• miljömamma

Vägrar gå i shorts

Jag har en 13-åring som sedan länge ogillar shorts, men igår kom han hem efter att ha varit i ett varmt klassrum och var yr resten av dagen och kunde bara ligga ner och titta på sin skärm (en gejmer). Varför han blev sån har jag ingen aning om men idag är han bra. Igår var det ca 26 grader ute. Idag ska det bli lika varmt och han vägrar bestämt att gå i shorts idag och han har alltid ogillat shorts. Ska man låta honom gå i långbyxor och svettas eller ska man hålla på principer, lära av gårdagen och tvinga honom bära shorts? Till saken hör att han har en del andra killar i sin klass som kan pika vissa klädval osv och är det inte så att nästan alla går i shorts så riskerar han bli retad på skolan om han går i shorts. För övrigt brukar han alltid vara en person som ofta är varm och kan gå i öppen jacka när det är -10 grader ute och inte ha mössa heller då och ändå inte bli kall. Han svettas lätt och blir lätt röd i huvudet och har svett rinnande längs tinningarna och igår när jag kom hem var han röd i huvudet och jag fick tvinga han byta om till shorts och dricka vätska. Var såklart en dum och jobbig mamma.

• Svar på tråden Vägrar gå i shorts
  • Ruter

Troligtvis drack han för lite vatten och därav i kombination med varmt väder/kläder. Eller så skyldig han på det för att få kolla på telefon. 

Jag hade låtit han gå i långbyxor men skickat med en vattenflaska och uppmanat att han dricker mera under dagen med anledning att yrseln nog mest roligt var orsakad av det varma vädret i kombination med vätskebrist och att om han ska ha långbyxor måste han dricks mera vatten/vätska.

• Sanna43

Jag vägrade shorts hela tonåren. Nu är jag vuxen och gillar det fortfarande ej. Är inte en katastrof tycker jag. Man har på sig det man är bekväm med

• Limajo

Tunna långbyxor behöver inte vara varmare än shorts. Sen finns ju även piratbyxor/clamdiggers som är något mitt emellan. Barnet är så pass stort att han kan ta ansvar för sina egna kläder men se till att han har svalare alternativ än typ jeans.. 

• Ekdahl
    miljömamma skrev 2023-05-12 07:38:09 följande:
    Vägrar gå i shorts

Jag har en 13-åring som sedan länge ogillar shorts, men igår kom han hem efter att ha varit i ett varmt klassrum och var yr resten av dagen och kunde bara ligga ner och titta på sin skärm (en gejmer). Varför han blev sån har jag ingen aning om men idag är han bra. Igår var det ca 26 grader ute. Idag ska det bli lika varmt och han vägrar bestämt att gå i shorts idag och han har alltid ogillat shorts. Ska man låta honom gå i långbyxor och svettas eller ska man hålla på principer, lära av gårdagen och tvinga honom bära shorts? Till saken hör att han har en del andra killar i sin klass som kan pika vissa klädval osv och är det inte så att nästan alla går i shorts så riskerar han bli retad på skolan om han går i shorts. För övrigt brukar han alltid vara en person som ofta är varm och kan gå i öppen jacka när det är -10 grader ute och inte ha mössa heller då och ändå inte bli kall. Han svettas lätt och blir lätt röd i huvudet och har svett rinnande längs tinningarna och igår när jag kom hem var han röd i huvudet och jag fick tvinga han byta om till shorts och dricka vätska. Var såklart en dum och jobbig mamma.

Låt han gå i långbyxor om han vill men se till så han dricker ordentligt. Tror inte att hans brist på energi beror på långbyxorna utan på brist på vätska i kombo med värmen i sig. Benen tål värme och kyla bra. Värre är det med huvudet. En keps gör mycket mer för avkylning än shorts.
  • miljömamma

Tack för tipset med vattenflaska, det fick jag med honom och han brukar behöva dricka väldigt ofta i vanliga fall och kan bli helt tokig om han inte får i sig vatten i tid och otid så det kommer nog hjälpa. Sen är han väldigt kräsen med byxor överlag, endast cargobyxor accepteras just nu. Han har koll men de ska se exakt rätt ut och att hitta tunna cargobyxor som sitter exakt rätt är svårt.
    Sen apropå piratbyxor tror jag inte han kommer acceptera eftersom det går att se benen.

