• Anonym (En mormor)

    Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden

    Känner att jag måste skriva till någon utomstående som ser på vår relation med andra ögon.
    Bakgrundsfaktorer:
    Jag är 58, heltidsjobbar inom vården. Har tre vuxna döttrar (hon är den yngsta, 30 år) 
    De har alla barn själva, sammanlagt 11 stycken mellan 5 mån-16 år.
    Jag är frånskild  (från barnens far) och omgift sedan rätt lång tid.
    Ok, nu varför hon är arg.
    Hon har med sin sambo skaffat 4 barn på raken, äldsta är 6.
    De tog ett rejält banklån och köpte ett hus 4 mil från mig.
    Sambon  har inte riktigt klättra i karriären och har en ganska medelinkomst. Hon har en utbildning och en fast tjänst som hon är föräldraledig ifrån.
    Hon har inte tänkt gå tillbaka och jobba dit.
    Hon vill börja studera till ett annat yrke istället, har faktiskt fått en studieplats.
    De kan inte avkorta på sina lån, de har ansökt om lov från banken redan två gånger att få bara betala räntor.
    Mannen betalar alla löpande kostnader som det kostar att bo där plus räntorna. Det blir inte mycket kvar. Hennes föräldrapeng tar slut i sommar.

    Jag är en tråkig realist. Jag frågar hur hon tänkt finansiera deras lån i höst.
    Jag frågar hur hon tänkt få inkomst när hon studerar. Hon fyller inte kriterierna för vuxenstudiestöd . Lån kan hon inte ta mera.
    Mannen kommer inte att klara av skuldbördan ensam.
    Nån gång säger hon att OM de skaffar mer barn i framtiden...
    Jag säger, sluta nu, du måste få kontroll 
    över annat nu också.
    Hon blir så j...a arg på mig när jag ifrågasätter hennes drömmar.
    Säger att inga andra föräldrar säger så till sina barn. Så jämför hon sig med sina kompisar som har så underbara föräldrar, som alltid sköter deras barnbarn och köper hus till sina barn typ.
    Hennes kompisar har ett barn, har hög lön och har börjat jobba efter första barnet.

    Om nån orkar läsa detta och har några tankar så vore jag så tacksam.
    Förstås kan jag dra mig undan så pass mycket att jag inte bryr mig alls vad de gör, men tycker synd om barnen som dras med i hennes obetänkta beslut.
    Jag vill vara ett stöd men kan bara inte uppmuntra allt som händer.

  • Svar på tråden Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden
  • Anonym (En mormor)

    Tack för alla svar, varav de alla är ur olika synvinklar. Vissa mogna och vissa ur annat perspektiv , men det är ju fantastiskt att vi alla är olika 😊fick lite att tänka på iallafall.

  • Goneril

    Jag har tidigare kommenterat, i egenskap av bankman, här finns en risk att bostaden inte kan behållas.  Kreditvärdigheten påverkas starkt när inkomsten minskar. Jag vill också påpeka att den som lånar ut pengar är BORGENÄR, det vill säga banken. Den som går i borgen är BORGENSMAN, inget annat. Många i tråden kan inte hålla isär begreppen, här tycks inte finnas några ekonomer. Tja, ekonom, detta är allmänbildning.

  • Klobibblan
    Goneril skrev 2024-03-02 12:25:33 följande:

    Jag har tidigare kommenterat, i egenskap av bankman, här finns en risk att bostaden inte kan behållas.  Kreditvärdigheten påverkas starkt när inkomsten minskar. Jag vill också påpeka att den som lånar ut pengar är BORGENÄR, det vill säga banken. Den som går i borgen är BORGENSMAN, inget annat. Många i tråden kan inte hålla isär begreppen, här tycks inte finnas några ekonomer. Tja, ekonom, detta är allmänbildning.


    Men herregud, här kommer någon med pekpinnar. Du känns som en genuin, härlig översittartyp. Du fattar ju vad som menas. Sluta bara.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ansvar)
    Klobibblan skrev 2024-03-02 11:20:43 följande:
    Läs inlägget precis innan ditt. Det var väldigt klokt och insiktsfullt. Förstår du att det blir skillnad när en förälder går in som borgenär? Ekonomi är inte alltid behagliga samtalsämnen, men de är nödvändiga. Speciellt när det är fler som påverkas av livsvalen. Delvis TS exman som givetvis har stort intresse av hur dottern sköter sin ekonomi med tanke på att han har gått in i borgen, men även barnbarnen som det kan bli riktigt synd om. Alla ni som säger att dottern är vuxen och TS inte borde lägga sig i: Lägg ner. Självklart har en förälder all rätt i världen att ifrågasätta ekonomiska beslut när det är så många andra inblandande. Detta handlar INTE bara om dottern. Förstår ni?
    Men det är ju exmaken som gjort det, inte TS. Han kan ha åsikter eftersom han påverkas ekonomiskt. Dottern är dessutom 30. Inte runt 20.  TS borde vara rädd om relationen till sin dotter. Om min mamma hade hackat på mig när jag var 30 om privata saker som ekonomi och att skaffa barn så hade jag blivit skogstokig. Det handlar om att respektera att barnet är vuxet och gör sina egna val och sina egna bedömningar.

