• Anonym (Knivig sits)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop
  • Anonym (Knivig sits)
    Anonym (This) skrev 2024-02-21 09:11:08 följande:

Prata med henne! Säg att du har räknat ihop alla utgifter och insett att du omöjligt har råd att komma på bröllopet, men att du hemskt gärna vill detta så att detta skapar sån oro att du ligger vaken om nätterna. 

Ja jag får nog prata med henne och förklara att det blir extremt dyrt för oss med allt men att vi såklart gärna vill komma. Kanske kan fråga om hon har något förslag på hur vi kan dra ner kostnaderna så att vi har möjlighet att komma. Möhippan får jag nog bara dra mig ur och förklara att det inte är möjligt rent ekonomiskt att åka dit vid två tillfällen ganska tätt inpå varandra. 
  • Anonym (Nr1)

Om du inte har råd, avstå. Säg som det är.

• Kirenaj68
    Anonym (Knivig sits) skrev 2024-02-21 12:19:08 följande:
    Ja jag får nog prata med henne och förklara att det blir extremt dyrt för oss med allt men att vi såklart gärna vill komma. Kanske kan fråga om hon har något förslag på hur vi kan dra ner kostnaderna så att vi har möjlighet att komma. Möhippan får jag nog bara dra mig ur och förklara att det inte är möjligt rent ekonomiskt att åka dit vid två tillfällen ganska tätt inpå varandra. 
    Nog hit och kanske dit... Det är verkligen inget att tveka över hur god väninna hon än är. Bara tusenlappen i kuvertavgift hade varit nog för mig att tacka nej. Skulle hon bli sur över att du inte offrar familjens sommar för hennes skull är hon ingen väninna.
  • Anonym (Göran.)

Min analys och åsikter. 

man 57 år. Knegare  

1. Man tar inte betalt för gästerna oavsett tillställning. Det är oförskämt skamligt helt jävla galet. 

2. Detta par vill ha ett lyxigt bröllop men vill inte betala för det. Genom kuvertavgiften ser de till att andra får betala för det. 

3, Det är beräknande slugt och utnyttjande. En sådan fest hade jag aldrig tackat ja till. Sådana vänner vill jag inte ha.

4. Det är inte självklart att alla har så fina kläder som man bör ha på ett bröllop. Speciellt kvinnor.  Att komma vardagsfina duger inte alltid på ett bröllop (tyvärr)

på ett normalt bröllop klara vi män oss med skjorta slips kavaj och ett fina byxor och finskor. 

det mesta av det har väl de flesta män. Krävs det finare än det hade jag inte gått. Jag har säkert 20 slipsar 10-15 skjortor två kostymer 5-6 kavajer 2-3 par finskor och ett antal finbyxor  

jag har kläder så jag kan välja och vraka. 

jag har även två långrockar ett par riktigt fina handskar och många halsdukar och scarfar.

absolut inga dyra saker förutom en av långrockarna och ett par av skorna. 

jag anser att jag aldrig kommer att behöva klä mig dyrare än så. Men några uppsättningar finkläder är kul att ha  en del kommer i jeans och gammal sliten tröja på firmans jul sommarfest  det tycker jag är pinsamt  

att resa och få en kostnad för bensin ev parkering
    och övernattning  är väl inget märkligt. 

men att betala för mat dryck ev orkester nä nä det är ju sanslöst. 

• Anonym (XXX)

Ett annat problem som det också blir alltid när värdparet tar ut kuvertavgift, och säger att de i stället inte vill ha present. Det går liksom inte att lita på att de inte förväntar sig en present ändå, så man känner att man måste ta med sig någon liten sak ändå, ifall de andra gästerna skulel börja plocka fram presenter. Vilket många tyvärr gör. Och då blir det ju väldigt dyrt.

Jag tycker att det borde bli kutym (men hur får man ut det?), att om det är kuvertavgift-och-därför-inga-presenter, så ska INGEN ha med sig present. För har man det, så ställer man till så att andra som inte har med sig något står där tomhänta och känner sig dumma. INGEN ska ha med present. Och om de allra närmaste ändå vill ge en present i fysisk form, så får de göra det i förväg eller i efterhand. Inte på den allmänna mottagningen inför de andra gästerna, och presenten ska inte heller befinna sig i den lokalen så att de andra gästerna ser den. 

