• Anonym (Kaffedraken)

    Valp får inte vara inomhus

    Hej!

    jag Bor ungefär 30 minuter från min mamma och hennes sambo, och jag och min mamma har sets ganska ofta eftersom jag ofta åkt dit och hälsat på. 

    nu har jag en liten valp hemma, som min mamma älskar lika mycket som jag nästan (haha). men, när vi åkt dit och hälsat på så har vi inte fått komma innanför dörren, utan får sitta utomhus pga att hennes sambo inte vill ha vovven inomhus. nu hade jag förstått om det var så att valpen fortfarande kissat inne osv. Men Min valp är jätteduktig. rumsren, lyssnar på mig osv Så det finns egentligen inga problem alls, och han har heller inga svar på varför vovven inte får komma in. detta har lett till att jag slutat åka dit och hälsa på, eftersom det börjat frysa på ute nu så vill jag inte sitta ute med vovven heller när vi väl kommit dit. 


    är detta normalt? Att vissa vägrar låta andras husdjur komma in? vill gärna höra andras åsikter. Jag hade förstått om hundrn var stökig, fällde, kissade inne osv, men min gör inget av det Och det har han själv sett. 

  • Svar på tråden Valp får inte vara inomhus
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla vill inte ha djur i sitt hem helt enkelt, det får man acceptera, min vovve är inte välkommen överallt heller. Man får fråga innan man tar med sig helt enkelt 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tråkigt, men bara att respektera. Antingen får din mamma hälsa på dig eller så kan ni inte ses. Jag som älskar djur kan inte förstå att din mammas sambo  inte kan bjuda till. Själv trivs Jag bäst med djurvänner (är man allergisk, nåt helt annat) 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M.B.) skrev 2022-11-01 09:55:53 följande:
    Men vad bra. Då kan jag hänvisa till ditt inlägg när jag nu förbjuder min sambo att släppa in sin mamma, en vän jag inte gillar samt en morbror till honom. För i ett gemensamt hem har ju jag rätt att bestämma det helt själv. 
    Min svärmor var portad i några år. Bara för min man att hacka i sig, eller flytta. Bye bye. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är helt norrmalt att inte vilja ha djur i sitt hem, svar ja. Inget konstigt alls. Känner många som inte skulle släppa in en hund i hemmet, det betyder inte att de är djurhatare, men att de ogillar lukten och är rädda om golv, möbler, mattor mm.

    Det konstiga i situationen som du beskriver är att din mamma accepterar att bli så totalt beroende av sin sambo. Försök att ta upp det med henne. Hon bör till exempel köpa bil så att hon kan förflytta sig fritt utan hans hjälp. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mammans sambo verkar inte vara någon toppenperson, men jag kan verkligen förstå att man inte vill ha husdjur inne. En hund luktar verkligen vidrigt och speciellt om den varit våt/fuktig. tror inte att man känner det som mycket om man bor med hunden, men om den hälsar på tillfälligt så känns det tydligt. När hunden sen har åkt så finns det risk att doften hänger kvar k tex textilier. Plus att jag är lite orolig över att mitt golv ska repas av hunden. 


    Jag gillar hundar och förstår absolut att man kan vilja ha en, men det innebär inte att jag skulle vilja ha den hemma hos mig. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Spucks skrev 2022-11-01 07:45:24 följande:
    Nej, det tycker jag inte att det är relevant vem som äger/hyr den. Om en partner inte vill ha en hund i sitt hem, får man acceptera det.
    Om en partner inte vill ha barn i sitt hem. Får partnern acceptera det också då?

    Barn går in med skitiga händer (nej jag har aldrig hört talas om att man kan tvätta händerna på barnet?)
    Det är mer sannolikt att barn i en viss ålder gör sina behov utanför toan, än att hundar gör det. (det skulle vara hundar i en viss åldersspann på några månader isf, för barn kan det gälla i några år)
    Barn repar parketten.
    Barn kan rita på väggarna.
    Barn är inte så noga med att tvätta händerna hela tiden efter att de tagit i nåt.

    Nej då, även om det kanske stämmer ibland.. Blir bara så förvånad över att så få vill ha hundar i sina hem när de glatt tar emot barn?

