• Anonym (Nisse)

    Soc?

    Hej

    Vi har blivit anmälda till soc 2 gånger. Problemet är att dom inte inser att vi borde få mer än ett samtal. Kan någon förklara hur dom jobbar? Det kändes som dom satt och slätade över. Eftersom jag och min respektive har ganska olika åsikter skulle jag vilja att dom inser det och gör mer utan att jag riktigt lägger fram hela problematiken i klartext. Är socialtjänstlagen enbart utformad av vad olika parter säger och gör? Kan dom inte dra slutsatser utan att allt är undertecknat av typ en jurist, expert el. dylikt?

    Enligt min respektive så är allt helt ok och allt som antyder något annat finns det jättetrovärdiga förklaringar bakom....

    ordna sig så bra....jag ser gigantiska problem av flera slag. Dessvärre har min partner konstant svar på allt och får det att låta

  • Svar på tråden Soc?
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (.) skrev 2023-10-30 11:51:23 följande:
    Ok så det har kommit in soc-anmälan? Din oro är att din fru/sambo kommer snacka bort problemen gentemot soc? Är du konflikträdd?? Varför tar du inte själv upp din partners problem i det gemensamma samtalet med soc?
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
  • Anonym (Föräldraansvar)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:53:18 följande:
    Min resp. vill tona ner allt. Första gången vi blev anmälda gav jag tydligt uttryck för en avvikande åsikt, men den skrattades bort. Jag kan säga en del men argumentation är inte hennes paradgren varför jag skulle föredra att soc ställer frågor och kritiskt funderar över rimligheten i svaren även om dom är inlindade i glada skratt och rökridåer. 
    Ta ditt ansvar som förälder och berätta i klartext för soc vad problemet är

    Om nu din sambo är så hemsk varför bo du kvar med henne och låter barnen fortsätta att utsättas?
  • Anonym (Föräldraansvar)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Men om det är fruktlös är det väl lika bra att skita i allt!

    Vad är det du vill? Att soc ska förändra din sambo helt utan din medverkan?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:10:30 följande:
    Problemet med FR är att min resp. inte vill.

    Tillbaks till upplägget med soc. Om vi nu antar att det har kommit in en till anmälan på oss som kommer att resultera i ett samtal. Kan jag ta ett snack i förväg med dom som gör att dom förhåller sig mer skeptiska? T.ex. preppa dom med frågeställningar....där dom inte bara sväljer svaren. Men resp. är mästare på att låta trovärdig och som någon sa, om soc är överarbetade så kommer det låta som alltsom ser dåligt ut just är extrema tillfälligheter.

    Du borde ju kunna ringa och önska att ni ska ha separata samtal med dem då du tycker det är svårt att tala öppet ihop.


    Försök annars få fram din åsikt i gemensamma samtal, då märker ju handläggaren hur ert samarbete eller brist på det ser ut. Föreslår de föräldrautbildning så ställ dig väldigt positiv till det, eller efterfråga det om de inte tar upp det.


    Svårt att ge mer konkreta råd när vi inte vet vad det gäller.

  • Anonym (Nisse)
    Anonym (Föräldraansvar) skrev 2023-10-30 11:58:36 följande:
    Men om det är fruktlös är det väl lika bra att skita i allt!

    Vad är det du vill? Att soc ska förändra din sambo helt utan din medverkan?

    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Det viktiga är att dom tar det jag säger på allvar. Jag kommer att säga saker som inte min resp. gillar men kommer inte kunna hårdargumentera. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Så du vill inte lösa problemet? På något sätt ska soc förstå fast ingen av talar klarspråk?

    Istället för att vara en ansvarstagande förälder så skyller du på soc. Tycker du agerar lika dåligt som din partner. Stackars era barn. Ingen ser till deras intressen. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:10:30 följande:
    Problemet med FR är att min resp. inte vill.

    Tillbaks till upplägget med soc. Om vi nu antar katt det har kommit in en till anmälan på oss som kommer att resultera i ett samtal. Kan jag ta ett snack i förväg med dom som gör att dom förhåller sig mer skeptiska? T.ex. preppa dom med frågeställningar....där dom inte bara sväljer svaren. Men resp. är mästare på att låta trovärdig och som någon sa, om soc är överarbetade så kommer det låta som alltsom ser dåligt ut just är extrema tillfälligheter.
    Varför inte testa med att säga sanningen?
  • Anonym (Föräldraansvar)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 12:17:20 följande:

    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Det viktiga är att dom tar det jag säger på allvar. Jag kommer att säga saker som inte min resp. gillar men kommer inte kunna hårdargumentera. 
    Men säg det då och var tydlig och stå för det du säger!
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-30 12:08:46 följande:

    Du borde ju kunna ringa och önska att ni ska ha separata samtal med dem då du tycker det är svårt att tala öppet ihop.


    Försök annars få fram din åsikt i gemensamma samtal, då märker ju handläggaren hur ert samarbete eller brist på det ser ut. Föreslår de föräldrautbildning så ställ dig väldigt positiv till det, eller efterfråga det om de inte tar upp det.


    Svårt att ge mer konkreta råd när vi inte vet vad det gäller.


