• Anonym (Mamma)

Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

Jag hade samtal med trettonåringens lärare idag och jag fick höra att dottern säga att hon är ansvarig för att hämta sina småsyskon, så hon kan inte följa med kompisarna efter skolan. Det spelade ingen roll hur många gånger jag sa att dottern vill det själv för att ha en anledning att slippa följa med, läraren insisterade på att det är fel av oss och att vi hämmar hennes utveckling genom att ge henne "vuxenansvar". Till slut la jag faktiskt på, läraren var omöjlig att nå fram till och accepterade ingenting av det jag sa.

Någon annan som har liknande erfarenhet? Där här läraren har lagt sig i konstant sen dottern började där i höstas och jag får fnatt snart.

• Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i
  • Hjärterdam89

Ni verkar vara extremt dysfunktionell som familj. Att du har det i dig att bete dig så där illa mot läraren visar på hur du troligtvis är mot dina barn också. Riktigt vidrig med andra ord. Hoppas soc gör en grundlig utredning om dina förehavanden som "förälder".

• Cusoon

Du kan inte göra annat än att fortsätta förklara för läraren när du blir ifrågasatt, men det tycks ju föga hjälpa när läraren ändå inte lyssnar. 

Jag funderar på om det kan vara en idé att vända sig till rektorn för ett möte, att där ta upp din och lärarens meningsskiljaktigheter och förklara att du upplever att läraren inte lyssnar på dig. Det är ju trots allt lärarens chef. 

Om du känner att din dotter behöver lära sig att säga ifrån istället för att hitta på ursäkter så kanske du kan fråga BUP om dom har råd? Även fast du och dottern har en utmärkt relation så skapar det trassel för dig när hon inte vågar säga att hon hämtar sina syskon av fri vilja och helt enkelt för att hon inte vill umgås med kompisar direkt efter skolan. Skolan ifrågasätter ju dig nu. Väldigt beklagligt missförstånd.

Du skrev att hon har autism, hon blir säkert överstimulerad och mättnad av många timmar socialt samspel som skola faktiskt innebär, att hon måste få ladda sitt inre batteri för att orka med nästa dag. Det viktigaste är att hon inte skärmar av sig helt från sina vänner, att hon orkar umgås med dom en timme eller två några gånger i veckan eller på helgen, så att hon stimulerar sin sociala kompetens.

Jag önskar dig lycka till, jag hade blivit vansinnigt frustrerad att gå i dina skor.

• Anonym
    Hjärterdam89 skrev 2023-01-14 10:58:22 följande:

Ni verkar vara extremt dysfunktionell som familj. Att du har det i dig att bete dig så där illa mot läraren visar på hur du troligtvis är mot dina barn också. Riktigt vidrig med andra ord. Hoppas soc gör en grundlig utredning om dina förehavanden som "förälder".

Alltid lika trevlig och charmerande.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 10:46:09 följande:

Nej, att lägga på kanske inte var det bästa, men den här människan har varit på oss om saker som inte angår henne i flera månader. När hon vägrade lyssna på mig orkade jag inte. Tex har hon flera gånger varit på mig om att det är fel att dottern får gå hem, att jag behöver hämta eller fixa busskort. Min dotter har aldrig pratat med henne om något av det här, utan hon har hört dottern berätta för sina kompisar.

Jag har en supertajt relation till min dotter och jag har inga problem med att vara the bad guy i kompisarnas ögon, men inför lärare?
    Dottern har autism och är närmast gråtfärdig av trötthet när hon kommer hem. Hon har umgåtts med kompisar efter skolan kanske fem gånger totalt senaste året, jag peppar och peppar, men hon vill inte. De gånger hon varit iväg har vi haft ett system för hur hon ska visa att hon vill att jag ska ringa och säga att det är dags att komma hem utan att kompisarna förstår att det är hon som ville det.
    Som sagt, hon behöver inte hämta syskonen. De kan gå hem själva, vilket de gjort många gånger, men hon VILL hämta för att ha det att skylla på. Hemma har hon inget ansvar för dem alls.

Så, kan vi återgå till det tråden faktiskt handlar om? Hur ska jag få läraren att lägga ner? Inte en enda gång har hon trott på det jag säger.

Kontakta rektorn och tala om att du uppskattar att din dotters lärares bryr sig, men att hen inte lyssnar och att det har gått så långt nu att du känner dig trakasserad av läraren.