    Nånstans måste man ju släppa taget och vila i att man uppfostrat barnen  så att de kliver in i sitt vuxenliv och axlar det på ett ansvarstagande sätt.
  • Anonym (En mormor)

    Måste korrigera en sak. Min exman är borgenär eftersom det krävdes för att de skulle  få lån, eftersom de inte hade några besparingar. Han är alltså för en liten del av lånet. Det är inte pga de inte kunnat betala.

  • Anonym (St)

    Förlåt men du säger att du vill vara ett stöd men att du samtidigt inte kan uppmuntra hennes drömmar. De funkar ju inte.

    Kanske du behöver jobba lite djupare än att bara säga nej nu måste du ta kontroll över situationen du redan har.

    Hon har 4 barn tätt, när var sista gången hon jobbade? Har hon tänkt plugga hemifrån? Är hon kanske rätt för att komma ut i världen och därför funderar på ett femte barn?
    Vad jobbade hon med innan, kanske hon inte trivdes och tänker att ny utbildning är enda vägen framåt? 

    Om du fortsätter visa att hon tänker fel kommer du bara skuta henne ifrån dig. 

    När hon säger att hon är sugen på en nr 5 får du fråga vidare. Ja, det är mysigt att vara hemma med barnen... vad svarar hon då? Eller ja, bebisar är så underbara att pyssla om... vad säger hon då.  Lista ut varför hon vill vad hon vill. Om hon nu älskar bebisar berätta om din kompis Elisabeth som alltid tar hand om bebisarna på BB som undersköterska eller om att de söker personal till BB och då får man se sååå många nyfödda bebisar.

    Om du vill nå fram till henne måste du förstå varför hon vill vad hon vill. Sen kan du få ett annat alternativ låta mer attraktivt. 

  • Anonym (En mormor)
    Anonym (St) skrev 2024-03-03 14:22:47 följande:

    Förlåt men du säger att du vill vara ett stöd men att du samtidigt inte kan uppmuntra hennes drömmar. De funkar ju inte.

    Kanske du behöver jobba lite djupare än att bara säga nej nu måste du ta kontroll över situationen du redan har.

    Hon har 4 barn tätt, när var sista gången hon jobbade? Har hon tänkt plugga hemifrån? Är hon kanske rätt för att komma ut i världen och därför funderar på ett femte barn?
    Vad jobbade hon med innan, kanske hon inte trivdes och tänker att ny utbildning är enda vägen framåt? 

    Om du fortsätter visa att hon tänker fel kommer du bara skuta henne ifrån dig. 

    När hon säger att hon är sugen på en nr 5 får du fråga vidare. Ja, det är mysigt att vara hemma med barnen... vad svarar hon då? Eller ja, bebisar är så underbara att pyssla om... vad säger hon då.  Lista ut varför hon vill vad hon vill. Om hon nu älskar bebisar berätta om din kompis Elisabeth som alltid tar hand om bebisarna på BB som undersköterska eller om att de söker personal till BB och då får man se sååå många nyfödda bebisar.

    Om du vill nå fram till henne måste du förstå varför hon vill vad hon vill. Sen kan du få ett annat alternativ låta mer attraktivt. 


    Hon jobbade mellan första och andra barnet, så ca 4 år sen.
    Och ja, hon vill ju jobba som barnmorska så du är inte helt fel ute. Sitt tidigare jobb vill hon inte jobba med mer.
    Hon har alltid varit rädd att bli vuxen och komma ut i världen, tänker jag. Vi talade lite om saken idag, det där med fler barn.  Jag vet att hon leker med tanken, fast hon inte sagt det högt. För att inte börja gräla igen så sa jag att det inte är så att jag personligen har nåt emot det men det kan vara att banken säger nej till att ytterligare förlänga amorteringsfritt. Hon sa att jo, hon är medveten om det.
    Vi var helt vänner efter diskussionen. Ingen arghet.
  • Anonym (St)

    Ja men det var ju ett väldigt positivt möte. Du kunde spegla en negativ konsekvens utan att få det att låta som att du ifrågasätter hennes drömmar. Snyggt. 

