• Anonym (Åskmoln)

    Utanför i sitt eget hem...

    Jag har varit ihop med min man i 3 år och vi älskar varandra över allt annat. Nu har vi nyligen flyttat ihop och han har valt att sin dotter som är 9år ska bo hos oss varannan vecka. (Tidigare har hon kommit varannan helg) Å jag förstår att han vill ha henne mer men när det är barn veckor så känner jag mig sååå utanför, som om jag lika gärna hade kunnat bo själv. Lagar mat till familjen å sen är det massa gnäll om om tandborstning, dusch å sånt och sen går han upp å nattar henne i nästan EN TIMME medan jag sitter nere å väntar på att få lite ensamtid me min man men då är han så trött å jag små irriterad så vi brukar ofta gå och lägga oss istället. 
    Hon vågar inte va själv så vi kan inte göra någonting utan henne, all vaken tid går till henne å hennes behov. Det är som om jag pausar mitt liv vv men känner skuld å skam över att jag känner såhär. Har inga egna barn och kan ingenting om barnuppfostran. Är det normalt att behöva natta en 9 åring? Att inte kunna lämna dom inne för att greja i trädgården? 
    Har ni nått råd till mig, detta tär på mig å kommer att försämra min och min mans relation...

  • Svar på tråden Utanför i sitt eget hem...
  • Anonym (H)
    Anonym (Smilla) skrev 2023-05-12 10:27:56 följande:
    Känner igen det där med att det plötsligt ska vara varannan vecka. Sambon hade varannan helg och skulle fortsätta med det sa han. Det gick en månad sen skulle det vara varannan vecka hade han och hans ex bestämt. Okej sa jag hur går det då när han ska till skolan på morgonen och du börjar innan fritids öppnar? Det var tydligen jag som skulle fixa det, det vart inte så, sambon fick byta arbetstider och själv lämna barnet på fritids. 
    Inte helt ovanligt att det blir såhär, mannen tror att kvinnan ska ta det. Vet en man som blivit erbjuden annat arbete men vill inte för då får han 3 000 kr mindre i lön. Hade han bytt jobb så kunde han haft sina barn varannan vecka. Nu när han precis blivit sambo så har han barnen varannan vecka. Det är tydligen lättare nu, när de är två. = Hon är gratis nanny. 
  • Anonym (fel)
    Anonym (Malin) skrev 2023-05-12 09:33:17 följande:
    Oj vilka perfekta avkommor du verkar fått. Grattis och klappa dig på axeln!

    Att läsa för barnen när man nattar ger dem en trygg stund innan sömn. Det är också då som många tankar från dagen poppar upp. Jag har haft tusen samtal med mina barn just där och då när lampan är släkt om högt och lågt. Samtal jag inte skulle vilja vara utan. 

    Även om vi umgåtts och pratat hela eftermiddagen/kvällen efter att de kommit hem från skolan/aktivitet är det på kvällen när de ska sova som allt vill bubbla ut. Det är då de är trygga, nära en vuxen de litar på, i sin egna lilla sängvrå. 

    Handlar inte om att vara otrygga, det handlar mer om att rensa skallen på allt innan sömn och bearbeta. 
    Håller helt med dig. You go Malin!
  • Anonym (fel)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-12 10:30:21 följande:
    Betydelsen framgår väl glasklart?
    Man bor där man är folkbokförd, på alla övriga adresser är man på besök. Och att då börja yla om ungens "egna hem" som ju faktiskt (troligtvis, eftersom det är nypåfunnet att hälsa på varannan vecka) inte är, det är ju nästan lite bisarrt då det är ts som de facto BOR där. Således är det ts "egna hem" och inte ungens.

