• ninanils

    Vänsterhänt barn? När märkte ni?

    Hej,

    Har en dotter på 3år som den senaste tiden verkar använda sin vänsterhand mer än högerhanden. Både gällande när hon ritar och t.ex. klipper med sax och andra vardagsbestyr. Hon verkar enkelt vara mer "dominant" med vänsterhanden, har märkt detta tidigare men då har det varit lite blandat med vänster/höger handen. Nu på sistone är det dock mer tydligt vänsterhanden som gäller.

    Ingen är vänsterhänt i familjen sen tidigare, så har ingen direkt erfarenhet av detta.


    När märkte ni att ert barn var vänsterhänt? Sitter och kikar lite på vad man kan göra/införskaffa för underlätta för henne.

    Tack!

  • Svar på tråden Vänsterhänt barn? När märkte ni?
  • FuckGoggleAskMe

    När sonen var 4-5 år var det tydligt att han är högerhänt, innan dess var det oklar för han använde båda händer ungefär lika mycket. Han är fortfarande bättre på att göra saker med vänster hand eller fot än många andra högerhänta. 

  • Citronella
    Anonym (vänsterhänt) skrev 2022-12-30 11:42:33 följande:
    Tror att alla vi som skriver om neutrala saxar menar handtagen. 

    Men som sagt, jag är väldigt tveksam till att alla förskolor och skolor har saxar för vänsterhänta som andra nämnt i tråden. 
    Klart det finns överallt, så ovanligt är det att vara vänsterhänt det finns någon i varje klass. 
  • Anonym (vänsterhänt)

    Ursäkta min cyniskhet mot förskola och skola, det är pga erfarenheter med mina egna barn. De flesta förskolor och skolor har helt säkert saxar för vänsterhänta.

  • Hope12

    Jag har bara läst ts. Ett av mina barn använde bara(!) vänsterhanden mellan 1,5-3 år. Sedan blev det höger. Lillebror är nu snart 5 och använder bara vänster, nu börjar jag tänka att det kan fortsätta. Men barn är ju ofta dubbelhänta när de är små.

    Jag tror inte det är någonting du behöver skaffa i nuläget, förr fanns det ju "vänstersaxar" men nu är saxar skapta så man kan ha dem i vilken hand som helst. Det är väl när barnet blir äldre det kan vara bra med anpassade saker, stekspade som är böjd åt rätt håll tex. 

  • persikofjaril

    Jag är också vänsterhänt. Jag är visserligen 40, så jag har ju för länge sen vant mig och anpassat mig, och upplever oftast inga problem. Minns att de  försökte få mig att klippa med en vänstersax på dagis, men att det inte riktigt ville sig. Funkar oftast med vanlig sax, så länge handtaget inte är anpassat för högerhänta. 

    De gånger jag haft problem har varit när saker är anpassade för högerhänta. Tex en såsslev med en liten pip, som satt på vänster sida. Det blir ju rätt för högerhänta, som vill luta sleven åt vänster för att hälla på tallriken. Men helt fel för vänsterhänta, som vill luta sleven åt höger för att hälla. En gång var det en kniv som man skulle skära paj med, handtaget och bladet var format på ett sätt som gjorde det i princip omöjligt att skära med vänster hand. Och funkade inte bra att försöka skära med höger hand heller, eftersom jag inte var van vid att skära med den.

    Jag tror inte att ni behöver köpa vänsteranpassade saker, det är mer en fråga om att inte köpa saker som är formade på ett sätt som gör dem svåra/omöjliga att använda för vänsterhänta (som i mina exempel). 

  • cosinus

    Min ena son är vänsterhänt och det märktes tidigt. Var uppenbart redan vid 8 månaders ålder.

    Han är lika vänsterhänt som jag är högerhänt. Dvs den andra handen är bra för symmetri och utseende men rätt oduglig till annat :) Minns en gång så jag stukade en tumme och inte klarade av att borsta tänderna med vänster hand så jag lirkade fast tandborsten mellan övriga fingrar på höger hand och borstade så.

    med det sagt tror jag inte att hans tidiga preferenser om vilken hand han ville använda har med att han är vänsterhänt utan med att han är så utpräglat enhänt.

    övriga barn är högerhänta. Några mer eller mindre sugna på att använda båda händerna. 

  • Anonym (Geo)
    Hope12 skrev 2022-12-31 06:57:22 följande:

    Jag har bara läst ts. Ett av mina barn använde bara(!) vänsterhanden mellan 1,5-3 år. Sedan blev det höger. Lillebror är nu snart 5 och använder bara vänster, nu börjar jag tänka att det kan fortsätta. Men barn är ju ofta dubbelhänta när de är små.

    Jag tror inte det är någonting du behöver skaffa i nuläget, förr fanns det ju "vänstersaxar" men nu är saxar skapta så man kan ha dem i vilken hand som helst. Det är väl när barnet blir äldre det kan vara bra med anpassade saker, stekspade som är böjd åt rätt håll tex. 


