• Anonym (Varmblodig)

    Sambo klagar på innetemperaturen

    Min sambo gnäller konstant på att det är kallt inne. Jag går i enbart kalsonger och hon har långbyxor och dubbla tröjor. Ändå gnäller hon på inomhustempen.

    Just nu visar termometern i köksfönstret 23,6°, och då står den alltså i fönstret där det är kallare än resten av rummet.

    Jag visar henne termometern men hon blir bara irriterad, säger "jag bryr mig väl för fan inte om några siffror, jag FRYSER oavsett vad du säger".

    Vad gör man? Något måste ju vara fel när hon fryser så, men vad?

  • Svar på tråden Sambo klagar på innetemperaturen
  • elin1989

    Förstår inte er som säger att höja värmen. 23 är orimligt varmt att ha inomhus för de absolut flesta. TS bor väl också i huset?

  • Xlr8
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-05 17:46:12 följande:
    Man måste inte vara sjuk för att man är frusen av sig.
    Fryser man i nära eller över 27 grader inomhus med kläder på sig.
    Så jo då är man sjuk och bör ta reda på varför. 
    Kroppen mår ej bra av den temp.
  • Månljus

    Är hon frisk i övrigt, så vitt ni vet? Äter några mediciner? Preventivmedel?

    Själv får jag tokfrossa av Paracetamol, jag både fryser och svettas samtidigt. 

    Jag tycker absolut att hon borde gå till doktorn och få prover  tagna. Egoistiskt att låta bli. Dessutom kan frysandet vara ett symtom på något annat, som går att behandla. 

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-05 21:43:12 följande:
    Det verkar inte som oro. Du gnäller om hur jobbigt det är för er andra, tycker att hon ska klä på sig mer, raljerar om att ni andra går omkring i underkläderna redan och du har genomgående en väldigt negativ ton kring din sambo.

    Nej, det är fortfarande inget fel på henne! Och det är klart hon tycker att ni har kallt inne om hon fryser. Det är hennes sanning. Alla har rätt till sin uppfattning.

    Ts, jag tror inte ni kommer att hitta en lösning eftersom det inte finns någon. Hon vill inte gå omkring i ytterkläder inomhus och ni andra kan knappast gå omkring nakna och då är det så. Undrar hur ni överlever sommaren om ni inte klarar normala temperaturer.
    Är du hennes läkare? Om inte, så ska du inte sitta och säga att du vet att hon är frisk. Du vet inget. 
  • Mandel
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-04 22:39:50 följande:

    Hon är kall och fryser, det är felet. Kan ni inte höja temperaturen..? Har ni mattor på golven? Det kan göra stor skillnad.


    Grejen är att det faktiskt går att vänja sig vid svalare om man tillåter sig att vara kall.
    Förr frös jag på jobbet när det var +23 - har stillasittande kontorsjobb. Nu börjar jag fundera på om jag är sjuk för att jag är så varm och då är det +22 på jobbet.


    Som ensamstående i egen eluppvärmd villa var det bara att bita i det sura äpplet och sänka temperaturen inne när elpriserna skenade. Visst var det trist i början och jag frös under filt i soffhörnet med tofflor på, men nu är det inga problem. Nu svettas jag om jag ska hålla på och städa och greja hemma när det är +20. Sover mycket bättre när de tär max 18 i sovrummet. Allt där utöver gör att jag svettas och täcket åker av. 
    Så likväl som man kan vänja sig vid svalare temperatur vänjer sig kroppen vid den varmare och vill ha mer och mer värme.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (G)
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-05 21:43:40 följande:
    Och hur har ni löst problemet att du fryser?
    Jag får filtar och skinntofflor att värma mig med.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-05 16:25:11 följande:
    Så resten av familjen ska svettas?

    Ungarna klagar på att det är varmt inne. Äldsta dottern slänger av sig alla kläder så fort hon kommer hem från skolan och tar på sig en tunn sommarklänning istället. Hon säger "jag tycker det är för varmt för att ha kläder på sig".
    Just nu har hon startat ACn och står framför den, säger att hon måste svalka sig lite. Sambon gnäller på henne att det drar kallt...