    Styvlivet kan knäcka den starkaste. Det är så jag får ont i magen när jag tänker mig in i ts situation faktiskt. Gjorde själv det misstaget en gång i tiden, men som tur ar så hade den mannen bara ungskocken på besök varannan helg.
    De veckor på sommaren som ungarna var på besök jobbade jag, jag tog semester när jag kunde njuta av min ledighet och inte stå vid spisen eller på annat sätt behaga karln och hans avkommor.
    Barnet har två hem, delad vårdnad. Kan bara vara skriven på ett. Hemmet är också var pappan är. och var mamman är. Skulle min pappa påstå eller jag känna att mitt hem hos honom inte var det då jag var skriven hos min mamma? Aldrig i livet. Tror du pappan till det nioåriga barnet skulle säga nej, detta är inte ditt hem till sitt eget barn? Om du själv fått barn och splittrats från föräldern och barnet bott hos dig 50% av tiden och 50% av den andre tiden. Skulle du då tycka att nej, detta är inte ditt barns hem? Har aldrig hört någon yttra sig i de här tankebanorna du har. Man blir ju mörkrädd. 
  • Anonym (Malus)
    Anonym (fel) skrev 2023-05-12 17:44:57 följande:
    Barnet har två hem, delad vårdnad. Kan bara vara skriven på ett. Hemmet är också var pappan är. och var mamman är. Skulle min pappa påstå eller jag känna att mitt hem hos honom inte var det då jag var skriven hos min mamma? Aldrig i livet. Tror du pappan till det nioåriga barnet skulle säga nej, detta är inte ditt hem till sitt eget barn? Om du själv fått barn och splittrats från föräldern och barnet bott hos dig 50% av tiden och 50% av den andre tiden. Skulle du då tycka att nej, detta är inte ditt barns hem? Har aldrig hört någon yttra sig i de här tankebanorna du har. Man blir ju mörkrädd. 
    Inte mindre sant för det.
    Du kan få låna min pannlampa så slipper du vara rädd.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-12 10:43:56 följande:
    Är väl mest att jag stör mig på individer som predikar om ungens "egna hem" som om den satt å en tron med alla undersåtar under sig.

    I ts fall känns det som att dottern är chef när hon är på besök. Att en nioåring inte ens kan vara ensam inne när de vuxna är i trädgården? Ok att pappan köper det, det gör han säkert pga sitt dåliga samvete. Han kanske skulle tänka längre än näsan räcker som omväxling och ta in att ungen finns kvar även om hon inte alltid får sin vilja fram.
    Ts däremot, hans partner och sambo, kanske inte gör det om hon ignoreras tillräckligt länge. Om hennes önskemål bara är en parafras att viftas bort och struntas i, ja då sitter han snart där själv med sin söndercurlade unge.

    Då kan ungen kanske flytta in i dubbelsängen så är problemet med nattningen löst. Finns ju sagor för både vuxna och barn... så länge ungen sover när han övergår till sin vuxensaga och kanske, efteråt, rannsakar sig själv och inser att det inte var värt att behandla ts som han gjorde nu när kon är borta och båset ekar tomt.
    Hon är inte "på besök ". Dottern bor där precis som pappan och styvmorsan gör!
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 12:37:58 följande:
    Hon är inte "på besök ". Dottern bor där precis som pappan och styvmorsan gör!
    Haha, jo kanske. Eller så bor hon hos sin mamma. Och eftersom mamman hade ungen mest förut så antar jag att den är skriven hos henne.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-15 16:43:36 följande:
    Haha, jo kanske. Eller så bor hon hos sin mamma. Och eftersom mamman hade ungen mest förut så antar jag att den är skriven hos henne.
    Hon bor hos sin mamma OCH hos sin pappa! Punkt!

    Jättebra att pappan har varannan vecka,  bättre för alla. 
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 17:22:11 följande:
    Hon bor hos sin mamma OCH hos sin pappa! Punkt!

    Jättebra att pappan har varannan vecka,  bättre för alla. 
    Punkt på dig själv du.
    Man bor där man är mantalsskriven, oavsett vad du tycker.

    Och om det är bättre för alla, nja det vet du ju lika väl som jag att det inte är. Eller som ts kanske.

    Det är främst sättet den där karln "skött" det på som stinker fan.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-15 17:30:40 följande:
    Punkt på dig själv du.
    Man bor där man är mantalsskriven, oavsett vad du tycker.

