• Anonym (Väninna)

Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?

Jag och min väninna går båda på sjukpension, hon har ca 1200 mer än mig i månaden, vi har var sin bil, ett barn, bor i hus med sambo, båda har skild ekonomi från sambon. Så rätt lika...

Hon har inställningen att köpa på sig mycket nu, för sedan kommer det bli dyrare i framtiden. Tvål, diskmedel, kattmat, regntunnor, extra regnkläder, skor, pussel, mjöl, extra visp, extra mixerskål om den första går sönder osv...

Det finns inte plats för allt i vanliga förråden, så det står massa kassar i vardagsrum, kök och båda hallarna. Det är riktigt dåligt mellan henne och sambon för han hatar ha det så stökigt, tycker hon slösar pengar (medan hon ser det som sparande till framtiden då de inte behöver köpa nytt på länge) Han vill inte ens vara hemma för det går inte få någon ordning.

Hon har inte råd att köpa kläder till barnet om han behöver något, utan tar det på kredit. Samt har hon dragit in hans månadspeng för hon känner att hon inte har råd att ge honom något. Han är 15.

Hon vill absolut inte handla på kredit och var sååå glad när den var nollad. Men hon ser inte nu hur hon skulle ha råd att inte ha krediten...

Jag försöker säga att hon kanske borde spara lite pengar varje månad så att hon har till kläder när barnet behöver eller något plötsligt skulle dyka upp och min tanke är att det är bättre att ha TILLGÅNG till pengar än att binda upp det i massa saker. Får hon punktering på ett däck hjälper det inte att hon har 15 refillpåsar med tvål...

Hur tänker ni? Bäst att bunkra billiga saker nu, eller ha tillgång till pengar även om det betyder att man får köpa saker lite dyrare i framtiden?
  • Svar på tråden Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?
  • Dexter dot com

Det är ju smart att handla när det är billigt om man verkligen har användning för det man handlar men inte om man inte har en buffert. Din väninna bör först spara ihop till en buffert så hon har om det behövs pengar akut.

• Anonym (Samla)

Det låter som om hon kan ligga i riskzonen för att utveckla samlarbeteende. Att det går ut över sonen är inte ett bra tecken, och  det låter som om mannen gett upp lite om han inte är hemma. Har du bra kontakt med honom också? 

• Aliona

Man ska allra först ha en buffert, för man vet ju inte exakt vad det är som kommer gå sönder i framtiden. Sen kan det ev vara vettigt att när det är billigt köpa på sig saker som man vet med säkerhet att man kommer att behöva, alltså främst mat, hygienprodukter etc. Jag tycker att hennes beteende låter udda - att köpa extra mixerskålar (hur ofta går de sönder?) och samtidigt inte ha råd med kläder till ett växande barn är konstig prioritering. Man brukar ju säga att ett beteende är problematiskt om det hår ut över vardagen eller familjemedlemmarna, och det verkar det göra här. Många människor har ångest inför framtiden nu i dessa oroliga tider, och bunkringsbeteende och prepping är två av sakerna som en del börjar kanalisera sin oro genom. Det är kanske något sådant som ligger bakom? 

• Anonym (L)

Det handlar nog mer om känslomässig trygghet än ekonomisk. Fysiska prylar känns mer på riktigt medan pengar på banken bara är siffror. 

Bunkrar hon så mycket att det är svårt att få plats att leva i hemmet skulle jag tro att det gått över gränsen för vad som räknas som friskt. Att hon inte har ordning på sakerna utan låter dem stå i kassar på golvet vittnar också om att allt inte står rätt till.

Hon behöver få hjälp att hantera sina känslor istället för att försöka döva dem genom att samla på sig grejer.

• Anonym (Ann)

Självklart är det mkt bättre att ha en kontant buffert, eftersom man inte vet vad som händer i framtiden. Vissa saker kan man endast förbereda med kontanter,  t ex högre ränta, bilreparationer, högre el. 

Sedan är det inte fel att t ex köpa extra kyckling om det är rea, men att binda upp sina pengar i så mkt prylar är inte ekonomiskt. Känns som att hon är shoppingberoende, och nu inbillar hon sig att det är bra att handla för att det blir dyrare sen. Hon bara lurar sig själv.

• BuoBä

Tvål, diskmedel och möjligen kattmat (beroende på mängd) låter normalt. Resten låter som hoarding. 

