• Anonym (L)

Vi kan inte trösta vår 8-åring

Det känns så fruktansvärt. När vår dotter blir ledsen över något så är det ingen som kan trösta henne. Hon är så besviken på oss föräldrar och kompisar som inte kan göra det. 

Har provat allt! Får inte krama henne men brukar sitta i närheten av henne. Försöker prata lugnt och bekräfta hennes känslor. Men allt vi gör är bara fel😔
    Vad kan man göra? hon kan vara ledsed i timmar ibland 

• Svar på tråden Vi kan inte trösta vår 8-åring
  • Räkan77
    Anonym (L) skrev 2024-02-27 20:22:03 följande:

Jag har läst på om det men blev inte mycket klokare. Något stämmer in på henne men mycket gör det inte. 

Om mycket inte stämmer in nu så kan du ju släppa tanken på diagnos för tillfället men ha det i bakhuvudet om hon fortfarande har problem när hon kommer upp i högstadiet. Det är så besvären börjar eskalerar för många. 

Nu kanske det bara är omognad, Många barn utvecklas olika fort i om olika områden och det kan ta några år innan alla delar har kommit ikapp. 
  • Anonym (Dumt)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 09:44:07 följande:
    Vi kan inte trösta vår 8-åring

Det känns så fruktansvärt. När vår dotter blir ledsen över något så är det ingen som kan trösta henne. Hon är så besviken på oss föräldrar och kompisar som inte kan göra det. 

Har provat allt! Får inte krama henne men brukar sitta i närheten av henne. Försöker prata lugnt och bekräfta hennes känslor. Men allt vi gör är bara fel😔
    Vad kan man göra? hon kan vara ledsed i timmar ibland 

Det är väl en bra ide att hon får lära sig att ta ansvar för sina egna känslor och inse att det inte är någon annans uppgift att trösta henne.

Det är helt orimligt att hon ska vara besviken på föräldrar och kompisar, hennes känslor är inte deras ansvar.
  • Anonym (L)

Oj vad hårt sagt! Gör du så mot dina barn?

Anonym (Dumt) skrev 2024-02-28 00:09:08 följande:
    Det är väl en bra ide att hon får lära sig att ta ansvar för sina egna känslor och inse att det inte är någon annans uppgift att trösta henne.

Det är helt orimligt att hon ska vara besviken på föräldrar och kompisar, hennes känslor är inte deras ansvar.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (L) skrev 2024-02-29 09:11:46 följande:

Man ska inte alltid trösta sina barn. Man ska finnas där men det är i många situationer man inte ska försöka trösta dem då det kan bygga upp dåliga beteenden över tid. Detta gäller dock främst mindre barn än 8 år men om det är så att er dotter behandlats så under uppväxten så kan det ni ser idag vara resultatet av att i princip alltid försökt trösta henne. 
  • Anonym (L)

Håller inte med dig alls.

Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-02-29 10:13:12 följande:
    Man ska inte alltid trösta sina barn. Man ska finnas där men det är i många situationer man inte ska försöka trösta dem då det kan bygga upp dåliga beteenden över tid. Detta gäller dock främst mindre barn än 8 år men om det är så att er dotter behandlats så under uppväxten så kan det ni ser idag vara resultatet av att i princip alltid försökt trösta henne. 
  • Anonym (Dumt)
    Anonym (L) skrev 2024-02-29 09:11:46 följande:

Det är ju upp till dig vad du vill lära och framförallt inte lära ditt barn. Men det är hon som får leva med konsekvenserna av din uppfostran.

Den här tråden är ju ett bevis på att du har lärt ditt barn att bete sig om ett offer och skylla på andra istället för att ta ansvar. Fundera på om du tycker att det är en vinnande strategi i livet. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (L) skrev 2024-02-29 10:18:02 följande:

Håller inte med dig alls.

Du får göra det då. Men prova prata med en barnpsykolog så får du nog hör annorlunda.
  • Anonym (L)

Det har jag gjort och hon och allt jag läser om barn säger att jag gör rätt. 

Låter inte som du läst någon barnpsykologi alls. Jag läser dagligen 

Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-02-29 15:48:28 följande:
    Du får göra det då. Men prova prata med en barnpsykolog så får du nog hör annorlunda.
  • Anonym (Dumt)

Det har jag gjort och hon och allt jag läser om barn säger att jag gör rätt. 

Låter inte som du läst någon barnpsykologi alls. Jag läser dagligen 

Har jag skrivit en tråd där mitt barn är besviken på andra för att hon är ledsen och inte får tröst?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Dumt) skrev 2024-02-29 14:02:07 följande:
    Det är ju upp till dig vad du vill lära och framförallt inte lära ditt barn. Men det är hon som får leva med konsekvenserna av din uppfostran.

Den här tråden är ju ett bevis på att du har lärt ditt barn att bete sig om ett offer och skylla på andra istället för att ta ansvar. Fundera på om du tycker att det är en vinnande strategi i livet. 
    Men göta petter, flickebarnet är 8 år. Du har inga egna barn va?

Hade hon varit 18 hade jag hållit med dig, men även då beror det ju på VARFÖR man är ledsen.

Visst måste man lära sina barn att hantera motgångar, men stegvis. Och det beror som sagt på vad det gäller.

Det är ju uppenbart att TS dotter har svårigheter. Ta ansvar skriver du. Hon kanske inte kan ta ansvar? Åtminstone inte än eller utan rätt stöd.
  • Anonym (An)

Läs om det "pappa till tre barn" skriver utan att utgå från att han är känslokall, så kommer du se det i ett annat ljus. Det är helt i linje med den s.k. "uppmärksamhetsprincipen" i barnpsykologi som säger att beteenden som belönas förstärks. Försök hitta sätt att neutralisera ledsenheten i stället för att bemöta den med allt för mycket engagemang. (Naturligtvis efter att först ha försökt reda ut om det faktiskt finns något konkret som behöver ändras i hennes vardag först.)

Svar på tråden Vi kan inte trösta vår 8-åring