    Termometern i köket visade 27° nyss när jag kom hem.
    27 är ju som en rejält varm sommardag. Klart det blir lite väl att ha så inne. 
  • Anonym (Ulla)
    Mandel skrev 2022-12-06 10:03:36 följande:
    Grejen är att det faktiskt går att vänja sig vid svalare om man tillåter sig att vara kall. Förr frös jag på jobbet när det var +23 - har stillasittande kontorsjobb. Nu börjar jag fundera på om jag är sjuk för att jag är så varm och då är det +22 på jobbet. Som ensamstående i egen eluppvärmd villa var det bara att bita i det sura äpplet och sänka temperaturen inne när elpriserna skenade. Visst var det trist i början och jag frös under filt i soffhörnet med tofflor på, men nu är det inga problem. Nu svettas jag om jag ska hålla på och städa och greja hemma när det är +20. Sover mycket bättre när de tär max 18 i sovrummet. Allt där utöver gör att jag svettas och täcket åker av.  Så likväl som man kan vänja sig vid svalare temperatur vänjer sig kroppen vid den varmare och vill ha mer och mer värme.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

    Det är inte klimakteriet som börjat smyga sig på? Själv har jag (46 år) blivit mycket mindre frusen senaste åren.
  • Mandel
    Anonym (Ulla) skrev 2022-12-06 12:45:09 följande:

    Det är inte klimakteriet som börjat smyga sig på? Själv har jag (46 år) blivit mycket mindre frusen senaste åren.

    Märkligt att det skulle sammanfall exakt när jag valde att spara pengar på elen i så fall Cool

    Eller så var det kylan som var den utlösande faktorn: Här blir inga barn gjorda så lika bra att sätta tanten i klimakteriet tänkte hormonerna Flört


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Inteutanproblem

    Någonting är helt uppenbart fel. Att frysa vid 23+ och rent av vid 27 grader. Trotts att man är påpälsad som fan med extra kläder. Är inte hälsosamt, och en stark indikation på att hon är sjuk eller lider av brister. Om sköldkörteln börjat fungera sämre och sämre på henne, så kan hon ändå få problem med frusenhet, även om hon ännu inte är nere på vad vården anser vara underskott. 

    Första året med Postcovid frös jag så inåta helvete. Vi pratar sova med merinoull tröja, och ullraggsockor under täcket. Med 23 grader inne. Och ändå frysa. Förra vintern var hemsk ur den bemärkelsen. Jag vart påpälsad som om det vore mitt i vintern under sommaren också, men frös likt förbaskat ändå. (Tack och lov har detta börjat återgå till det normala). Så jag har sympatier med din fru, men något ÄR FEL. Och hon är extremt egoistisk och tjurskallig, som tycker att ni andra skall plågas av värmeslag i sitt eget hem. Det här är faktiskt rimligt att ställa ett ultimatum kring. Och JO, hon får faktiskt klä på sig med vinterkläder inne och använda ulltofflorna du köpte till henne. Det är hon som fryser. Hon äger problemet. Inte ni. Det är extremt få personer som skulle tycka en inomhus temperatur på 23-25 grader är bekväm. 

    Hon får klä sig som jag gjorde förra vintern. 1 par underställ leggings med merinoull. Mjukisbyxor ovanpå (viktigt med luft i plaggen). T-shirt. Tunn sommartröja. Lössittande merinoull tröja och en stor rejäl ulltröja ovanpå den. Fötterna, så ett par tunna strumpor i lämplig andas kvalitet. Polarstrumpan ifrån Engelsons, så mestadels ull. Rejäla jäkla fårullstofflor som gick över anklarna. Frös man om händerna gick det skapligt att klippa till ett par vanliga vantar bara, så man ändå fick fingertopparna fria. Vi hade då mellan 21-23 grader inne. 

  • Deeru
    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-05 21:35:32 följande:

    Förklara gärna på vilket sätt. Jag har ju skrivit att jag är orolig för henne, jag oroar mig över att något är fel när hon fryser så hela tiden. Jag har fått några bra svar som jag följer upp och tar upp med min sambo. Jag vill ju att vi ska kunna komma till ett läge där vi alla i familjen är nöjda men innetemperaturen.

    Som jag ser det är det största problemet att HON inte tycker att vi har något problem. Som hon ser det har vi det kallt inne. PUNKT.


    Hon vill inte gå till doktorn och kolla upp något, för att enligt henne är lösningen på problemet att höja värmen. Att vi andra svettas och knappt kan sova spelar ingen roll, vi har fel enligt henne.

