• Anonym (Trött)

Hur mycket slackar ni på jobbet?

Har börjat störa mig så mycket på flertalet kollegor som jag märker maskar/slackar på jobbet. Är det så himla vanligt? 

Jag är van vid att när man är på jobbet så jobbar man, med undantag för fikor osv. Men folk som jobbar på distans eller som gör minsta möjliga på plats...Hur gör man? Börjar maska själv för att inte stressa sönder sig? 

Så handen på hjärtat: maskar ni på jobbet? Är det bara att vänja sig och dra ner på tempot själv? 

• Svar på tråden Hur mycket slackar ni på jobbet?
  • Anonym (Hm)

Tycker också inte det är något att sträva efter tankesättet folk i tråden  uttrycker, där man inte hinner sitta ned, äta lunch eller ta rast.

Det är så folk blir sjukskrivna av sitt jobb en dag.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Love) skrev 2023-08-11 11:15:09 följande:

Beror helt på hur arbetsbördan ser ut. Är det lugnt, då tar jag det lugnt och kollar in familjeliv istället för att jobba. 

Är det högt tryck, ja då jobbar jag.

Precis det kan jag skriva upp på. Leverera alltid det jag ska i tid. Men som denna vecka tex, sjukt lugnt på jobbet = gör en del annat än jobb?
  • Freddie K

Jag har ett väldigt soft jobb. Jag är författare, eller jag försöker att vara det i alla fall. Är jag på jobbet så sitter jag och skriver hela dagarna. Det händer dock att man sitter och snackar lite med de andra ibland, men är jag på jobbet så vill jag skriva. Annars får jag dåligt samvete.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Massor)

Japp. Jag slackar massor. Det beror på att mitt jobb är uppbyggt som det är. Jag får X uppgifter på måndag förmiddag. Dessa är uträknade att ta hela veckan för en genomsnittlig medarbetare, och på fredagseftermiddagen är det tänkt att alla ska rapportera att de är klara ganska precis. Det är vad vi får betalt för. Jag brukar vara klar med mina uppgifter på onsdagen, senast onsdag eftermiddag men ofta morgon. Vad händer då om jag meddelar det? Jo jag lassas på massa extra som jag inte får betalt för.

Tror fan att jag slackar.

• Anonym (endel)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-10 16:25:56 följande:

Har börjat störa mig så mycket på flertalet kollegor som jag märker maskar/slackar på jobbet. Är det så himla vanligt? 

Jag är van vid att när man är på jobbet så jobbar man, med undantag för fikor osv. Men folk som jobbar på distans eller som gör minsta möjliga på plats...Hur gör man? Börjar maska själv för att inte stressa sönder sig? 

Så handen på hjärtat: maskar ni på jobbet? Är det bara att vänja sig och dra ner på tempot själv? 

Men det drabbar inga kollegor och jag gör fortfarande det som behövs. Jag har delvis akutinryckningar så det måste finnas luft i systemet för att ge utrymme för akuta insatser. Och om inget dyker upp så har jag luckor i schemat. Då skulle jag kanske kunna göra annat arbete, men om det inte är nåt jag måste göra så kan jag slappa istället.

Jag ser inget direkt fel i det. Jag har ett krävande och avancerat arbete med hög press i perioder, så om jag får luckor och kan vila lite mellan varven så gynnar det mig så att jag orkar jobba kvar och gynnar då i slutändan även min arbetsgivare.
  • Anonym (Kreativ)

Japp, jag slackar. Jag har ett kreativt arbete och det finns liksom inte en chans att man ska kunna prestera på högsta nivå hela tiden. Saker och ting behöver tid att växa fram och ta form i tanken innan jag kan realisera dem. Jag arbetar extremt intensivt när inspirationen kommer och sedan tar jag det ganska lugnt emellan. Visst fixar jag med kundkontakter, bokföringen och annat arbetsrelaterat småpyssel men jag kan lika gärna ta en promenad, göra yoga eller fika med en kompis. Mina klienter är nöjda och jag håller alla mina deadlines.

• Anonym (hybridjobbare)
    Anonym (Kreativ) skrev 2023-08-11 15:15:26 följande:

Japp, jag slackar. Jag har ett kreativt arbete och det finns liksom inte en chans att man ska kunna prestera på högsta nivå hela tiden. Saker och ting behöver tid att växa fram och ta form i tanken innan jag kan realisera dem. Jag arbetar extremt intensivt när inspirationen kommer och sedan tar jag det ganska lugnt emellan. Visst fixar jag med kundkontakter, bokföringen och annat arbetsrelaterat småpyssel men jag kan lika gärna ta en promenad, göra yoga eller fika med en kompis. Mina klienter är nöjda och jag håller alla mina deadlines.