    Och om det är bättre för alla, nja det vet du ju lika väl som jag att det inte är. Eller som ts kanske.

    Det är främst sättet den där karln "skött" det på som stinker fan.
    Ts har valet att flytta, inte svårare än så.
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 17:32:27 följande:
    Ts har valet att flytta, inte svårare än så.
    Ts skitstövel till man kanske inte orkar ha ungen vv när ts lämnat honom. Har du inte fattat det?
    Har du ens läst vad ts skrivit?
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-15 17:34:47 följande:
    Ts skitstövel till man kanske inte orkar ha ungen vv när ts lämnat honom. Har du inte fattat det?
    Har du ens läst vad ts skrivit?
    Varför skulle han inte göra det? Ts gör ju absolut INGENTING för barnet mer än tjurar för att hon bor med sin pappa 50%.

    Särbo hade nog varit det bästa.  De vuxna kan träffas varannan vecka och pappa och dottern varannan.  Alla nöjda och glada. 
  • Anonym (Jossan)

    Malus - (kan inte citera)
    Barn med dubbel bosättning


    Vissa barn bor på två olika adresser. Det är till exempel vanligt när barnets föräldrar är separerade, har varsin bostad och barnet sover hos båda föräldrarna.

    källa: Skatteverket

  • Anonym (Natta)

    Har inte flyttat ihop men märker ändå klyftan mellan min partner och min son.

    Jag har pratat med min partner och bett honom prioritera sonen ibland. Det här med att natta är inte ett nödvändigt ont, utan det är oftast så jävla mysigt. Jag skulle aldrig vilja ta ifrån den stunden från mitt barn för att hänga med min partner. Viktigare att barnet får det bra och så får de vuxna lösa sin relation.

  • Anonym (Malus)
    Anonym (Jossan) skrev 2023-05-15 17:57:41 följande:

    Malus - (kan inte citera)
    Barn med dubbel bosättning


    Vissa barn bor på två olika adresser. Det är till exempel vanligt när barnets föräldrar är separerade, har varsin bostad och barnet sover hos båda föräldrarna.

    källa: Skatteverket


    Jaha, och fortfarande folkbokförd på en adress. Kniper det så är det den adressen som gäller.
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-15 19:51:12 följande:
    Jaha, och fortfarande folkbokförd på en adress. Kniper det så är det den adressen som gäller.
    Vad gäller om vad kniper?

  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 17:48:20 följande:
    Varför skulle han inte göra det? Ts gör ju absolut INGENTING för barnet mer än tjurar för att hon bor med sin pappa 50%.

    Särbo hade nog varit det bästa.  De vuxna kan träffas varannan vecka och pappa och dottern varannan.  Alla nöjda och glada. 
    Du har inte heller läst alla ts inlägg ser jag.
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 17:48:20 följande:
    Varför skulle han inte göra det? Ts gör ju absolut INGENTING för barnet mer än tjurar för att hon bor med sin pappa 50%.

    Särbo hade nog varit det bästa.  De vuxna kan träffas varannan vecka och pappa och dottern varannan.  Alla nöjda och glada. 
    För att han inte hade ungen vv innan ts flyttat in?
    Det är ju inte direkt ovanligt att den nya kvinnan tas för given som någon sorts barnflicka så fort man delar dörrnyckel.

    Så gör man bara inte utan att prata med sin partner, gärna innan sammanflytten.

    Håller med om att särbo nog vore det bästa, eller kanske näst bästa. Det bästa vore nog att avsluta.

    För mig finns bara en man utan barn, eller eventuellt kanske med vuxna barn. Jag har jollrat, skjutsat och passat färdigt för ett helt liv.
    Sånt borde kanske flera tänka på innan de kastar sig in i styvlivet.
  • Anonym (fel)
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-15 12:04:12 följande:
    Inte mindre sant för det.
    Du kan få låna min pannlampa så slipper du vara rädd.
    Du är inte lite löjlig du. Förstår att du omöjligt själv kan vara vare sig en bra förälder eller en bra bonusförälder. 
Svar på tråden Utanför i sitt eget hem...