• Anonym (Idioter)

Sjuka barn stannar HEMMA!!!

Blir så jävla trött på alla ni föräldrar som släpper iväg era ungar sjuka till skolan och förskola! Vad fan?!?! 
    Ser snoriga ungar varje jävla dag. Ta ert ansvar och ta hand om ert sjuka barn!!! 

• Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!
  • EpicF
    Anonym (Frisk) skrev 2023-08-26 12:48:35 följande:
    Konstigt att Coronan inte förstörde immunförsvaret på mig och andra friska.

Bland friska jag känner finns det inte någon som är rädda för sjukdom,inte ens försöker undvika sjukdomar. För egen del har vi ofta hemma barn på besök som är halvsjuka. 
    Det är väl inte speciellt konstigt? 

Dock finns det endel som har fått dårligare immunförsvar av att ha haft corna och var friska sedan innan. Inte alla, men endel. Du är inte en av de och det ska du vara glad för. 
  • Anonym (Känner samma)
    EpicF skrev 2023-08-26 12:53:05 följande:
    Det är väl inte speciellt konstigt? 

Dock finns det endel som har fått dårligare immunförsvar av att ha haft corna och var friska sedan innan. Inte alla, men endel. Du är inte en av de och det ska du vara glad för. 
    Jag håller med. Precis på samma sätt som 99,9% inte drabbades av biverkningar från svininfluensavaccinet eller Astras covid-vaccin som andra dog av. Covid har ju inte precis varit någon dunderkur för folkhälsan. Det är många som fortfarande dras med sviterna efter infektion de hade för 2 år sedan. Inte kul alls. 
  • Anonym (Blahblah)
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 13:24:41 följande:
    Jag håller med. Precis på samma sätt som 99,9% inte drabbades av biverkningar från svininfluensavaccinet eller Astras covid-vaccin som andra dog av. Covid har ju inte precis varit någon dunderkur för folkhälsan. Det är många som fortfarande dras med sviterna efter infektion de hade för 2 år sedan. Inte kul alls. 
    Fast den mindre andel som fått problem kan inte styra hur samhället fungerar, om man på samhällsbasis kommer få mer infektioner av att skärma av sig från varann.
  • EpicF
    Anonym (Blahblah) skrev 2023-08-26 13:30:25 följande:
    Fast den mindre andel som fått problem kan inte styra hur samhället fungerar, om man på samhällsbasis kommer få mer infektioner av att skärma av sig från varann.
    Självklart kan dem inte det. Precis som med allt annat så är det en själv som måste anpassa sig. Riskerar man att dö av vanlig förkylning så får man vara hemma när förkylningar härvar och inte umgås med de som eventuellt kan vara förkylda. 
  • Anonym (Känner samma)
    EpicF skrev 2023-08-26 13:49:51 följande:
    Självklart kan dem inte det. Precis som med allt annat så är det en själv som måste anpassa sig. Riskerar man att dö av vanlig förkylning så får man vara hemma när förkylningar härvar och inte umgås med de som eventuellt kan vara förkylda. 
    Problemet är väl att det inte är fullt så enkelt.

Arbetsgivare kräver ofta att personalen ska vara på plats. Man kan ha barn som omfattas av skolplikt. På arbetsplatser och i skolor är ofta smittskyddsåtgärder noll och ingenting, vilket också är temat för den här tråden. Själv har jag börjat känna mer och mer om att folk inte visar mig hänsyn och stannar hemma när de är sjuka. Varför ska jag då göra det? Nej, då tar man hellre två Alvedon och går och jobbar ändå. Karensavdraget svider för mycket i dessa tider med obefintliga lönehöjningar och skyhög inflation. 
  • EpicF
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 14:24:01 följande:

Arbetsgivare kräver ofta att personalen ska vara på plats. Man kan ha barn som omfattas av skolplikt. På arbetsplatser och i skolor är ofta smittskyddsåtgärder noll och ingenting, vilket också är temat för den här tråden. Själv har jag börjat känna mer och mer om att folk inte visar mig hänsyn och stannar hemma när de är sjuka. Varför ska jag då göra det? Nej, då tar man hellre två Alvedon och går och jobbar ändå. Karensavdraget svider för mycket i dessa tider med obefintliga lönehöjningar och skyhög inflation. 
    Är man sjuk så ska man stanna hemma, oavsett om man har folk i sim omgivning som kan dö av vanliga sjukdomar. 

Du ska stanna hemma när du är sjuk och föregående med gått exempel. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 14:24:01 följande:

Ja det svider rejält i kassan vid varje karens och med inflationen och all annat som idag är väldigt kostsamt.
    MEN blir innerligt förbannad på alla som trycker i sig Alvedon och går till jobbet och smittar andra.
    Bara för att du fixar det så gör inte jag det utan blir sängliggande och flera tusen kronor fattigare.
    Arbetar dessutom på förskola och drabbas dubbelt av både barn,vårdnadshavare och kolleger som inte håller sig hemma när de är påtagligt sjuka.
  • Anonym (Känner samma)
    EpicF skrev 2023-08-26 15:34:47 följande:
    Är man sjuk så ska man stanna hemma, oavsett om man har folk i sim omgivning som kan dö av vanliga sjukdomar. 

