• Anonym (Stillasittande)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Har en 11-åring som är så stillastittande och jag får inte henne att röra på sig.

Hon vill bara sitta på sitt rum med mobilen. Säger jag till henne att lägga bort telefonen så sätter hon sig och ritar eller något pyssel. Om jag tvingar ut henne så sätter hon sig bara i trädgården och gör....ingenting. Surar. Hon har ett jäkla humör och har hon bestämt sig för att hon inte tänkt hitta på något (hon hatar att bli "bossad" över) så är det så. Hon ger sig inte.
    Försöker få henne att följa med på promenader/cykelturer, men nix, det går inte. Jag har försökt få in henne på någon aktivitet men hon tycker det är jättejobbigt med nya/många barn så det slutar i tårar och ett barn som inte mår bra... Det enda hon föreslagit själv är att spela instrument men då är hon ju ändå stillasittande (sen ångrade hon sig också när jag väl skulle anmäla henne till ett instrument).

Börjar känna mig desperat. Några tips på hur jag får henne att börja röra sig (i vardagen)?

• Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...
    linani skrev 2022-12-29 13:18:56 följande:
    Bara för att jag är en besserwisser och inte kan låta bli... Det heter inte CATCHING, utan geocaching. Man letar upp en cache = "gömma" :)
    Haha, blev osäker på hur det stavades men chansade. Ska bättra mig till nästa gångFlört
    Anonym (Krav) skrev 2022-12-29 14:06:01 följande:

Vår 11-åring var lat, gillade spela dataspel och kolla på mobilen (innan TickTock)
    Visst gick han på veckans träningar men övrig tid slappade han.
    Vi bestämde 1timma dataspelande om dagen.
    Ville han ha mer skärmtid så fick han förtjäna den en timme fys gav en timmes skärmtid.
    Nu flera SMmedaljer senare har vi en vältränad men framförallt grad och trevlig kille .

Så härligt! Ger mig hoppGlad
  • Anonym (LaX)

Barn gör inte som man säger, de gör som man gör. Hur mycket tränar du själv?

Själv blev jag jättesportig eftersom min pappa alltid var jättesportig. Han joggade 2 dagar i veckan i alla år och då ville jag ju också följa med och göra det. Han spelade tennis, då ville jag också vara med. Sedan, varje lördag var vi och shoppade och efteråt ville min pappa motionera så vi var varje lördag antingen i en simhall, äventyrsbad eller i en ishall och åkte skridskor ihop.

Så kontentan är: Hur mycket tränar du själv regelbundet? 3 gånger i veckan bör man motionera ordentligt som vuxen. Ser barnet att du tränar 3 gånger i veckan alltid, år efter år kommer det sätta sig hos barnet att det är så man gör.

Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 15:19:19 följande:

Själv blev jag jättesportig eftersom min pappa alltid var jättesportig. Han joggade 2 dagar i veckan i alla år och då ville jag ju också följa med och göra det. Han spelade tennis, då ville jag också vara med. Sedan, varje lördag var vi och shoppade och efteråt ville min pappa motionera så vi var varje lördag antingen i en simhall, äventyrsbad eller i en ishall och åkte skridskor ihop.

Så kontentan är: Hur mycket tränar du själv regelbundet? 3 gånger i veckan bör man motionera ordentligt som vuxen. Ser barnet att du tränar 3 gånger i veckan alltid, år efter år kommer det sätta sig hos barnet att det är så man gör.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan. Jag springer och går långpromenader/andra aktiviteter med hundarna. Försöker även få in styrkepass hemma, men det går lite i perioder. Vi är ofta iväg med husvagnen och då är vi ute mycket. Våra andra barn är betydligt mer aktiva och bangar inte aktiviteter.
    Hon har inte alltid varit så här, från att ha varit en påhittig, glad och busig unge till att komma i puberteten och bli som förbytt. Kan ju vara så att hon inte mår bra (trots att hon säger till mig att hon gör det)....Jag och hennes pappa har till och med pratat om att ta kontakt med BUP.
  • Limajo
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 15:06:01 följande:

Till er som skrivit att det är föräldrars ansvar att sätta gränser och krav:

Absolut! Det är klart att det är vårat ansvar. Hon har inte fri tillgång till telefonen. Grejen är att hon funkar inte som man tänker sig att det funkar med andra barn...att det blir lite knorr och motstånd när man ska hitta på nått. Kanske att man måste hota med att ta telefonen/plattan etc, och så följer ungen motvilligt med efter det.... Jag ska ge ett exempel på hur hon gör:

Låt säga att vi i familjen ska på på utflykt/promenad eller något annat. Klart som korvspad att hon säger att hon inte vill och vi säger att hon ska och bla bla det håller på ett tag. Tillslut säger jag att då blir det ingen telefon resten av dagen/veckan hur mycket du än tjatar. Svaret jag får då är "det gör inget" eller "jag bryr mig inte". Hon ska inte med. Och det är ju inte direkt så att man tar en 11-åring under armen och går som man kan göra med en 3-åring som trotsar. (Sen på kvällen kommer tårarna och hon vill ha sin mobil. Ångrar att hon inte bara följde med osv Men ni behöver ju inte tro att hon lärt sig till  nästa gång.....nej, då är det samma visa)
    ALTERNATIVT så får vi med henne och hon förstör stämningen för resten av familjen med sitt humör och sitt provocerande sätt. Om vi andra går i normal gångtakt så tar hon yttepyttemyrsteg....vi snackar att hon kanske tar sig 1 meter på 3 minuter. Förvisso har hon följt med men hon är inte aktiv....

Jag förstår inte varför man hotar/mutar med mobil- och speltid. Det har ju ingenting med varandra att göra. Hon har fattat att det går att lirka med era mutor och hot och sätter det i system. 

Mina barn har fri tillgång till sina skårmar. Men jag förväntar mig också att de ska lägga sig i tid, göra läxor, gå på sina aktiviteter, följer med på gemensamma aktiviteter och umgås med familjen då och då. Skärmen är inget förhandlingsmedel för vare sig dem eller mig. Visst kan det knotas ibland men de vet vad som gäller.

Limajo skrev 2022-12-29 15:29:51 följande:

Jag förstår inte varför man hotar/mutar med mobil- och speltid. Det har ju ingenting med varandra att göra. Hon har fattat att det går att lirka med era mutor och hot och sätter det i system. 

Mina barn har fri tillgång till sina skårmar. Men jag förväntar mig också att de ska lägga sig i tid, göra läxor, gå på sina aktiviteter, följer med på gemensamma aktiviteter och umgås med familjen då och då. Skärmen är inget förhandlingsmedel för vare sig dem eller mig. Visst kan det knotas ibland men de vet vad som gäller.

Hon har fattat att hon kan lirka? Nej, har vi sagt att hon inte får ha telefonen resten av dagen om hon inte följer med/hittar på något annat så är det så. Våra andra barn kan hantera att ha fri tillgång till telefonen. De tröttnar efter ett tag och hittar på annat. Gör läxor och går och lägger sig i tid osv Men 11-åringen kan INTE hantera fri skärmtid. Tro mig, vi har testat....hon sitter varenda vaken stund i så fall.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 15:19:19 följande:

Vissa barn vill bara inte röra sig. Både jag och mitt barns pappa går på gymmet alt. springer i spåret 4-5 dagar i veckan. Syskonet tränar lagsport 4 gånger i veckan plus match. Och vi har hemmagym + gymkort till barnet där han faktiskt tycker det är rätt kul när man väl kommer dit. Men det är svårt att komma dit helt enkelt.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 15:36:49 följande:
    Hon har fattat att hon kan lirka? Nej, har vi sagt att hon inte får ha telefonen resten av dagen om hon inte följer med/hittar på något annat så är det så. Våra andra barn kan hantera att ha fri tillgång till telefonen. De tröttnar efter ett tag och hittar på annat. Gör läxor och går och lägger sig i tid osv Men 11-åringen kan INTE hantera fri skärmtid. Tro mig, vi har testat....hon sitter varenda vaken stund i så fall.
    Jag tror att de som inte upplevt den här typen av barn faktiskt inte förstår hur det är att ha ett barn som har sådant totalt motstånd mot rörelse och tror att allt blir löst om man tar bort saker hemma.

Men som sagt. Testa ett ärligt samtal om varför man måste röra sig och kanske ta fram en plan tillsammans. när viljan i känslan inte går att locka fram får man försöka med att få med hjärnan istället. För oss har det lyckats till viss del i alla fall.
  • Anonym (LaX)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 15:28:59 följande:
    Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan. Jag springer och går långpromenader/andra aktiviteter med hundarna. Försöker även få in styrkepass hemma, men det går lite i perioder. Vi är ofta iväg med husvagnen och då är vi ute mycket. Våra andra barn är betydligt mer aktiva och bangar inte aktiviteter.
    Hon har inte alltid varit så här, från att ha varit en påhittig, glad och busig unge till att komma i puberteten och bli som förbytt. Kan ju vara så att hon inte mår bra (trots att hon säger till mig att hon gör det)....Jag och hennes pappa har till och med pratat om att ta kontakt med BUP.
    Ok. Då får ni göra som de andra skrivit: Berätta varför det är jätteviktigt att röra på sig och att man blir sjuk av att vara stillasittande, får diabetes, högt blodtryck, det blir fett i blodådrorna i stället för blod, värk överallt i kroppen av stelhet, åldras i förtid och dör av sjukdomar långt i förtid. Ju tidigare man blir stillasittande ju snabbare kommer sjukdomarna. Lite lektion i hälsa och kroppen och varför man måste röra på sig en timme varje dag i vardagen minst.
  • Anonym (Undrar)