• miljömamma

Vill lägga till en sak, jo han går på träning i en idrott inomhus och även där vill han inte ha shorts. Jag har fått synpunkter varje gång jag går dit av tränaren som undrar om vi inte har shorts hemma och tränaren förstår verkligen inte varför han inte vill ha shorts på sig. Dels har jag själv svårt att förstå min tonåring, men jag tycker det är svårare att förstå varför tränaren inte förstår att han inte vill ha shorts. Alla andra på hans träning har shorts. Tränaren är en förälder till ett annat barn som inte är tonåring än, men ändå. Jag vet inte hur jag ska göra för min tonåring brukar må skit på träningen samtidigt som han svettas floder och är röd i huvudet, men ska absolut inte ha shorts. Jag funderar på att köpa orienteringsbyxor eftersom de är jättetunna eftersom man måste ha långbyxor i orientering samtidigt som det kan vara hur varmt som helst. Jag tar gärna in andra tips på träningsbyxor som är lika bra ventilerade som ett par shorts.

• Nattviol

Inga träningsbyxor men angående byxor. 

Här bland 13-14 åringarna är det jättepoppis med linnebyxor nu. Det finns ju flera olika modeller. Allt från lite pösigare till mer kostymaktikg med kortare ben (dvs fullängd men slutar vid ankeln typ). 

Finns ju i flera olika färger. 

Liten tanke ang träningsbyxor förresten - känner ni någon som orienterar så låna ett par byxor av dem och låt han testa dem innan du köper. Det låter som han är lite kräsen oavsett byxor. Alternativt se över så att han har funktionskläder på träningen som "transporterar" svetten. Prata med en välsorterad sportaffär så kan de hjälpa dig. 

• Mrs Moneybags

Jag tycker nog att en 13-åring får ha på sig det han vill. Du kan ju påminna honom om att svalka sig med vatten under dagen om det är varmt. 

Ofta handlar det om att man inte vågar sticka ut och att man vill se likadan ut från dag till dag för att slippa frågor och kommentarer mm. Hade en begynnande kris i morse med min son som är 11 och bara ville ha ett linne idag. Vi var tvungna att ta ett ur tvättkorgen eftersom det absolut inte gick att ha t-shirt eller något annat. Min bror hade som barn bara en jacka han kunde använda, alla andra gick bort. Tror många barn har såna där perioder. 

• Limajo
    miljömamma skrev 2023-05-12 08:02:30 följande:

Tack för tipset med vattenflaska, det fick jag med honom och han brukar behöva dricka väldigt ofta i vanliga fall och kan bli helt tokig om han inte får i sig vatten i tid och otid så det kommer nog hjälpa. Sen är han väldigt kräsen med byxor överlag, endast cargobyxor accepteras just nu. Han har koll men de ska se exakt rätt ut och att hitta tunna cargobyxor som sitter exakt rätt är svårt.
    Sen apropå piratbyxor tror jag inte han kommer acceptera eftersom det går att se benen.

Jag förstår att det är klurigt men han är ändå 13 år. Han fattar själv att han skulle kunna vara svalare med andra kläder. Väljer han en viss typ av kläder ändå så är det för att det är viktigare för honom än att han blir för varm. Det måste man på nåt vis respektera. Se till att han har något alternativ om han vill byta, plus att han har svalt på överkroppen, något på huvudet och vatten att dricka. 
  • cosinus
    miljömamma skrev 2023-05-12 08:20:05 följande:

Vill lägga till en sak, jo han går på träning i en idrott inomhus och även där vill han inte ha shorts. Jag har fått synpunkter varje gång jag går dit av tränaren som undrar om vi inte har shorts hemma och tränaren förstår verkligen inte varför han inte vill ha shorts på sig. Dels har jag själv svårt att förstå min tonåring, men jag tycker det är svårare att förstå varför tränaren inte förstår att han inte vill ha shorts. Alla andra på hans träning har shorts. Tränaren är en förälder till ett annat barn som inte är tonåring än, men ändå. Jag vet inte hur jag ska göra för min tonåring brukar må skit på träningen samtidigt som han svettas floder och är röd i huvudet, men ska absolut inte ha shorts. Jag funderar på att köpa orienteringsbyxor eftersom de är jättetunna eftersom man måste ha långbyxor i orientering samtidigt som det kan vara hur varmt som helst. Jag tar gärna in andra tips på träningsbyxor som är lika bra ventilerade som ett par shorts.

Kan han tänka sig tights under shorts? Jag skulle tro att det är bra mycket svalare ändå att ha ett par tunna tights under ett par shorts än ett par helt vanliga träningsbyxor.

