• Anonym (L)

Vi kan inte trösta vår 8-åring

Det känns så fruktansvärt. När vår dotter blir ledsen över något så är det ingen som kan trösta henne. Hon är så besviken på oss föräldrar och kompisar som inte kan göra det. 

Har provat allt! Får inte krama henne men brukar sitta i närheten av henne. Försöker prata lugnt och bekräfta hennes känslor. Men allt vi gör är bara fel😔
    Vad kan man göra? hon kan vara ledsed i timmar ibland 

• Svar på tråden Vi kan inte trösta vår 8-åring
  • Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 10:25:48 följande:

Tror tyvärr hon har en del ångest

Ångest i sig är inte farligt, men det är väldigt jobbigt och svårt när det infinner sig. Kan skolkurator vara till hjälp här? 
  • Anonym (L)

Ja jag menar att jag inte vet svaret. Men jag sitter med henne på golvet så länge jag får. Hon får visa alla sina känslor och vi bekräftar att det är ok.
    Känner väl att hon har rätt i att vi borde veta, men vi har ju försökt allt och det fungerar inte.

Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 10:44:42 följande:
    Vad menar du med att jag har fel i det sista jag skriver? Menar du när jag skrev "Det vet du säkert redan svaret på också om du tänker efter." 

Nej, antidepressiva ska ni garanterat inte försöka luta er emot när någon är i så låg ålder.. 
    Det ni ska göra, det är att bli lite mer känslomässigt medveten. 

Jag tänker såhär. Tänk dig själv att vara så liten. Och vända sig till sina föräldrar, och det du får till svar är att "vi vet inte vad vi ska göra med dig?" 

Då skulle man ju automatiskt börja tro att någonting är fel. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 10:57:49 följande:
    Problemet är att du är handfallen och gett upp redan när du skriver saker så som, "jag vet inte", "det fungerar inte", "vi kan inte", "vi klarar inte av det".

Ja men dåså, då kanske det är upp till en 8 åring att bestämma vad ni ska göra i ert hem? 

Det är inte särskilt svårt att veta vad en 8 åring kan behöva om man tänker att man har varit där en gång i tiden själv. 

Vad som är svårare är att få en vuxen människa att förändras om den utgår från att den klarar inget. 

Svårt att veta hur jag ska nå ut till dig och få det att fungera, om allt du kommer svara är att du har försökt men det funkar inte. 

Men vilka onödiga påhopp. Va fan? bitter!

som förälder gör man oftast sitt absolut yttersta Och att söka råd och vägledning från andra föräldrar är ett steg mot att kanske få en klarare bild i hur man ska hantera sitt barns känslor. 

Ingenstans skriver TS att hon sitter och säger till sitt barn att hon inte vet vad hon ska göra eller lämnar ansvaret på barnet. Du som verkar så allvetande och klok borde väl förstå att det är endast genom att fråga saker som vi kan lära oss nya infallsvinklar. Kanske modellinlärning Eller imitationsinlärning inom psykologin är något du bör plugga på om. 

• Anonym (Milly)

Har ni testat att prata om det här när hon INTE är ledsen och behöver tröst? För just i den stunden är ju allt jobbigt och hon vill att alla jobbiga känslor ska försvinna NU och att ni ska fixa det, men det går ju inte.

Ta någon dag och kryp upp i sängen tillsammans och kramas och prata.
    Prata om känslor. Säg att ibland är man glad, ibland är msn ledsen och ibland är man arg. Att det inte finns någon knapp man kan trycka på så att de försvinner, utan man kommer känna de här känslorna ett tag när de kommer. Att det är normalt.
    Säg att du och pappa inte kan ta bort hennes känslor. Men att tröst är att vara där så hon slipper vara själv. Säg att en kram inte kan ta bort ledsen-känslan men den kan öka må bra-känslan, och när må-bra-känslan blir större än ledsen-känslan så kommer det kännas bättre.
    Säg att det inte är farligt att vara ledsen eller arg. Alla blir det. Vuxna också. Och att det såklart är jobbigt i den stunden, men att ni alltid, alltid är där och att hon inte är ensam. Att känslorna går över och sedan är hon glad igen. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:26:41 följande:
    Jo, det gör han visst det. 

När han sitter och säger åt en 8 åring att hjälpa honom lösa problemet för att hon vet bättre.

"Du som verkar så allvetande och klok".. Här tror jag problemet är och varför du brusar upp dig såhär i ditt inlägg. Du blev tjurig på mig för att du tycker att jag låter allvetande?

Jag är långt ifrån allvetande... Jag med min ADHD har bara djup insikt i hur tjejen känner... 

Och det skulle vara en mardröm för mig med två föräldrar som båda sitter och säger att dom vet inget. Jag precis som andra människor kan få behöva höra att jag är omtyckt och att man sätter vissa regler.

Att man kanske inte bara lyssnar på orden som kommer ur munnen utan att någon hör vad man faktiskt säger. 

Istället för att TS säger "Men jag och mamma tycker ju att du är världsbäst!" så sätter dom sig och frågar vad dom ska göra åt problemet?
    Klart som fan en 8 åring svarar att hon inte vet det?

Visste du som en 8 åring hur du skulle styra och förklara sånt för din förälder?
    det är bara du som brusar upp dig. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:35:13 följande:

Läs på om projicering, för det var du som brusa upp dig, eller är du bara bitter?

Jag vet vad det är. Jag studerar psykologi och de olika försvarsmekanismerna. Det är fortfarande bara du som brusar upp dig och känner behovet av att förklara din ståndpunkt. Att jag skrev va fan och bitter är inga projiceringar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:33:38 följande:

"Jo du far och mor. Nu behöver jag bara höra att någon tycker om mig... Att jag inte är så oomtyckt som jag tror att jag faktiskt är."

"nu behöver jag en kram."

"Nu mår jag lite dåligt, men det är för att jag är hungrig."

Så har jag nog aldrig hört någon 8 åring lägga upp det någonsin när jag tänker efter..

Min dotter sa ibland som åttaåring , mamma du måste krama mig, annars fryser mitt hjärta tilll is! Vid fem år kunde hon inte verbalisera detta, då gallskrek hon i upp tilll en timme. Jag kramade henne om jag fick, ibland la hon sig under sängen, då la jag mig på sängen. Min princip har varit att aldrig lämna ett ledset eller skrikande ångestfullt barn ensamt. Det viktigaste är att man är där, tror jag.

Min son hade dålig  självkänsla, han brukade rulla in sig i en filt o ch säga att han var en varmkorv. Mamma, jag är ju inte  mer värd än en varmkorv, sa han. Då brukade jag rulla upp honom ut ur filten och säga att han var den finaste varmkorven i hela världen, och sen skrattade vi tillsammans.

Det jag lärt mig är att man behöver mycket tid för att få en bra kommunikation med barnen, det går inte att stressa fram. Stressen och bristen på tid är det största hindret.
  • Anonym (L)

Hon vägrar prata med kuratorn 

Anonym (Hm) skrev 2024-02-15 10:42:46 följande:
    Ångest i sig är inte farligt, men det är väldigt jobbigt och svårt när det infinner sig. Kan skolkurator vara till hjälp här? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:39:32 följande:
    Har du bråkat klart eller? Du är tjurig för att du tycker att jag låter allvetande.. Medans jag bara sitter här och uttrycker mig.
    👍🏼
  • Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 11:58:34 följande:

Hon vägrar prata med kuratorn 

Hm så knepigt :/.. vet ni varför? Har inte hunnit läsa alla svar. Kanske har du redan besvarat frågan innan. 
Svar på tråden Vi kan inte trösta vår 8-åring