Är det riktigt bra pris på något som man vet att man kommer göra av med inom en rimlig tidsrymd, OCH man har pengar och utrymme till det, så är det såklart smart att köpa ett par extra. Tvål tex, för det är det ganska tråkigt att få slut på.
    Likaså om man har barn som fortfarande växer och man springer på något i nästa storlek till bra pris som man _vet_ helt säkert att de kommer behöva. 

Att ha ett extra regnställ liggande till sig själv utifall att det man har skulle gå sönder är helt onödigt. Och köksutrustning i reserv är helt galet. Det köper man vid behov. 

• Mrs Moneybags

Det låter som att hon har ett större problem än att bara tycka om att köpa på sig ett litet lager av produkter. Särskilt som hennes son inte längre får månadspeng och hennes man inte kan röra sig fritt hemma. 

Jag tror du redan vet att svaret på din fråga är att det är klokare att ha en buffert. 

Men jag tror inte heller att du bara kan säga till henne att tänka om, för hon har någon form av neurotiskt beteende som inte kan rättas till med ett samtal. 

• Anonym (Sjukpensionär)

Jag har sjukpension och en rejäl buffert eftersom jag levt väldigt ekonomiskt i hela mitt liv. Jag handlar allt som bara går på secondhand. Lever inget lyxliv alls. Bara jag får behålla kaffet så! Vissa saker kan jag köpa i förväg, men det är ju tex en julklapp under hösten eller 2 tvålrefiller på den enda affär som har det och liknande. Annat köps när behovet uppkommer.
    Din vän verkar snudd på blivit en horder. "Bra att ha utifall att"- inställning. Det kan lätt eskalera. Och har nog redan gått lite överstyr. Men det kan du inte ändra på. Du kan säga hur du gör om frågan kommer upp, men det är allt. Det är hennes man och barn så får säga ifrån i så fall.

• Anonym (Biståndshandläggare)

Beskrivningen låter ju snarare som samlande än som faktiskt smarta investeringar.

Att prioritera nån sorts fantasi -framtid där regntunnor, pussel och köksprylar är bra att ha är inte tecken på ett sunt sparande. Då handlar det inte om att spara, utan om att man låter känslorna dra iväg med en.

Jag tänker att det inte heller låter sunt att du inte klarar identifiera att hon faktiskt har problem! Du ser väl vilka konsekvenser det får.... Du inser väl själv att en mixerskål för stad i en kasse i vardagsrummet är ett problem, snarare än en investering!

• Anonym (Ann)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2022-11-28 15:16:24 följande:

Beskrivningen låter ju snarare som samlande än som faktiskt smarta investeringar.

Att prioritera nån sorts fantasi -framtid där regntunnor, pussel och köksprylar är bra att ha är inte tecken på ett sunt sparande. Då handlar det inte om att spara, utan om att man låter känslorna dra iväg med en.

Jag tänker att det inte heller låter sunt att du inte klarar identifiera att hon faktiskt har problem! Du ser väl vilka konsekvenser det får.... Du inser väl själv att en mixerskål för stad i en kasse i vardagsrummet är ett problem, snarare än en investering!

Jag läser det som att TS visst förstår, men vill ändå bolla det med andra. TS har själv gett ex på vad som inte fungerar med detta beteende. 
    Anonym (Ann) skrev 2022-11-28 15:20:09 följande:
    Jag läser det som att TS visst förstår, men vill ändå bolla det med andra. TS har själv gett ex på vad som inte fungerar med detta beteende. 
    Precis! TS ser ju säkert tydligt att det är djupt problematiskt att bunkra massa grejer som inte behövs!

Så vad är det vi ska tycka? Folk som bunkrar upp någon enstaka tvål, har medicin hemma så att de klarar sig och som har nästa storlek redo på vinterjackan är oftast ansvarstagande och det är ofta rimligt när medlena är små att förbereda sig. Det är sunt. 

Men att ha 25 paket tvål redo och ett vardagsrum fyllt med random saker är det INTE.

