Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 13:33:21 följande:
Skolan vet om hennes problematik ja. Dottern vill inte att kompisarna ska veta, för det är tydligen en grej att kalla folk för "autismbarn" etc om de beter sig på ett visst sätt.
Världen kommer aldrig anpassa sig, inte tillräckligt, och det är tyvärr upp till en själv att lära sig hantera det och det är precis det vi gör. Jag ger henne sätt att ta sig ur situationer hon har svårt att hantera just nu, utan att själv bli stämplad som "konstig". Hon har väldigt bra självinsikt och försöker ofta utmana och se på sig själv från fler perspektiv. Jag är inte orolig, hon har mognat enormt de senaste åren och kan ofta skratta åt sig själv när hon fått distans till sånt som i stunden var enormt.
Jag beklagar att ni inte får större förståelse och att din dotter känner att hon måste ljuga för att bli accepterad.
Hon skadar ju ingen. Hon orkar bara inte umgås på fritiden. Samhället kan aldrig anpassa allt, men jag tycker att både skola och föräldrar har ett ansvar att lära sina barn att alla är olika. Idag borde det finnas så pass stor kunskap om npf att detta inte borde vara en big deal tycker man.
Det är något helt annat när barn är utagerande eller skadar andra. Då behövs andra åtgärder, men här handlar det ju inte om det.
Samtidigt är tonåren en känslig ålder. Man vill vara som alla andra. Din dotter vill passa in. Det är viktigare för henne just nu, än att vara ärlig och gå sin egen väg.
Ovanstående kan möjligen ha lett till att läraren har missförstått situationen. Det är den enda rimliga förklaring jag kan hitta till att läraren fortsätter ligga på samt inte tror dig. Antingen det eller så är läraren olämplig.