• Kalmariten

    Barnmorskan rekommenderar en sak och 1177/livsmedelsverket en annan

    Hej

    Som rubriken lyder så har jag blivit förvirrad. Jag är gravid i v.22 med första barnet och nu fått rådet från barnmorskan nu i juletider att inte äta av hemmagjord sill utan endast köpesill men livsmedelsverkets hemsida säger att det är okej. Likaså nässpray vid förkylning sa hon att jag inte fick använda mig av Nezeril men 1177 säger att jag får.

    Vem är det man ska lyssna på? Man vill ju lita på sin barnmorska men både 1177 och livsmedelsverket känns som de som borde veta bäst? 

    Vad har ni för erfarenheter av detta? Vilka råd har ni fått?

  • Svar på tråden Barnmorskan rekommenderar en sak och 1177/livsmedelsverket en annan
  • Guldnovan

    Varför skulle du inte få använda Nezeril? Undrar eftersom jag inte hört det och tycker personligen det låter dumt. Man lär ju andas in betydligt mer onyttigt i trafiken. 

  • Anotherone

    Det är skillnad på vad som är direkt farligt och vad som avråds ifrån. Tex avråds man från starkare nässprayer men tro mig, när man haft gravidnästäppa från vecka 16 och testat allt från lök under sängen till kortison och inhalator så har man inga problem med att nyttja Otrinex dygnet runt om så krävs. Täppan försvann samma minut som ungen var född.
    Med äldsta var sushi no no, nu är det ok.
    Sen kanske din BM inte är helt uppdaterad heller?

  • Friger

    Jag skulle lita mer på livsmedelsverket och 1177 är barnmorskan utan att lägga några djupare värderingar i det.

    Svårt att som enskild människa veta allt.

    På livsmedelsverket och 1177 tror jag att allt de skriver går igenom ett rätt noga faktakontroll med sakkunniga som granskar tillgänglig vetenskap innan publicering.

    Det är vad jag tror. Och hoppas. I vart fall.

  • Guldnovan

    Jag tycker det är konstigt att de med lätthet kan säga att ditt och datt är olämpligt men samtidigt är så pass flata att det daltas med rökande gravida. Där pratas det om att trappa ner, alla har ett eget val- inte nolltolerans mot cigg? Men nässpray är farligt! 

  • Hannahistan82
    Guldnovan skrev 2022-12-19 20:18:12 följande:

    Varför skulle du inte få använda Nezeril? Undrar eftersom jag inte hört det och tycker personligen det låter dumt. Man lär ju andas in betydligt mer onyttigt i trafiken. 


    Det finns inget som hindrar att använda Nezeril vid tillfällig nästäppa vid FÖRKYLNING under graviditet, då max 10 dagar. Det är inte farligt för fostret.  Men det rekommenderas INTE för annan långvarig nästäppa för det förvärrar bara. Det finns annan behandling för den typen av nästäppa.
  • Cereal Killer

    Frågan ?kan gravida äta x??, består egentligen av två delfrågor:

    A) Vad är risken med att äta x, dvs hur många gravida kommer få missfall, barn med fosterskador osv om alla gravida äter tex 100 gram x i veckan?

    B) Givet det vi vet i A, hur bör vi förhålla oss till ätandet av x under graviditeten? Vilken risk kan vi acceptera när vi också väger in nackdelarna med att inte äta x, och fördelarna med att äta x, på samhälls- och individnivå.

    På A är det teoretiskt möjligt att ge ett objektivt svar, när det gäller B så är det mer en värderingsfråga och därmed kan både barnmorskan och SLV ha rätt samtidigt. I vissa länder avråder man i princip helt från fet fisk under graviditeten, här i Sverige är det snarare tvärtom. 

  • Cereal Killer

    Och ja, när det gäller nässprayer så beror det som ovanstående redan skrivit att nästippa som beror på graviditeten i sig ofta är långvarig och nezeril och liknande kan ge ett beroende om de används för länge. Det är inte farligt att använda nässpray i 1-2 veckor - och det är inte farligt att bli beroende heller, bara väldigt jobbigt. 

  • Guldnovan
    Hannahistan82 skrev 2022-12-19 20:26:55 följande:
    Det finns inget som hindrar att använda Nezeril vid tillfällig nästäppa vid FÖRKYLNING under graviditet, då max 10 dagar. Det är inte farligt för fostret.  Men det rekommenderas INTE för annan långvarig nästäppa för det förvärrar bara. Det finns annan behandling för den typen av nästäppa.
    Ok då är det inte pga graviditet iaf. Jo jag vet att man kan bli beroende och sväller fast man inte är förkyld. 
  • Dukallarmigdrömmare

    Själv är jag nässpraysberoende så har använt otrivin hela tiden, är bara i v 8 men kommer inte kunna sluta under graviditeten. Kollat på janusinfo och det är grönt, ingen fara alls. Är säkerligen samma med nezeril.