Det gäller ju faktiskt alla jobb. Ingen kan prestera på topp hela tiden. 

Det är viktigt att folk förstår det och tar det till sig. Faktum är att det är både hälsosamt och produktivt att vara en slacker enligt min mening. 
  • Anonym (endel)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-10 16:25:56 följande:

Drabbar det di när de andra slackar? Eller stör du dig av moraliska skäl?
  • Anonym (...)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-10 23:39:58 följande:

Vet inte vad du menar med att maska eller slacka.

Efter att i 15 års tid ha varit den som jobbat med kort semester, ofta jobbat över, underrapporterat tid för att gå inom budget men därmed offrat min egen kompbank så vägrar jag göra det längre. 

Har sett kollega efter kollega med samma beteende smälla in i väggen, med långa sjukskrivningar och hälsoproblem som följd. Har under alla dessa år ALDRIG fått något för att jag jobbat så jag ofta gått hem skakig av trötthet efter att ha räddat en leverans igen.

Nu jobbar jag inte en minut extra om det inte verkligen krävs. De gånger der krävs på riktigt gör jag det dock. Jag gör mitt jobb och med all arbetslivserfarenhet jag byggt upp är jag också så pass trygg i det att jag kan vara effektiv men ändå leverera på en nivå som är bra nog och som håller för en granskning. Men jag vägrar stressa mer för att pressa in ännu mer varje dag. Kanske det kan ses som slackigt utifrån men jag vill hålla ihop livet ut.

Det är skillnad på att slacka och att göra det man ska och inte jobba övertid. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 16:05:06 följande:
    Det är skillnad på att slacka och att göra det man ska och inte jobba övertid. 
    Exakt, då har man kanske inte förstått frågeställningen.

Jag har själv varit i väggen och sedan dess gör jag precis det jag ska och jag gör det bra - men jag bjuder inte på något mer än vad som förväntas.

Det betyder att om jag gör ett jobb som har beräknats ta hela dagen men jag är så effektiv att jag är klar vid två, behöver jag inte kasta mig över nästa grej och göra den klar samma dag och därmed prestera mycket mer än alla andra. Jag har redan gjort vad jag skulle för dagen. Jag tänker inte prestera 30 procent mer än alla andra för samma lön. Inte längre.

Det är inte att slacka, det är att undvika att bli utnyttjad.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-11 16:10:39 följande:

Jag har själv varit i väggen och sedan dess gör jag precis det jag ska och jag gör det bra - men jag bjuder inte på något mer än vad som förväntas.

Det betyder att om jag gör ett jobb som har beräknats ta hela dagen men jag är så effektiv att jag är klar vid två, behöver jag inte kasta mig över nästa grej och göra den klar samma dag och därmed prestera mycket mer än alla andra. Jag har redan gjort vad jag skulle för dagen. Jag tänker inte prestera 30 procent mer än alla andra för samma lön. Inte längre.

Det är min poäng dock, då många verkar se icke-slackande som att just maxprestera konstant. Är man klar 14 är man inte effektiv utan har för lite och kan ta mer, så att säga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-11 16:10:39 följande:

Precis så, tänker jag också. Det gäller att skapa pauser så att man mår bra. Jag tar mycket pauser men jag levererar mer än jag behöver ändå. Faktum är att tack vare att jag tar pauser, det gör att jag levererar mer, eftersom jag hinner tänka och fokuserar på att göra rätt saker. 
  • Anonym (Allis)

Helt ärligt: Jag är enligt alla chefer högpresterande men jag jobbar inte hemma för jag vet att jag skulle slacka då, hjärnan går in i ledig-mode direkt.

Och så vill jag ha det, mitt hem ska vara fritt från jobb så långt det går.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Allis) skrev 2023-08-11 18:39:26 följande:

Helt ärligt: Jag är enligt alla chefer högpresterande men jag jobbar inte hemma för jag vet att jag skulle slacka då, hjärnan går in i ledig-mode direkt.

Och så vill jag ha det, mitt hem ska vara fritt från jobb så långt det går.

Jag har ett separat rum där jag bara arbetar. Används också som gästrum. När jag stänger dörren dit lämnar jag jobbet, fungerar jättebra.
  • Anonym (Anno Nym)

Jag har slutat ta åt mig extra arbetsuppgifter eller vara den som ställer upp, ingen tackar en ändå.

Jag har även börjat göra som dem som arbetar på distans, hemifrån eller vad det nu är, går självklart online exakt eller lite när vi börjar men gör inte mer än vad jag behöver.

