• AndreaBD

    Vem eller vad förklarar man krig till?

    Länder, trodde jag. Men Israel förklarade krig till Hamas. Så, man verkar kunna förklara krig till organisationer också? Det gjorde ju USA också mot Al Qaida. Men är det egentligen en officiell grej - att förklara krig? Finns det regler för det? Jag har inte hittat något konkret på nätet. Jag bara undrar. 

  • Svar på tråden Vem eller vad förklarar man krig till?
  • AndreaBD
    Wildcard skrev 2023-10-09 18:20:19 följande:
    Hur fan kan man ej förstå det jag precis har suttit här och förklara så det ska bli uppenbart hur det går till i verkliga världen med?
    Jag vet förstås vad det innebär, jag undrar bara om man kan förklara krig MOT EN ORGANISATION eller om det måste vara en stat. Det är väl en tillräckligt konkret fråga? 

    Man skulle också kunna säga: Finns det något lag eller regelbok för hur en krigsförklaring ska gå till. 
  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-10-09 18:33:25 följande:
    Ja Haagkonvesionen

    Vad det innebär nationellt måste du kolla respektive lands lagar. I Sverige tex träder en del nya lagar i kraft om vi är i krig
    Ja, jag har googlat lite efter det, men det är svårt att hitta något specifikt. Det finns också en himla massa olika versioner av den. Det jag har hittat var att det skulle ha definierats 1907 i någon tidig version. Men jag har inte kunnat hitta konkret det här med krigsförklaring - om det ens har skrivits ner exakt. 
  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-10-09 18:34:37 följande:

    För andra regler se Genevakonventionen


    Den tänkte jag också på.....
  • AndreaBD
    Wildcard skrev 2023-10-09 18:36:50 följande:
    Ja, förmodligen skulle jag säga att man kan göra det. Med tanke på att "organisationer" kan attackera någon annan och då måste man förgöra det. 

    Det är som jag ser det en grupp som förklarar krig emot någon annat. 
    Ja, men jag undar om man har bestämt detta skriftligt, om det finns en officiell definition som säger typ: En krigsförklaring innebär att en stat förklarar krig till en annan stat. 

    Det var ju det jag hittade också, men det var väl bara i nån special-wikipedia. 
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 18:37:13 följande:
    Ja, jag har googlat lite efter det, men det är svårt att hitta något specifikt. Det finns också en himla massa olika versioner av den. Det jag har hittat var att det skulle ha definierats 1907 i någon tidig version. Men jag har inte kunnat hitta konkret det här med krigsförklaring - om det ens har skrivits ner exakt. 
    Ja, ett land kan förklara krig mot en organisation, ett virus eller fenomen.  Det innebär inte något speciellt.  Eventuellt kan man nationellt åberopa speciella krigslagar.
     
    Det ger tex inte någon rätt att kränka ett annat lands territorium.  Sen att man gör det ändå är en annan sak. 
  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-10-09 21:18:22 följande:
    Ja, ett land kan förklara krig mot en organisation, ett virus eller fenomen.  Det innebär inte något speciellt.  Eventuellt kan man nationellt åberopa speciella krigslagar.
     
    Det ger tex inte någon rätt att kränka ett annat lands territorium.  Sen att man gör det ändå är en annan sak. 
    Då har det ju inte heller någon betydelse. Jag kan ha fel, men jag tror att det har ändrats med tiden, det verkar som om det förr i tiden var..... något mer officiellt. 

    Eller ta den där NATO-paragrafen, där man måste hjälpa andra medelemsländer om de blir angripna. USA var, tror jag, den enda som använde den. De hävdade då att de blivit angripna av Al Quaida, 9/11.  Redan då tänkte man - GÄLLER detta? De har ju inte blivit angripna av en annan stat, bara av en terrororganisation. Men kanske håller det på att utvecklas dit. 
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 23:52:45 följande:
    Då har det ju inte heller någon betydelse. Jag kan ha fel, men jag tror att det har ändrats med tiden, det verkar som om det förr i tiden var..... något mer officiellt. 

