Skillnad på högkänslighet och autism?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Så du som frågar om utredning för högkänslighet vilket jag trodde var ett skämt... Vad menar du är skillnaden?
Jag skiljer inte på olika sorters empati. Du måste ha läst riktigt gamla grejer, Googla så kommer alla länkar säga att autister har empati, vi är inte monster.
Känner man inte empati är man generellt mer benägen att skada andra eftersom man inte får dåligt samvete av det. Psykopater är exempelvis överrepresenterade vad gäller våldsbrott saknade autister empati skulle samma sak gälla oss.
Jag tror som sagt inte på ToM neurotypiska har bevisligen svårt att förstå oss vilket innebär att de också är dåliga på ToM.
Jag skiljer inte på olika sorters empati. Du måste ha läst riktigt gamla grejer, Googla så kommer alla länkar säga att autister har empati, vi är inte monster.
Känner man inte empati är man generellt mer benägen att skada andra eftersom man inte får dåligt samvete av det. Psykopater är exempelvis överrepresenterade vad gäller våldsbrott saknade autister empati skulle samma sak gälla oss.
Jag tror som sagt inte på ToM neurotypiska har bevisligen svårt att förstå oss vilket innebär att de också är dåliga på ToM.
Den här texten har länkats till tidigare i tråden. Läs, så förstår du förhoppningsvis vad jag pratar om:
https://www.gu.se/gnc/forvirring-kring-empati
Fler läsvärda texter:
http://annamalcus.com/2020/09/06/autism-ingen-medkansla/
https://prestationsprinsen.se/lite-om-autismspektrumtillstand-och-empati/
Så du som frågar om utredning för högkänslighet vilket jag trodde var ett skämt... Vad menar du är skillnaden?
Klart det är skillnad på autism och högkänsliget. Fler har skrivit om det här. Tycker det är bättre att screenat en högkänslig för EIPS istället. Men då blir det livat. Jag tycker att högkänslig är en hittepådiagnos för lättkränkta latmaskar.
Klart det är skillnad på autism och högkänsliget. Fler har skrivit om det här. Tycker det är bättre att screenat en högkänslig för EIPS istället. Men då blir det livat. Jag tycker att högkänslig är en hittepådiagnos för lättkränkta latmaskar.
Ja, jag har upprepade gånger skrivit vad jag tycker om HSP.
Den delen med att slänger sig med sin "HSP" när någon behöver hjälp är inget som jag stött på dock.
En person som saknar empati är inte en särskilt trevlig person. Fördomar säger att autister saknar empati, saknar känslor och är farliga. När jag var liten förklarade man ofta mord med att mördaren hade Asperger.
Har du empati? Om svaret är ja så vet du själv att det vi har det.
Den här texten har länkats till tidigare i tråden. Läs, så förstår du förhoppningsvis vad jag pratar om:
https://www.gu.se/gnc/forvirring-kring-empati
Fler läsvärda texter:
http://annamalcus.com/2020/09/06/autism-ingen-medkansla/
https://prestationsprinsen.se/lite-om-autismspektrumtillstand-och-empati/
Är de studierna skriva av autister? För forskning brukar använda NT som rättesnöre. Har de jämfört autisters kognitiva empati med den kognitiva empati NT känner för autister? Om inte så är det fullständigt värdelösa studier.
Hsp är en "diagnos" för autister i förnekelse.
Hsp är en "diagnos" för autister i förnekelse.
Jag tror man måste skilja på de som självdiagnossätter sig och de som går till en profession av psykologer där utredning görs.
Det har trillat ur en del ord som till exempel "ångest" från Psykiatrin som människor slänger sig omkring med när de egentligen bara är nervösa inför något. Inte samma sak. Likadant kan själviska personer få titeln narcissister fast de inte är det.
Men jag håller med om att där finns mycket samma, mycket likheter, men det gör inte att helhetsbilden i sig resulterar i att en högkänslig i själva verket är autistisk. Med det sagt hade jag inte haft något emot att vara autistisk. Jag älskar mig själv som jag är, och är älskad, omtyckt som den jag är, ser någon något negativt med att jag är högkänslig eller/och autistisk så är det tyvärr deras eget problem, deras egna fördomar. De kanske själva då ska ha lite bättre självinsikt varför de skulle använda autistisk som ett skällsord, försöka använda det emot någon autistisk, när jag tydligt kan se att det är personen i fråga som är idioten och inte den autistiska som blir utsatt. Jag har sett för mycket av det i min dar och det är alltid personer med låg intelligens och ett ego som vill höja sig över andra så fort de får en chans. De tror själva de är så smarta, men de avslöjar bara sin egen dumhet, men är för dumma för att inse det också. De missförstår också en massa.
Nu äntligen börjar fördomar om autism tvättas bort och ersättas av ren kunskap, till exempel det här med empatiförmågan, vilken sorts empati autistiska besitter, till skillnad från "vanliga", och till skillnad från de som har personlighetsstörningar, från mörka triaden.
Jag tyckte det var en fruktansvärd bild som målades upp av min autistiska familjemedlem som visat mig så mycket empati och kärlek, har superb minne av minsta lilla som gäller mig och mitt liv, att få stämpeln att hen saknade empati. Den här okunnigheten tror jag ställer till med att de som fått diagnosen förr (som när hen fick den) isolerar sig ännu mer. Autistiska ska aldrig klungas ihop med samma grupp av personlighetsstörningar/mörka triaden. "Vanliga" borde veta bättre. Autistiska borde inte behöva betala priset för deras dumhet.
Det kan vara svårt, även för en psykolog/ psykiatriker att avgöra skillnaden, Högkänslighet, HSP, innebär helt enkelt att du är överkänslig/ högkänslig jämfört med anda, och därför reagerar starkare på stimulin, andras beteenden och sådant som händer i omgivningen, och kanske har svårare att glömma oförrätter och andras elaka beteenden bl.a.
MEN, detta är ju typiskt för autister också. Skillnaden är att en autist har en tendens att övertänka och snöa in på saker. Autister kan också ha vanföreställningar eller åtminstone väldigt stereotypa uppfattningar om saker och andra människor, och detta gör det svårt för autisten i sociala sammanhang, då hen har svårt att tolka sociala koder, och andra människors ansiktsuttryck. Det är inte alls ovanligt att en autist kan tolka uttalanden som du ser som harmlösa eller snälla, som elaka, eftersom autisten kan tolka in sådant i det du sagt som du inte menat. Typiskt för en autist kan också vara ett svart/ vitt, antingen / eller-tänk, lite som är fallet med Borderline-personligheter, du är antingen vän eller fiende, god eller ond.
Autister har också ofta OJÄMN BEGÅVNING, så sett att de kan vara jättekunniga och informerade inom ett område, och ha riktiga talanger, samtidigt som de kan vara värdelösa på att vika ihop tvätt, förstå socialt samspel eller sätta ihop en möbel från Ikea.
Det är begåvningarna inom vissa områden som gör att andra har så svårt att förstå hur de kan vara så kunniga och begåvade inom ett område, men okunniga när det kommer till ganska simpla saker. Autisten har också ofta stereotypa rörelsemönster och kan ha svårt att se andra rakt i ögonen när de pratar med dem. För den som pratar med en autist kan det se ut som att autisten "ser förbi" den de pratar med.