Man har lärt sig vilka som arbetar eller sitter vid datorn när dom arbetar hemifrån och inte det är inte så svårt att se.

Är jag på kontoret så brukar jag ofta hänvisa till nästa dag om klockan är 15 pga det finns annat att göra om jag vet att personen har haft hela dagen att be om hjälp men valt att hålla på med annat icke arbetsrelaterat Jag är inte tillgänglig när det passar andra som har "frihet under ansvar", det innebär inte att jag eller min grupp som är på plats ska vara standby när man väljer att börja arbeta.

Man kan inte bara dyka in med sina vardagliga uppgifter en timme eller två innan ordinarie kontorstid slutar.

Jobbar över och ställer upp gör jag när något har hänt och det gynnar mig.

• Anonym (L)

Jag jobbar inom socialtjänsten och det är ungefär halva månaden rejält svårt att slacka eftersom beslut ska fattas och pengar betalas ut i tid. Men visst, ibland när jag jobbar hemifrån och bara ska skriva journaler händer det att jag slappar. Tar långa raster, slänger in en tvätt osv osv. Men skulle säga att 9 av 10 dagar innebär hårt jobb.

Kan störa mig på vissa kollegor som sällan genomför besök med klienter. Det är nämligen mötet med klienter som tar mest på krafterna, många är ledsna, arga osv. Men mötena är det som ÄR socialt arbete, man ska inte enbart sitta bakom en skärm som vissa gör. 

• Anonym (Masken)

Jag förstår inte hur folk kan tycka det är normalt att skippa raster och lunch, minska semestern osv. 
    För vad? För att vara ett vrak efter jobbet och inte orka med familj eller att göra roliga saker. Vem tjänar på det? Arbetsgivare möjligtvis men inte när folk blir utbrända! Varför ska vi jobba häcken av oss för någon annan? Varför ska vi acceptera ohälsosam arbetsbelastning som gör oss sjuka? Visst man ska inte låta någon annan dra ens börda på jobbet men när de som orkar jobba 80 h i veckan gör så att det är normalt så kommer långt många fler bli lidande. Jag jobbar heltid och försöker hålla nere min arbetsbörda så att jag fortfarande har energi kvar för min familj och för att orka göra saker på helgerna. För att orka  det tar jag pauser under dagen och arbetar i en takt som passar mig. Jag är noga att sätta gränser och uppmanar mina kollegor att göra det samma. Det som inte hinns med ska synas så att arbetsgivaren kan anställa fler om de tycker det behövs. Jag tänker inte slita ihjäl mig för en klapp på axeln och bra jobbat. Full förståelse för att det är svårt när man jobbar med människor som blir lidande om man inte hinner men ni som arbetar där ska ju inte rättfärdiga att er arbetgivare utnyttjar er.

• Anonym (Jag)

Nej, har inte gjort och kommer inte att göra det heller.

• Anonym (L)
    Anonym (Masken) skrev 2025-04-11 22:01:57 följande:

Jag förstår inte hur folk kan tycka det är normalt att skippa raster och lunch, minska semestern osv. 
    För vad? För att vara ett vrak efter jobbet och inte orka med familj eller att göra roliga saker. Vem tjänar på det? Arbetsgivare möjligtvis men inte när folk blir utbrända! Varför ska vi jobba häcken av oss för någon annan? Varför ska vi acceptera ohälsosam arbetsbelastning som gör oss sjuka? Visst man ska inte låta någon annan dra ens börda på jobbet men när de som orkar jobba 80 h i veckan gör så att det är normalt så kommer långt många fler bli lidande. Jag jobbar heltid och försöker hålla nere min arbetsbörda så att jag fortfarande har energi kvar för min familj och för att orka göra saker på helgerna. För att orka  det tar jag pauser under dagen och arbetar i en takt som passar mig. Jag är noga att sätta gränser och uppmanar mina kollegor att göra det samma. Det som inte hinns med ska synas så att arbetsgivaren kan anställa fler om de tycker det behövs. Jag tänker inte slita ihjäl mig för en klapp på axeln och bra jobbat. Full förståelse för att det är svårt när man jobbar med människor som blir lidande om man inte hinner men ni som arbetar där ska ju inte rättfärdiga att er arbetgivare utnyttjar er.

Håller helt med dig! Jag är noga med att ta en timmes lunch nästan varje dag och minst en längre rast. Har också gått ner i tid eftersom jag har småbarn och vill ha energi och tid över till familjen. Har också svårt att förstå folk som jobbar så som du beskriver. 
Svar på tråden Hur mycket slackar ni på jobbet?