Under Armor har t ex en serie som heter heatgear, som ska vara svala och sköna. Inte provat själv då jag är mer frusen än överhettad men de har även en coldgear och den kör jag på vintern och gillar skarpt. Ett par såna tights under ett par tunna shorts borde kunna vara svalare än helt långa byxor.
  • Mrs Moneybags
    cosinus skrev 2023-05-12 15:47:51 följande:
    Kan han tänka sig tights under shorts? Jag skulle tro att det är bra mycket svalare ändå att ha ett par tunna tights under ett par shorts än ett par helt vanliga träningsbyxor.

Under Armor har t ex en serie som heter heatgear, som ska vara svala och sköna. Inte provat själv då jag är mer frusen än överhettad men de har även en coldgear och den kör jag på vintern och gillar skarpt. Ett par såna tights under ett par tunna shorts borde kunna vara svalare än helt långa byxor.
    Hehe. Tror du att en 13-åring vill gå till skolan i tights och shorts?

Jag tror att det handlar om att han inte vill sticka ut eller se annorlunda ut än vanligt. Eller så har någon fällt en dum kommentar om hans ben eller vad som helst som kan få en 13-åring att bestämma sig för att bara ha byxor. 
  • Egon den stora

Helt normalt i den åldern att inte vilja visa mer än nödvändigt av kroppen. 
    När dom blir lite äldre går det över. 
    Hoddie och jeans var det som gällde i Grekland förra sommaren.

• cosinus
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-12 16:02:34 följande:
    Hehe. Tror du att en 13-åring vill gå till skolan i tights och shorts?

Jag tror att det handlar om att han inte vill sticka ut eller se annorlunda ut än vanligt. Eller så har någon fällt en dum kommentar om hans ben eller vad som helst som kan få en 13-åring att bestämma sig för att bara ha byxor. 
    Det var för att jag svarade angående träningen och klädseln under träningen som jag citerade just inlägget om *trumvirvel* träningskläderna ?
  • Magical

Tonåringar kan ha tusen olika skäl till varför de har vissa plagg, eller inte. Låt honom hållas, och själv upptäcka vad som är bra att ha på sig och inte. Tvinga går i vart fall inte. 

• miljömamma
    Egon den stora skrev 2023-05-12 16:10:35 följande:

Helt normalt i den åldern att inte vilja visa mer än nödvändigt av kroppen. 
    När dom blir lite äldre går det över. 
    Hoddie och jeans var det som gällde i Grekland förra sommaren.

Vi ska till Portugal i juli och det kommer säkert bli olidligt varmt då. Jag har tänkt att efter Portugal kommer han ha vant sig med shorts iallafall, men det kanske ändå inte kommer vara så.
  • Egon den stora
    miljömamma skrev 2023-05-13 11:57:10 följande:
    Vi ska till Portugal i juli och det kommer säkert bli olidligt varmt då. Jag har tänkt att efter Portugal kommer han ha vant sig med shorts iallafall, men det kanske ändå inte kommer vara så. Nej

Nej, det är inte säkert.  Men helt normalt. Tjata inte om kläder så länge det inte blir helt absurt. 
    Jag hade säkert likadant,  många tonåringar är extremt osäkra på att visa något av kroppen och känner sig nakna. 
  • Pilsner

Jag vägrade shorts hela tonåren, även på semester i varmare länder. Numera vägrar jag långbyxor från maj till september.

• Kvittning

Linnebyxor? Det är ju både svalt och modernt plus inte helt olikt cargobyxor.

• miljömamma

Hej! Tack för alla jättebra tips. Nu när man kollar tillbaka på sommaren, så fick vi tillslut sonen att använda shorts och det var för att jag köpte märket Fox modell ranger shorts, som han gillade materialet och passformen på, så det var typ räddningen alla varma dagar, samt en vattenflaska med sig överallt typ. Linnebyxor skulle kunna ha gått, men han har sedan länge vägrat alla byxor som inte är cargo-byxor, så jag vågade inte köpa, med risk att de skulle bli liggande. Till nästa sommar kanske vi testar linnebyxor. Storebror har växt ur ett par som säkert kan lånas. Sonen är dessutom formad som en nedåtriktad kon, så han gillar inte de flesta linnebyxor för de är oftast vida längst ner, men eftersom han är lite stor på överkroppen så passar inte byxor som är breda längst ner på honom för han ser ännu större ut då. har han däremot lite tightare, men ändå lite lösa, byxor så tycker han att det ser ok ut.

Svar på tråden Vägrar gå i shorts