Läraren vill säkert väl och har också en skyldighet att anmäla misstänkta missförhållanden och så länge hen tycker sig se sådana tecken vill hen inte bara hjälpa sina elever utan också ha ryggen fri liksom rektorn. Om ni sätter er ner tillsammans kanske ni kan komma framåt. Om du fortfarande inte får gehör fortsätt uppåt till rektorns chef.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Nej, att lägga på kanske inte var det bästa, men den här människan har varit på oss om saker som inte angår henne i flera månader. När hon vägrade lyssna på mig orkade jag inte. Tex har hon flera gånger varit på mig om att det är fel att dottern får gå hem, att jag behöver hämta eller fixa busskort. Min dotter har aldrig pratat med henne om något av det här, utan hon har hört dottern berätta för sina kompisar.

Jag har en supertajt relation till min dotter och jag har inga problem med att vara the bad guy i kompisarnas ögon, men inför lärare?
    Dottern har autism och är närmast gråtfärdig av trötthet när hon kommer hem. Hon har umgåtts med kompisar efter skolan kanske fem gånger totalt senaste året, jag peppar och peppar, men hon vill inte. De gånger hon varit iväg har vi haft ett system för hur hon ska visa att hon vill att jag ska ringa och säga att det är dags att komma hem utan att kompisarna förstår att det är hon som ville det.
    Som sagt, hon behöver inte hämta syskonen. De kan gå hem själva, vilket de gjort många gånger, men hon VILL hämta för att ha det att skylla på. Hemma har hon inget ansvar för dem alls.

Så, kan vi återgå till det tråden faktiskt handlar om? Hur ska jag få läraren att lägga ner? Inte en enda gång har hon trott på det jag säger.

Vet läraren om att din dotter har autism? Att hon inte orkar vara social efter skolan? Att hon inte har något ansvar för småsyskonen, men vill hämta? Det låter som du har försökt förklara, men att det inte går in.

Hur långt har dottern att gå hem? Är det inte orimligt långt är det ju konstigt att läraren lägger sig i sånt, särskilt som fler ungdomar borde röra på sig, snarare än bli skjutsade eller ta bussen. 

Jag vet att det finns knepiga lärare. Det låter bara så märkligt att en lärare skulle lägga tid på sånt här om hon inte misstänkte allvarlig omsorgsbrist eller dylikt. Lärare har liksom inte all tid i världen. Det är vanligare att de inte  uppmärksammar sådant som kanske borde uppmärksammas, för att de helt enkelt inte hinner, än att de "överreagerar" och håller på som din dotters lärare.

Jag tycker att du ska kontakta rektorn. Det är nog det enda sättet du kan få läraren att "lägga ner". Förklara situationen för rektorn och be om ett möte. Då får ju också läraren en chans att förklara sig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    AndreaBD skrev 2023-01-14 10:57:10 följande:
    Det är klart hon misstänker att tjejen far illa! Och då är det hennes plikt att bry sig. 
    Jag håller med, frågan är varför läraren misstänker det. Av det TS beskriver låter det konstigt att läraren skulle reagera så starkt och fortsätta tjata.
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-14 12:08:22 följande:
    Jag håller med, frågan är varför läraren misstänker det. Av det TS beskriver låter det konstigt att läraren skulle reagera så starkt och fortsätta tjata.
    Det finns säkert något mer där som vi inte vet. Möjligt att hon säger en sak till föräldrarna och en annan sak i skolan. Hon kan vara konflikträdd. Orimligt mycket i så fall, men....
  • Hjärterdam89
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-14 12:08:22 följande:
    För att ts bara ger oss information som talar till hennes fördel såklart.. Finns säkert en hel del som hon utelämnar eftersom hon innerst inne vet att det är hon som felar.
  • Anonym (annan vinkel)

Du kanske skulle sagt det i TS? Men jag tycker fortfarande första svaret var bra. Kontakta rektorn. 

Jag tror inte ni är en dysfunktionell familj, jag förstår att du försöker hjälpa dottern. Men kanske en annan metod kan vara att stärka henne i att berätta för vännerna att hon har autism och inte orkar umgås utanför skoltid. Och kanske ta det med läraren också?

Så ni inte har era system och signaler enbart, för då ger ni ju signalen att dottern måste anpassa sig till hela samhället på bekostnad av. sig själv. Men samhället måste ju också anpassa sig efter vad hon orkar, dvs skola och vänner.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2023-01-14 10:57:10 följande:
    Det är klart hon misstänker att tjejen far illa! Och då är det hennes plikt att bry sig. 
    Naturligtvis far tjejen illa. Ingen mår extra bra av att ha en autism som gör att man inte orkar med sociala kontakter efter skolan. Det är bara som det är, men att tvinga någon till något de inte orkar blir ju ännu sämre.

Frågan är om läraren i fråga är insatt i NPF-diagnoser.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i