• Anonym (Hjälp)

Valp får inte vara inomhus

Hej!

jag Bor ungefär 30 minuter från min mamma och hennes sambo, och jag och min mamma har sets ganska ofta eftersom jag ofta åkt dit och hälsat på. 

nu har jag en liten valp hemma, som min mamma älskar lika mycket som jag nästan (haha). men, när vi åkt dit och hälsat på så har vi inte fått komma innanför dörren, utan får sitta utomhus pga att hennes sambo inte vill ha vovven inomhus. nu hade jag förstått om det var så att valpen fortfarande kissat inne osv. Men Min valp är jätteduktig. rumsren, lyssnar på mig osv Så det finns egentligen inga problem alls, och han har heller inga svar på varför vovven inte får komma in. detta har lett till att jag slutat åka dit och hälsa på, eftersom det börjat frysa på ute nu så vill jag inte sitta ute med vovven heller när vi väl kommit dit. 

är detta normalt? Att vissa vägrar låta andras husdjur komma in? vill gärna höra andras åsikter. Jag hade förstått om hundrn var stökig, fällde, kissade inne osv, men min gör inget av det Och det har han själv sett. 

• Svar på tråden Valp får inte vara inomhus
  • Spucks
    Anonym (B) skrev 2022-11-01 07:20:59 följande:
    Det framgår dock inte att det är HAN som äger eller hyr lägenheten. Om de äger eller hyr tillsammans och hon vill men han inte så är det ju ett gemensamt beslut som behöver tas. 
    Nej, det tycker jag inte att det är relevant vem som äger/hyr den. Om en partner inte vill ha en hund i sitt hem, får man acceptera det.
  • Kvittning

Känns inte som att det är valpen som är problemet utan att din mamma verkar vara tillsammans med en riktig skitstövel (inte baserat på att han inte släpper in valpen, även fantastiska människor kan vilja ha djurfria hem). 

Så din fråga kanske inte borde vara kring hunden utan hur du stöttar din mamma i sin situation. Mår hon verkligen bra med honom?

• Anonym (M.B.)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-31 18:23:10 följande:

Ja ts det är fullt normalt. Du skulle inte få ta in en valp här heller. Respektera att olika människor har olika regler för sina hem.

Sina hem?! Och där bestämmer en av de boende endast. För det är väl trots allt DERAS hem? 
    Och underlätta för sin sambo att få låna bilen för att istället kunna åka till sin dotter gör han ju inte heller. 
    Nästa som inte släpps in kanske är en vän till mamman som inte passar 
    Liknar mer en diktatur i miniformat! 
    I mitt hem så räknas både min sambos och min rätt att bestämma men det tycks ju inte vara fallet här. 
    Och möjligen inte hos dig heller? 
  • Anonym (M.B.)
    Spucks skrev 2022-11-01 07:10:20 följande:

Det är väl självklart att man får välja vem och vad man vill ha i sitt hem eller inte. Inte alla människor behöver gillar hundar och vill ha dem hemma hos sig, oavsett hur gullig och väluppfostrat du tycker den är.
    Dessutom heter djuret "hund", inte "vovve". Det gjorde ont att läsa det gång på gång i ditt TS. Varför pratar (skriver) vuxna människor sådär töntig?

Men vad bra. Då kan jag hänvisa till ditt inlägg när jag nu förbjuder min sambo att släppa in sin mamma, en vän jag inte gillar samt en morbror till honom. För i ett gemensamt hem har ju jag rätt att bestämma det helt själv. 
  • Anonym (Kl)

Ja, det är helt normalt. Jag själv tycker hundar är ganska äckliga och går in med smutsiga tassar och päls.

• Anonym (Kl)

Din mamma bör absolut köpa egen bil!

• Gryntroll

Angående att inte släppa in valpen så har jag förståelse för att man inte vill ha in djur. De hårar ner, går med klor som slår mot golvet (repar), är smutsiga om tassarna och dregglar/kletar ner när de stryker sig mot möbler och mattor. Ens eventuellt egna djur har man ju överenseenede med på ett annat sätt, lite som "mina barn andras ungar".

Men att din mamma bor med någon som egenmäktigt verkar bestämma över deras hem och aldrig lånar ut bilen osv låter inte trevligt. Är han kontrollerande och osympatisk över lag eller låter det värre än det är?

• Anonym (B)
    Anonym (Kl) skrev 2022-11-01 10:04:04 följande:

Ja, det är helt normalt. Jag själv tycker hundar är ganska äckliga och går in med smutsiga tassar och päls.

Man kan torka av tassar eller skölja i duschen 
  • Jemp

Ja man kan såklart avsäga sig att besökare tar med djur in i hemmet. Ni får ses hos dig istället innan hunden kan vara själv (alt hundvakt). 

• Spucks
    Anonym (M.B.) skrev 2022-11-01 09:55:53 följande:
    Men vad bra. Då kan jag hänvisa till ditt inlägg när jag nu förbjuder min sambo att släppa in sin mamma, en vän jag inte gillar samt en morbror till honom. För i ett gemensamt hem har ju jag rätt att bestämma det helt själv. 
    Du ser ingen skillnad mellan människor och djur? Och mellan VISSA exemplarer av en species och ALLA? Jag jar förstått det så att han inte vill ha några hundar i sitt hem alls. Om det nu bara är tS hund, men andra hungar går bra, då är det en annan sak, då skulle jag inte tycker det okej om det inte finns en bra anledning, tex. att TS hund är extrem ouppfostrat.

Men för att änd
    å går in på din idiotiska jämförelse, som egentligen inte är en jämförelse: visst kan du säger att du vägrar vissa människor tillträde till ditt hem som din sambo vill ha besök av, men då kommer du väl snart inte ha en sambo längre.
Svar på tråden Valp får inte vara inomhus