• AndreaBD

    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

    Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

     Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

  • Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 07:50:24 följande:
    TS skriver väldigt bra svenska jämfört med många av de lärare mina barn har haft i skolan. 

    Sätter du kraven så högt kommer inga invandrare att kunna jobba som lärare. 
    Inga svenskar heller! Jag var minst sagt lite förfärrad av lärarkandidaterna som vi hade senast. De flesta var "etniska svenskar", inte bara uppvuxna här med invandrarbakgrund. Men man märker också resultat av att det är så låga krav numera för att komma in på lärarutbildning. När jag gick var det höga krav. Men nu hittar man ju inte folk som vill bli lärare. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 00:56:29 följande:
    Jag anser att eleven ska ha full pott, om han har översatt "enorm" till ett engelskt ord som betyder mer eller mindre samma. Vill du specifikt ha fram ordet ""huge, så får du skriva att du söker "ett ord om börjar på h" eller "ett ord på fyra bokstäver". Annars belönar du ju bara plugghästar - de som har korvstoppat veckans läxa. Inte de som kan engelska. 
    OBS det ingår INTE i betyget, glosförhör. Det kan vara svårt att få elever att plugga när de inte ser omedelbara resultat. Glosförhör visar dem åtminstone - de här orden har du (inte) lärt dig, du kan (inte) dem. I engelska är det för många inte så farligt om de nu inte skulle läsa glosorna. Själv läste jag aldrig engelska  glosor i skolan. Jag hade ett stort ordförråd, jag låg oftast före. Och jag hade inga nackdelar av det vad jag minns, och det har inte nutidens elever heller. För att det inte är sånt som bedöms.

    Dock såg jag själv till att läsa franska glosor när jag läste franska från 7:an då. Där var det inte lika lätt att lära sig språket ändå. Tyvärr så fattar ju inte alla elever när det verkligen är nödvändigt att läsa glosor. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 04:03:58 följande:
    Nej, hon gör samma fel på två ställen. Hur ska hon kunna förklara skillnaderna mellan tysk och svensk grammatik om hon inte behärskar dem själv?

    "Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa." (Ska vara "de orden".)

    "Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa!" (Ska vara "de orden".)

    Och det märkliga är att det blir ackusativ även på tyska, så jag förstår inte hur hon tänkte där: 

    Es geht darum, dass der Schüler DIE Wörter gelernt haben muss, die er in den Hausaufgaben hatte.

    Dativ skulle ha varit "den Wörtern". "in den Hausaufgaben" är dock dativ, för att "in" är en av de prepositioner som styr dativ. 
    Tyvärr så visar du bara din okunskap här.

    "in" är inte en av de/dem prepositionerna som styr dativ, utan det är en preposition som styr ackusav ELLER dativ, beroende på om det är befintlighet eller riktning. Här är det befintlighet - därför dativ. Men det är ju oväsentligt här när det gäller svenskan.

    prepositionerna som styr dativ är: aus, ausser, gegenüber, nach, mit, seit, von, zu. 

    Ja, i meningen ovan kan man se det som objekt (det finns ju ingen ackusativ i svenska egentligen), men då borde det ju vara DEM - tvärtom till det som du säger. Men meningen fortsätter ju, så att det egentligen kan ses som subjekt ELLER objekt. Det är det som är det knepiga här. Och jag hade i bakhuvudet att man då kan VÄLJA, antigen DE eller DEM.  Och när jag dubbelkollar det nu så hade jag rätt:

    www.iklartext.se/de-som-eller-dem-som/

    XXX: Du har fel, jag har rätt. Invandrare som jag är. Skäms! 
  • fornminne
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 04:03:58 följande:
    Nej, hon gör samma fel på två ställen. Hur ska hon kunna förklara skillnaderna mellan tysk och svensk grammatik om hon inte behärskar dem själv?

    "Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa." (Ska vara "de orden".)

    "Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa!" (Ska vara "de orden".)

    Och det märkliga är att det blir ackusativ även på tyska, så jag förstår inte hur hon tänkte där: 

    Es geht darum, dass der Schüler DIE Wörter gelernt haben muss, die er in den Hausaufgaben hatte.

    Dativ skulle ha varit "den Wörtern". "in den Hausaufgaben" är dock dativ, för att "in" är en av de prepositioner som styr dativ. 
    Mitt i natten hänger du upp dig på detta. Eller bor du i ett annat land med andra tider?

    Tycker du verkligen att detta är relevant för tråden?

    Fast med tanke på många av dina andra inlägg, blir man ju inte förvånad. Du skriver att du är högbegåvad och kunskapstörstande, vilket är mycket möjligt, grattis till dig. Men den sociala begåvningen verkar det vara sämre ställt med.

    Är du bara språkpolis, eller snöar du ofta in på oväsentligheter? Har du möjligen autism?
  • fornminne
    AndreaBD skrev 2023-10-08 11:23:37 följande:
    Tyvärr så visar du bara din okunskap här.

