Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:33:38 följande:
"Jo du far och mor. Nu behöver jag bara höra att någon tycker om mig... Att jag inte är så oomtyckt som jag tror att jag faktiskt är."
"nu behöver jag en kram."
"Nu mår jag lite dåligt, men det är för att jag är hungrig."
Så har jag nog aldrig hört någon 8 åring lägga upp det någonsin när jag tänker efter..
Min dotter sa ibland som åttaåring , mamma du måste krama mig, annars fryser mitt hjärta tilll is! Vid fem år kunde hon inte verbalisera detta, då gallskrek hon i upp tilll en timme. Jag kramade henne om jag fick, ibland la hon sig under sängen, då la jag mig på sängen. Min princip har varit att aldrig lämna ett ledset eller skrikande ångestfullt barn ensamt. Det viktigaste är att man är där, tror jag.
Min son hade dålig självkänsla, han brukade rulla in sig i en filt o ch säga att han var en varmkorv. Mamma, jag är ju inte mer värd än en varmkorv, sa han. Då brukade jag rulla upp honom ut ur filten och säga att han var den finaste varmkorven i hela världen, och sen skrattade vi tillsammans.
Det jag lärt mig är att man behöver mycket tid för att få en bra kommunikation med barnen, det går inte att stressa fram. Stressen och bristen på tid är det största hindret.