• Anonym (Adam % Eva)

Dags att slå hål på en myt

I många trådar om otrohet förekommer kommentaren att när den otrogne mannen säger att "min fru förstår mig inte" eller "nin fru och jag har slutat ha sex"  Det är oftast sant.

De som påstår något annat måste vara helt verklighets frånvända. 

Väldigt få män gör sig omaket att bedrar sin fru utan anledning. De är trötta på att runka i ensamhet och längtar efter närhet till en annan människa. 

Att få tillgång till ett normalt sexuellt liv borde vara en mänsklig rättighet.

• Svar på tråden Dags att slå hål på en myt
  • Anonym (Korkat)
    Tyra myra skrev 2023-10-09 00:34:17 följande:
    Nog är det verklighetsfrånvänt att inte inse hur många par som lever i sexlösa förhållanden. Många av dessa hamnar förr eller senare på familjerådgivningen eller i partreapi. Vi är sexuella varelser, porrindustrin blomstrar och den psykiska ohälsan bara ökar.  Då väljer man att blunda för problemet. 

I en perfekt värd skulle man precis som vi informerar om allt annat informera om hur man bibehåller ett hälsosamt sexliv i långa relationer. Det handlar om människors sexuella hälsa.  Personers lycka och sist men inte minst relationers överlevnad.  

Det finns en tendens idag att man utgår från att relationer inte håller över tid. Det är enkelt att säga att om det inte funkar får man väl separera. Men det är svårare än så. Man har barn man inte vill rycka upp ur sin hem miljö. kanske byta skola, tappa kompisar mm. Man har köpt på sig ett dyrt boende, har gemensamma lån och är kanske så ekonomiskt ihop trasslade att man helt enkelt inte kan separera på ett rättvist och bra sätt. Man har kanske relationer med partnerns släkt man inte vill mista.  Man kan även ha ett gemensamt företag.

Många par är fast i förhållanden som inte fungerar.  Min erfarenhet är att när man väl kommer till terapi har tågen för länge sedan gått. Man har stoppat huvudet i sanden och trott att det löser sig nog på något sätt. Ofta slutar det med otrohet och allt vad det medför av sårade känslor, konflikter mm.

Jag tycker personligen att när man avslutar sexlivet i en  relation ska man även avsluta sina krav på trohet .
    Det är ingen som förnekar att par lever i sexlösa förhållanden men samtidigt är det inte alla andras problem heller att lösa dessas pars problem, enbart de själva kan lösa detta. Man kan inte avsluta sina krav på trohet om inte partnern är med på det. Det kan vara ett av ultimatum att faktiskt stanna i förhållandet, att trohet finns, vilket det faktiskt är för många. 

sedan är det dags att sluta skylla på barnen varför man inte kan separera, dålig ursäkt tycker jag. Jag är själv ett skilsmässobarn och jag har inte lidit av en skilsmässa. Det är bara ett sätt att skylla över sin egen ångest på sina barn för att man själv tycker att det är obekvämt och jobbigt med en skillsmässa. Ekonomiska orsaker ska inte heller vara ett problem. Om man satt sig i så svåra problem ekonomisk att man inte ens kan skilja sig så behöver detta par en god man eller ekonomisk rådgivare och bör tas ifrån rätten att förvalta sin egen ekonomi. De flesta har råd att skilja sig. 
  • Anonym (Frrr)
    Tyra myra skrev 2023-10-09 00:40:21 följande:
    Och hur föreslår du att jag ska kunna göra någonting åt TS. Du får väl vänta och se om de kommer tillbaka till tråden.  
    Jag borde väl få diskutera vad jag anser vara det viktiga i frågeställningen. 

Nu lämnar jag tråden 
    Har jag sagt att du inte får prata om vad du vill eller att du ska göra något åt ts? Jag blir ganska irriterad över att du tycker att jag har "gett dig på dig" Du säger din åsikt, jag säger min.
  • Tyra myra
    Anonym (Korkat) skrev 2023-10-09 01:08:22 följande:
    Det är ingen som förnekar att par lever i sexlösa förhållanden men samtidigt är det inte alla andras problem heller att lösa dessas pars problem, enbart de själva kan lösa detta. Man kan inte avsluta sina krav på trohet om inte partnern är med på det. Det kan vara ett av ultimatum att faktiskt stanna i förhållandet, att trohet finns, vilket det faktiskt är för många. 

sedan är det dags att sluta skylla på barnen varför man inte kan separera, dålig ursäkt tycker jag. Jag är själv ett skilsmässobarn och jag har inte lidit av en skilsmässa. Det är bara ett sätt att skylla över sin egen ångest på sina barn för att man själv tycker att det är obekvämt och jobbigt med en skillsmässa. Ekonomiska orsaker ska inte heller vara ett problem. Om man satt sig i så svåra problem ekonomisk att man inte ens kan skilja sig så behöver detta par en god man eller ekonomisk rådgivare och bör tas ifrån rätten att förvalta sin egen ekonomi. De flesta har råd att skilja sig. 
    Ser man enbart till sig själv resonerar man som du gör men faktum kvarstår, Ditt liv är inget facit för andras. När det gäller pars ekonomi verkar du inte särskilt insatt så du gör nog bäst i att hålla dina råd för dig själv.. Det handlar inte om att inte ha råd att skilja sig. Det handlar om att man vill vänta tills barnen gått ut skolan, eller tills huset man köpte dyrt för några år sedan gått upp i värde så man slipper en förlust. Eller att man som så många andra investerat i ett kök på avbetalning, ja listan av anledningar är lång. 
    Ibland är det så enkelt att man skäms inför vänner och familj för att man inte lyckats få det at fungera. 