• AnnaSthlm

Klokt att du drar i handbromsen. 
    Säg som det är. Räntan på lånen har gått upp och ni fixar inte det längre tyvärr. Ni måste prioritera andra kostnader. Ni kan inte komma. 

Det låter fullständigt vanvettigt med att gäster förväntas bära sådana kostnader OCH betala kuvertavgift OCH en klänning som man inte vill ha. 

Stå upp för dig själv nu. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-21 22:28:51 följande:

Ett annat problem som det också blir alltid när värdparet tar ut kuvertavgift, och säger att de i stället inte vill ha present. Det går liksom inte att lita på att de inte förväntar sig en present ändå, så man känner att man måste ta med sig någon liten sak ändå, ifall de andra gästerna skulel börja plocka fram presenter. Vilket många tyvärr gör. Och då blir det ju väldigt dyrt.

Jag tycker att det borde bli kutym (men hur får man ut det?), att om det är kuvertavgift-och-därför-inga-presenter, så ska INGEN ha med sig present. För har man det, så ställer man till så att andra som inte har med sig något står där tomhänta och känner sig dumma. INGEN ska ha med present. Och om de allra närmaste ändå vill ge en present i fysisk form, så får de göra det i förväg eller i efterhand. Inte på den allmänna mottagningen inför de andra gästerna, och presenten ska inte heller befinna sig i den lokalen så att de andra gästerna ser den. 

Men alltså, måste vi omyndigförklara folk? Kuvertavgift istället för present är ju en väldigt smidig lösning. Det ÄR enligt tradition och etikett att man tar med en present till brudparet när man går på bröllop. Det är ju en självklarhet. Är det ett par man inte VILL ge ens en liten present till, bör man kanske fråga sig varför man går på deras bröllop..?

Sen förstår väl de flesta att trots att paret sagt att de inte vill ha presenter kan nog någon, särskilt en nära släkting, vilja ge något ändå. Bara för att brudens föräldrar väljer att ge en fin present, betyder det ju inte att jag som vän/kollega/avlägsen kusin/vad som helst ÄVEN förväntas ge en gåva trots att de sagt att de inte ville ha något. De flesta kan förstå sådant. Vi går ju liksom inte på dagis där barnen inte får ge ut kalasinbjudningar så att andra ser, om inte hela gruppen är bjuden...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-21 23:16:26 följande:
    Men alltså, måste vi omyndigförklara folk? Kuvertavgift istället för present är ju en väldigt smidig lösning. Det ÄR enligt tradition och etikett att man tar med en present till brudparet när man går på bröllop. Det är ju en självklarhet. Är det ett par man inte VILL ge ens en liten present till, bör man kanske fråga sig varför man går på deras bröllop..?

Sen förstår väl de flesta att trots att paret sagt att de inte vill ha presenter kan nog någon, särskilt en nära släkting, vilja ge något ändå. Bara för att brudens föräldrar väljer att ge en fin present, betyder det ju inte att jag som vän/kollega/avlägsen kusin/vad som helst ÄVEN förväntas ge en gåva trots att de sagt att de inte ville ha något. De flesta kan förstå sådant. Vi går ju liksom inte på dagis där barnen inte får ge ut kalasinbjudningar så att andra ser, om inte hela gruppen är bjuden...
    På ditt första stycke verkar det som att du tycker, att man SKA ta med en fysisk present även om man har betalat kuvertavgiften? "Det är en självklarhet." Det är ju just sådant här som gör en osäker.

När det gäller just sådant här växer vi nog aldrig ifrån det. Det är genant i vilken ålder som helst. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-21 23:22:09 följande:
    På ditt första stycke verkar det som att du tycker, att man SKA ta med en fysisk present även om man har betalat kuvertavgiften? "Det är en självklarhet." Det är ju just sådant här som gör en osäker.

När det gäller just sådant här växer vi nog aldrig ifrån det. Det är genant i vilken ålder som helst. 
    Nej, hur blev du förvirrad av mitt första stycke? Självklart tar man med en present om det inte är kuvertavgift. Kuvertavgift är istället för present. Det är antingen eller. Är det ingen kuvertavgift är det ju en självklarhet att man tar med en present. 

