• Anonym (Stillasittande)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Har en 11-åring som är så stillastittande och jag får inte henne att röra på sig.

Hon vill bara sitta på sitt rum med mobilen. Säger jag till henne att lägga bort telefonen så sätter hon sig och ritar eller något pyssel. Om jag tvingar ut henne så sätter hon sig bara i trädgården och gör....ingenting. Surar. Hon har ett jäkla humör och har hon bestämt sig för att hon inte tänkt hitta på något (hon hatar att bli "bossad" över) så är det så. Hon ger sig inte.
    Försöker få henne att följa med på promenader/cykelturer, men nix, det går inte. Jag har försökt få in henne på någon aktivitet men hon tycker det är jättejobbigt med nya/många barn så det slutar i tårar och ett barn som inte mår bra... Det enda hon föreslagit själv är att spela instrument men då är hon ju ändå stillasittande (sen ångrade hon sig också när jag väl skulle anmäla henne till ett instrument).

Börjar känna mig desperat. Några tips på hur jag får henne att börja röra sig (i vardagen)?

• Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...
  • Anonym (Viktigt)

Har ni pratat om hur otroligt viktigt rörelse är? att hon riskerar att få dålig hälsa hela livet om hon inte rör sig nu? 

jag skulle ställa hårda krav på aktivitet på en elvaåring. Hon får välja vilken form men att välja att inte röra sig ska inte vara ett alternativ. 

• Limajo

Hur aktiva är du och pappan? Mitt ena barn har också lätt för att bli stillasittande och jag kan ju inte tvinga iväg honom på saker själv men vi är mycket ute i naturen tillsammans och vi undviker bil så mycket det går osv. Det är viktigt att vara en bra förebild och rörelse behöver ju inte vara schemalagda aktiviteter. 

Fitbit eller stegräknare i mobilen eller liknande är ett bra tips. Många barn gillar ju diverse utmaningar.

• Jemp
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 19:47:44 följande:

Nu har vi laddat ner geocatching-appen! 11-åringen verkar ändå hyfsat intresserad...för att vara hon. Hennes storasyster desto mer. Och jag och pappan ocksåFlört Finns lite catchar runt omkring oss så det ska bli intressant! Hoppas hon tycker det är kul!

Även kollat lite på smartklockor, hon fyller år alldeles snart och jag börjar fundera på en sån...men rädd att hon ska ta det som en pik att röra på sig mer. Och det blir ju inte så bra på det sättet. Vi får se...

Varför tror du pik är dåligt? Eller ja, pikar är ju sällan trevliga men en uppmaning att röra sig behöver ju inte vara dålig. Eller är det just för att det är en present? 
    Att kroppen mår bra av att röra sig gäller ju alla och är nåt man absolut kan lära 11-åringar menar jag. Blanda inte in vikt eller så, bara hälsa. 
  • Anonym (Hej)

Sommarktiviteter:
    Plocka svamp/blommor/bär, leta nya växter och arter, typ pricka av. 
    Cykelturer med familjen. 
    Bada, leta efter nya badplatser med benen eller cykel. 
    Lekar, tagen, dunken, testa bäst i test-boken. 

Vintertid:
    Börja med en alpinsport, om det finns möjlighet till det. 
    Åka skridskor, spela bandy eller innebandy. 
    Rulla snögubbar, bygg grottor. 
    Längdskidor. 
    Badhus. 
    Lekland. 
    Pingis/paddel. 

Köp en hund, om alla vill i familjen. Börja gärna träna den, kanske agility, spårning osv. 

• Anonym (Q)

Föregå med gott exempel och håll henne sällskap. Det är lagom kul att promenera och cykla i december helt själv. 

Under pandemin använde jag och ungarna appen Zombies, Run! för att göra utetiden lite roligare. Även Pokemon go, men det var inte lika populärt.

Fritidsaktiviteter är otroligt värdefulla för barn (och vuxna!) som inte själva kommer till skott att aktivera sig. Hon får så klart bestämma själv vad hon vill göra, men hos ska göra något. Låt henne testa lite olika saker av det som finns tillgängligt nära er. 

Snabbaste sättet att få henne att aktivera sig är att begränsa hennes tillgång till skärmar. Låt henne tjäna in sin skärmtid genom aktiv tid. Att vara ute eller röra sig inne. En minut för en minut.

Anonym (Viktigt) skrev 2022-12-29 09:50:30 följande:

Har ni pratat om hur otroligt viktigt rörelse är? att hon riskerar att få dålig hälsa hela livet om hon inte rör sig nu? 

jag skulle ställa hårda krav på aktivitet på en elvaåring. Hon får välja vilken form men att välja att inte röra sig ska inte vara ett alternativ. 