    Hos mig är både barn och hundar välkomna: )
    Men litar nog liiite, lite mer på hundar om jag ska vara ärlig, än på barn i åldersspannet precis börjat gå själva och upp till skolålder.
    Är barnen äldre och busiga kan de förstås orsaka ännu större skador, men alla barn är ju inte så.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2022-11-02 18:10:33 följande:
    Om en partner inte vill ha barn i sitt hem. Får partnern acceptera det också då?

    Barn går in med skitiga händer (nej jag har aldrig hört talas om att man kan tvätta händerna på barnet?)
    Det är mer sannolikt att barn i en viss ålder gör sina behov utanför toan, än att hundar gör det. (det skulle vara hundar i en viss åldersspann på några månader isf, för barn kan det gälla i några år)
    Barn repar parketten.
    Barn kan rita på väggarna.
    Barn är inte så noga med att tvätta händerna hela tiden efter att de tagit i nåt.

    Nej då, även om det kanske stämmer ibland.. Blir bara så förvånad över att så få vill ha hundar i sina hem när de glatt tar emot barn?

    Hos mig är både barn och hundar välkomna: )
    Men litar nog liiite, lite mer på hundar om jag ska vara ärlig, än på barn i åldersspannet precis börjat gå själva och upp till skolålder.
    Är barnen äldre och busiga kan de förstås orsaka ännu större skador, men alla barn är ju inte så.
    Haha herregud? det är såklart ok att inte gilla att umgås med barn heller. Men generellt står människa över djur. Förstår inte varför människor och djur måste jämföras i alla trådar?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Grusibrallan1 skrev 2022-11-02 19:15:32 följande:
    Haha herregud? det är såklart ok att inte gilla att umgås med barn heller. Men generellt står människa över djur. Förstår inte varför människor och djur måste jämföras i alla trådar?
    Det låter ju så kul bara när folk säger att hundar inte är välkomna, för att de kan ha smutsiga tassar. Men barn som precis varit i sandlådan och lekt får komma in för då är det självklart att deras tassar tvättas.
    Det är lika självklart som att man tvättar tassarna på en hund som varit ute och gått i blött väder.

    Tacka vet jag katter, de kan tvätta sig själva; )
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2022-11-02 18:10:33 följande:
    Om en partner inte vill ha barn i sitt hem. Får partnern acceptera det också då?

    Barn går in med skitiga händer (nej jag har aldrig hört talas om att man kan tvätta händerna på barnet?)
    Det är mer sannolikt att barn i en viss ålder gör sina behov utanför toan, än att hundar gör det. (det skulle vara hundar i en viss åldersspann på några månader isf, för barn kan det gälla i några år)
    Barn repar parketten.
    Barn kan rita på väggarna.
    Barn är inte så noga med att tvätta händerna hela tiden efter att de tagit i nåt.
    Ja, självklart får man acceptera även det. Man väljer ju själv vem man lever med och är det viktig för mig att barn, hundar eller vem/vad som helst är välkommen i mitt hem, då bör jag nog inte bo ihop med någon som inte gillar dem och inte vill ha dem hemma hos sig.

    Anonym skrev 2022-11-02 18:10:33 följande:
    Blir bara så förvånad över att så få vill ha hundar i sina hem när de glatt tar emot barn?
    Ja, du, där är du inte ensma. Det finns många människor som inte kan förstå att det finns folk som tycker och tänker annorlunda än de själva. Du har gott om sällskap.
    Anonym skrev 2022-11-02 22:27:46 följande:
    Det låter ju så kul bara när folk säger att hundar inte är välkomna, för att de kan ha smutsiga tassar. Men barn som precis varit i sandlådan och lekt får komma in för då är det självklart att deras tassar tvättas.
    Det är lika självklart som att man tvättar tassarna på en hund som varit ute och gått i blött väder.

    Tacka vet jag katter, de kan tvätta sig själva; )
    Det finns många anledninger varför man inte vill ha hundar i sina hem, förutom smutsiga tassar. Jag bryr mig tex. inte om smuts, men jag är helt enkelt inte särskilt förtjust i hundar, dessutom tycker jag inte om luckten. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gillar inte hundar, de luktar är skitiga, fäller och är allmänt jobbiga i MITT tycke, jag vill inte heller att kompisar tar med sina hundar hem till mig.

    Ja visst drar barnen in smuts, (tycker för övrigt att det är en töntig jämförelse) men jag älskar dom så det gör inget, skulle någon vän säga att barnen inte är välkomna hos henne/honom så skulle jag bara säga nämen då får du komma hit istället.

