• Anonym (Mat)

Är detta normal mängd mat på en dag?

Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    En tallrik (2 dl) yoghurt med 3-4 matskedar müsli
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe
    En kopp kaffe med en frukt eller liknande

Lunch
    Ett lagat mål mat, typ som dagens på en lunchrestaurang

Trekaffe
    En kopp kaffe + en smörgås, en risifrutti eller liknande

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Ser fram emot många svar och synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 09:58
    Oj vad många svar jag fått!!! Tusen tack! Ska försöka svara på dem som "kräver" ett svar efter hand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 10:34
    Två saker till:

1. Med anledning av de många tumme ned som satts på inlägg som det inte finns någon världens anledning att sätta tumme ned på vill jag bara säga att det inte är jag som satt någon av dessa tummar.

2. Tänkte inte på att kön, längd och vikt så klart spelar roll för min frågeställning! Jag är hursomhelst en normalviktig kvinna som ligger strax under genomsnittslängden.
  • Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?
  • EpicF
    fjanten skrev 2023-12-10 16:02:19 följande:
    Nej, det är inte bra. Fast det undrade jag heller inget om, utan det jag frågade var varför det inte är bra att lägga sig hungrig ofta, förutsatt att det inte påverkar vikten upp/ner eller att personen får näringsbrist? 
    Ja, jag vet vad du frågade om och jag svarade på din fråga. Men jag absolut göra det igen. 

Trodde var allmänbildning att det inte är bra för kroppen att vara i svältläge, men tydligen inte. 
  • fjanten
    EpicF skrev 2023-12-10 16:08:30 följande:
    Ja, jag vet vad du frågade om och jag svarade på din fråga. Men jag absolut göra det igen. 

Trodde var allmänbildning att det inte är bra för kroppen att vara i svältläge, men tydligen inte. 
    Ok - kan du förklara varför du tror att kroppen är i svältläge om en person lägger sig hungrig ofta? Jag trodde det var allmänbildning att veta att det inte måste vara ett samband mellan dessa två, i synnerhet inte om personen varken går upp/ner i vikt eller har näringsbrist.
  • Anonym (Kvinna 38 år)
    EpicF skrev 2023-12-10 16:08:30 följande:

Hur lång tid tar det för en människokropp att gå in i svältläge?

Hur konstaterar man att en människa gått in i svältläge?
  • Anonym (Kvinna 38 år)

1381 kalorier idag, om jag orkar dricka upp chokladen. Det är lite i underkant, men jag orkar nog inget mer sen. Igår fick jag i mig 1784 så det jämnar kanske ut sig

• Anonym (Nina)

Svar till inlägg 123 (Kvinna 38 år). Vet inte hur/om jag kan citera från mobilen?

Info från 1177: Flera saker händer med kroppen om den varit i svältläge under en längre tid. För att spara på energi börjar kroppen stänga av viktiga funktioner. Det påverkar kroppen på följande sätt:

Din puls går ner och din kroppstemperatur sjunker.
    Du får lägre blodtryck, vilket gör att du kan bli yr och svimma.
    Blodcirkulationen blir sämre, vilket kan göra att du fryser och blir kall och blå om fötter och händer.
    Du kan få problem med benskörhet, vilket kan göra att du lättare råkar ut för benbrott.
    Dina muskler blir försvagade.
    Du kan få ett tunt hår i nacken, på armarna och benen. Det kallas lanugohår.
    Ditt hår kan bli risigt och du kan få torr hy och akne.
    Ditt hjärta och dina njurar kan börja fungera sämre.

Hjärnan kan påverkas om din kropp är på svält under en lång tid. Du kan då få så kallad hjärnatrofi, vilket innebär förlust av hjärnvävnad. Det kan påverka hur väl din hjärna fungerar.

Mina egna erfarenheter är att kroppen uppför sig väldigt konstigt i svält. När jag hade svår anorexi åt jag MAX två proteinpuddingar per dag under nästan tre veckor. Vilket innebar max 500 kcal/dag, ibland mindre ändå pga åt inte upp allt av dem. Jag åt eller drack inte heller något annat som innehöll kalorier. Jag gick under denna tid inte ner något alls. Stod helt stilla i vikt. Fanns väl iofs inte så mycket kvar att ta av, men visst är kroppen underlig ibland, de allra flesta skulle tappa vikt om de åt på detta sätt. 

• Anonym (Kvinna 38 år)
    Anonym (Nina) skrev 2023-12-14 23:51:57 följande:

Svar till inlägg 123 (Kvinna 38 år). Vet inte hur/om jag kan citera från mobilen?