    Jag älskar henne och vill vara med henne resten av livet, men då måste vi ju kunna komma överens om en lösning som funkar för alla.


    Hon kanske kan få ett eget rum där hon kan ha hur varmt hon vill, så kan hon sitta där och uggla fram till maj eller nåt
  • Anonym (Bobvious)
    Xlr8 skrev 2022-12-06 05:28:48 följande:
    Fryser man i nära eller över 27 grader inomhus med kläder på sig.
    Så jo då är man sjuk och bör ta reda på varför. 
    Kroppen mår ej bra av den temp.
    Och här trodde jag att man var ok i hela 37 grader.....
  • Anonym (Bobvious)
    Mandel skrev 2022-12-06 10:03:36 följande:

    Grejen är att det faktiskt går att vänja sig vid svalare om man tillåter sig att vara kall.
    Förr frös jag på jobbet när det var +23 - har stillasittande kontorsjobb. Nu börjar jag fundera på om jag är sjuk för att jag är så varm och då är det +22 på jobbet.


    Som ensamstående i egen eluppvärmd villa var det bara att bita i det sura äpplet och sänka temperaturen inne när elpriserna skenade. Visst var det trist i början och jag frös under filt i soffhörnet med tofflor på, men nu är det inga problem. Nu svettas jag om jag ska hålla på och städa och greja hemma när det är +20. Sover mycket bättre när de tär max 18 i sovrummet. Allt där utöver gör att jag svettas och täcket åker av. 
    Så likväl som man kan vänja sig vid svalare temperatur vänjer sig kroppen vid den varmare och vill ha mer och mer värme.


    Bra tips i alla fall!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-05 21:43:12 följande:
    Det verkar inte som oro. Du gnäller om hur jobbigt det är för er andra, tycker att hon ska klä på sig mer, raljerar om att ni andra går omkring i underkläderna redan och du har genomgående en väldigt negativ ton kring din sambo.

    Nej, det är fortfarande inget fel på henne! Och det är klart hon tycker att ni har kallt inne om hon fryser. Det är hennes sanning. Alla har rätt till sin uppfattning.

    Ts, jag tror inte ni kommer att hitta en lösning eftersom det inte finns någon. Hon vill inte gå omkring i ytterkläder inomhus och ni andra kan knappast gå omkring nakna och då är det så. Undrar hur ni överlever sommaren om ni inte klarar normala temperaturer.
    Ge dig.

    TS har visat beundransvärt tålamod i sina inlägg, givet situationen.

    Om kvinnan fryser när det är +27 grader inomhus, då är någonting fel. Det enda som behöver hända är att hon går till doktorn och kollar upp vad det kan vara.
  • Xlr8
    Anonym (Bobvious) skrev 2022-12-06 18:56:22 följande:
    Och här trodde jag att man var ok i hela 37 grader.....
    Du får tro på män som går på vatten, förvandlar vatten till vin osv. 
    Men dom studierna som är gjorda visar att på den kalla delen av året bör man ej ha varmare än 24 grader långvarigt eller 26 grader kortare perioder. Varma delen av året vill jag minnas att det är 26 lång och 28 kortvarigt. 
    I ts tråd start skriver han 23.6 grader. Ovan nämnda siffror är ej baserade på den placering. Vid rätt mät ställe bör ts minst ha 26.6 grader kanske till och med 28 grader. 

    Ingen mår bra av den temperatur i längden i ts hus.
  • Anonym (Bobvious)
    Xlr8 skrev 2022-12-06 19:45:09 följande:
    Du får tro på män som går på vatten, förvandlar vatten till vin osv. 
    Men dom studierna som är gjorda visar att på den kalla delen av året bör man ej ha varmare än 24 grader långvarigt eller 26 grader kortare perioder. Varma delen av året vill jag minnas att det är 26 lång och 28 kortvarigt. 
    I ts tråd start skriver han 23.6 grader. Ovan nämnda siffror är ej baserade på den placering. Vid rätt mät ställe bör ts minst ha 26.6 grader kanske till och med 28 grader. 

    Ingen mår bra av den temperatur i längden i ts hus.
    Varför drar du in religion i det här....? Man måste inte vara kristen för att fatta att 24 grader inte är skadligt.
Svar på tråden Sambo klagar på innetemperaturen