• Xlr8

Hur förklara krimering för barn?

Min morfar som barnen har träffat en hel del har gått bort. 
    Hur förklarar man krimeringen för 4 åringen (snart 5år).
    Dom har sett han kort efter han gick bort och fick komma fram å krama och så.

Men nu är han alltså i en på tok för liten una som ingen människa får plats i.
    Kommer hon garanterat klura ut.

Hur förklarar man det för ett barn?

• Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?
  • Anonym (ISV)
    Anonym (Refa) skrev 2023-07-04 17:12:13 följande:

Varför skulle inte barn vara med på begravning? I vår släkt har alla barn, från bebisar och uppåt i ålder, varit med. Det finns inget farligt med att se vuxna vara ledsna. Det är en del av att vara människa och inget konstigt. 

Barn vet mycket väl att döden finns. Den blir inte mer skrämmande av att de får gå på begravning. Snarare något mer begriplig (om vi nu någonsin kan förstå döden). 

(Jag tror iofs inte heller att små barn skadas av att inte vara med.)

Av samma skäl tycker jag att det är helt självklart att förklara för barnen hur gammelmorfar kan få plats i en burk/vas. Säger man inte sanningen kommer de ju klura ut alla möjliga förklaringar på egen hand. 

Bebisar säger jag inget om, de förstår ändå i stort sett ingenting.
  • Blondacissi

Hej !
    Vad jobbigt och tråkigt för er. Beklagar sorgen.

När min svärmor lämnade oss så var jag på semester med 4 barn själv. De var i åldrarna 12- 3 år. Barnen var jätteledsna och ville ha många svar och förklaringar. Svar som egentligen inte går att ge.
    Jag ringde en präst och begravningsbyrån, men upplevde att ingen hade en riktigt bra bok eller förklaring som passade våra barn.
    Lösningen blev att jag köpte Dödenboken av Pernilla Stahlfelt . Boken tar upp många frågor som barn har och den passar ett stort åldersspann . Den tar också upp lite olika synvinklar beroende på tro. 
    Det viktiga är att ni är ärliga när ni svarar på barnens frågor. Det inbjuder till bra diskusion och det ger i sin tur barnen trygghet.

Hoppas allt går bra. :)

• Anonym (L)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:00:08 följande:
    Nej, det heter jordfästning.
    Det kan det också heta
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:01:02 följande:
    Bebisar säger jag inget om, de förstår ändå i stort sett ingenting.
    Vad menar du att äldre barn skulle kunna förstå och därmed fara illa av? 
  • Anonym (ISV)
    Anonym (L) skrev 2023-07-04 18:27:00 följande:
    Det kan det också heta
    Nej, det HETER jordfästning. Begravningen är själva ceremonin.
  • Anonym (ISV)
    Anonym (Refa) skrev 2023-07-04 18:27:59 följande:
    Vad menar du att äldre barn skulle kunna förstå och därmed fara illa av? 
    Jag pratar om småbarn. Barn äldre än runt tio säger jag inget om att man kanske tar med.
    Även om jag själv inte hade gjort det.
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:31:34 följande:
    Jag pratar om småbarn. Barn äldre än runt tio säger jag inget om att man kanske tar med.
    Även om jag själv inte hade gjort det.
    Och vad kan småbarnen förstå och därmed fara illa av då? 
  • Anonym (L)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:30:14 följande:
    Nej, det HETER jordfästning. Begravningen är själva ceremonin.
    Man begraver något det är att gräva ner det
  • Anonym (Sara)

Flera av mina äldre släktingar dog när jag var 4-8 år gammal, jag har verkligen inte lidit varken då eller i äldre ålder av att inte varit med på deras begravningar.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Beklagar er förlust. Ni föräldrar får prata om hur ni ska hantera situationen, barn är olika, familjer är olika. 

Vi har låtit död och begravning vara en naturlig del av familjelivet från start och barnen har alltid varit med. Jag skulle ha förklarat kremeringen som det är, att när man är död så eldas ens döda kropp oftast upp och blir till aska som läggs i en urna som sedan sätts ner i jorden i en grav eller en minneslund.

• Anonym (987)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 09:54:37 följande:
    Fast det stämmer ju verkligen inte. De flesta akvariefiskar lever runt tio år om akvariet sköts bra.
    Hehe, inte guppys och såna småfiskar. OT jag vet, men kunde inte låta bli Drömmer
  • Citronella
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 16:16:29 följande:
    Nej.

Ett så litet barn SKA INTE dras med på en begravning. 
    Gör vad du vill med dina ungar, ts får göra som hon vill med sin.

Men har man något som helst vett oc förstånd så drar man inte med småungar på sånt.

Det finns inget mer att säga om saken.

Det ger verkligen inga men i vuxen ålder. Lägg av bara.
    Du kommer fortfarande inte med ett enda argument. Vad för hemskt tror du ska hända med barnet på begravningen? Eller tror du att en 4- åring inte märker att mormor är död om ingen säger något? 
  • Anonym (S)
    Xlr8 skrev 2023-07-03 23:24:05 följande:
    Komistkt??? visa lite respekt!!!
    Den avlidna kanske redan valt una eller dennes partner kanske redan valt.
    övriga kanske ej har ngt att säga till om. vi har hört din förkärlek för kista, två gånger nu. Passa på och säg det en gång till så ingen missar det.

för din kännedom, jag har aldrig varit delaktig i valet eller haft något att säga till om angående kista eller ej. jag kan bara acceptera valet och göra det bästa av det.
    Krya på dig!
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-07-04 06:22:08 följande:
    Självklart vill ni i begravningsbranschen sälja in traditionella begravningar, gärna så dyra som möjligt. 
    Eller så kan man tänka själv?
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2023-07-04 22:10:23 följande:
    Man begraver något det är att gräva ner det
    Det kallas begravning/begravningsceremoni när man på svenskt vis samlas i kyrkan, tar farväl och lägger en blomma på kistan. 
    För att skilja dem åt så kallas det för jordfästning/jordfästning när man sänker ner kistan eller askurnan i jorden.
  • Anonym (S-G)
    Anonym (S) skrev 2023-07-03 14:19:35 följande:
    Jo men så är det! Eller kista, det är en spånskivelåda i princip om det är direktkremering. Kistbegravningar är fortfarande vanligast! Kroppen måste begravas/kremeras inom en månad efter dödsfallet i normalfall. Kremeras man så kan urnan stå upp till ett år innan den begravs.
    Som med allt annat så anser människan att den ska bestämma så mycket mera omkring allt nu för tiden, så även detta. En del väljer att kremera och sen begrava urnan när det "passar bättre". T.ex inte mitt under semestern, eller så man får tid att samla släkten om man är ordentligt utspridda. 

Du hr fel i princip allt du skriver så verkar otroligt att du jobbar med det.

Kremering är idag den vanligaste begängelseformen, under 2019 var 82% kremationsbegravningar. 
    https://www.begravningar.se/att-ordna-begravning/jordbegravning-eller-kremation

• Anonym (Refa)
    Anonym (S-G) skrev 2023-07-09 14:21:29 följande:

Du hr fel i princip allt du skriver så verkar otroligt att du jobbar med det.

Kremering är idag den vanligaste begängelseformen, under 2019 var 82% kremationsbegravningar. 
    https://www.begravningar.se/att-ordna-begravning/jordbegravning-eller-kremation

Lägger mig i lite här. Man kan ju ha kistbegravning även om kroppen efter det kremeras. Alla jag känner som dött har kremerats, men endast vid en begravningsceremoni hade kremeringen skett innan ceremonin. 
Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?