnet en dag i veckan boken ska hem och ni räknar tillsammans. Jag som ändå tycker man ska jobba ikapp blev sådär nöjd när vi fick 23 sidor över påsklovet i våras. Nu har vi en deal att varje torsdag om barnet ligger efter ska boken med hem.Precis som du är inne på kan ju okoncentration räcka för att inte hinna och hetsa igenom kanske inte borgar för djupinlärning. 

Kan inte påstå att min åttaåring jublar över att ta hem varje torsdag, men tycker också det blir mer gjort i skolan när han vet att vi sitter med det på helgen istället. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-24 22:29:07 följande:
    Det bästa sättet är att lära sig manuellt och undvika skärmar och appar. Använd papper och penna. Skriv ut tabellerna och låt henne titta på dem och träna, lite som man gör med glosor. Man kan klippa isär dem och ta en i taget, då kan man lägga undan de man verkligen kan (ettans, tvåans osv) och fokusera på de svåra. Sedan ska hon sitta med papper och penna och skriva ner tabellerna, vanlig hederlig repetition. Hon säger talen högt för sig själv också, hör rimmen i vissa av dem.

Just multiplikation handlar mycket om att bara nöta in och repetera. Varför jag rekommenderar papper och penna och undvika skärm är för att man lär sig absolut bäst på det sättet, hjärnan processar information på ett helt annat sätt.
    Men ska man öva på dem en tabell i taget, alltså tex hela nians tabell från 9*1 till 9*10 eller ska man blanda tal från olika tabeller? Vad är bäst inlärning?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Privatlärare) skrev 2022-10-24 23:58:49 följande:

Det är positivt att dottern hittills alltid nått målen i matte. Det betyder att hon har kapaciteten för att lära sig. Det verkar på din text som att en del av problemet åtminstone har att göra med bytet till 6-9-skolan. 

Fick dottern hjälp med matte och/eller koncentration i mellanstadiet? Jag tänker om hon hade hjälp av hörselkåpor, skärm för insyn, kunde sitta i annat utrymme eller liknande som gjorde det lättare att koncentrera sig och som nu inte finns. Hörselkåpor skulle säkert inte kännas bra, men om hon störs av ljuden omkring kanske hon kan ha öronproppar i fickan? Vill man att det inte ska synas så tydligt finns det också beige förutom de knallgula, liksom knallrosa för den som istället vill göra det lite coolt. Finns det möjlighet för henne att sitta mer enskilt i klassrummet eller att kunna sitta i grupprum?

Om koncentrationen kan ökas, minskar problemet med att inte hinna med (gäller också dottern i åk 7, som annan person skriver om). Ser dottern kopplingen mellan att jobba mer i skolan och därmed behöva jobba mindre hemma? Låter som en självklar sak, men det är det inte för alla. 
    Du skriver också att dottern skulle behöva att någon sitter med henne till stor del. Hade hon det i femman? Eller hade läraren möjlighet att hjälpa dottern många gånger per lektion? Dels varierar det ju från klass till klass hur mycket läraren hinner (antal elever, hur många som behöver mycket hjälp, om det är lugn eller stökig grupp), dels kände hennes gamla lärare henne bättre och kunde lättare hjälpa henne än hennes nya lärare som hon antagligen bara har i matte och ändå inte så lång tid, med tanke på att läraren troligen har flera andra klassers elever att lära känna också. 

Att T:s och signaturen Här med:s barn båda fått många sidor att räkna hemma: Om eleverna inte förstått det sidorna handlar om, då är det inte så stor nytta och speciellt inte i hem där föräldrarna av en eller annan anledning inte har så stor mölighet att hjälpa. Om det däremot handlar om att eleverna i det stora hela åtmistone förstår uppgifterna, men behöver mängdträning så är det till nytta.

Vad beträffar läxläsningen tycker jag absolut att dottern ska prova på det. Före det vet hon inte heller hur mycket tid att hjälpa läraren där har. Det varierar också ofta från gång till gång, beroende på hur många elever som är där just då och med hurdana uppgifter.

