• Maymom

Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?

Har ett bonusbarn som bor varannan vecka där jag och pappan är oense om vad som kan förväntas av hen.

Är det rimligt att förvänta sig att barnet, 11 år, ska:

Städa upp efter sig i köket om det bakat och tex tappat äggskal och mjöl på golvet?
    Plocka bort nudlar från spisen och diska kastrullen efter det kokat nudlar?
    Ha tallriken på bordet och inte i soffan om det får ok att äta framför tvn?
    Veta vilken duschhandduk det ska använda?
    Plocka fram sin egna frukost?
    Torka upp om det spiller tex sylt på golvet?
    Ta in smutsiga tallrikar och muggar i köket efter användning?
    Göra dessa saker utan att man behöver påminna varje gång och få protester och otrevliga ord slängda mot sig varje gång?

Eller ställer jag för höga krav på vad man kan be om/förvänta sig av en 11-åring?

• Svar på tråden Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?
  • Lönnsirap
    Anonym (Bonus-mamma) skrev 2023-05-05 14:41:38 följande:

Att ta tillbaka det man tagit fram gjorde de redan på DAGIS, för bövelen...

Tror folk bara är för lata...  

Just att ha automatiserade processer gällande att hålla ordning är något som kommer olika lätt för olika människor.

Du tror att folk är lata, men det säger en hel del om hur självklart detta är för dig.

Många människor har inte ett naturligt ordningssinne och får aktivt göra saker för att hålla prydlig, meden andra faktiskt har fokus på annat, så att hushållet förfaller.

Ordningsamma människor plockar upp efter sig, och oftast efter andra.... TS man verkar ju inte plocka upp efter sin dotter, och tycka det är viktigt, är det då rimligt att klandra tonåringen....
  • Mrs Moneybags

Tror du har lite för höga förväntningar. 
    Jag har också en 11-åring och han skulle kunna göra allt det där, men inte utan påminnelser och att jag ber honom göra det. 

Det är ju nu de lär sig allt det där, då måste man påminna och säga till om och om igen i X antal år...inte så kul, men det är väl ändå föräldrarnas jobb? Du är ju bonusförälder, så låt barnets bioförälder ta den kampen. 

• Anonym (Olika)

För mitt barn med npf i samma ålder så skulle jag säga att nästan allting skulle vara totalt omöjligt. Men han har i alla fall kommit till läget att han berättar om han spiller något och behöver hjälp att torka upp, och om han inte är slutkörd efter en skoldag så försöker han torka upp själv.

För mitt andra barn så är det mer rimliga saker, men inte allt (utgår från när hon var 11).
    * städa upp i köket efter bak - jag tycker nog man är rätt duktig om man kan ta initiativ och klara av att baka själv i den åldern. Var väl när hon var runt 13 jag började ställa krav på att städa undan. Innan det så har jag fokuserat på att berömma bakningen.
    * diska kastrullen - skulle inte komma på tanken att ställa det kravet
    * ha tallriken på bordet och inte soffan - självklart (men en typisk sak som är omöjlig för syskonet så vi har fått övergå till att sitta på golvet och äta om man äter framför teven)
    * plocka fram sin egna frukost - det är något som även vårt npf-barn klarar men aldrig att jag skulle ställa den förväntningen då jag tycker det känns väldigt otrevligt  att meddela den förväntningen på barnet.
    * veta vilken duschhandduk den ska använda - vill man ha en särskild ingen får röra så får den vara i ens egna rum för det där verkar ingen i familjen klara av
    * torka upp om det spiller på golvet - npf-barnet om ork finns, det andra ja. Men det blir rätt dåligt gjort och man får ta det sista själv.
    * ta in smutsiga tallrikar till köket - npf-barnet nej, det andra typ en gång i veckan

Göra detta utan tjat och påmminelser - absolut inte slippa få otrevliga ord när man påminner - ja, men inte utan gnäll och suckar.

• Fliselisan

Det kan låta som enkla saker men beror helt på barnets förutsättningar. För ett helt vanligt barn som inte har några svårigheter annars så låter det absolut som rimliga krav. Men för att annat barn där det kanske finns en diagnos och barnet i allmänt inte kanske heller mår helt bra så kan det vara alldeles för höga krav.

• Fliselisan

Jo, och detta med att ha en egen handduk? Nej, det kravet är inte rimligt. Kanske du som får ha din egen handduk på något annat ställe. I våran familj och hos de jag känner så är det ingen som har en egen handduk. Vi tvättat våra ganska ofta och när man duschat är man ju ren, så ser inga problem med det.

• Tom Araya
    Maymom skrev 2023-05-05 00:08:35 följande:
    Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?

Har ett bonusbarn som bor varannan vecka där jag och pappan är oense om vad som kan förväntas av hen.

Är det rimligt att förvänta sig att barnet, 11 år, ska:

Städa upp efter sig i köket om det bakat och tex tappat äggskal och mjöl på golvet?
    Plocka bort nudlar från spisen och diska kastrullen efter det kokat nudlar?
    Ha tallriken på bordet och inte i soffan om det får ok att äta framför tvn?
    Veta vilken duschhandduk det ska använda?
    Plocka fram sin egna frukost?
    Torka upp om det spiller tex sylt på golvet?
    Ta in smutsiga tallrikar och muggar i köket efter användning?
    Göra dessa saker utan att man behöver påminna varje gång och få protester och otrevliga ord slängda mot sig varje gång?

