• AHAS

    Arbetsgivaren vill minska sysselersättningsgrad

    Hej!
    Jag har varit sjukskriven i 4 år sen på olika grad. nyligen fick jag icke begränsad sjukersättning på 50%( för tidigt pension). 
    Mitt anställningsavtal är på heltid men nu vill min arbetsgivare att skriva på nytt anställningsavtal och gå ner till deltid på 50%. 
    Jag vill inte skriva på nytt avtal på deltid med hoppning att kunna gå upp i tiden till mer än 50% nångång i mitt liv. 

    Får arbetsgivare tvinga mig ? har han rätt att säga upp mig ifall tackade jag nej?

    tack i förhand.


    arax
  • Svar på tråden Arbetsgivaren vill minska sysselersättningsgrad
  • AHAS
    rosesarewhite skrev 2023-04-06 17:16:59 följande:

    Kontakta ditt fack.


    har gjort. jag fick inget tydligt svar än. 
    anonym
  • rosesarewhite
    AHAS skrev 2023-04-06 17:23:03 följande:
    har gjort. jag fick inget tydligt svar än. 
    Ok. Jag skulle nog råda dig att inte skriva kontrakt på 50% utan behåll dina 100%.
  • AHAS
    rosesarewhite skrev 2023-04-06 17:26:40 följande:
    Ok. Jag skulle nog råda dig att inte skriva kontrakt på 50% utan behåll dina 100%.
    det som jag vill göra. men är lite nervös om han skulle ha rätt att tvinga mig eller säga upp. det som gör mig oroligt. 
    anonym
  • Mortiscia80

    AG kan inte tvinga dig att skriva på ett nytt kontrakt och om jag vore du så skulle jag låta bli. Hänvisa till facket om de har invändningar. De har inte rätt att säga upp dig heller.

  • AHAS
    Mortiscia80 skrev 2023-04-06 21:03:21 följande:

    AG kan inte tvinga dig att skriva på ett nytt kontrakt och om jag vore du så skulle jag låta bli. Hänvisa till facket om de har invändningar. De har inte rätt att säga upp dig heller.


    Det låter klokt. Jag försöker att kontrollera mig. 
    anonym
  • Ida83

    Din arbetsgivare har rätt. Du kan inte ha 50 % sjukersättning med en 100 % tjänst. Sjukersättning har man fram till pensionen eftersom man inte kan arbeta mer. Den andra halvan av din tjänst kan inte bara ligga och vänta på dig i år efter år. Det är en helt annan sak om man är sjukskriven, då förväntas man kunna återgå i arbete, men inte om man har sjukersättning.

  • AHAS
    Ida83 skrev 2023-04-06 22:35:20 följande:

    Din arbetsgivare har rätt. Du kan inte ha 50 % sjukersättning med en 100 % tjänst. Sjukersättning har man fram till pensionen eftersom man inte kan arbeta mer. Den andra halvan av din tjänst kan inte bara ligga och vänta på dig i år efter år. Det är en helt annan sak om man är sjukskriven, då förväntas man kunna återgå i arbete, men inte om man har sjukersättning.


    Det står i sjukersättning beslut att man får vila sjukersättnings beslut när som helst vid förbättring. Att man har sjukersättning betyder inte att man kan inte jobba utan betyder att det finns ingen ytterligare behandling till den sjukdom. Så får man vila beslutet och gå upp till mer än 50%. 
    anonym
  • AHAS
    Ida83 skrev 2023-04-06 22:35:20 följande:

    Din arbetsgivare har rätt. Du kan inte ha 50 % sjukersättning med en 100 % tjänst. Sjukersättning har man fram till pensionen eftersom man inte kan arbeta mer. Den andra halvan av din tjänst kan inte bara ligga och vänta på dig i år efter år. Det är en helt annan sak om man är sjukskriven, då förväntas man kunna återgå i arbete, men inte om man har sjukersättning.


    Försäkringskassan ser ingen skäl att man byta ner anställningsavtal och man kan behålla anställningsavtal på 100% men jobbar bara 50%. 
    Min fråga om arbetsgivare har underlag att tvinga mig att skriva på. 
    anonym
  • Alexi

    Ja din arbetsgivare har rätt att minska din anställning. Klart att du inte ska ha en heltidstjänst med en halv sjukersättning. 