Jag skulle inte skämmas över en sån grej. Har paret avböjt presenter och brudgummens farmor kommer med världens present är det ju underförstått att det inte var meningen att resten av oss också borde ha tagit med presenter. Sånt förstår vuxna människor.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-22 08:18:18 följande:
    Nej, hur blev du förvirrad av mitt första stycke? Självklart tar man med en present om det inte är kuvertavgift. Kuvertavgift är istället för present. Det är antingen eller. Är det ingen kuvertavgift är det ju en självklarhet att man tar med en present. 

Jag skulle inte skämmas över en sån grej. Har paret avböjt presenter och brudgummens farmor kommer med världens present är det ju underförstått att det inte var meningen att resten av oss också borde ha tagit med presenter. Sånt förstår vuxna människor.
    Problemet är väl att kuvertavgift är en fast summa du som gäst inte kan påverka. Att säga att det är istället för present går bara om kuvertavgiften är frivillig summa.

Tar man 500 kr i kuvertavgift så blir det ju 1000 kr som i ts fall, och de har kanske inte råd att lägga så mycket på present?

En fin present måste inte vara dyr, det kan vara något personligt, något hemmagjort etc om gästen inte har råd att lägga massa pengar. 

Bjuder man in till bröllop är det väl för att man vill ha gästerna där, inte att de ska betala för att få komma?
  • Anonym (tänk till)

Det absolut mest irriterande jag bär med mig är min kompis bröllop utomlands när de typ inte stod för något. Jag betalade med säkert 10.000 för detta och det är ju liksom inte ens mina vänner utöver de få jag känner.  Jag hatar detta för att jag vet att hon bara tänkte på vad hon ville ha och så har hon alltid varit. Hon och hennes man har varit så sneaky i hur de är och för en att känna dåligt samvete och som en dålig vän om man tackar nej till saker man själv måste bekosta. De fixar alltid överraskningsfester åt varandra och hennes man har en gång hört av sig till oss vänner om vi ville dela på att ge henne en ny iphone i present. Var en sån sjukt speciell grej..
    Nu vet jag det här och vill ha tillbaka alla pengar jag slösat på henneRynkar på näsan så tänk till innan detta bröllop...

• EpicF
    Anonym (tänk till) skrev 2024-02-26 14:36:14 följande:

Det absolut mest irriterande jag bär med mig är min kompis bröllop utomlands när de typ inte stod för något. Jag betalade med säkert 10.000 för detta och det är ju liksom inte ens mina vänner utöver de få jag känner.  Jag hatar detta för att jag vet att hon bara tänkte på vad hon ville ha och så har hon alltid varit. Hon och hennes man har varit så sneaky i hur de är och för en att känna dåligt samvete och som en dålig vän om man tackar nej till saker man själv måste bekosta. De fixar alltid överraskningsfester åt varandra och hennes man har en gång hört av sig till oss vänner om vi ville dela på att ge henne en ny iphone i present. Var en sån sjukt speciell grej..
    Nu vet jag det här och vill ha tillbaka alla pengar jag slösat på henne // Rynkar på näsan så tänk till innan detta bröllop...

Och varför tackade du ja till bröllopet? 

Jag har också varit på bröllop utomlands, ett tredagars. Enda jag sjäv stod för var kläder, boende och flygresa. Tog det som semester och stannade i runt en vecka. Allt annat som hörde till bröllopet (middagr, fika, etc) stod värdparet för (eller deras föräldrar). 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (tänk till) skrev 2024-02-26 14:36:14 följande:

Nu vet jag det här och vill ha tillbaka alla pengar jag slösat på henneRynkar på näsan så tänk till innan detta bröllop...

Jo, jag känner typen. De tar ingen hänsyn, vill bara ha många gäster som statister på sitt bröllop, för att de alltid drömt om ett stort bröllop i någon tjusig miljö. Om gästerna har råd att äta resten av månaden är egalt.

Allra mest konstigt blir det när man inte ens är vänner, utan det är typ en gammal skol- eller arbetskamrat som man inte träffat på många år, och aldrig hade tänkt träffa igen. Man märker att brudparet (eller bridezillan snarare) har fått gå långt ut i bekantskapskretsen och bland människor de haft någon kontakt med någon gång överhuvudtaget, för att få ihop det önskade antalet statister.
Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop