• Anonym (Stillasittande)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Har en 11-åring som är så stillastittande och jag får inte henne att röra på sig.

Hon vill bara sitta på sitt rum med mobilen. Säger jag till henne att lägga bort telefonen så sätter hon sig och ritar eller något pyssel. Om jag tvingar ut henne så sätter hon sig bara i trädgården och gör....ingenting. Surar. Hon har ett jäkla humör och har hon bestämt sig för att hon inte tänkt hitta på något (hon hatar att bli "bossad" över) så är det så. Hon ger sig inte.
    Försöker få henne att följa med på promenader/cykelturer, men nix, det går inte. Jag har försökt få in henne på någon aktivitet men hon tycker det är jättejobbigt med nya/många barn så det slutar i tårar och ett barn som inte mår bra... Det enda hon föreslagit själv är att spela instrument men då är hon ju ändå stillasittande (sen ångrade hon sig också när jag väl skulle anmäla henne till ett instrument).

Börjar känna mig desperat. Några tips på hur jag får henne att börja röra sig (i vardagen)?

• Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...
  • sextiotalist

Mitt tips är att ge henne en fitbit. Så får hon samla steg. Som hon sedan kan byta in mot något hon gillar.
    Vad hon gör för att få ihop det är inte viktigt. Det viktigaste är att hon rör sig. Förklara också att kroppen mår bättre, hennes hjärna mår bättre.

• Anonym (S)

Jag kom just på en annan rolig sak! Geocaching! :D Om hon var intresserad av Pokemon Go så kommer Geocaching bli tusen gånger roligare, för det är på riktigt!

Fjäril kär skrev 2022-12-28 11:57:06 följande:

Jag skulle nog börja i andra änden och faktiskt lyssna på vad hon säger angående olika aktiviteter. Dom svårigheter hon nämner beror ju på något. Att tycka det är jobbigt men nya människor och mycket folk beror ju på nånting. Hur mår hon? Ångest? Dålig självkänsla? Blyg? Introvert? Mobbad? Överviktig? Stress? Mycket krav på sig att vara duktig? 

Hjälp henne må bättre psykiskt och via den vägen kommer hon så småningom att vilja hitta på saker och känna sig bekväm med aktiviteter. 

Helt rätt! Därför har jag heller inte tvingat henne att fortsätta heller...jag märker att hon inte mår bra i situationen. Hon är introvert och blyg. Och det är nog därför hon tycker det är jobbigt. Jag har varit orolig för hur hon mår och pratat med henne (sen kan det ju såklart vara så att hon inte mår bra fast hon säger till mig att hon mår bra...). Pratat med läraren i skolan om hur hon är där och h*n säger att hon är populär, många som väljer att jobba med henne på lektionerna, men att hon inte är en "outgoing" person. Hon har sina två favorit-kompisar som hon helst är med... Inte mobbad (om hon nu inte döljer det för mig och läraren), inte överviktig och vi lägger inga krav på henne att vara duktig.
  • Anonym (Nfnf)
    Fjäril kär skrev 2022-12-28 11:57:06 följande:

Jag skulle nog börja i andra änden och faktiskt lyssna på vad hon säger angående olika aktiviteter. Dom svårigheter hon nämner beror ju på något. Att tycka det är jobbigt men nya människor och mycket folk beror ju på nånting. Hur mår hon? Ångest? Dålig självkänsla? Blyg? Introvert? Mobbad? Överviktig? Stress? Mycket krav på sig att vara duktig? 

Hjälp henne må bättre psykiskt och via den vägen kommer hon så småningom att vilja hitta på saker och känna sig bekväm med aktiviteter. 

Precis. Om man mår dåligt psykiskt vill man ofta inte göra något . Eller vill och vill. Man kanske inte orkar eller kan. Tycker mycket tyder på det i ts inlägg. 
    Anonym (S) skrev 2022-12-28 11:58:34 följande:

Ok, om vi då utgår från att hon föredrar mindre grupper eller till och med ensam så skulle hon kunna testa orientering eller yoga (man slipper prata med andra under tiden). Jag tyckte också att äventyrsbad var en bra idé, det kanske kan trigga simglädjen igen. Ni kan också cykla iväg tillsammans och upptäcka omgivningarna när det är barbacke ute.

