• Anonym (Mamma)

    Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

    Jag hade samtal med trettonåringens lärare idag och jag fick höra att dottern säga att hon är ansvarig för att hämta sina småsyskon, så hon kan inte följa med kompisarna efter skolan. Det spelade ingen roll hur många gånger jag sa att dottern vill det själv för att ha en anledning att slippa följa med, läraren insisterade på att det är fel av oss och att vi hämmar hennes utveckling genom att ge henne "vuxenansvar". Till slut la jag faktiskt på, läraren var omöjlig att nå fram till och accepterade ingenting av det jag sa.

    Någon annan som har liknande erfarenhet? Där här läraren har lagt sig i konstant sen dottern började där i höstas och jag får fnatt snart.

  • Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i
  • Anonym (Lärare)

    Lärare har ett ganska långt gående ansvar för elevernas mående. Om man misstänker att något inte står rätt till så har man anmälningsplikt.

    Vänd på det, den här läraren ser att din dotter är trött och tror att det beror på att hon behöver ta hand om småsyskon men egentligen så är det skolan eller så är det faktiskt småsyskonen också. 


    Din dotter har fått en lärare som bryr sig på riktigt, ta hjälp av läraren för att underlätta för din dotter i skolan.

  • Cusoon

    BUP.se;


     Så får du hjälp och stöd när du har autism

    Om BUP gör bedömningen att du har autism finns hjälp och stöd att få. Hjälpen kan se olika ut för olika personer beroende på vad de har svårt med, men går ut på att öka kunskaperna om diagnosen och själv lära sig om det som känns svårt och att kunna hantera det.


    När utredningen är klar hos oss på BUP erbjuder vi dig och dina föräldrar information, råd och tips om hur vardagen kan underlättas utifrån dina svårigheter och styrkor. Föräldrar till yngre barn kan ibland även erbjudas föräldrakurser.

  • Anonym (Mamma)

    Hon har ca två kilometer till skolan, största delen genom ett lugnt villaområde. Syskonens skola ligger på vägen mellan skola och hem, så rör sig bara om någon minut extra än när hon går själv. Syskonen står oftast klara och väntar när hon kommer.

    Hon går hos hab, men hon tycker inte det ger något. Personen hon träffar har sagt så mycket konstigt som jag sen fått kämpa för att ta ur henne. Tex att "det är viktigt med ögonkontakt, för annars tror folk inte att man lyssnar". Det finns andra sätt att visa att man lyssnar. Jag har flera gånger sagt till min familj att de får välja mellan att "jag ser på dem och låtsas lyssna eller att jag ser bort och faktiskt hör". Jag kan oftast inte göra både och. Det är viktigt att förstå skillnaden.

    Jag har förklarat allt för läraren flera gånger, men hon tror mig som sagt inte...

  • Cusoon
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-15 00:08:21 följande:

    Hon har ca två kilometer till skolan, största delen genom ett lugnt villaområde. Syskonens skola ligger på vägen mellan skola och hem, så rör sig bara om någon minut extra än när hon går själv. Syskonen står oftast klara och väntar när hon kommer.

    Hon går hos hab, men hon tycker inte det ger något. Personen hon träffar har sagt så mycket konstigt som jag sen fått kämpa för att ta ur henne. Tex att "det är viktigt med ögonkontakt, för annars tror folk inte att man lyssnar". Det finns andra sätt att visa att man lyssnar. Jag har flera gånger sagt till min familj att de får välja mellan att "jag ser på dem och låtsas lyssna eller att jag ser bort och faktiskt hör". Jag kan oftast inte göra både och. Det är viktigt att förstå skillnaden.

    Jag har förklarat allt för läraren flera gånger, men hon tror mig som sagt inte...


    Hur många gånger i veckan följer ni föräldrar med barnen till och hem från skolan? Nu menar jag inte att 2km är föör långt att gå, jag tänker mer ur synvinkeln för sällskap och trygghet.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-15 00:08:21 följande:

    Hon har ca två kilometer till skolan, största delen genom ett lugnt villaområde. Syskonens skola ligger på vägen mellan skola och hem, så rör sig bara om någon minut extra än när hon går själv. Syskonen står oftast klara och väntar när hon kommer.

    Hon går hos hab, men hon tycker inte det ger något. Personen hon träffar har sagt så mycket konstigt som jag sen fått kämpa för att ta ur henne. Tex att "det är viktigt med ögonkontakt, för annars tror folk inte att man lyssnar". Det finns andra sätt att visa att man lyssnar. Jag har flera gånger sagt till min familj att de får välja mellan att "jag ser på dem och låtsas lyssna eller att jag ser bort och faktiskt hör". Jag kan oftast inte göra både och. Det är viktigt att förstå skillnaden.

    Jag har förklarat allt för läraren flera gånger, men hon tror mig som sagt inte...


    Min mening är att någon annan ska tala om för läraren hur det ligger till och att rektorn är med, eftersom han som chef kan ge sina underställda vissa förhållningsorder.
  • Anonym (Mamma)
    Cusoon skrev 2023-01-15 00:29:17 följande:
    Hur många gånger i veckan följer ni föräldrar med barnen till och hem från skolan? Nu menar jag inte att 2km är föör långt att gå, jag tänker mer ur synvinkeln för sällskap och trygghet.
    Beror på väder och hur mörkt det är. Det är ca 1,5 km till småsyskonens skola härifrån, det tar dem runt 15 minuter att gå dit, 20 till högstadieskolan.
    Området är tryggt och jag är hemma när de kommer hem vid tretiden, så vi får mycket tid tillsammans.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-01-14 23:46:17 följande:

    Lärare har ett ganska långt gående ansvar för elevernas mående. Om man misstänker att något inte står rätt till så har man anmälningsplikt.