    "in" är inte en av de/dem prepositionerna som styr dativ, utan det är en preposition som styr ackusav ELLER dativ, beroende på om det är befintlighet eller riktning. Här är det befintlighet - därför dativ. Men det är ju oväsentligt här när det gäller svenskan.

    prepositionerna som styr dativ är: aus, ausser, gegenüber, nach, mit, seit, von, zu. 

    Ja, i meningen ovan kan man se det som objekt (det finns ju ingen ackusativ i svenska egentligen), men då borde det ju vara DEM - tvärtom till det som du säger. Men meningen fortsätter ju, så att det egentligen kan ses som subjekt ELLER objekt. Det är det som är det knepiga här. Och jag hade i bakhuvudet att man då kan VÄLJA, antigen DE eller DEM.  Och när jag dubbelkollar det nu så hade jag rätt:

    www.iklartext.se/de-som-eller-dem-som/

    XXX: Du har fel, jag har rätt. Invandrare som jag är. Skäms! 
    Bry dig inte om Anonym XXX. Nåt är galet där.

    Självklart måste höga språkkrav och kunskapskrav ställas på lärare, men det beror också på vad man undervisar i.

    Du har rätt i att det idag ofta ställs för låga krav pga lärarbristen. Att även en del med svenska som modersmål skriver usel svenska, inte bara småfel som alla gör.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:25:42 följande:
    Mitt i natten hänger du upp dig på detta. Eller bor du i ett annat land med andra tider?

    Tycker du verkligen att detta är relevant för tråden?

    Fast med tanke på många av dina andra inlägg, blir man ju inte förvånad. Du skriver att du är högbegåvad och kunskapstörstande, vilket är mycket möjligt, grattis till dig. Men den sociala begåvningen verkar det vara sämre ställt med.

    Är du bara språkpolis, eller snöar du ofta in på oväsentligheter? Har du möjligen autism?
    Dessutom har han fel. 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:28:36 följande:
    Bry dig inte om Anonym XXX. Nåt är galet där.

    Självklart måste höga språkkrav och kunskapskrav ställas på lärare, men det beror också på vad man undervisar i.

    Du har rätt i att det idag ofta ställs för låga krav pga lärarbristen. Att även en del med svenska som modersmål skriver usel svenska, inte bara småfel som alla gör.
    Det roliga är att han har fel. Man kan använda både "de" och "dem". Och jag vet även att det heter "vanligt språk" med T, men det är lättare att göra slarvfel när det inte är ens eget språk. Det låter inte lika fel då. ;) 

    Förresten så undrar jag vad han ville visa med exemplet på tyska där "de" och "dem" båda blir "sie". Då kan man ju inte se någon skillnad. 
  • fornminne
    AndreaBD skrev 2023-10-08 11:34:18 följande:
    Det roliga är att han har fel. Man kan använda både "de" och "dem". Och jag vet även att det heter "vanligt språk" med T, men det är lättare att göra slarvfel när det inte är ens eget språk. Det låter inte lika fel då. ;) 

    Förresten så undrar jag vad han ville visa med exemplet på tyska där "de" och "dem" båda blir "sie". Då kan man ju inte se någon skillnad. 
    Personer som Anonym XXX har ofta rätt i sak, men inte alltid, vilket gör det hela värre.

    Numera talas ju även om en dom-reform i det svenska skriftspråket, vilket jag själv ställer mig tveksam till, men det är ingen stor fråga för mig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 04:03:58 följande:
    Nej, hon gör samma fel på två ställen. Hur ska hon kunna förklara skillnaderna mellan tysk och svensk grammatik om hon inte behärskar dem själv?

    "Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa." (Ska vara "de orden".)

    "Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa!" (Ska vara "de orden".)

    Och det märkliga är att det blir ackusativ även på tyska, så jag förstår inte hur hon tänkte där: 

    Es geht darum, dass der Schüler DIE Wörter gelernt haben muss, die er in den Hausaufgaben hatte.

    Dativ skulle ha varit "den Wörtern". "in den Hausaufgaben" är dock dativ, för att "in" är en av de prepositioner som styr dativ. 
    Håller med Fornminne. Är det så att ingen IRL orkar med dig, eftersom du hänger här och skriver som du gör? Nu menar jag inte bara detta inlägg, utan öht. Åsikter, bemötande osv.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 00:56:29 följande:
    Jag anser att eleven ska ha full pott, om han har översatt "enorm" till ett engelskt ord som betyder mer eller mindre samma. Vill du specifikt ha fram ordet ""huge, så får du skriva att du söker "ett ord om börjar på h" eller "ett ord på fyra bokstäver". Annars belönar du ju bara plugghästar - de som har korvstoppat veckans läxa. Inte de som kan engelska. 
    Vad du anser är inte relevant. Och du verkar inte fatta vad GLOSOR betyder. Det handlar om att plugga in specifika ord, INTE synonymer. 

    Som EN väg - av många - att lära sig ett nytt språk.

    Skriver du en TEXT kan du välja vilken synonym du vill. Sådant ingår också i språkinlärning. Men det ena utesluter inte det andra.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:43:14 följande:
    Personer som Anonym XXX har ofta rätt i sak, men inte alltid, vilket gör det hela värre.