Orientering var en jättebra idé! Hon älskar geografi/kartor ju! Att jag inte tänkt på det! Tack! Toppentips! Tyvärr har vi jättelångt till något äventyrsbad....
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:16:10 följande:
    Orientering var en jättebra idé! Hon älskar geografi/kartor ju! Att jag inte tänkt på det! Tack! Toppentips! Tyvärr har vi jättelångt till något äventyrsbad....
    Gör en dagsutflykt! :)
    chrissepisse skrev 2022-12-28 12:04:46 följande:

Jag betalade 10 kr per km promenad. Först gick vi tillsammans och loggade sträcka på min telefon. Senare fick han själv en app och så loggade han själv steg. Promenad med musik eller annat i lurarna var det som fungerade här och möjligheten att tjäna en slant. 

Låter som en bra idé! Tack! Hon tycker om att lyssna på musik i sina lurar så det kanske kan gå hemGlad
    sextiotalist skrev 2022-12-28 12:10:50 följande:

Mitt tips är att ge henne en fitbit. Så får hon samla steg. Som hon sedan kan byta in mot något hon gillar.
    Vad hon gör för att få ihop det är inte viktigt. Det viktigaste är att hon rör sig. Förklara också att kroppen mår bättre, hennes hjärna mår bättre.

Det var en bra idé! Tack!
    Anonym (S) skrev 2022-12-28 12:11:02 följande:

Jag kom just på en annan rolig sak! Geocaching! :D Om hon var intresserad av Pokemon Go så kommer Geocaching bli tusen gånger roligare, för det är på riktigt!

Ska kolla upp hur det funkar! Tack!

Fjäril kär skrev 2022-12-28 12:06:28 följande:
    Här nämner du något viktigt. Hon kanske helt enkelt känner sig oduglig och utanför då varje försök till olika typer av aktiviteter slutat med nån form av besvikelse. Det tar nog dessutom extra hårt på henne då hon redan från början tycker det är jobbigt med nya människor. Känns som att självförtroendet dalat. 
    Det finns ju andra typer av aktiviteter som inte är en sport som kanske kan vara något att fundera på. Och som kanske är mer inviduellt även om man deltar i grupp och tvärtom, att det är helt okej att smälta in i gruppen utan att behöva ta plats. Scouter, ungdomsgrupper i kyrkan, körsång, Unga örnar eller liknande. 
    Så kan det ju vara.... Har som sagt försökt prata med henne om hennes mående (på ett diskret sätt alltså, jag har inte gått med "hur mår du egentligen" osv) men hon menar på att hon mår bra osv Såklart är det ju ingen garanti att hon faktiskt mår bra. Barn kan ju vara bra på att dölja saker. Har pratat med hennes lärare också som säger att hon är glad i skolan, omtyckt och så. Har alltid någon att vara med. Det min dotter berättat för mig är att hon tycker det blir jobbigt i skolan när det skriks och blir stimmigt...hon tycker om lugn och ro.

Nu kanske det låter som att jag propsat på henne en massa olika aktiviteter varenda termin men det jag nämnt (simning och ridning) är utspritt över några år. Jag har inte visat något besvikelse över att hon inte fortsatt. Men självklart kan ju hennes känsla ändå vara att det blivit ett misslyckande...

Scouter skulle kanske kunna vara något, ska kolla om det finns här. Unga Örnar finns i närheten men dit vill hon inte pga för mycket barn och stim....
    Ja just det, hon gick ju i en grupp som kyrkan ordnar. Men hon slutade efter typ två terminer där.
    Anonym (S) skrev 2022-12-28 12:18:21 följande:
    Gör en dagsutflykt! :)
    Menar du till äventyrsbad? Vi bor på Gotland så det är 3 timmars färja och bilkörning på det, enkel väg. Men vi har gjort helgutflykter förut. Men det blir kostsamt då det innefattar hotell också....
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:21:08 följande:
    Låter som en bra idé! Tack! Hon tycker om att lyssna på musik i sina lurar så det kanske kan gå hemGlad
    sextiotalist skrev 2022-12-28 12:10:50 följande:

Det var en bra idé! Tack!
    Ska kolla upp hur det funkar! Tack!

Geocaching funkar så här: ladda ner appen på telefonen, sedan går man in där och den visar en karta över var man är (kräver gps). Då kommer den att visa var i närheten det finns s.k. cacher som man kan leta upp. De är gömda lite överallt och kan innehålla lite vad som helst, ett föremål, en dikt, en gåta, en namnlista eller vad som helst.

sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...