    Litar mer på det som står på 1177 och janusinfo.

  • Dukallarmigdrömmare

    Kollade nezeril också, den är också grön.

  • Anotherone
    Cereal Killer skrev 2022-12-19 20:40:10 följande:

    Och ja, när det gäller nässprayer så beror det som ovanstående redan skrivit att nästippa som beror på graviditeten i sig ofta är långvarig och nezeril och liknande kan ge ett beroende om de används för länge. Det är inte farligt att använda nässpray i 1-2 veckor - och det är inte farligt att bli beroende heller, bara väldigt jobbigt. 


    Precis så!
    Och grejen var att jag aldrig blev beroende. Täppan var helt kommen av graviditeten (hade inte så med första barnet) och inget beroende eller behov bestod efter att han väl var född sen. Helt sjukt. 
  • elsi
    Kalmariten skrev 2022-12-19 19:49:09 följande:
    Barnmorskan rekommenderar en sak och 1177/livsmedelsverket en annan

    Hej

    Som rubriken lyder så har jag blivit förvirrad. Jag är gravid i v.22 med första barnet och nu fått rådet från barnmorskan nu i juletider att inte äta av hemmagjord sill utan endast köpesill men livsmedelsverkets hemsida säger att det är okej. Likaså nässpray vid förkylning sa hon att jag inte fick använda mig av Nezeril men 1177 säger att jag får.

    Vem är det man ska lyssna på? Man vill ju lita på sin barnmorska men både 1177 och livsmedelsverket känns som de som borde veta bäst? 

    Vad har ni för erfarenheter av detta? Vilka råd har ni fått?


    Låter som att din barnmorska blandar in eget tyckande istället för att arbeta evidensbaserat. Tyvärr ganska vanligt och även min barnmorska sa en massa strunt som inte stämde, men var inte informerad om vissa saker som faktiskt hade varit av betydelse.

    1177 är noggrant kontrollerat, även informationen på livsmedelsverket. Så strunta i barnmorskan och gå på den informationen istället. Och om du ids så kan du informera barnmorskan om att hon har fel, eller åtminstone fråga varför hennes information skiljer sig från den på SLV och 1177.
  • Kalmariten

    Jag tänker också att 1177 och livsmedelsverket bör ha den mest uppdaterade och korrekta informationen, så jag kommer gå på deras rekommendationer framöver! 

    Tack snälla för era svar Glad

  • elsi
    Anotherone skrev 2022-12-19 20:21:30 följande:

    Det är skillnad på vad som är direkt farligt och vad som avråds ifrån. Tex avråds man från starkare nässprayer men tro mig, när man haft gravidnästäppa från vecka 16 och testat allt från lök under sängen till kortison och inhalator så har man inga problem med att nyttja Otrinex dygnet runt om så krävs. Täppan försvann samma minut som ungen var född.
    Med äldsta var sushi no no, nu är det ok.
    Sen kanske din BM inte är helt uppdaterad heller?


    Fast då får man säga att det är det som är orsaken till rådet. Då ska man inte säga att man inte får använda Nezeril, utan att man ska undvika att överanvända all sorts nässpray. Och det gäller inte bara gravida utan alla med nästäppa, att det finns risker med överanvändning. 
  • FtS70

    Det gjordes studier för ett tiotal år sedan som visade att vissa nässprayer ökade risken för missbildningar, men vad gäller xylo- och oxymetazolin så är det här i USA fritt fram att använda dessa. Att likt FASS rekommendera gravida att avstå p g a den kärlsammandragande effekten tycks mig överdrivet. Sedan kan ju som nämnts långvarigt användande skapa värre problem som vasomotorisk rinit, men detta är ju inte specifikt för gravida.

  • Anotherone
    elsi skrev 2022-12-20 13:45:25 följande:
    Fast då får man säga att det är det som är orsaken till rådet. Då ska man inte säga att man inte får använda Nezeril, utan att man ska undvika att överanvända all sorts nässpray. Och det gäller inte bara gravida utan alla med nästäppa, att det finns risker med överanvändning. 
    Håller med!
  • Fliselisan

    Detta med hemgjord sill handlar ju om att det finns risk för tillväxt av farliga bakterier om sillen inte läggs in på rätt sätt. Vanlig köpesill som finns i affären innebär inte den risken. Antagligen därför BM svarade som hon gjorde.

    Sushi kan man äta ja och den är ofarlig så länge den är nygjord och färsk. Men vem vet om den verkligen är det? Jag har själv blivit magsjuk av sushi, som till synes verkade färsk och fin. Var inte gravid då dock, alltid undvikit sushi under mina graviditeter.

Svar på tråden Barnmorskan rekommenderar en sak och 1177/livsmedelsverket en annan