Ja, självklart! Det är ju därför jag vill att hon ska röra sig. Jag har sagt att hon får välja vad som helst som aktivitet och hon har provat på vissa grejer men det slutar alltid med tårar på aktiviteten för att hon börjar må dåligt av någon anledning... Hon tycker det är jobbigt med mycket stim/ljud och när det är nya barn. Har fått tips här om Orientering och ska ta upp det med henne... Även Geocatching.
    Limajo skrev 2022-12-29 10:14:01 följande:

Hur aktiva är du och pappan? Mitt ena barn har också lätt för att bli stillasittande och jag kan ju inte tvinga iväg honom på saker själv men vi är mycket ute i naturen tillsammans och vi undviker bil så mycket det går osv. Det är viktigt att vara en bra förebild och rörelse behöver ju inte vara schemalagda aktiviteter. 

Fitbit eller stegräknare i mobilen eller liknande är ett bra tips. Många barn gillar ju diverse utmaningar.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).
    Jemp skrev 2022-12-29 10:19:03 följande:
    Varför tror du pik är dåligt? Eller ja, pikar är ju sällan trevliga men en uppmaning att röra sig behöver ju inte vara dålig. Eller är det just för att det är en present? 
    Att kroppen mår bra av att röra sig gäller ju alla och är nåt man absolut kan lära 11-åringar menar jag. Blanda inte in vikt eller så, bara hälsa. 
    För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

• Anonym (Viktigt)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:40:47 följande:
    Ja, självklart! Det är ju därför jag vill att hon ska röra sig. Jag har sagt att hon får välja vad som helst som aktivitet och hon har provat på vissa grejer men det slutar alltid med tårar på aktiviteten för att hon börjar må dåligt av någon anledning... Hon tycker det är jobbigt med mycket stim/ljud och när det är nya barn. Har fått tips här om Orientering och ska ta upp det med henne... Även Geocatching.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).

För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

Om ni har hundar - ser ni till att hon går med på minst en promenad per dag? För om hon inte gör något annat är ju det en miniminivå. 

Och hur tar hon sig till skolan?
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-29 10:45:58 följande:

Sommarktiviteter:
    Plocka svamp/blommor/bär, leta nya växter och arter, typ pricka av. 
    Cykelturer med familjen. 
    Bada, leta efter nya badplatser med benen eller cykel. 
    Lekar, tagen, dunken, testa bäst i test-boken. 

Vintertid:
    Börja med en alpinsport, om det finns möjlighet till det. 
    Åka skridskor, spela bandy eller innebandy. 
    Rulla snögubbar, bygg grottor. 
    Längdskidor. 
    Badhus. 
    Lekland. 
    Pingis/paddel. 

Köp en hund, om alla vill i familjen. Börja gärna träna den, kanske agility, spårning osv. 

Bada på sommaren tycker hon är kul. Många av grejerna på listan är saker vi försökt med men som hon ratar tyvärr.

Hundar har vi och jag har fått med henne ut någon gång. Sagt att hon får ta "ansvar" för den ena. Föreslagit att testa agility osv
    Men hon är otroligt svårmotiverad. Känner att det som är kvar nu är någon form av muta....
    Anonym (Q) skrev 2022-12-29 11:03:07 följande:

Föregå med gott exempel och håll henne sällskap. Det är lagom kul att promenera och cykla i december helt själv. 

Under pandemin använde jag och ungarna appen Zombies, Run! för att göra utetiden lite roligare. Även Pokemon go, men det var inte lika populärt.

Fritidsaktiviteter är otroligt värdefulla för barn (och vuxna!) som inte själva kommer till skott att aktivera sig. Hon får så klart bestämma själv vad hon vill göra, men hos ska göra något. Låt henne testa lite olika saker av det som finns tillgängligt nära er. 

Snabbaste sättet att få henne att aktivera sig är att begränsa hennes tillgång till skärmar. Låt henne tjäna in sin skärmtid genom aktiv tid. Att vara ute eller röra sig inne. En minut för en minut.

Jag försöker (och det har gått ett par gånger) få med henne ut på hundpromenader. Föreslagit att hon och systern ska cykla en tur och upptäcka saker...att dom är så pass stora och får den friheten. Tex cykla till hamnen 2 km bort och köpa glass. Funkar ett fåtal gånger men väldigt svårmotiverad...
    Hon har testat aktiviteter som hon själv valt men hon mår dåligt när det är nya barn och det kanske blir lite stimmigt. Så det slutar i tårar.
    Att tjäna in skärmtid är ju en bra grej! Tack för tipset! Ska även kolla upp Zombie, Run!
  • Limajo
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:40:47 följande:
    Limajo skrev 2022-12-29 10:14:01 följande:

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

Ni kanske ska träna mindre var för sig och inte heller förvänta er att dottern ska göra saker ensam utan göra mer tillsammans. Att hon följer med ut på hundpromenader är ju ett väldigt enkelt första steg i rätt riktning.
    Anonym (Viktigt) skrev 2022-12-29 11:44:38 följande:
    Om ni har hundar - ser ni till att hon går med på minst en promenad per dag? För om hon inte gör något annat är ju det en miniminivå. 

Och hur tar hon sig till skolan?
    Nix, hon går inte att få med ut (det händer men otroligt sällan).
    Det jag känner nu är att jag får börja med "muta", pengar eller skärmtid...

Hon har tyvärr skolskjuts. Det är för långt till skolan...
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...