  • AHAS
    Alexi skrev 2023-04-07 08:40:50 följande:

    Ja din arbetsgivare har rätt att minska din anställning. Klart att du inte ska ha en heltidstjänst med en halv sjukersättning. 


    när man väljer att går ner i arbetstider från heltid till 75% , till exempel. då behöver man inte skriva på ett nytt avtal utan man behåller heltid avtal samtidigt jobbar deltid. varför kan man här har heltidstjänst trots lägre sysselersättning. har du förklaring?
    anonym
  • Alexi
    AHAS skrev 2023-04-07 09:29:30 följande:
    när man väljer att går ner i arbetstider från heltid till 75% , till exempel. då behöver man inte skriva på ett nytt avtal utan man behåller heltid avtal samtidigt jobbar deltid. varför kan man här har heltidstjänst trots lägre sysselersättning. har du förklaring?
    Ett beslut om halv sjukersättning betyder ju att man förväntas inte komma tillbaka, man förväntas inte jobba mer än halvtid på överskådlig tid och rehabiliteringsmöjligheterna är uttömda. Stor skillnad mellan sjukpenning och sjukersättning.

    Så varför skulle arbetsgivaren behöva ha en heltidstjänst till dig på pappret? 

    får man hel sjukersättning så har ju arbetsgivaren rätt att säga upp en helt. 
  • Faxze

    Ja, de får omregleringen din anställning till 50%. Du har rätt att neka detta, men det som händer då är att arbetsgivaren har rätt att säga upp dig och erbjuda en ny anställning om 50%. Jag har nyss gått en utbildning om uppsägning/avsked/omreglering mm där detta behandlades.

    Att detta är ok för arbetsgivaren att göra följer av en dom i arbetsdomstolen (AD 2010 nr 3). Det kan även finnas reglerat i kollektivavtal och då är det uttryckt i enlighet med den domen.

    (Om du har frågat ditt fack lokalt på arbetsplatsen är det inte säkert att de har koll på detta. Det är inte ofta något sådant inträffar på en viss arbetsplats. De behöver ofta rådfråga ombudsmän centralt för att veta hur de ska agera. Men i detta fall styr alltså AD 2010 nr 3 rättsläget.)

  • AHAS
    Faxze skrev 2023-04-07 10:33:33 följande:

    Ja, de får omregleringen din anställning till 50%. Du har rätt att neka detta, men det som händer då är att arbetsgivaren har rätt att säga upp dig och erbjuda en ny anställning om 50%. Jag har nyss gått en utbildning om uppsägning/avsked/omreglering mm där detta behandlades.

    Att detta är ok för arbetsgivaren att göra följer av en dom i arbetsdomstolen (AD 2010 nr 3). Det kan även finnas reglerat i kollektivavtal och då är det uttryckt i enlighet med den domen.

    (Om du har frågat ditt fack lokalt på arbetsplatsen är det inte säkert att de har koll på detta. Det är inte ofta något sådant inträffar på en viss arbetsplats. De behöver ofta rådfråga ombudsmän centralt för att veta hur de ska agera. Men i detta fall styr alltså AD 2010 nr 3 rättsläget.)


    Tack så mycket för förklaring. Jag märkte att facklig ombud har inte koll på det. Men frågan är om det omreglering kan hända om jag är sjukskriven på andra halvan? Dvs att jag har sjukersättning 50% och sjukpenning 50%. Hör gärna av dig. Tack i förhand. 
    anonym
  • Faxze
    AHAS skrev 2023-04-07 11:23:13 följande:
    Tack så mycket för förklaring. Jag märkte att facklig ombud har inte koll på det. Men frågan är om det omreglering kan hända om jag är sjukskriven på andra halvan? Dvs att jag har sjukersättning 50% och sjukpenning 50%. Hör gärna av dig. Tack i förhand. 
    Du har sjukersättning 50%. Då har arbetsgivaren rätt att omreglera din anställning till 50% oavsett vad du har på övriga 50% - arbete eller sjukskriven spelar ingen roll.
  • AHAS
    Faxze skrev 2023-04-07 13:02:14 följande:
    Du har sjukersättning 50%. Då har arbetsgivaren rätt att omreglera din anställning till 50% oavsett vad du har på övriga 50% - arbete eller sjukskriven spelar ingen roll.
    Tack så mycket för förklaring. Jag uppskattar det. 
    anonym
  • GGN

    Du ska alltså inte gå upp till heltid igen, eller i alla fall inte på väldigt länge?
    Nja, arbetsgivaren behöver väl någon på heltid. Många vill inte jobba halvtid= arbetsgivaren får svårt att hitta någon som täcker för dina timmar. 

  • AHAS
    GGN skrev 2023-04-07 18:48:20 följande:

    Du ska alltså inte gå upp till heltid igen, eller i alla fall inte på väldigt länge?
    Nja, arbetsgivaren behöver väl någon på heltid. Många vill inte jobba halvtid= arbetsgivaren får svårt att hitta någon som täcker för dina timmar. 


    Jag jobbar på en av största företag i landet med 4000 anstäld. Jag tycker inte att det som du säger gäller på mig på något sätt. 
    anonym
Svar på tråden Arbetsgivaren vill minska sysselersättningsgrad