Att det är jobbigt för sexorna att gå dit bland nya och mycket äldre elever är tokigt. Kan dottern få med sig en kompis första gångerna? Då är det lättare att våga. Jag skulle annars prata med hennes mattelärare eller mentor och se hur de kan göra för att underlätta. Kanske kan läraren från läxhjälpen hälsa på i klassen så eleverna vet vem det? Redan att läraren vet om osäkerheten kan hjälpa. Finns det många läxhjälpstillfällen eller -grupper? Kanske kan en göras till läxhjälp endast för åk 6 eller åk 6-7? 

Någon skrev bra tips om att som förälder läsa början av kapitlen i matteboken och se hur sakerna förklaras. En del läromedel har också förklarande filmer till, så lönar sig att kolla upp. Vilket läromedelhar skolan?

Att kunna tabellerna väl gör räknandet snabbare. Jag skulle ändå först och främst satsa på att dottern förstår de olika sakerna i matten. Ibland kan också elever få lov att ha tabellerna eller annat hjälpmedel som t.ex. "vikmatta" framför sig på mattelektioner (elever med diagnos eller andra svårigheter ibland även vid provtillfällen). 
    När ni övar nya saker hemma, rekommenderar jag att ni har tabellerna framför er så att dottern kan fokusera på hur man räknar t.ex. multiplikation som slutar på nollor, multiplikation med uppställning, multiplikation med decimaltal osv. Så att hon kan fokusera på att lära sig det nya. För andra saker är det ibland bra att använda miniräknaren, av samma orsak.

Vad gäller t.ex. uppställning är det viktigt att nöta med papper och penna. För mekanisk träning som tabellkunskap och vanlig huvudräkning, tycker jag att det är utmärkt att öva digitalt. Man hinner göra fler uppgifter, men framför allt tycker majoriteten att det är så mycket roligare att öva då och det betyder mycket. Att träna genom mattespel och -lekar är också mycket bra. Att man hittar vad som passar just ens barn eller en specifik elev bäst är mycket värdefullt. 

Sist men inte minst är det viktigt att inte vänta för länge då det uppstår svårigheter, utan försöka få in övning, förklaringar och hjälp så fort som möjligt. I matte bygger ju allt på tidigare kunskap, så det är så viktigt att man inte hinner få luckor.

(Om någon vill ha hjälp av legitimerad lärare fysiskt eller digitalt har jag plats för någon ny elev. För enstaka lektioner för fler elever. Jag erbjuder också rådgivning.)

Ja, det är bytet från låg-mellanstadieskola till högstadieskola som blivit en enorm omställning i mängden krav, läxor, förväntningar på att hålla ordning på saker, komma i tid osv osv. Det är olika lärare i varje ämne som inte har koll på vad de andra ämnena gör, mer läxor och prov totalt sett. 

Och barnet har lite svårt med koncentration vilket läraren i förra skolan (som ju hade eleverna i många ämnen) stöttade genom att helt enkelt ha lite koll på att fokus fanns där och annars försiktigt putta på. Vilket väl gjorde att det inte gick att tappa fokus för lång stund i taget. Nu har inte lärarna den kollen. 

Vi har pratat på utvecklingssamtalet om stödgrejor för koncentrationen. Dock tror jag att vårt barn kan tappa fokus även i ett knäpptyst stilla rum, dvs det är inte alltid hjälpmedel för att skärma av som är grejen.  

Vi upplevde att det till en början verkligen inte förstods. Men det har gett resultat med allt jobb, jag tycker att det går bättre. Men räknandet går väldigt långsamt så vi behöver verkligen stötta mängdträningen för att automatisera och få upp tempot. 

Vi pratade även med andra föräldrar kring att det är jobbigt att gå på läxhjälpen, det var samma där. De hade kunnat tvinga med ett äldre syskon som går i samma skola som en lösning. Den lösningen har inte vi. Men jag hoppas vi kan uppmuntra eleverna att gå dit så småningom. 

Vi ska satsa på lite mängdträning av tabellerna på höstlovet. 

Tack för fint svar!
  • FuckGoggleAskMe
    PH76 skrev 2022-10-25 17:29:49 följande:

Det verkar vara från skola till skola. Vår dotter går i 1an och de har läsläxa 3-4 ggr i veckan. Eller för att vara tydlig, de har en läsebok i vilken de skall läsa om samma kapitel hemma 3-4 ggr i veckan, samt en inlämningsuppgift där de svarar på frågor gällande kapitlet.

Varje vecka är det ett nytt kapitel och det tar inte mer än 10 minuter att läsa det, längre i början på terminen dock 😂.