Du ska stanna hemma när du är sjuk och föregående med gått exempel. 
    Under pandemin höll jag stenhårt på det. Slutade att skolan anmälde mig till socialtjänsten då barnen hade så hög frånvaro. Dessutom förlorade jag jättemycket pengar på det. 

Nu går jag till jobbet även om jag är sjuk. Känns som det är så alla vill ha det. Visst, jag kanske smittar andra, men andra har ju smittat mig. Om folk inte respekterar mig, varför ska jag då respektera andra? Tänker inte ta mer skit och mer kostnader när ingen annan gör det. 
  • Spucks
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-26 08:50:39 följande:

använder munskydd vid blöjbyten om barnet inte ser ut att vara friskt 

Vad är meningen med det?
  • Anonym (anonymus)

att stanna hemma lätt kanske för dig, men inte till föräldrar som behöver slitna ihjäl sig för att få ihop vardagasekonomin. Du kan du inte säga att alla är idioter som är tvungna lämna barn i förskolan trots kanske de vill inte alls! 

• Anonym (Känner samma)
    Spucks skrev 2023-08-26 20:05:58 följande:
    Vad är meningen med det?
    Skiten luktar väl inte så gott kanske? 
  • Elin P

Vi kan ju inte gå tillbaka till nivån på vabbande som var under pandemin för det är orimligt. Samhället har inte råd och det är för många verksamheter som skulle gå på knäna. Så jag skickar absolut barn till skolan om de är snoriga men feberfria. Det finns ju någon sorts önsketänkande speciellt hos personal i förskola och skola att barn ska kunna vara friska typ jämt, egentligen. Men alla barn behöver ju ha ett visst antal infektioner för att träna immunförsvaret. Så att barn är småsjuka eller mer sjuka ett antal gånger per år är ju naturligt. 

• Spucks
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 20:33:18 följande:
    Skiten luktar väl inte så gott kanske? 
    Men tydligen bara om barnet inte ser frisk ut.
  • Anononan

Vår som har jobbig astma och blir väldigt mycket sämre än de flesta barnen när han blir förkyld. Föräldrarna skickar sina snoriga ungar till förskolan för att slippa vabba enstaka dagar, och istället blir vår grabb dålig länge och vi får istället lägga orimligt mycket vabb. 

Det kanske svider i er familjs plånbok att vabba i ?onödan?, men kom ihåg att det finns många familjer som drabbas hårt av att deras barn blir smittade. Drömmer mig tillbaka till covidrestriktionerna då våra barn fick låta lungorna vila. 

• Anonym (Blahblah)
    Anononan skrev 2023-08-26 22:45:11 följande:

Vår som har jobbig astma och blir väldigt mycket sämre än de flesta barnen när han blir förkyld. Föräldrarna skickar sina snoriga ungar till förskolan för att slippa vabba enstaka dagar, och istället blir vår grabb dålig länge och vi får istället lägga orimligt mycket vabb. 

Det kanske svider i er familjs plånbok att vabba i ?onödan?, men kom ihåg att det finns många familjer som drabbas hårt av att deras barn blir smittade. Drömmer mig tillbaka till covidrestriktionerna då våra barn fick låta lungorna vila. 

Och som du såg om du läser länken ovan anser läkare att covidrestriktionerna nu lett till fler sjuka barn. 
  • Anonym (T)

Barn kan vara snoriga i flera veckor men i övrigt må bra. Det är inte rimligt att alla snoriga barn som mår bra ska vara hemma, ibland i veckor, för att skydda ett fåtal barn.
  • Spucks

Drömmer mig tillbaka till covidrestriktionerna då våra barn fick låta lungorna vila. 

Det är ingen som hindrar dig att leva isolerad med ditt barn. Flytta till ett land där man får hemskola och skaffa dig ett jobb du kan utföra hemifrån.
    Du kan inte kräva att 20+ andra familjer anpassa sig efter dina behov. Visst är det tr
    åkig att ditt barn mår dålig av egentligen harmlösa virus, men att förvänta sig att alla andra barn ska stanna hemma varenda gång de snorvlar eller hosta lite, när de mår helt bra och är pigga och friska, är absolut korkad och egozentrisk.
  • Anonym (Py)

Mina barn har också astma och drabbas hårdare av förkylningar. Det är veckor av hosta och nattliga inhalationer. MEN - efter första 18 månaderna av pandemin, när sjukdomar började titta fram igen, drabbades de ÄNNU hårdare. Istället för tidigare frekvens av sjukdomar, blev båda sjuka varannan vecka. Istället för att som innan, bli förkylda, slutade det plötligt nästan alltid med feber, rejäla astmaanfall och hosta så de nästan kräktes. På förskolan var de häpna. De hade aldrig tidigare varit med om att en hel avdelning varit tom på barn. De hade aldrig tidigare haft flera barn inlagda för RS och lunginflammation. Alltså inga bebisar, utan utspritt mellan 1 och 4 år (på den äldsta avdelning var ingen inlagd). De hade aldrig varit med om att till synes enkla infektioner drabbade barnen, och dem själva, så hårt. 

Jag är helt övertygad om att den isolerade tiden gjorde deras immunförsvar usla. Inte minst för den yngste, som föddes strax innan. Han hann med två vändor förkylning, innan allt stängde ner och infektioner försvann.

Så nej, jag längtar verkligen inte tillbaka till tiden utan infektioner!
Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!