• Anonym (Stillasittande)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Har en 11-åring som är så stillastittande och jag får inte henne att röra på sig.

Hon vill bara sitta på sitt rum med mobilen. Säger jag till henne att lägga bort telefonen så sätter hon sig och ritar eller något pyssel. Om jag tvingar ut henne så sätter hon sig bara i trädgården och gör....ingenting. Surar. Hon har ett jäkla humör och har hon bestämt sig för att hon inte tänkt hitta på något (hon hatar att bli "bossad" över) så är det så. Hon ger sig inte.
    Försöker få henne att följa med på promenader/cykelturer, men nix, det går inte. Jag har försökt få in henne på någon aktivitet men hon tycker det är jättejobbigt med nya/många barn så det slutar i tårar och ett barn som inte mår bra... Det enda hon föreslagit själv är att spela instrument men då är hon ju ändå stillasittande (sen ångrade hon sig också när jag väl skulle anmäla henne till ett instrument).

Börjar känna mig desperat. Några tips på hur jag får henne att börja röra sig (i vardagen)?

• Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:36:27 följande:
    Menar du till äventyrsbad? Vi bor på Gotland så det är 3 timmars färja och bilkörning på det, enkel väg. Men vi har gjort helgutflykter förut. Men det blir kostsamt då det innefattar hotell också....
    Ja precis, synd att ni bor lite avigt till, då blir det lite mer begränsat förstås. Fundera på vandrarhem istället för hotell så blir det billigare.
    Anonym (S) skrev 2022-12-28 12:36:47 följande:
    Geocaching funkar så här: ladda ner appen på telefonen, sedan går man in där och den visar en karta över var man är (kräver gps). Då kommer den att visa var i närheten det finns s.k. cacher som man kan leta upp. De är gömda lite överallt och kan innehålla lite vad som helst, ett föremål, en dikt, en gåta, en namnlista eller vad som helst.

sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
    Tack!!Solig Låter som att det kan vara något för henne och hennes syster!
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:49:53 följande:
    Tack!!Solig Låter som att det kan vara något för henne och hennes syster!
    Och! Detta kan man syssla med även på semesterresor :D Finns i hela världen!
  • Jemp

Det finns en app som heter hitta ut som påminner om geocaching. Sommartid finns kontroller utsatta hela säsongen. Orienteringsföreningarna som anordnar. 

Yoga finns pass på Youtube så man kan träna hemma. Friskis har också onlinepass. 

Jemp skrev 2022-12-28 13:10:29 följande:

Det finns en app som heter hitta ut som påminner om geocaching. Sommartid finns kontroller utsatta hela säsongen. Orienteringsföreningarna som anordnar. 

Yoga finns pass på Youtube så man kan träna hemma. Friskis har också onlinepass. 

Toppen, tack!
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2022-12-28 13:10:29 följande:

Intressant

Nu har vi laddat ner geocatching-appen! 11-åringen verkar ändå hyfsat intresserad...för att vara hon. Hennes storasyster desto mer. Och jag och pappan ocksåFlört Finns lite catchar runt omkring oss så det ska bli intressant! Hoppas hon tycker det är kul!

Även kollat lite på smartklockor, hon fyller år alldeles snart och jag börjar fundera på en sån...men rädd att hon ska ta det som en pik att röra på sig mer. Och det blir ju inte så bra på det sättet. Vi får se...

• Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 19:47:44 följande:

Nu har vi laddat ner geocatching-appen! 11-åringen verkar ändå hyfsat intresserad...för att vara hon. Hennes storasyster desto mer. Och jag och pappan ocksåFlört Finns lite catchar runt omkring oss så det ska bli intressant! Hoppas hon tycker det är kul!

Även kollat lite på smartklockor, hon fyller år alldeles snart och jag börjar fundera på en sån...men rädd att hon ska ta det som en pik att röra på sig mer. Och det blir ju inte så bra på det sättet. Vi får se...

Vad härligt :D
  • minst

Jag kan också tipsa om någon som heter Turf. Om ditt barn gillar att cykla så handlar det om att man cyklar till platser som finns på en turf-karta och så "paxar" man platsen genom att vara där en korts stund. Alla platser ger olika poäng och så kan man tävla mot andra. Jag kanske inte förklarar så bra men googla på det.

minst skrev 2022-12-28 23:27:00 följande:

Jag kan också tipsa om någon som heter Turf. Om ditt barn gillar att cykla så handlar det om att man cyklar till platser som finns på en turf-karta och så "paxar" man platsen genom att vara där en korts stund. Alla platser ger olika poäng och så kan man tävla mot andra. Jag kanske inte förklarar så bra men googla på det.

Det låter skoj! Ska kolla upp det. Tack!
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...