    Nu har ju TS mamma ett annat problem då sambon verkar vara rätt självisk och elak men just hunden är inget att göra något åt, och att han accepterade hennes hund tidigare var väl för att han ville vara med henne och kunde stå ut, min karl hade hund när vi träffades och jag fick ju vackert acceptera det då den var där först men jag gjorde klart för honom att det inte blir några fler.

    Ts får väl åka hämta och lämna mamma sin så kan de ha mysiga heldagar ihop

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har ni frågat honom om hunden skulle få kunna vara bara i ett rum i huset? 


    Överlag anser jag att om den ena personen inte samtycker till att ta in hundar i sitt hem får man respektera det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min man är tokallergisk mot pälsdjur så här kommer inte hundar in. Har vi gäster som tar med sig hund så får den vara i trädgården. Är det sommar är vi ute allihop och fikar, och då får hunden vara en liten bit bort i trädgården. Min man tar allergitabletter men det är inte försvarbart att vi skulle få in hunden i huset, och han ska känna av allergin sen även efter besöket. 

    Även om din mammas sambo kanske inte är allergisk så är det kanske så att han eller helt enkelt inte gillar hundar och det får du som gäst i deras hem tyvärr acceptera. Att din mamma inte är nöjd med situationen är något som han och hon får försöka reda i. Men du bor inte hos din mamma längre, du har eget hem och du valde att skaffa hund och får ta situationen som den är. Du och din mamma får hitta andra sätt att ses, sambon behöver väl inte delta, så slipper han träffa hunden. 

    Han är nog väldigt nöjd nu att din mamma inte har hund längre? 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Spucks skrev 2022-11-01 07:10:20 följande:

    Det är väl självklart att man får välja vem och vad man vill ha i sitt hem eller inte. Inte alla människor behöver gillar hundar och vill ha dem hemma hos sig, oavsett hur gullig och väluppfostrat du tycker den är.
    Dessutom heter djuret "hund", inte "vovve". Det gjorde ont att läsa det gång på gång i ditt TS. Varför pratar (skriver) vuxna människor sådär töntig?


    Fast det töntigaste här är väl ändå du, som inte har viktigare saker saker för dig än att klaga på vad jag kallar mitt husdjur. Ingen har tvingat dig att läsa VOVVE gång på gång heller, ät en snickers,
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kl) skrev 2022-11-01 10:04:04 följande:

    Ja, det är helt normalt. Jag själv tycker hundar är ganska äckliga och går in med smutsiga tassar och päls.


    Min rengör alltid tassarna innan han får gå in. Och badar relativt ofta, har kläder ute och är då såklart ren under :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Spucks skrev 2022-11-01 19:24:00 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan människor och djur? Och mellan VISSA exemplarer av en species och ALLA? Jag jar förstått det så att han inte vill ha några hundar i sitt hem alls. Om det nu bara är tS hund, men andra hungar går bra, då är det en annan sak, då skulle jag inte tycker det okej om det inte finns en bra anledning, tex. att TS hund är extrem ouppfostrat.

    Men för att ändå går in på din idiotiska jämförelse, som egentligen inte är en jämförelse: visst kan du säger att du vägrar vissa människor tillträde till ditt hem som din sambo vill ha besök av, men då kommer du väl snart inte ha en sambo längre.
    som jag tidigare skrivit så hade mamma hund när de träffade varandra, som hon även hade när dom valde att flytta ihop till deras nuvarande bostad, konstigt nog gick det bra med den hunden, även om det var en stor dregglande goding. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-11-03 15:59:54 följande:
    Ingen har tvingat dig att läsa VOVVE gång på gång heller, ät en snickers,
    Jag visste ju inte innan jag läste att du skrev det så oftas!
    Det blir inte godisdag för mig förrän p
    å lördag, tyvärr.
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-11-03 16:07:09 följande:
    som jag tidigare skrivit så hade mamma hund när de träffade varandra, som hon även hade när dom valde att flytta ihop till deras nuvarande bostad, konstigt nog gick det bra med den hunden, även om det var en stor dregglande goding. 
    Det är väl en skillnad mellan en partners husdjur och ett främmande husdjur. Om man vill vara ihop med någon accepterar man det nog, om man inte är allergisk eller extrem rädd eller något. Det betyder inte att man vill ha andra husdjur hemma, bara för att man stå ut med sin partners.
Svar på tråden Valp får inte vara inomhus