Nu bor vi utomlands, men när min son just lärt sig att läsa hade de ett bra system. Han hade i läxa att läsa 15 minuter per dag, sen skulle han anteckna i ett häfte namn på boken, sidorna han läste, samt skriva en kort kommentar om det han läst. Ibland var kommentaren något om det han läst, men oftast skrev han helt kort att denna bok är kul, jag tycker boken är bra, jag gillade det jag läste eller liknande. Det spelade ingen roll vad han skrev, de ville bara att han skulle läsa lite varje kväll och skriva något vad som helst.

En kompis till mig blev inspirerad och låter sitt barn läsa 10 minuter varje dag. Ingen press på hur många sidor, inget att skriva och barnet vet att snart är det färdigt. Äggklockan tickar! Men bra träning. Kan rekommendera. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-10-25 18:52:58 följande:
    Men ska man öva på dem en tabell i taget, alltså tex hela nians tabell från 9*1 till 9*10 eller ska man blanda tal från olika tabeller? Vad är bäst inlärning?
    Jag rekommenderar en hel tabell i taget till att börja med. Efter ett tag kommer det bli så att det av de svåraste tabellerna ändå finns tal som sätter sig men några är kvar, då är det de man måste träna mest på och då kan man fokusera på dem, varvat lite med hela tabeller så man håller dem levande också.
  • Anonym (Privatlärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-10-25 18:52:58 följande:

En tabell i taget och i ordning, tills den sitter rätt bra. Sedan blanda ihop två sådana tabeller. Senare öva på de svåraste multipikationerna oberoende av vilken tabell de hör.

Nu går ditt barn i sexan och har hängt med i matten förut, så vissa av tipsen här är nog för lätta, men kan hjälpa någon annan.

Ta inte tabellerna i nummerordning, utan börja med tvåans tabell följt av femman och tian. Här kan barnen ofta redan räkna 2-hopp, 5-hopp eller 10-hopp, dvs 2, 4, 6, 8 osv resp 5, 10, 15... eller lär sig det ofta snabbt. Då kan de ju svaren i tabellen. 

För att öva in svaren kan man ta in rörelser. Kasta boll till varandra och räkna eller frisbee. Kasta bollen i väggen eller upp i luften. Ha mattegympa så ni turas om att bestämma vilken rörelse ni gör i takt med att ni räknar. Beroende på barn och ålder: x-hopp, sätt fingrarna i öronen och vifta med händerna, klappa på rumpan, gör dansmoves osv. 

Visa för barnet hur man har nytta av att kunna svarsramsan. Vill man veta svaret på 7x2 så räknar man 2-hopp och håller med fingrarna koll på vilket som är 7:e svaret. Aha, 7x2 är alltså 14. 

Mer rörelseträning: Skriv svaren i t.ex. sjuans tabell på lappar, ett svar per lapp. Fäst dem huller om buller på en vägg. Säg 7x7 och barnet ska så snabbt som möjligt klappa på 49. En del gillar att tävla med sig själv. Räkna då hur många barnet klarar på en minut och skriv upp. OBS Byt plats på lapparna efter en stund så inte barnet lär sig att 8x6 är lappen längst upp till vänster...

Fyra-i-rad för två spelare på dator. Riktigt roligt. 
    1. Multiplikationer upp till 6x6 skolplus.se/lessons/166
    2. Multiplikationer upp till 10x10 skolplus.se/lessons/167

Finns massa övningar på nätet. Både spel att göra på dator eller mobil, liksom t.ex. bingo och memory.

• Anonym (A)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-10-25 13:46:48 följande:
    Ja, varje barn är unikt och man måste bemöta ett barn med lässvårigheter enskilt och se just det barnets behov. Detta förklarade mitt barns utbildade speciallärare för mig. Det går därför inte att ha gruppundervisning, ens i små grupper utan träningen skall ske enskilt, behöver däremot inte vara så lång stund, enligt denne lärare.  Mitt barn gick 15 minuter tre gånger i veckan och fick sen övningar hem. Specialläraren använde olika metoder , och bytte efter hand, när barnet utvecklades. Tyvärr finns det få utbildade speciallärare med inriktning läs och skrivinlärning. Specialpedagoger är något helt annat, inte alls samma inriktning som en speciallärare. 
    +1
  • Anonym (Privatlärare)

Tips för 9:ans tabell:
    Nians tabell är speciell och det finns två knep som barnen ofta är fascinerade över. 
    Det kan vara både kul och uppmuntrande för ett barn, speciellt ett som tycker matte är svårt, att få lära klasskamraterna ett knep eller två. Alla lärare känner inte till det heller och då är det förstås extrakul för barnet.