    Eller ta den där NATO-paragrafen, där man måste hjälpa andra medelemsländer om de blir angripna. USA var, tror jag, den enda som använde den. De hävdade då att de blivit angripna av Al Quaida, 9/11.  Redan då tänkte man - GÄLLER detta? De har ju inte blivit angripna av en annan stat, bara av en terrororganisation. Men kanske håller det på att utvecklas dit. 
    Kan ha betydelse internt i ett land.  Sen finns vissa regler kring flyg och sjötrafik tillhörande land i krig.  Bla har turkiet rätt att stoppa krigafartyg genom bosporen för krigsförande länder vilket de nu gjort.  

    Nato är ett mellanstatligt avtal.  Tycker medemmarn att de andra uppfyller avtalet så är det så. 
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2023-10-09 23:52:45 följande:
    .....

    Eller ta den där NATO-paragrafen, där man måste hjälpa andra medelemsländer om de blir angripna. USA var, tror jag, den enda som använde den. De hävdade då att de blivit angripna av Al Quaida, 9/11.  Redan då tänkte man - GÄLLER detta? De har ju inte blivit angripna av en annan stat, bara av en terrororganisation. Men kanske håller det på att utvecklas dit. 
    Just i fallet Nato spelar det ingen roll. Fördragstexten säger att medlemmarna förpliktigar sig att hjälpa varandra om någon av dem utsätts för en väpnad attack, det står inget om att det måste vara en krigsförklaring eller en annan stat som angriper.
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2023-10-10 07:35:38 följande:
    Just i fallet Nato spelar det ingen roll. Fördragstexten säger att medlemmarna förpliktigar sig att hjälpa varandra om någon av dem utsätts för en väpnad attack, det står inget om att det måste vara en krigsförklaring eller en annan stat som angriper.
    Okej, det visste jag inte. Nej, jag förstår att det inte måste vara en krigsförklaring, det konceptet verkar ju har urvattnats. 
  • AndreaBD
    Wildcard skrev 2023-10-09 18:46:36 följande:
    Man tar det inom organisationen. Om Sverige skulle förklara krig tex, så tar man ett möte där alla i bestämda framröstade positioner säger "Okej, nu är det detta som vi gör. Vi är trötta på norrmännen och nu jävlar tar vi över allt." 

    Det är typ så simpelt..

    Att man anonserar ut det såhär, är ju för att andra länder med ska kunna engagera sig, eller framföra sina motsättningar. 

    Men i princip handlar det om vilka som styr och vilka som är villiga att använda alla pengarna. 
    Hitta på hur det KAN gå till, kan jag själv. Jag undrade bara om det finns bestämda regler. Uppenbarligen inte. 
  • Daisy28

    Har aldrig funnit bestämda regler. Därermot olika former av internationella överenskommelser vad som gäller, vad man som tredje part förväntas agera, hur man får föra krig, t ex vapen som får användas.

    Värt att notera är att alla länder inte har verifierat alla överrenskommelser

    Samma sak med allianser som Nato. Det är en mellanstatlig överenskommelse som bygger på att parterna anser att de andra parterna uppfyller sin del av avtalet

     

  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-10-10 08:57:53 följande:

    Har aldrig funnit bestämda regler. Därermot olika former av internationella överenskommelser vad som gäller, vad man som tredje part förväntas agera, hur man får föra krig, t ex vapen som får användas.

    Värt att notera är att alla länder inte har verifierat alla överrenskommelser

    Samma sak med allianser som Nato. Det är en mellanstatlig överenskommelse som bygger på att parterna anser att de andra parterna uppfyller sin del av avtalet

     


    Ja, det var också intrycket jag fick av det jag hittade på nätet. Det står en massa om civila och krigsbrott och kulturella byggnader, men man verkar inte behöva definera ett krig exakt. Det förändras ju ganska mycket just nu också.
Svar på tråden Vem eller vad förklarar man krig till?