    Fyra år är ganska länge utan att jobba. Tror det kan finnas mycket ångest. Hur ska det fungera hemma med barnen? Kommer jag att orka? Kommer barnen känna det som att jag lämnar dem när jag är borta så mycket? 

    Kanske kan du relatera till dig själv, när du pratar med henne, hur det kändes när du skulle börja jobba när dina barn var små. Hur mycket du skulle saknar dom osv. Att det kändes jobbigt. Kanske kommer hon känna sig tryggare att öppna upp sig. 

    Angående barnmorska så baseras antagningen på hur länge man jobbat som ssk. Så kanske du kan motivera det på det sättet, att jobba lite till, finns ju även många, många olika ssk jobb att söka. Om hon nu då redan är utbildad ssk. Kanske hon till och med kan få plats på en BB som ssk, det är ju brist på barnmorskor oxå om jag inte minns fel.

    Om hon inte är utbildad ssk är det ju oftast jobb som ssk som krävs först innan man ens får plugga till barnmorska. Då pratar vi minst 5,5år innan hon är barnmorska. 

    Lycka till.

  • Anonym (En mormor)
    Anonym (St) skrev 2024-03-03 19:32:04 följande:

    Ja men det var ju ett väldigt positivt möte. Du kunde spegla en negativ konsekvens utan att få det att låta som att du ifrågasätter hennes drömmar. Snyggt. 

    Fyra år är ganska länge utan att jobba. Tror det kan finnas mycket ångest. Hur ska det fungera hemma med barnen? Kommer jag att orka? Kommer barnen känna det som att jag lämnar dem när jag är borta så mycket? 

    Kanske kan du relatera till dig själv, när du pratar med henne, hur det kändes när du skulle börja jobba när dina barn var små. Hur mycket du skulle saknar dom osv. Att det kändes jobbigt. Kanske kommer hon känna sig tryggare att öppna upp sig. 

    Angående barnmorska så baseras antagningen på hur länge man jobbat som ssk. Så kanske du kan motivera det på det sättet, att jobba lite till, finns ju även många, många olika ssk jobb att söka. Om hon nu då redan är utbildad ssk. Kanske hon till och med kan få plats på en BB som ssk, det är ju brist på barnmorskor oxå om jag inte minns fel.

    Om hon inte är utbildad ssk är det ju oftast jobb som ssk som krävs först innan man ens får plugga till barnmorska. Då pratar vi minst 5,5år innan hon är barnmorska. 

    Lycka till.


    Hon är socionom.
  • Cox Orange

    Man baxnar. Har hon ens koll på hur yrkeslivet som barnmorska är? Ursäkta, men ett krävande jobb med obekväma arbetstider, hur kombineras det med fyra barn? Drömmar, det är vad det är. 

  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (En mormor) skrev 2024-03-03 18:18:36 följande:
    Hon jobbade mellan första och andra barnet, så ca 4 år sen.
    Och ja, hon vill ju jobba som barnmorska så du är inte helt fel ute. Sitt tidigare jobb vill hon inte jobba med mer.
    Hon har alltid varit rädd att bli vuxen och komma ut i världen, tänker jag. Vi talade lite om saken idag, det där med fler barn.  Jag vet att hon leker med tanken, fast hon inte sagt det högt. För att inte börja gräla igen så sa jag att det inte är så att jag personligen har nåt emot det men det kan vara att banken säger nej till att ytterligare förlänga amorteringsfritt. Hon sa att jo, hon är medveten om det.
    Vi var helt vänner efter diskussionen. Ingen arghet.
    Låter som ett bra samtal då. För din del blir det antagligen en balansgång mellan att hålla en fin relation till dottern och att framföra din oro som troligen tolkas 100% som kritik och då stöter du henne ifrån dig.
  • Anonym (sextiotalist)
    Goneril skrev 2024-03-02 12:25:33 följande:

    Jag har tidigare kommenterat, i egenskap av bankman, här finns en risk att bostaden inte kan behållas.  Kreditvärdigheten påverkas starkt när inkomsten minskar. Jag vill också påpeka att den som lånar ut pengar är BORGENÄR, det vill säga banken. Den som går i borgen är BORGENSMAN, inget annat. Många i tråden kan inte hålla isär begreppen, här tycks inte finnas några ekonomer. Tja, ekonom, detta är allmänbildning.


    Men sluta, även om fel ord används så kan man i detta sammanhang inte missförstå vad ts menar.
Svar på tråden Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden