• Wed 14 Dec 2022 18:34
    7923 visningar
    35 svar
    35
    7923

    Kallt inomhus

    Vi bor i bostadsrätt och har så jäkla kallt inne! Hyresvärden har kommit och mätt och då enligt dom är det 20-21 grader inomhus men det är inget man märker av. Både jag och min sambo fryser rejält , så pass att vi har dubbla kläder på oss salt dubbla strumpor . Ska tillägga att dom andra åren vi har bott här , så har det aldrig varit problem med att det har varit för kallt utan det har blivit nu. Man känner verkligen i luften att det är kallt🥶

  • Svar på tråden Kallt inomhus
  • Anonym (På riktig­t kallt)
    Wed 14 Dec 2022 22:31
    #21

    +14 i hallen nere. +15 i vårt sovrum nere. +18 i köket. + 15 i tv-rummet. +14 på toan- max. Det är kallt! Jag har 2 par strumpor, 2 par yllesockar, mamelucker, mjukisbyxor, kjol, två par långärmade tröjor och en yllekofta på mig nere. Uppe har vi +21. Då tar jag av nåt lager upptill. Om vi hade 20-21 hela huset skulle jag jubla!

  • Anonym (K)
    Thu 15 Dec 2022 19:51
    #22

    Blir så otroligt förbannad på folk som säger att är det över x grader så ääääär det inte kallt. Håll käften liksom, jag slutar väl inte frysa för att det är si och så många grader??

    Vi bor i bostadsrätt och förvaltaren gör inget så länge det är över 20 grader. Varje år är det någon nyinflyttad som är orolig och tror att något är fel i lägenheterna. Så det är inte bara jag som fryser.
    Vi har en värmefläkt vi drar igång, väldigt sällan men gränsen går när man behöver ha på sig vantar inomhus. 

  • Anonym (?)
    Thu 15 Dec 2022 20:12
    #23
    -1
    Anonym (K) skrev 2022-12-15 19:51:53 följande:

    Blir så otroligt förbannad på folk som säger att är det över x grader så ääääär det inte kallt. Håll käften liksom, jag slutar väl inte frysa för att det är si och så många grader??

    Vi bor i bostadsrätt och förvaltaren gör inget så länge det är över 20 grader. Varje år är det någon nyinflyttad som är orolig och tror att något är fel i lägenheterna. Så det är inte bara jag som fryser.
    Vi har en värmefläkt vi drar igång, väldigt sällan men gränsen går när man behöver ha på sig vantar inomhus. 


    Frysa vid 20 grader? Kamma dig, bor i radhus med direkt-el och ser fram emot 80-90 papp över vintern. Har 17 grader som max inne.
    Har klarat huset för min sons skull sedan 2014 men nu känns det ju lite ....skakigt.
  • Anonym (Hanna­h)
    Thu 15 Dec 2022 20:39
    #24
    +1

    När föreningen kallar till nästa årstämma så kan du be dem ta upp elförbrukningen som en punkt på dagordningen. Du kan också föreslå att man sätter undermätare till varje bostad och så betalar varje medlem sin egen elförbrukning. Ni kan då ha hur varmt/kallt ni vill i bostaden och föreningen behöver inte höja medlemsavgifterna utan flyttar istället över den kostnaden på respektive medlem. 

    Jag tror inte att det är fastighetsförvaltaren som har bestämt hur varmt/kallt ni får ha det hemma utan att det är styrelsen som kan ha satt 20 grader som en rimlig temperatur, för att man vill skydda bostadsrättsföreningen från kraftiga avgiftshöjningar.

    Styrelsen ska göra det som är bäst för föreningen.
    Om bostadsrättsföreningen har stora lån som snart löper ut så kommer månadsavgifterna behöva höjas på grund av bostadsrättsföreningens ökade räntekostnader och en skenande elräkning på det kanske gör att det blir för tufft för många medlemmar. Det kan vara en anledning till att man vill begränsa värmen till 20 grader. Du kan ju kolla i bostadsättsföreingens årsbokslut hur föreningens ekonomiska situation ser ut och efter det lämna in förslag till styrelsen. T.ex. skulle du kunna föreslå att styrelsen tar in offert på frånluftsvärmepumpar eller solceller om ni idag enbart kör på elvärme, det finns flera sätt att sänka elkostnaderna på men helt omöjligt att svara på utan att veta mer om föreningens ekonomi och värmesystem.

  • Anonym (Sisi)
    Fri 16 Dec 2022 08:10
    #25
    Anonym (K) skrev 2022-12-15 19:51:53 följande:

    Blir så otroligt förbannad på folk som säger att är det över x grader så ääääär det inte kallt. Håll käften liksom, jag slutar väl inte frysa för att det är si och så många grader??

    Vi bor i bostadsrätt och förvaltaren gör inget så länge det är över 20 grader. Varje år är det någon nyinflyttad som är orolig och tror att något är fel i lägenheterna. Så det är inte bara jag som fryser.
    Vi har en värmefläkt vi drar igång, väldigt sällan men gränsen går när man behöver ha på sig vantar inomhus. 


    Förstår ditt resonemang, samtidigt när elen är så dyr nu handlar det ju om vad man har råd med. Om valet är fruktansvärt dyr elräkning men inte frysa, eller rimlig elräkning med lager av kläder på, väljer nog de flesta kläder.

    Att sätta värmen på 20 känns dock inte som att vantar borde behövas? Men gör det det så finns det ju många värmekällor man kan ta till själv. Varför inte köpa ett portabelt element då, de värmer faktiskt upp väldigt bra.

    Sedan kan man ju köpa tjocka gardiner och hänga upp i fönstren, lägga mattor på golvet osv.

    Denna vinter är det ju en kostnadsfråga och inte en vad-är-rimlig-värme-fråga.
  • Anonym (Veo)
    Fri 16 Dec 2022 08:20
    #26
    +1
    Anonym (K) skrev 2022-12-15 19:51:53 följande:

    Blir så otroligt förbannad på folk som säger att är det över x grader så ääääär det inte kallt. Håll käften liksom, jag slutar väl inte frysa för att det är si och så många grader??

    Vi bor i bostadsrätt och förvaltaren gör inget så länge det är över 20 grader. Varje år är det någon nyinflyttad som är orolig och tror att något är fel i lägenheterna. Så det är inte bara jag som fryser.
    Vi har en värmefläkt vi drar igång, väldigt sällan men gränsen går när man behöver ha på sig vantar inomhus. 


    Om du behöver vantar när det är 20 grader har du ju något hälsoproblem. Det är så klart väldigt tråkigt, men inget du kan förvänta dig att din brf ska ta ansvar för.
  • Anonym (K)
    Fri 16 Dec 2022 09:18
    #27
    Anonym (Veo) skrev 2022-12-16 08:20:46 följande:
    Om du behöver vantar när det är 20 grader har du ju något hälsoproblem. Det är så klart väldigt tråkigt, men inget du kan förvänta dig att din brf ska ta ansvar för.
    Nu är du den tredje som är precis just en sån som inte fattar att vi alla är olika. Jag tycker istället nästan aldrig att det är obehagligt varmt på sommaren, medan en del människor mår otroligt dåligt. Jag skulle dock aldrig slänga ur mig "det är inte varmt, huuuur kan du tycka det är varmt?!" Det är ju bara korkat. 

    Det är inte bara jag som fryser. Som jag skrev innan så är det varje år någon ny granne tror att något är fel. 
  • Fri 16 Dec 2022 09:43
    #28

    Drygt 20 grader är ju en rätt rimlig temperatur. Att ha dubbla kläder på sig, alltså typ t-shirt och tjocktröja, är fullt normalt.

    Att behöva vantar vid den temperaturen låter väldigt ovanligt dock. Har du det vanliga sommardagar också?

  • Anonym (Veo)
    Fri 16 Dec 2022 09:46
    #29
    +1
    Anonym (K) skrev 2022-12-16 09:18:06 följande:
    Nu är du den tredje som är precis just en sån som inte fattar att vi alla är olika. Jag tycker istället nästan aldrig att det är obehagligt varmt på sommaren, medan en del människor mår otroligt dåligt. Jag skulle dock aldrig slänga ur mig "det är inte varmt, huuuur kan du tycka det är varmt?!" Det är ju bara korkat. 