    Vänd på det, den här läraren ser att din dotter är trött och tror att det beror på att hon behöver ta hand om småsyskon men egentligen så är det skolan eller så är det faktiskt småsyskonen också. 


    Din dotter har fått en lärare som bryr sig på riktigt, ta hjälp av läraren för att underlätta för din dotter i skolan.


    Tror oftare skolmiljön är ett större problem än en promenad ute med syskon för ett barn/ungdom med autism.
    Har du tänkt på det? Allt är inte problem i hemmet. När barn är slut efter skolan t ex. 

    Vi vet inte ens om ts dottern sedan passar syskon. Utan hon hämtar dem fast det inte behövs. Det indikerar att en förälder finns tillgänglig. 

    Nej den här läraren verkar ha noll förståelse hur den här typ av npf yttrar sig. Att man reagerar först är förstås rätt och bra men fortsätter och håller på i detta fall och "skapar" ett problem då går det för långt. 
    Hoppas ts kontaktar rektorn så får de ha ett samtal tillsammans med läraren. 
  • Anonym (Maria)

    Ts nu när vi vet lite mer förstår jag faktiskt att du tappade det i telefon till slut. 
    Träffat på en hel del lärarare som inte förstår autism alls. De har bara kunskap viss kanske, om utåtagerande barn. 
    Möte med rektor är vad jag tänker för att utöka förståelsen hos läraren. Kanske kan specialpedagog el kurator från elevhälsan vara med också om de nu har kunskap i detta vill säga. 

  • DVQ
    Cusoon skrev 2023-01-14 23:49:38 följande:

    BUP.se;


     Så får du hjälp och stöd när du har autism

    Om BUP gör bedömningen att du har autism finns hjälp och stöd att få. Hjälpen kan se olika ut för olika personer beroende på vad de har svårt med, men går ut på att öka kunskaperna om diagnosen och själv lära sig om det som känns svårt och att kunna hantera det.


    När utredningen är klar hos oss på BUP erbjuder vi dig och dina föräldrar information, råd och tips om hur vardagen kan underlättas utifrån dina svårigheter och styrkor. Föräldrar till yngre barn kan ibland även erbjudas föräldrakurser.


    Ja det har du rätt i. Jag tänkte inte på att det troligtvis redan finns en kontakt på BUP i och med diagnos. My bad!
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-15 06:51:55 följande:
    Beror på väder och hur mörkt det är. Det är ca 1,5 km till småsyskonens skola härifrån, det tar dem runt 15 minuter att gå dit, 20 till högstadieskolan.
    Området är tryggt och jag är hemma när de kommer hem vid tretiden, så vi får mycket tid tillsammans.
    Eh ok. Två kilometer genom ett lugnt villaområde alltså. Det är nog dags för ett samtal med rektorn som förhoppningsvis kan tala vett i sin medarbetare.
  • Anonym (Emmi)

    Jag tror att läraren ser att din dotter mår dåligt vid skoldagens slut men att hon totalt feltolkar vad det beror på. I hennes begreppsvärld finns det nog inte att man kan bli slutkörd av att navigera det sociala samspelet i en stor grupp jämnåriga och att man kan finna ro i umgås med småsyskonen istället. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-01-14 23:46:17 följande:

    Lärare har ett ganska långt gående ansvar för elevernas mående. Om man misstänker att något inte står rätt till så har man anmälningsplikt.

    Vänd på det, den här läraren ser att din dotter är trött och tror att det beror på att hon behöver ta hand om småsyskon men egentligen så är det skolan eller så är det faktiskt småsyskonen också. 


    Din dotter har fått en lärare som bryr sig på riktigt, ta hjälp av läraren för att underlätta för din dotter i skolan.


    Läraren menar förhoppningsvis väl, men i det här fallet låter det som att hon stjälper mer än hjälper. Ts har försökt förklara för läraren, men det verkar inte gå in.

    Och varför tjata om busskort eller skjuts när det är 2 km till skolan, ofarlig väg att gå? Det är bra motion, man klär sig efter väder och många unga rör sig för lite idag. 5 km eller 2 mil hade varit en annan sak. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Emmi) skrev 2023-01-15 12:21:39 följande:

    Jag tror att läraren ser att din dotter mår dåligt vid skoldagens slut men att hon totalt feltolkar vad det beror på. I hennes begreppsvärld finns det nog inte att man kan bli slutkörd av att navigera det sociala samspelet i en stor grupp jämnåriga och att man kan finna ro i umgås med småsyskonen istället. 


    Jag tänker också att det måste vara så. Det skulle också kunna förklara varför läraren tjatar om busskort och skjuts. Hon tror att dottern är slutkörd och inte orkar pga för mycket ansvar. Inte att hon inte orkar pga skolmiljön.

    Men TS har ju försökt förklara, och skolan känner till dotterns problematik. Då är det konstigt att läraren fortsätter dra felaktiga slutsatser. 
  • Plupp73

    Jag hade bett om ett möte tillsammans med lärare/mentor, rektor, skolsal och helst en representant från BUP samt er föräldrar och möjligen även dottern.
    Ett möte med protokoll och handlingsplan som skrivs ner

Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i