1. Skriv talen 0 till 9 under varandra. Skriv sedan talen 9 till 0 alltså i omvänd ordning efter de andra. Då ser det ut så här:
    09
    18
    27
    36
    45
    54
    63
    72
    81
    90

Nu har man svaren i nians tabell framför sig utan att ha räknat något alls eller behövt komma ihåg en enda multiplikation. Värt att påpeka är att man gärna får skriva upp dem när man har matteprov direkt man får börja skriva, men att det förstås är viktigt att inte göra det i förväg.
    Kolla att barnet förstår hur svaren ska användas. 

2. Det här knepet kan vara lite svårt att förstå först, men värt ett försök. Det är ju ändå tänkt att vara just ett knep, så känns det svårt efter att man övat en stund så lämna det. Man ska hitta just det som passar en själv. 

Håll upp båda händerna framför dig. För att räkna ut 3x9 fäller du ner det tredje fingret från vänster. På vänster sida om det nedfällda fingret har du 2 fingrar och på höger sida 7 fingrar. Sätt ihop dem till 27 och du har svaret på 3x9. Fingarna till vänster om det nedfällda visar alltså hur många tiotal det finns i svaret och fingrarna på höger sida visar entalen.

• Mrs Green

Jag brukar sitta tillsammans med min dotter och kolla genomgångar på t.ex matteboken.se eller olika youtube-kanaler. Där finns iofs mest för högstadiet och gymnasiet, men t.ex matteboken.se har från årskurs 3

• Jemp
    Anonym (Förälder) skrev 2022-10-25 19:01:26 följande:
    Ja, det är bytet från låg-mellanstadieskola till högstadieskola som blivit en enorm omställning i mängden krav, läxor, förväntningar på att hålla ordning på saker, komma i tid osv osv. Det är olika lärare i varje ämne som inte har koll på vad de andra ämnena gör, mer läxor och prov totalt sett. 

Och barnet har lite svårt med koncentration vilket läraren i förra skolan (som ju hade eleverna i många ämnen) stöttade genom att helt enkelt ha lite koll på att fokus fanns där och annars försiktigt putta på. Vilket väl gjorde att det inte gick att tappa fokus för lång stund i taget. Nu har inte lärarna den kollen. 

Vi har pratat på utvecklingssamtalet om stödgrejor för koncentrationen. Dock tror jag att vårt barn kan tappa fokus även i ett knäpptyst stilla rum, dvs det är inte alltid hjälpmedel för att skärma av som är grejen.  

Vi upplevde att det till en början verkligen inte förstods. Men det har gett resultat med allt jobb, jag tycker att det går bättre. Men räknandet går väldigt långsamt så vi behöver verkligen stötta mängdträningen för att automatisera och få upp tempot. 

Vi pratade även med andra föräldrar kring att det är jobbigt att gå på läxhjälpen, det var samma där. De hade kunnat tvinga med ett äldre syskon som går i samma skola som en lösning. Den lösningen har inte vi. Men jag hoppas vi kan uppmuntra eleverna att gå dit så småningom. 

Vi ska satsa på lite mängdträning av tabellerna på höstlovet. 

Tack för fint svar!
    Har hon en kompis vars syskon kan följa med dem båda till läxläsningen? Är den saken diskuterad även med skolan? 

Givetvis blir det mer krav och läxor ju högre upp i åldern man kommer, och ditt barn kanske behöver mer extrastöd, men en del av detta låter också som generella saker som skolan behöver vara med och se över. Mängden läxor ökar men måste på totalen vara på en rimlig nivå- skolan har ansvar för arbetsmiljön. Att det blir tungt med mycket nytt är ju också väldigt vanligt. Nu har det ju gått ett litet tag men i framtiden kanske man kan få till lite mer mjukstart. Kanske kan de ha separat läxläsning för sexorna en period? Osv. 
Svar på tråden Hur är det egentligen tänkt att skolan ska fungera