Info från 1177: Flera saker händer med kroppen om den varit i svältläge under en längre tid. För att spara på energi börjar kroppen stänga av viktiga funktioner. Det påverkar kroppen på följande sätt:

Din puls går ner och din kroppstemperatur sjunker.
    Du får lägre blodtryck, vilket gör att du kan bli yr och svimma.
    Blodcirkulationen blir sämre, vilket kan göra att du fryser och blir kall och blå om fötter och händer.
    Du kan få problem med benskörhet, vilket kan göra att du lättare råkar ut för benbrott.
    Dina muskler blir försvagade.
    Du kan få ett tunt hår i nacken, på armarna och benen. Det kallas lanugohår.
    Ditt hår kan bli risigt och du kan få torr hy och akne.
    Ditt hjärta och dina njurar kan börja fungera sämre.

Hjärnan kan påverkas om din kropp är på svält under en lång tid. Du kan då få så kallad hjärnatrofi, vilket innebär förlust av hjärnvävnad. Det kan påverka hur väl din hjärna fungerar.

Mina egna erfarenheter är att kroppen uppför sig väldigt konstigt i svält. När jag hade svår anorexi åt jag MAX två proteinpuddingar per dag under nästan tre veckor. Vilket innebar max 500 kcal/dag, ibland mindre ändå pga åt inte upp allt av dem. Jag åt eller drack inte heller något annat som innehöll kalorier. Jag gick under denna tid inte ner något alls. Stod helt stilla i vikt. Fanns väl iofs inte så mycket kvar att ta av, men visst är kroppen underlig ibland, de allra flesta skulle tappa vikt om de åt på detta sätt. 

Alltså ingenting om att ibland somna hungrig = svältläge.

Men det du räknar upp är ju hur kroppen drabbas av svältläget när man redan varit i svältläge en längre tid. Det jag frågade var mer hur man konstaterar att någon hamnat i svältläget, inte konsekvenserna av att länge ha varit i svältläget.

Men konstigt att inte sjuksköterskan i tråden kunde svara på mina frågor.

• EpicF
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-15 00:12:30 följande:

Alltså ingenting om att ibland somna hungrig = svältläge.

Men det du räknar upp är ju hur kroppen drabbas av svältläget när man redan varit i svältläge en längre tid. Det jag frågade var mer hur man konstaterar att någon hamnat i svältläget, inte konsekvenserna av att länge ha varit i svältläget.

Men konstigt att inte sjuksköterskan i tråden kunde svara på mina frågor.

Varför vill du att jag ska svara på allmänbildning? Du hse väl gått mer än 6 år i skolan? 🤔
  • Anonym (Kvinna 38 år)

Du kan visst inte svara på frågan, utan måste ge dig på mig som person istället.

EpicF skrev 2023-12-15 00:32:49 följande:
    Varför vill du att jag ska svara på allmänbildning? Du hse väl gått mer än 6 år i skolan? 🤔
  • EpicF
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-15 00:48:57 följande:

Du kan visst inte svara på frågan, utan måste ge dig på mig som person istället.

Igen, varför ska jag svara på sådan som är allmänbildning? 😱🤔
  • Anonym (Kvinna 38 år)
    EpicF skrev 2023-12-15 11:18:46 följande:
    Igen, varför ska jag svara på sådan som är allmänbildning? 😱🤔
    För diskussionens skull såklart. Om du anser det är allmänbildning att känna till hur lång tid det tar för en människokropp att gå in i svältläge, och redogöra för hur man medicinskt konstaterar att någon gått in i svältläge, så vore det inga problem för dig att svara på den frågan.
  • EpicF
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-15 11:30:21 följande:
    För diskussionens skull såklart. Om du anser det är allmänbildning att känna till hur lång tid det tar för en människokropp att gå in i svältläge, och redogöra för hur man medicinskt konstaterar att någon gått in i svältläge, så vore det inga problem för dig att svara på den frågan.
    Fortfarande, varför ska jag svara på sådant som är allmänbildning? 
  • Anonym (Kvinna 38 år)
    EpicF skrev 2023-12-15 11:36:21 följande:
    Fortfarande, varför ska jag svara på sådant som är allmänbildning? 
    Eftersom det visar om du snackar skit eller inte.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nina)

Svar igen till Kvinna 38 år:
    Ja, du har rätt i att det mer var konsekvenser jag skrev, här kommer symptom på att kroppen är i svältläge (finns fler men de här kom jag att tänka på utan att googla).

Lågt albumin, lågt kreatinin, lågt blodsocker, låg kroppstemperatur, blåaktiga händer och fötter (pga syrebrist i blodet), torr hy, vätskeansamling i underben och fötter, muntorrhet, yrsel, sömnsvårigheter, utebliven mens. Låg puls och lågt blodtryck. (Fast jag fick hög puls istället, så det kan nog variera).

Och du har helt rätt i att det inte har någon som helst betydelse om man somnar hungrig eller inte, det har inget med svältläge att göra.

• Anonym (Tess)

Jag är 165 cm och smal. Äter mer än det. Skulle lägga till 2 frukter och 3 mackor så kommer du upp i vad jag äter.

Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?