    👍
    Jag är bara så rädd att bli helt överslätad. Det är ju inte en ren slump att vi nu alltså har fått 3 anmälningar på oss. Vi befinner oss onekligen i en tuff sitts, men den hade kunnat vara hanterbar. Min oro är lite uttrycket ...svårt att lära gamla hundar sitta. Jag oroar mig för att X inte är mottaglig för utbildningen i tillräckligt stor utsträckning. Min plan är att kontakta soc idag och sitter och planerar lite hur jag ska få till det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 12:24:23 följande:
    👍
    Jag är bara så rädd att bli helt överslätad. Det är ju inte en ren slump att vi nu alltså har fått 3 anmälningar på oss. Vi befinner oss onekligen i en tuff sitts, men den hade kunnat vara hanterbar. Min oro är lite uttrycket ...svårt att lära gamla hundar sitta. Jag oroar mig för att X inte är mottaglig för utbildningen i tillräckligt stor utsträckning. Min plan är att kontakta soc idag och sitter och planerar lite hur jag ska få till det.
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 12:17:20 följande:

    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Det viktiga är att dom tar det jag säger på allvar. Jag kommer att säga saker som inte min resp. gillar men kommer inte kunna hårdargumentera. 
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:56:18 följande:
    Jag kan ta konflikter, men vill ogärna gå in i en som känns fruktlös.
    Men sluta mesa och sätt ner foten. Om hon behandlar era barn så illa att ni får tre soc-anmälningar på er så måste du ju agera?
  • Anonym (v)

    Det låter som om du menar ditt ex och inte din respektive och som om du försöker sätta dit henne. Men om du hade skrivit ex hade ingen hjälpt dig med tips och råd. 

  • EpicF
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:53:18 följande:
    Min resp. vill tona ner allt. Första gången vi blev anmälda gav jag tydligt uttryck för en avvikande åsikt, men den skrattades bort. Jag kan säga en del men argumentation är inte hennes paradgren varför jag skulle föredra att soc ställer frågor och kritiskt funderar över rimligheten i svaren även om dom är inlindade i glada skratt och rökridåer. 
    Far era barn illa? Blir de psykisk eller fysisk misshandlade av din sambo? Vanvårdas dem av din sambo? 

    Du kan skriva en anonym oroansamälan och ge detaljer, eller skriven öppen med detaljer. Men konkreta problem som involverar barnen. 
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (v) skrev 2023-10-30 16:18:28 följande:

    Det låter som om du menar ditt ex och inte din respektive och som om du försöker sätta dit henne. Men om du hade skrivit ex hade ingen hjälpt dig med tips och råd. 


    Det är inte mitt ex.
    Jag har pratat med soc och har en plan. 
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (.) skrev 2023-10-30 16:17:32 följande:
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 12:17:20 följande:

    Det viktiga är att dom tar det jag säger på allvar. Jag kommer att säga saker som inte min resp. gillar men kommer inte kunna hårdargumentera. 
    Men sluta mesa och sätt ner foten. Om hon behandlar era barn så illa att ni får tre soc-anmälningar på er så måste du ju agera?
    Det är under en lång tid och för helt olika saker. I min värld hade ingen av gångerna hänt, eller möjligen en av dem. Vissa är tvungna att anmäla för att skydda sin egen rygg. 
  • EpicF
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 16:34:20 följande:
    Det är under en lång tid och för helt olika saker. I min värld hade ingen av gångerna hänt, eller möjligen en av dem. Vissa är tvungna att anmäla för att skydda sin egen rygg. 
    Om inget har hänt, varför har ni då blivit orosanmälda till soc och varför har du då startat tråden? 
  • Kvittning
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 16:30:45 följande:
    Det är inte mitt ex.
    Jag har pratat med soc och har en plan. 
    Bra, hoppas allt går bra. 
  • Anonym (Nisse)

    Jag var på väg att starta en ny tråd men väckar liv i den här....

    Det har vart lite rörigt med allt som hänt, men en snabbspolning frammåt är att jag kommer att prata med soc enskilt idag. Det jag undrar är vilka maktmedel soc har. Dom kan ju ta barnen vet jag, men så långt kommer det inte att gå. Är det det som dom har som bakomliggande hot för att få saker att hända? Jag önskar att soc kunde "tvinga" på mig och min respektive ett regelverk och rutiner. Jag har en god bild av vad som behöver göras men jag och barnen blir helt gaslightade hela tiden. 

  • EpicF
    Anonym (Nisse) skrev 2023-11-27 10:50:14 följande:

    Jag var på väg att starta en ny tråd men väckar liv i den här....

    Det har vart lite rörigt med allt som hänt, men en snabbspolning frammåt är att jag kommer att prata med soc enskilt idag. Det jag undrar är vilka maktmedel soc har. Dom kan ju ta barnen vet jag, men så långt kommer det inte att gå. Är det det som dom har som bakomliggande hot för att få saker att hända? Jag önskar att soc kunde "tvinga" på mig och min respektive ett regelverk och rutiner. Jag har en god bild av vad som behöver göras men jag och barnen blir helt gaslightade hela tiden. 


    Gaslightade? 

    Nej, de kak inte "tvinga på er ett regelvärk" då det mesta av Socialens insatser är frivilliga. 

    Om du och barnen har det så dåligt med din fru/deras mamma så måste du skilja dig. Göra det bästa för barnen. Varför gör du inte det? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-11-27 10:50:14 följande:

    Jag var på väg att starta en ny tråd men väckar liv i den här....

    Det har vart lite rörigt med allt som hänt, men en snabbspolning frammåt är att jag kommer att prata med soc enskilt idag. Det jag undrar är vilka maktmedel soc har. Dom kan ju ta barnen vet jag, men så långt kommer det inte att gå. Är det det som dom har som bakomliggande hot för att få saker att hända? Jag önskar att soc kunde "tvinga" på mig och min respektive ett regelverk och rutiner. Jag har en god bild av vad som behöver göras men jag och barnen blir helt gaslightade hela tiden. 


    Det är väl inte riktigt grejen med soc att dom ska springa runt och hota folk. Är du missnöjd med din fru så får du 1) prata med henne 2) skilja det om det inte funkar.
Svar på tråden Soc?