En sak jag reagerat på i dina inlägg, TS. Det är mycket syster. Ni åker till simhallen för att syster behöver vattenträning. Hon slutade spela pokemon go pga syster. Syster vill ha med henne ut och cykla. Syster blev mer intresserad av geocaching. Osv. Det är så klart fint att syskon vill umgås med sina syskon, men när får din 11-åring ha sin motion och sin rörelse ifred, på sina villkor utan att vara i skuggan av sin syster?

Det är säkert bara så det låter för mig i tråden för att jag är lite skadad då jag själv mest var ett bihang till min storasyster. Det var hon som gjorde/fick göra saker och för mina föräldrar var det liksom bara självklart att jag skulle vara med p det utan egen åsikt eller behov att göra saker själv eller någon av dem utan min syster. Aldrig att jag fick gå en promenad själv med min mamma, min storasyster var alltid med och tog alltid plats. 

Anonym (Undrar) skrev 2022-12-30 09:45:15 följande:

En sak jag reagerat på i dina inlägg, TS. Det är mycket syster. Ni åker till simhallen för att syster behöver vattenträning. Hon slutade spela pokemon go pga syster. Syster vill ha med henne ut och cykla. Syster blev mer intresserad av geocaching. Osv. Det är så klart fint att syskon vill umgås med sina syskon, men när får din 11-åring ha sin motion och sin rörelse ifred, på sina villkor utan att vara i skuggan av sin syster?

Det är säkert bara så det låter för mig i tråden för att jag är lite skadad då jag själv mest var ett bihang till min storasyster. Det var hon som gjorde/fick göra saker och för mina föräldrar var det liksom bara självklart att jag skulle vara med p det utan egen åsikt eller behov att göra saker själv eller någon av dem utan min syster. Aldrig att jag fick gå en promenad själv med min mamma, min storasyster var alltid med och tog alltid plats. 

Förstår om det låter så, men det är nog för att hennes syster är mer på och mer pepp på att hitta på saker. Skulle 11-åringen vilja göra något själv, eller med mig eller pappa eller vad som helst, så skulle hon såklart få det. Men hon är svår att få med på saker. Vare sig det är själv eller tillsammans med någon. Vi lär oss spela ukulele tillsammans, vi har hängt i stallet tillsammans (då hon hade det som aktivitet). Jag förstår precis vad du menar med att vara ett bihang, för jag var ett bihang i min familj när jag växte upp. Min storasyster fick gå på ridskola men inte jag, det skulle bli för dyrt och besvärligt att köra två barn på olika tider. Jag ville börja dansa, men det gick inte eftersom min syster skulle köras på ridning. Sen köpte mina föräldrar häst, för min systers skull. Men min syster var elak mot mig och jag fick inte ens gå in i stallet. Mina föräldrar gjorde ingenting. Så jag har varit extremt noga med att det inte ska bli så för mina barn.... Men tråkigt om det låter på mina inlägg som att vi favoriserar systern, vi gör ingen skillnad på dem, jag lovar!
  • Limajo
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 18:29:37 följande:
    Ok. Då får ni göra som de andra skrivit: Berätta varför det är jätteviktigt att röra på sig och att man blir sjuk av att vara stillasittande, får diabetes, högt blodtryck, det blir fett i blodådrorna i stället för blod, värk överallt i kroppen av stelhet, åldras i förtid och dör av sjukdomar långt i förtid. Ju tidigare man blir stillasittande ju snabbare kommer sjukdomarna. Lite lektion i hälsa och kroppen och varför man måste röra på sig en timme varje dag i vardagen minst.
    Jag håller med men med ett tillägg. Barn har nog svårt att ta till sig att de löper risk att få sjukdomar som vuxna om de inte rör sig. Jag tänker att det man ska trycka på är att rörelse får människor att må bättre här och nu. Både fysiskt (piggare, starkare, kunna göra kullerbyttor osv, sover bättre) och psykiskt (gladare, lättare med skolarbete osv). Min äldste son, som är en riktig gamer, fick själv en ögonöppnare förra våren då vi drog igång en ordentlig kampanj med skogsutflykter varje helg för han insåg att även om han var lite trött i kroppen gjorde han bättre ifrån sig i sitt spel efter att vi hade varit ute.  
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...