Varför ställa trohetsultimatum när man avslutar sitt samliv?
  • Anonym (Korkat)
    Tyra myra skrev 2023-10-09 01:39:43 följande:
    Ser man enbart till sig själv resonerar man som du gör men faktum kvarstår, Ditt liv är inget facit för andras. När det gäller pars ekonomi verkar du inte särskilt insatt så du gör nog bäst i att hålla dina råd för dig själv.. Det handlar inte om att inte ha råd att skilja sig. Det handlar om att man vill vänta tills barnen gått ut skolan, eller tills huset man köpte dyrt för några år sedan gått upp i värde så man slipper en förlust. Eller att man som så många andra investerat i ett kök på avbetalning, ja listan av anledningar är lång. 
    Ibland är det så enkelt att man skäms inför vänner och familj för att man inte lyckats få det at fungera. 

Varför ställa trohetsultimatum när man avslutar sitt samliv?
    Vilket trams. Så föräldrarna ska leva genom barnen och leva genom materiella ting som sitt lilla hus som ursäkt för att de inte kan skilja sig? 50% av alla som gInter sig, skiljer sig. Då kanske dessa som tramsar runt med sina ursäkter ska fråga alla dessa 50% som skiljer sig får detta att fungera. 
  • Tyra myra
    Anonym (Korkat) skrev 2023-10-09 07:56:12 följande:
    Vilket trams. Så föräldrarna ska leva genom barnen och leva genom materiella ting som sitt lilla hus som ursäkt för att de inte kan skilja sig? 50% av alla som gInter sig, skiljer sig. Då kanske dessa som tramsar runt med sina ursäkter ska fråga alla dessa 50% som skiljer sig får detta att fungera. 
    Det är din bild, inte min.  Du lever nog ett bekymmersfritt liv.
  • New  Dawn

Det finns mycket att reagera på i denna tråd. 

-För det första. Det finns inget allmänt tvivel om att personer som uppger att de är otrogna pga sexlöshet ljuger. Jag tror det är väldigt få som tvivlar på det. Alltså. Det är ingen myt.

-För det andra. Sex är ofta beroende på hur resten av relationen fungerar. Båda har ansvar för hur relationen fungerar. Den utan lust kanske skulle få lust om olika saker förändrades. Att de har pratat betyder inget om de inte också har lyssnat och velat mötas på riktigt. 

-För det tredje så finns det så många olika varianter på brister i sexliv. 
    Om tex en kvinna bara ställer upp på sex, kan mannen tröttna, och vilja vara otrogen. Jag undrar vad TS anser i detta fall. Har även denne man rätt till sexuell hälsa?
    Den som inte vill ha sex i ett äktenskap är ju också sexlös. Är det då okej att söka sex utanför relationen? 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Korkat)
    Tyra myra skrev 2023-10-09 08:16:25 följande:
    Det är din bild, inte min.  Du lever nog ett bekymmersfritt liv.
    Jag lever inte ett bekymmersfritt liv. Jag tillhör den gruppen vuxna som äger mitt hus tillsammans med partner och har lån tillsammans och vet vad jag pratar om. Om man har koll på sin ekonomi hamnar man inte i de problemen ekonomisk som du tar upp. Om man skyller på barnen varför man inte kan skiljas, då kanske man inte heller kan kräva att man ska ligga med andra heller utanför äktenskapet eftersom paret har valt detta själva. Alternativet är skilsmässa och väljer man inte detta då får man skylla sig själv. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Korkat) skrev 2023-10-09 10:42:39 följande:
    Jag lever inte ett bekymmersfritt liv. Jag tillhör den gruppen vuxna som äger mitt hus tillsammans med partner och har lån tillsammans och vet vad jag pratar om. Om man har koll på sin ekonomi hamnar man inte i de problemen ekonomisk som du tar upp. Om man skyller på barnen varför man inte kan skiljas, då kanske man inte heller kan kräva att man ska ligga med andra heller utanför äktenskapet eftersom paret har valt detta själva. Alternativet är skilsmässa och väljer man inte detta då får man skylla sig själv. 
    Äh, Tyra Myra kör bara sitt vanliga drev om att man måste vara kvar ihop till vilket pris som helst och vad som helst går att rättfärdiga med "för barnens skull". I en annan tråd satt hon och propagerade för att man skulle lura på en man en unge som inte var hans "för barnets skull".

