Tyra myra skrev 2023-10-09 00:34:17 följande:
Nog är det verklighetsfrånvänt att inte inse hur många par som lever i sexlösa förhållanden. Många av dessa hamnar förr eller senare på familjerådgivningen eller i partreapi. Vi är sexuella varelser, porrindustrin blomstrar och den psykiska ohälsan bara ökar. Då väljer man att blunda för problemet.
I en perfekt värd skulle man precis som vi informerar om allt annat informera om hur man bibehåller ett hälsosamt sexliv i långa relationer. Det handlar om människors sexuella hälsa. Personers lycka och sist men inte minst relationers överlevnad.
Det finns en tendens idag att man utgår från att relationer inte håller över tid. Det är enkelt att säga att om det inte funkar får man väl separera. Men det är svårare än så. Man har barn man inte vill rycka upp ur sin hem miljö. kanske byta skola, tappa kompisar mm. Man har köpt på sig ett dyrt boende, har gemensamma lån och är kanske så ekonomiskt ihop trasslade att man helt enkelt inte kan separera på ett rättvist och bra sätt. Man har kanske relationer med partnerns släkt man inte vill mista. Man kan även ha ett gemensamt företag.
Många par är fast i förhållanden som inte fungerar. Min erfarenhet är att när man väl kommer till terapi har tågen för länge sedan gått. Man har stoppat huvudet i sanden och trott att det löser sig nog på något sätt. Ofta slutar det med otrohet och allt vad det medför av sårade känslor, konflikter mm.
Jag tycker personligen att när man avslutar sexlivet i en relation ska man även avsluta sina krav på trohet .
Det är ingen som förnekar att par lever i sexlösa förhållanden men samtidigt är det inte alla andras problem heller att lösa dessas pars problem, enbart de själva kan lösa detta. Man kan inte avsluta sina krav på trohet om inte partnern är med på det. Det kan vara ett av ultimatum att faktiskt stanna i förhållandet, att trohet finns, vilket det faktiskt är för många.
sedan är det dags att sluta skylla på barnen varför man inte kan separera, dålig ursäkt tycker jag. Jag är själv ett skilsmässobarn och jag har inte lidit av en skilsmässa. Det är bara ett sätt att skylla över sin egen ångest på sina barn för att man själv tycker att det är obekvämt och jobbigt med en skillsmässa. Ekonomiska orsaker ska inte heller vara ett problem. Om man satt sig i så svåra problem ekonomisk att man inte ens kan skilja sig så behöver detta par en god man eller ekonomisk rådgivare och bör tas ifrån rätten att förvalta sin egen ekonomi. De flesta har råd att skilja sig.