    Numera talas ju även om en dom-reform i det svenska skriftspråket, vilket jag själv ställer mig tveksam till, men det är ingen stor fråga för mig.
    Jag kan själv tycka att man kan ha "de" och "dem". Vi har ju också "they" och "them" på engelska. Inte så svårt att skilja på.

    MEN.... när det kommer till såna här svåra fall, där det är både subjekt och objekt, eller där det inte är pronomen utan bestämd artikel. Och nu blir jag förvirrad igen, om det kanske gäller i det fallet, med glosorna. Och om det då kanske ska vara "de"?  Kanske.... men som sagt, det där är något för en lärare i svenska. 
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-08 11:23:37 följande:
    Tyvärr så visar du bara din okunskap här.

    "in" är inte en av de/dem prepositionerna som styr dativ, utan det är en preposition som styr ackusav ELLER dativ, beroende på om det är befintlighet eller riktning. Här är det befintlighet - därför dativ. Men det är ju oväsentligt här när det gäller svenskan.

    prepositionerna som styr dativ är: aus, ausser, gegenüber, nach, mit, seit, von, zu. 

    Ja, i meningen ovan kan man se det som objekt (det finns ju ingen ackusativ i svenska egentligen), men då borde det ju vara DEM - tvärtom till det som du säger. Men meningen fortsätter ju, så att det egentligen kan ses som subjekt ELLER objekt. Det är det som är det knepiga här. Och jag hade i bakhuvudet att man då kan VÄLJA, antigen DE eller DEM.  Och när jag dubbelkollar det nu så hade jag rätt:

    www.iklartext.se/de-som-eller-dem-som/

    XXX: Du har fel, jag har rätt. Invandrare som jag är. Skäms! 
    Ja, "in" är en växelpreposition, det visste jag egentligen! :) Det viktiga är att det blir rätt när jag skriver på tyska, och det blir det. Jag har övat upp min tyska språkkänsla genom att titta på tyska TV-serier. Just nu tittar jag på "Forsthaus Falkenau"! :)

    "dem som" funkar bara om orden står alldeles bredvid varandra utan något emellan, och om uttrycket följs av en bestämning av vilka "dem" är eller var, alltså t.ex. "det var dags att köra ut dem som fortfarande var kvar vid den tidpunkten." Då är det egentligen mer rätt än "de som", men "de som" räknas numera också som godkänt.

    Men man kan aldrig ha "dem" före ett substantiv. 
  • FuckGoggleAskMe

    Precis, man kan aldrig i någon mening skriva tex dem glosorna. Artikeln ska alltid vara de. I andra sammanhang kan man använda antingen de eller dem, men inte i detta fall. 

  • Anonym (XXX)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-08 16:53:02 följande:

    Precis, man kan aldrig i någon mening skriva tex dem glosorna. Artikeln ska alltid vara de. I andra sammanhang kan man använda antingen de eller dem, men inte i detta fall. 


    Exakt. Jag tror att det ändå kan vara ett överslag från tyskan för Andrea, där "dem" kan användas som artikel före substantiv, den (artikeln) signalerar då dativ:

    "Ich habe dem Förster einen Heiratsantrag gemacht"  Solig
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 16:49:32 följande:
    Ja, "in" är en växelpreposition, det visste jag egentligen! :) Det viktiga är att det blir rätt när jag skriver på tyska, och det blir det. Jag har övat upp min tyska språkkänsla genom att titta på tyska TV-serier. Just nu tittar jag på "Forsthaus Falkenau"! :)

    "dem som" funkar bara om orden står alldeles bredvid varandra utan något emellan, och om uttrycket följs av en bestämning av vilka "dem" är eller var, alltså t.ex. "det var dags att köra ut dem som fortfarande var kvar vid den tidpunkten." Då är det egentligen mer rätt än "de som", men "de som" räknas numera också som godkänt.

    Men man kan aldrig ha "dem" före ett substantiv. 
    Ja, i det här fallet var det en artikel, inte ett pronomen, och därför måste det vara "de". Det är dock inget som man måste veta om man inte precis är lärare i svenska. Det är exakt som du säger - jag visste det egentligen.  
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-08 16:53:02 följande:

    Precis, man kan aldrig i någon mening skriva tex dem glosorna. Artikeln ska alltid vara de. I andra sammanhang kan man använda antingen de eller dem, men inte i detta fall. 


    Japp, jag missade att det var en artikel här, inte ett pronomen. Då skulle man kunna välja - när det både är subjekt och objekt. Men nu har vi kommit långt ifrån ämnet. 
  • fultextad användarhandbok
    AndreaBD skrev 2023-09-30 17:35:46 följande:
    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

    Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

     Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?


    Jag ifrågasatte en hel del då jag gick i skolan, eller mest i andra halvan av gymnasiet. Fast inte sådant som i dina exempel, utan mer statens existensberättigande, majoritetsstyre över minoriteten och sådant, mest av nyfikenhet. Det fanns inte riktigt utrymme för det i läroplanen och inte heller för enskilda debatter, fick jag veta, på ett ungefär så. Du kanske kan hänvisa till läroplanen eller påtala att det i tyskundervisningen är irrelevant av honom att ta upp sådant då.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?