Hennes moraliska värderingar är lite "udda" om man säger så....
  • Anonym (Rätter)
    Anonym (Frrr) skrev 2023-10-08 20:17:54 följande:
    Ändå så har ts skrivit "rättighet" och "sex" med otrohet som en placeholder för att få in "sex som en mänsklig rättighet" in i möblerade rum. Väljer någon att diskutera placeholdern så väljer du också att diskutera uttrycket är "sex en mänsklig rättighet" 

tycker någon att sex är en mänsklig rättighet så innebär det också att våldtäkt är legitimt.
    Fast att tycka att sex borde vara en mänsklig rättighet betyder inte nödvändigtvis att man vill ha det till vilket pris som helst. Nu får ju tydligen sådana här män sex på sidan av utan att de måste våldta någon eller att någon ska ha sex mot sin vilja. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Rätter) skrev 2023-10-09 11:49:59 följande:
    Fast att tycka att sex borde vara en mänsklig rättighet betyder inte nödvändigtvis att man vill ha det till vilket pris som helst. 
    Nja, med tanke på hur han ganska genomgående har tagit otrohet i försvar i tråden så verkar han faktiskt tycka att det kan ske till vilket pris som helst. Möjligen drar han gränsen vid våldtäkt, men svek, lögner och manipulation verkar helt klar vara ok för hans del.
    Nu får ju tydligen sådana här män sex på sidan av utan att de måste våldta någon eller att någon ska ha sex mot sin vilja. 
    Ja, de våldtar förmodligen inte någon, det "enda" de gör är att svika, ljuga och manipulera sin partner och det är väl helt ok, eller?
  • Anonym (Rätter)
    Anonym (sådär) skrev 2023-10-09 11:57:28 följande:
    Nja, med tanke på hur han ganska genomgående har tagit otrohet i försvar i tråden så verkar han faktiskt tycka att det kan ske till vilket pris som helst. Möjligen drar han gränsen vid våldtäkt, men svek, lögner och manipulation verkar helt klar vara ok för hans del.
    Nu får ju tydligen sådana här män sex på sidan av utan att de måste våldta någon eller att någon ska ha sex mot sin vilja. 
    Ja, de våldtar förmodligen inte någon, det "enda" de gör är att svika, ljuga och manipulera sin partner och det är väl helt ok, eller?
    Ja, TS tycker tydligen att otrohet är helt OK för att mannen ska få sex.
  • Tyra myra

Fascinerande att det finns personer här som tycker att jag skulle vilja hålla ihop familjer. När jag många gånger tycker att de borde skiljas. Men man vill hålla ihop familjen till varje pris. Man lever hellre i sexlösa förhållanden utan värme och intimitet än separerar. 

Det finns par som levt så här i 20 år för att efter pensioneringen bestämma sig för skilsmässa, något jag anser vara bortslösade år

Jag menar faktiskt att sexlösa förhållanden där den som tappat lusten fortsätter kräva trohet av sin partner är problematiska.  

Vi behöver prata mer om detta

• New  Dawn

Det skrivs en hel del om värme och Intimitet och man kopplar det till urskillningslöst till sex.

Sex behöver verkligen inte handla om värme och Intimitet. Särskilt män verkar kunna ha sex bara för sexet skull. Även om hans känslor för kvinnan har dött. Han kan vara sugen på sex, och hennes kropp kan ändå vara intressant. Det behöver inte ha ett skit med henne som person att göra. Det kan ske utan känslor. Han kan tom vara elak mot henne, men ändå vill ha sex, så förutsätt inte att sex måste ha något med kärlek, ömhet, närhet att göra. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Ja mendet är kvinnornas fel)

kvinnor är generellt mycket mer intresserade av sex än vi män
    och det fattar vilken normalbegåvad människa som helst 
    men tricket är att du måste själv gissa vad hon tänder på
    och genomföra hennes sexigaste fantasi så hon kommer en gång 
    i minuten i en timme jag lovar att det finns alltid ett sätt att få kvinnan
    så upphetsad att hon få orgasmer hela tiden 
    och då när du verkligen lyckats med detta då vill din kvinna ha sex varje 
    natt i timmar 
    och sluta fråga om det gick för henne för det är möjligt att missa 
    så börja tänka på kvinnor som djur så kanske du har en chans 
    lycka till grabbar se till att du har exakt samma fantasi som henne
    så kan ni viska rätt saker vid rätt tillfälle

• Anonym (Nja)
    Anonym (Ja mendet är kvinnornas fel) skrev 2023-10-11 15:16:48 följande:

natt i timmar 

Jag tror du är överbegåvad Solig
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ja mendet är kvinnornas fel) skrev 2023-10-11 15:16:48 följande:

natt i timmar 

Eller så kan man istället ge fan i att göra grova generaliseringar om "kvinnor" som om de vore en homogen grupp som alla tänker, känner och gillar exakt samma saker och tro sig vara jättesmart som minsann hittat hemligheten med hur kvinnor funkar för det enda man lyckas med är att framstå som en källar-runkare som förläst sig på "the game" och "kvinnor for dummies".Tomte
Svar på tråden Dags att slå hål på en myt