Anonym (Privatlärare) skrev 2022-10-24 23:58:49 följande:
Det är positivt att dottern hittills alltid nått målen i matte. Det betyder att hon har kapaciteten för att lära sig. Det verkar på din text som att en del av problemet åtminstone har att göra med bytet till 6-9-skolan.
Fick dottern hjälp med matte och/eller koncentration i mellanstadiet? Jag tänker om hon hade hjälp av hörselkåpor, skärm för insyn, kunde sitta i annat utrymme eller liknande som gjorde det lättare att koncentrera sig och som nu inte finns. Hörselkåpor skulle säkert inte kännas bra, men om hon störs av ljuden omkring kanske hon kan ha öronproppar i fickan? Vill man att det inte ska synas så tydligt finns det också beige förutom de knallgula, liksom knallrosa för den som istället vill göra det lite coolt. Finns det möjlighet för henne att sitta mer enskilt i klassrummet eller att kunna sitta i grupprum?
Om koncentrationen kan ökas, minskar problemet med att inte hinna med (gäller också dottern i åk 7, som annan person skriver om). Ser dottern kopplingen mellan att jobba mer i skolan och därmed behöva jobba mindre hemma? Låter som en självklar sak, men det är det inte för alla.
Du skriver också att dottern skulle behöva att någon sitter med henne till stor del. Hade hon det i femman? Eller hade läraren möjlighet att hjälpa dottern många gånger per lektion? Dels varierar det ju från klass till klass hur mycket läraren hinner (antal elever, hur många som behöver mycket hjälp, om det är lugn eller stökig grupp), dels kände hennes gamla lärare henne bättre och kunde lättare hjälpa henne än hennes nya lärare som hon antagligen bara har i matte och ändå inte så lång tid, med tanke på att läraren troligen har flera andra klassers elever att lära känna också.
Att T:s och signaturen Här med:s barn båda fått många sidor att räkna hemma: Om eleverna inte förstått det sidorna handlar om, då är det inte så stor nytta och speciellt inte i hem där föräldrarna av en eller annan anledning inte har så stor mölighet att hjälpa. Om det däremot handlar om att eleverna i det stora hela åtmistone förstår uppgifterna, men behöver mängdträning så är det till nytta.
Vad beträffar läxläsningen tycker jag absolut att dottern ska prova på det. Före det vet hon inte heller hur mycket tid att hjälpa läraren där har. Det varierar också ofta från gång till gång, beroende på hur många elever som är där just då och med hurdana uppgifter.
Att det är jobbigt för sexorna att gå dit bland nya och mycket äldre elever är tokigt. Kan dottern få med sig en kompis första gångerna? Då är det lättare att våga. Jag skulle annars prata med hennes mattelärare eller mentor och se hur de kan göra för att underlätta. Kanske kan läraren från läxhjälpen hälsa på i klassen så eleverna vet vem det? Redan att läraren vet om osäkerheten kan hjälpa. Finns det många läxhjälpstillfällen eller -grupper? Kanske kan en göras till läxhjälp endast för åk 6 eller åk 6-7?
Någon skrev bra tips om att som förälder läsa början av kapitlen i matteboken och se hur sakerna förklaras. En del läromedel har också förklarande filmer till, så lönar sig att kolla upp. Vilket läromedelhar skolan?
Att kunna tabellerna väl gör räknandet snabbare. Jag skulle ändå först och främst satsa på att dottern förstår de olika sakerna i matten. Ibland kan också elever få lov att ha tabellerna eller annat hjälpmedel som t.ex. "vikmatta" framför sig på mattelektioner (elever med diagnos eller andra svårigheter ibland även vid provtillfällen).
När ni övar nya saker hemma, rekommenderar jag att ni har tabellerna framför er så att dottern kan fokusera på hur man räknar t.ex. multiplikation som slutar på nollor, multiplikation med uppställning, multiplikation med decimaltal osv. Så att hon kan fokusera på att lära sig det nya. För andra saker är det ibland bra att använda miniräknaren, av samma orsak.
Vad gäller t.ex. uppställning är det viktigt att nöta med papper och penna. För mekanisk träning som tabellkunskap och vanlig huvudräkning, tycker jag att det är utmärkt att öva digitalt. Man hinner göra fler uppgifter, men framför allt tycker majoriteten att det är så mycket roligare att öva då och det betyder mycket. Att träna genom mattespel och -lekar är också mycket bra. Att man hittar vad som passar just ens barn eller en specifik elev bäst är mycket värdefullt.
Sist men inte minst är det viktigt att inte vänta för länge då det uppstår svårigheter, utan försöka få in övning, förklaringar och hjälp så fort som möjligt. I matte bygger ju allt på tidigare kunskap, så det är så viktigt att man inte hinner få luckor.
(Om någon vill ha hjälp av legitimerad lärare fysiskt eller digitalt har jag plats för någon ny elev. För enstaka lektioner för fler elever. Jag erbjuder också rådgivning.)
Ja, det är bytet från låg-mellanstadieskola till högstadieskola som blivit en enorm omställning i mängden krav, läxor, förväntningar på att hålla ordning på saker, komma i tid osv osv. Det är olika lärare i varje ämne som inte har koll på vad de andra ämnena gör, mer läxor och prov totalt sett.
Och barnet har lite svårt med koncentration vilket läraren i förra skolan (som ju hade eleverna i många ämnen) stöttade genom att helt enkelt ha lite koll på att fokus fanns där och annars försiktigt putta på. Vilket väl gjorde att det inte gick att tappa fokus för lång stund i taget. Nu har inte lärarna den kollen.
Vi har pratat på utvecklingssamtalet om stödgrejor för koncentrationen. Dock tror jag att vårt barn kan tappa fokus även i ett knäpptyst stilla rum, dvs det är inte alltid hjälpmedel för att skärma av som är grejen.
Vi upplevde att det till en början verkligen inte förstods. Men det har gett resultat med allt jobb, jag tycker att det går bättre. Men räknandet går väldigt långsamt så vi behöver verkligen stötta mängdträningen för att automatisera och få upp tempot.
Vi pratade även med andra föräldrar kring att det är jobbigt att gå på läxhjälpen, det var samma där. De hade kunnat tvinga med ett äldre syskon som går i samma skola som en lösning. Den lösningen har inte vi. Men jag hoppas vi kan uppmuntra eleverna att gå dit så småningom.
Vi ska satsa på lite mängdträning av tabellerna på höstlovet.
Tack för fint svar!