Eller ställer jag för höga krav på vad man kan be om/förvänta sig av en 11-åring?

Rimliga krav enligt mig.
    Normala barn klarar det, så varför ska man då inte kunna ställa dessa krav?
  • Maymom
    Fliselisan skrev 2023-05-06 17:48:51 följande:

Jo, och detta med att ha en egen handduk? Nej, det kravet är inte rimligt. Kanske du som får ha din egen handduk på något annat ställe. I våran familj och hos de jag känner så är det ingen som har en egen handduk. Vi tvättat våra ganska ofta och när man duschat är man ju ren, så ser inga problem med det.

Handduken verkar vara väldigt olika hos olika familjer.
    Det är klart det kan vara olika från person till person, hon har ju ingen koll på sina kläder heller medan småsyskonen har stenkoll både hos oss och mamman.
    Ja förhoppningsvis är hon ren. Men hennes pappa fick prata med henne om hur man torkar sig på toaletten för bara nån månad sen eftersom det ibland blir bromsspår och hon sa nåt om att bara torka en gång. Så ja, jag vill gärna ha min handduk för mig själv.🙂
  • Anonym (Caroline)
    Fliselisan skrev 2023-05-06 17:48:51 följande:

Tänk vad livet är olika. Jag är uppvuxen med att ha en egen handduk (både handduk och badlakan) med egen krok, även maken. De flesta av våra vänner har också så. 

Så, ja, jag tycker det är helt okej att man har en egen krok med egen handduk. I nödfall kan man ta någon annans, men sällan. 

Våra barn fick egen krok med deras initial ovanför - precis som på förskolan där de hade en egen plats för sina saker. Inte konstigare än så. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Maymom skrev 2023-05-06 19:12:25 följande:
    Handduken verkar vara väldigt olika hos olika familjer.
    Det är klart det kan vara olika från person till person, hon har ju ingen koll på sina kläder heller medan småsyskonen har stenkoll både hos oss och mamman.
    Ja förhoppningsvis är hon ren. Men hennes pappa fick prata med henne om hur man torkar sig på toaletten för bara nån månad sen eftersom det ibland blir bromsspår och hon sa nåt om att bara torka en gång. Så ja, jag vill gärna ha min handduk för mig själv.🙂
    Din lista är väl inte alls orimlig, men hon låter allmänt ganska sen i sin mognad så ni får nog prova er fram med vad som fungerar för just henne.

Kan hon ha egna krokar för just sina kläder? Handduk, en handduk med något särskilt motiv kanske underlättar? 
  • Jemp
    Anonym (Olika) skrev 2023-05-05 16:36:24 följande:

För mitt barn med npf i samma ålder så skulle jag säga att nästan allting skulle vara totalt omöjligt. Men han har i alla fall kommit till läget att han berättar om han spiller något och behöver hjälp att torka upp, och om han inte är slutkörd efter en skoldag så försöker han torka upp själv.

För mitt andra barn så är det mer rimliga saker, men inte allt (utgår från när hon var 11).
    * städa upp i köket efter bak - jag tycker nog man är rätt duktig om man kan ta initiativ och klara av att baka själv i den åldern. Var väl när hon var runt 13 jag började ställa krav på att städa undan. Innan det så har jag fokuserat på att berömma bakningen.
    * diska kastrullen - skulle inte komma på tanken att ställa det kravet
    * ha tallriken på bordet och inte soffan - självklart (men en typisk sak som är omöjlig för syskonet så vi har fått övergå till att sitta på golvet och äta om man äter framför teven)
    * plocka fram sin egna frukost - det är något som även vårt npf-barn klarar men aldrig att jag skulle ställa den förväntningen då jag tycker det känns väldigt otrevligt  att meddela den förväntningen på barnet.
    * veta vilken duschhandduk den ska använda - vill man ha en särskild ingen får röra så får den vara i ens egna rum för det där verkar ingen i familjen klara av
    * torka upp om det spiller på golvet - npf-barnet om ork finns, det andra ja. Men det blir rätt dåligt gjort och man får ta det sista själv.
    * ta in smutsiga tallrikar till köket - npf-barnet nej, det andra typ en gång i veckan

Göra detta utan tjat och påmminelser - absolut inte slippa få otrevliga ord när man påminner - ja, men inte utan gnäll och suckar.

Otrevligt att plocka få plocka fram frukost själv? Hur då?
  • Maymom
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-05-07 12:36:16 följande:
    Din lista är väl inte alls orimlig, men hon låter allmänt ganska sen i sin mognad så ni får nog prova er fram med vad som fungerar för just henne.

Kan hon ha egna krokar för just sina kläder? Handduk, en handduk med något särskilt motiv kanske underlättar? 
    Hon har egen krok, men ja vi ska nog hålla oss till en annan färg/mönster på hennes handduk då den hon har nu verkar funka bättre än den som matchade våra.
  • Anonym (?)
    Maymom skrev 2023-05-08 07:21:18 följande:
    Hon har egen krok, men ja vi ska nog hålla oss till en annan färg/mönster på hennes handduk då den hon har nu verkar funka bättre än den som matchade våra.
    Hon är säkert en sådan som lättare ser mönster istället för automatiskt känna igen en viss plats. Om det hänger ett gäng handdukar i samma färg bredvid varandra så kanske hon blir förvirrad och inte kan separera de olika krokarna från varandra.

Att handduken sticker ut utseendemässigt kommer absolut underlätta! 
Svar på tråden Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?