Hade TS frågat hur hon skulle stötta skulle jag inte vara förvånad, nu frågar hon om vad vi tycker. Och jag tycker att det är märkligt att TS faktiskt frågar. Hon kanske inte vet vad samlingssyndrom faktiskt är och hur det yttrar sig. För oavsett hur ologiskt det är att köpa på sig är det en del i problematiken.
  • Anonym (Också sjukpensionär)

Jag är också sjukpensionär och jag köper också på mig vissa saker när det kommer extrapriser eller dyl, men det där låter som hoarding beteende, vilket jag också har men av ett annat slag.

Jag köper en årsförbrukning av städ och hygienprodukter när det dyker upp på extrapris om det börjar ta slut hemma men det är väl det. Jag har förstås inga barn. 

• Anonym (Väninna)

Jag frågade vad ni tyckte för att veta om jag reagerat rätt på situationen (att den börjar bli överdriven) Eller om jag hade fel....

Detta beteendet eskalerade nu när corona fanns och man skulle lära sig att bunkra pch peppra för sämre tider och med varningarna att allt blir dyrare.

Visst har hon varit smart och köpt extra vid reor tidigare, men då kanske 4 st av varje sak så att hon fick plats med det. Det gör jag också.

Mixerskålen hon hade gick sönder så när hon beställde en ny köpte hon en till för det var samma fraktpris på en som två, alltså tjänade hon in på framtida frakt ansåg hon.

Hennes mamma är samlare och kan inte slänga någonting... Kan det gå i arv? Fast startar det bara helt plötsligt?

• Anonym (Också sjukpensionär)
    Anonym (Väninna) skrev 2022-11-28 17:25:22 följande:

Jag frågade vad ni tyckte för att veta om jag reagerat rätt på situationen (att den börjar bli överdriven) Eller om jag hade fel....

Detta beteendet eskalerade nu när corona fanns och man skulle lära sig att bunkra pch peppra för sämre tider och med varningarna att allt blir dyrare.

Visst har hon varit smart och köpt extra vid reor tidigare, men då kanske 4 st av varje sak så att hon fick plats med det. Det gör jag också.

Mixerskålen hon hade gick sönder så när hon beställde en ny köpte hon en till för det var samma fraktpris på en som två, alltså tjänade hon in på framtida frakt ansåg hon.

Hennes mamma är samlare och kan inte slänga någonting... Kan det gå i arv? Fast startar det bara helt plötsligt?

Det är förmodligen ärftligt och det triggas igång av någon slags kris oftast. Hoarding är ett sätt att hantera ångest. Man kan ha tendenser som eskalerar av krissituationer. För mig var det mina föräldrars död, för din kompis verkar det vara coronan som gjort att det tippat över. 
    Anonym (Väninna) skrev 2022-11-28 17:25:22 följande:

Okej! Nä, du överreagerar inte, utan snarare så tar det tid innan samlarbeteende syns. Dessutom är det ju så att olika människor har lite olika nivåer på vad som är okej! Att ha en samlare till förälder gör ju att man faktiskt inte lär dig rensa på samma sätt som barn till minimalister gör. 

Enda sättet att faktiskt veta om någon som samlat ihop lite bra och ha faktiskt har problematiska hoarder-tendenser. Är att börja rensa och städa i ordning och rensa ut. Är det ångestfyllt att skänka och slänga saker som faktiskt inte fyller någon funktion så är det viktigt att söka stöd, efter rensning kan öka ångest och öka samlandet. 

Är det "bara" att hon har tappat lite fokus, så kan hon lösa det hela lite enklare och faktiskt rensa. 
  • Anonym (Laura)

Det låter definitivt som att det börjar bli ett problem, främst för att det går ut över hennes familj. Det ÄR ju smart att köpa extra tvål, tvättmedel eller annat man vet att man använder, har råd med samt har plats att förvara, men det ska ju inte behöva fylla hela bostaden. Vet hon ens vad som finns i alla kassar? Har hon ordning och reda och vet exakt hur mycket som finns av allt eller köper hon mer tvål fasten det reda finns 14 påsar i vardagsrummet?

• Anonym (Man med klös)

Beror på vad hon hoardar. Är det som andra säger tvål och mat med lång hållbarhet, eller plastburkar och pysselspel? Hoarda regnkläder är efterblivet. Räcker med ett par regnkläder per person. Köper man extra regnkläder kommer dessa bara gå sönder ganska snart efter att standard gått isönder. Saker och ting åldras oavsett om de används eller ej.

Svar på tråden Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?