    Det är inte bara jag som fryser. Som jag skrev innan så är det varje år någon ny granne tror att något är fel. 

    Så klart jag förstår att vi är olika. Men det är fortfarande så att om du behöver vantar när det är 20 grader, torrt och helt vindstilla så är det något som inte är som det ska i din kropp och som borde kollas upp (jag tänker främst på cirkulationsproblem).


    Jag har aldrig i mitt liv sett någon med vantar (exkl skyddshandskar) på i den temperaturen ens utomhus, så du är exceptionell vad gäller det och kan inte förvänta dig att resten av världen ska anpassa sig. 


    Vi har alla våra små egenheter, men de får man se till att sköta själv. 

  • Anonym (K)
    Fri 16 Dec 2022 15:29
    #30
    Anonym (Veo) skrev 2022-12-16 09:46:59 följande:

    Så klart jag förstår att vi är olika. Men det är fortfarande så att om du behöver vantar när det är 20 grader, torrt och helt vindstilla så är det något som inte är som det ska i din kropp och som borde kollas upp (jag tänker främst på cirkulationsproblem).


    Jag har aldrig i mitt liv sett någon med vantar (exkl skyddshandskar) på i den temperaturen ens utomhus, så du är exceptionell vad gäller det och kan inte förvänta dig att resten av världen ska anpassa sig. 


    Vi har alla våra små egenheter, men de får man se till att sköta själv. 


    Kollade min hälsa för något år sedan, har jättebra värden enligt läkare och är kärnfrisk. Är dessutom inte särskilt smal så underhudsfett finns. 

    Är flera av mina grannar också sjuka då kanske..?
  • Anonym (Veo)
    Fri 16 Dec 2022 18:01
    #31
    +1
    Anonym (K) skrev 2022-12-16 15:29:29 följande:
    Kollade min hälsa för något år sedan, har jättebra värden enligt läkare och är kärnfrisk. Är dessutom inte särskilt smal så underhudsfett finns. 

    Är flera av mina grannar också sjuka då kanske..?

    Så du menar att i vårt rike står det någonstans ett flerfamiljshus där en betydande andel av de boende går omkring med vantar inomhus i sina 20-gradiga lägenheter? Jag kan inte låta bli att fascineras! 

  • Anonym (G)
    Fri 16 Dec 2022 18:14
    #32
    Anonym (?) skrev 2022-12-15 20:12:30 följande:
    Frysa vid 20 grader? Kamma dig, bor i radhus med direkt-el och ser fram emot 80-90 papp över vintern. Har 17 grader som max inne.
    Har klarat huset för min sons skull sedan 2014 men nu känns det ju lite ....skakigt.
    Låt installera en luftvärmepump. Kostnad mellan 20-30000 installerat och klart. Njut av värmen och  av att slippa ha direkt-elen på. 
  • Kockob­ello
    Fri 16 Dec 2022 18:17
    #33
    Anonym (Veo) skrev 2022-12-16 18:01:39 följande:

    Så du menar att i vårt rike står det någonstans ett flerfamiljshus där en betydande andel av de boende går omkring med vantar inomhus i sina 20-gradiga lägenheter? Jag kan inte låta bli att fascineras! 


    Hahaha 
  • Anonym (K)
    Fri 16 Dec 2022 19:28
    #34
    Anonym (Veo) skrev 2022-12-16 18:01:39 följande:

    Så du menar att i vårt rike står det någonstans ett flerfamiljshus där en betydande andel av de boende går omkring med vantar inomhus i sina 20-gradiga lägenheter? Jag kan inte låta bli att fascineras! 


    Jag har inte skrivit att de nödvändigtvis går runt med vantar, men jag vet att de fryser. 
  • Anonym (På riktig­t kallt)
    Fri 16 Dec 2022 20:43
    #35

    Vi har 13 nere idag. Och så finns det folk som älskar vintern!

Svar på tråden Kallt inomhus