    Skänklarna är vända tvärtom på vänstersaxar, inte bara handtaget. Men funkar det med en sax med neutralt handtag så behöver man ju inte fixa sån. 


    Och så blev jag så nyfiken - hur kan en stekspade vara för högerhänta? Min stekspade är bara vinklad upp/ner-ledes. Men den är från stenåldern (nåja, 60-talet) så det kanske har hänt saker i stekspadeutvdcklingen sedan dess!  

  • Hope12
    Anonym (Geo) skrev 2022-12-31 14:20:13 följande:

    Skänklarna är vända tvärtom på vänstersaxar, inte bara handtaget. Men funkar det med en sax med neutralt handtag så behöver man ju inte fixa sån. 


    Och så blev jag så nyfiken - hur kan en stekspade vara för högerhänta? Min stekspade är bara vinklad upp/ner-ledes. Men den är från stenåldern (nåja, 60-talet) så det kanske har hänt saker i stekspadeutvdcklingen sedan dess!  


    Jag har aldrig tänkt på köksutrustning (är själv högerhänt) förrän jag snubblade över just stekspade för vänsterhänta och köpte till min mamma. Den är lite vinklad längst ner liksom, så man lättare kan röra/få ut allt. Men det var handgjort som jag hittade på en julmarknad, i övrigt kanske det inte har hänt så mycket i stekspadeutvecklingen ;) 
  • LFF

    Har tvillingar, den ena är vänsterhänt och den andre högerhänt (som så ofta hos tvillingar). Den vänsterhänte var ambidex (tvåhänt) fram tills runt 3-4 år (när de började rita mer än bara kludd). Han kan fortfarande använda båda händerna till det mesta även om han skriver och ritar med vänster. 

    Han är högerskytt i hockeyn (bladet på höger sida) men högerfotad när han ska sparka iväg en boll tex. Hans svåraste bit är ju att han inte kan härma på samma vis som den högerhänte när de visar något utan måste tänka spegelvänt. Där har han haft sina största utmaningar. 

  • mammatill6
    Citronella skrev 2022-12-30 01:02:31 följande:
    mammatill6 skrev 2022-12-28 15:10:46 följande:

    Mötkte på sonen redan som liten. Han använde vänster till det mesta när han började använda händerna. Har inte köpt in nåt extra. Finns väl ingen anledning? Det enda är saxar, det finns de som är utformade för högerhänta i handtaget men det är ju bara att köpa vanliga som är för alla.


    Det finns inga neutrala saxar, äggen sitter på olika sidor för vänsterhänta och högerhänta. 
    Syftade på handtaget. Hur eggen sitter har noll betydelse. både maken o sonen använder alltid samma saxar som oss. Ingen skillnad i klippfunktion.
  • Anonym (Geo)
    mammatill6 skrev 2023-01-02 09:12:46 följande:
    Syftade på handtaget. Hur eggen sitter har noll betydelse. både maken o sonen använder alltid samma saxar som oss. Ingen skillnad i klippfunktion.

    Om det hade noll betydelse skulle vanliga saxar inte se ut som de gör. För de har alltid skären likadant placerade, och vänstersaxar har skären spegelvända. 

  • Anonym (Geo)

    Funderade på det här med att släpa handen i det man skrivit. Hur håller högerhänta som skriver på arabiska pennan? De måste ju ha samma problem allihop. 

  • Anonym (L)
    Anonym (Jodå) skrev 2022-12-30 07:14:25 följande:

    Förstår inte varför det låter på flera här som att vara vänsterhänt är något slags handikapp/sjukdom? ?ingen Av oss andra i familjen är det men finns i släkten?

    Är vänsterhänt men aldrig stött på några problem med det. Jag skriver med vänster och gör finlir med den handen. Allt annat kan jag göra med höger, tex klippa med sax, bowla. 
    som flera påpekat så är det mesta utformat efter högerhänta. Man anpassar sig därför till detta omedvetet. När jag gick i skolan var vi 3 vänsterhänta i klassen, ingen av oss ville tex använda gitarr för vänsterhänta utan ville spela på ?vanlig?. 
    Har inte heller musen på vänster Sida av datorn varken hemma eller på jobbet, radion vi har på jobbet använder jag höger hand till att använda. Återigen, allt är gjort för högerhänta på arbetsplatser, i skolan osv. Inget man ens funderat på det är bara så det är och alltid har varit. 


    Ingen som har sagt att det är en sjukdom eller ett handikapp? Däremot är det mycket mer ovanligt än att vara högerhänt och samhället är utformat efter högerhänta för att majoriteten ÄR högerhänta. Som du själv skriver? Så vad är problemet?
  • Maggena
    mammatill6 skrev 2023-01-02 09:12:46 följande:
    Syftade på handtaget. Hur eggen sitter har noll betydelse. både maken o sonen använder alltid samma saxar som oss. Ingen skillnad i klippfunktion.
    Det har faktiskt betydelse. Underlättar att de var man klipper. Vi vänsterhänta är bra på att anpassa oss men varför ska vi där det inte behövs?
Svar på tråden Vänsterhänt barn? När märkte ni?