• Anonym (?)

Kan min man ge mig sitt arv?

Min man har ingen nära släkt. Närmsta är en kusin som han inte har träffat på snart trettio år. 

Han ärvde sina föräldrar och det är hans enskilda egendom enligt arvet. 

Vi har aldrig tänkt på hur det blir om han dör före mig, vi har gemensam ekonomi 'till hälften' så vi har inte gjort någon större skillnad vare sig före eller efter att han ärvde. 

Dock pratade de om arv etc på hans jobb då en av hans kollegor håller på att skriva testamente då han och hans fru ska köpa hus och det finns särkullbarn. 

Maken sa då något om att ja, det var ju enklare för oss, det fanns ju bara jag som kunde ärva. 
    En annan kollega sa då att nej, det är inte säkert, kusinen kan opponera sig och så blir det en tvist om det. 

Men inte kan det stämma? Iofs kan vi ju då bara skriva ett testamente, men vi har som sagt inte gett det någon tanke. 

• Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:37:55 följande:
    Ofta får man tänka ett steg längre. Jag kommer t.ex ärva min farbror (utan testamente) eftersom min pappa är först i arvslängden men han är död och jag i min tur är hans närmsta arvinge. 
    Och? Du skrev kusin, och man ärver inte sina kusiner. 
  • Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 10:41:14 följande:
    Och? Du skrev kusin, och man ärver inte sina kusiner. 
    Läs vad jag skriver så slipper du fråga! Föräldrar ärver, är de döda ärver deras närmsta anhöriga som är deras syskon är deras syskon också döda blir det deras barn (alltså ts kusin). Arvslängden är inte alls så självklar som vissa vill få det till. Många har lärt sig det som är absolut mest basic och tror att det är allt. 
  • Citronella

Jag säger inte att det är så men det KAN vara så och det är det ts måste kolla upp. Jag VET att efter arv existerar. 

• Anonym (?)

Tack alla som har svarat. Vi har nu talat med jurist och jag ärver även utan testamente. Vi har dock bestämt oss för att ändå skriva testamente för han vill att mina barn ärver honom även om jag dör först då han ser dem som sina också. 

• Anonym (Allting)
    Anonym (?) skrev 2022-10-31 17:05:05 följande:

Tack alla som har svarat. Vi har nu talat med jurist och jag ärver även utan testamente. Vi har dock bestämt oss för att ändå skriva testamente för han vill att mina barn ärver honom även om jag dör först då han ser dem som sina också. 

Bra. Vill man veta 100 så är det jurist som gäller.
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:37:55 följande:
    Ofta får man tänka ett steg längre. Jag kommer t.ex ärva min farbror (utan testamente) eftersom min pappa är först i arvslängden men han är död och jag i min tur är hans närmsta arvinge. 
    Nej man får inte tänka längre. Armslängden slutar med din farbror. Kusiner ärver inte. Sådana är arvsreglerna i Sverige. Du kan testa att googla ÄRVER KUSINER om du inte tror mig. Men jag kan lova dig att jag är insatt och detta är inte en svår fråga. Kusiner ärver inte enligt svensk rätt. 
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:52:23 följande:

Jag säger inte att det är så men det KAN vara så och det är det ts måste kolla upp. Jag VET att efter arv existerar. 

Nej, det kan inte vara så. Lagen är fyrkantig, att skriva att man kan tänka utanför boxen när det kommer till arvsregler är bara löjligt. 

Efterarv är inte samma sak som att kusiner ärver. 

Nästa gång du killgissar så skriv anonymt. 

• elmadumle
    Anonym (Lex) skrev 2022-10-31 18:28:17 följande:
    Nej man får inte tänka längre. Armslängden slutar med din farbror. Kusiner ärver inte. Sådana är arvsreglerna i Sverige. Du kan testa att googla ÄRVER KUSINER om du inte tror mig. Men jag kan lova dig att jag är insatt och detta är inte en svår fråga. Kusiner ärver inte enligt svensk rätt. 
    Min gamla mamma har en farbror som dog för ett par år sedan och eftersom han inte hade egna barn gick det ju vidare till syskon, hans bror, min morfar, är död så fick ju min mamma och hennes syster ärva farbroderns del, hade min mamma varit död hade det gått vidare till mig och min bror. Man söker alltid efter arvsberättigade så långt det finns någon, Så gjordes i det här fallet, Finns inga barn går det vidare till syskon, syskonbarn osv i ledet så länge det finns någon. 
  • Citronella
    Anonym (Lex) skrev 2022-10-31 18:28:17 följande:

Tänker man inte längre så ärver man inte sina farbröder heller. De flesta vet bara om föräldrar, syskon, barn, särkullsbarn och makar. 

Jag säger bara att ts ska kolla upp det och inte lita blint på FL, vilket hon har gjort nu därmed är diskussionen avslutad. 

• Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 18:45:59 följande:

Nej, det kan inte vara så. Lagen är fyrkantig, att skriva att man kan tänka utanför boxen när det kommer till arvsregler är bara löjligt. 

Efterarv är inte samma sak som att kusiner ärver. 

Nästa gång du killgissar så skriv anonymt. 

Tillskillnad från dig så står jag för det jag skriver därför är jag aldrig anonym. Att lagen är fyrkantig är inte samma sak som att man kan den. Du har rätt i att lagen inte jobbar på måfå det finns en arvslängd som är ganska komplicerad om man inte lever i en kärnfamilj man kan ärva annan släkt än bara den närmaste (utan testamente) Efterarv kan de flesta ingenting alls om. 

Jag tycker det är bra mycket bättre att kolla upp med en jurist istället för att lyssna på hobbytyckare på FL vilket ts nu har gjort därmed är diskussionen avslutad. 
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:43:45 följande:
    Tillskillnad från dig så står jag för det jag skriver därför är jag aldrig anonym. Att lagen är fyrkantig är inte samma sak som att man kan den. Du har rätt i att lagen inte jobbar på måfå det finns en arvslängd som är ganska komplicerad om man inte lever i en kärnfamilj man kan ärva annan släkt än bara den närmaste (utan testamente) Efterarv kan de flesta ingenting alls om. 

Jag tycker det är bra mycket bättre att kolla upp med en jurist istället för att lyssna på hobbytyckare på FL vilket ts nu har gjort därmed är diskussionen avslutad. 
    läs ärvdabalken. Kusiner ärver inte. Det är därför allmänna arvsfonden finns - man letar inte hur långt som helst som man gör i andra länder. Föräldrars syskon är sista arvsklassen, sen går man inte längre. Och makar ärver. 
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:43:45 följande:

Då kan ju skriva sådant som stämmer. Kusiner ärver inte i Sverige utan testamente. Punkt.
Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?