• Anonym (Mamman)

    Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?

    Som rubriken: är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet till sina barn (som bor hos mamman, han träffar dem sporadiskt), när han träffar en ny kvinna? Jag vet att han kommer undan med det rent juridiskt - men moraliskt? Hur har ni tänkt, hur har ni gjort, vad har ni varit med om?

    Här var det så, att samarbetet om barnen gick bra så länge som min exman var singel. Förutom underhållet, så betalade han alltid hälften av större utgifter som t.ex. vinterkläder och -stövlar, idrottskläder och -utrustning, fritidsaktiviteter, terminsavgifter, hyra av instrument på Kulturskolan, sommarläger, cyklar och sparkcyklar... Detta var aldrig något problem.

    Men sedan han träffade sin nya kvinna, som är en svid-värk-och-brännkärrring som egentligen aldrig har arbetat, utan haft som enda mål i livet att få förtidspension fast hon inte är sjuk, har skulder hos Kronofogden, två struliga tonåringar etc. (DEN sorten! Kräks), så har han dels börjat träffa barnen mer sällan, från att ha haft dem varannan helg (vilket jag i och för sig är glad åt, för jag vill helst inte att de ska träffa den här kvinnan), och dels slutat att betala någonting utanför underhållet. Nu heter det att "det där är DIN grej, det är DU som vill att dom ska idrotta/spela instrument/åka på läger/ha varma vinterkläder så att de kan vara ute/etc., då får DU betala för det". 

    Jag tror tyvärr att det är den nya kvinnan som ligger bakom, att han betalar hennes räkningar i stället, för så här var det som sagt aldrig förut. De bor inte ihop. 
  • Svar på tråden Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-04 06:57:43 följande:
    Vi vet inte vad ts har för inkomst, sådant spelar också in. Vi vet ju inte heller vad skillnaden blir efter barnbidrag mm. FK har en uträkningssida för att se vad man skulle kunna tänka sig betala men det är inget måste fortfarande. Dra saken till tingsrätt den som har råd med det, och lycka till säger jag! Om ts har så låg inkomst verkar hon ha byggt luftslott kring exets ekonomi som hon nu får sota för när han betalar det allra minsta.
    Nej vi har ju bara ts egna ord om att han har ut mer än dubbelt så mycket. Nej tingsrätt vill man ju gärna undvika. Dock om det är sådana skillnader att barnen får väldigt olika standard i hemmen så är ju chansen stor att ts får rätt. Jag kan ju personligen tycka att han borde betala mer än underhållsstödet och det är ju för barnens skull.
    Men jag kan hålla med dig om att ts får vänja sig vid att utgå från sin egen inkomst och inte kan planera in läger och extravaganser och räkna med att pappan ställer upp och betalar. Och som jag skrev innan, allt han betalat utöver det FKs uträkning rekommenderat har ju varit en bonus.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Mamman är ju fantastisk som verkligen vill göra allt för sina barn trots att farsan verkar helt oduglig. Hon letar fram läger, aktiviteter och betalar mer än gärna sin del av det. Allt är för hennes BARN. Som tydligen bara är hennes nu när farsan hittat nån ny flamma.  Bedrövligt!
    Får hoppas att hon kan lösa det på egen hand så barnen inte blir alltför lidande trots att farsan vägrar betala sin del mer.
    Kan undra om han kanske börjar betala igen när han blivit singel igen?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-04 23:41:56 följande:
    Nej vi har ju bara ts egna ord om att han har ut mer än dubbelt så mycket. Nej tingsrätt vill man ju gärna undvika. Dock om det är sådana skillnader att barnen får väldigt olika standard i hemmen så är ju chansen stor att ts får rätt. Jag kan ju personligen tycka att han borde betala mer än underhållsstödet och det är ju för barnens skull.
    Men jag kan hålla med dig om att ts får vänja sig vid att utgå från sin egen inkomst och inte kan planera in läger och extravaganser och räkna med att pappan ställer upp och betalar. Och som jag skrev innan, allt han betalat utöver det FKs uträkning rekommenderat har ju varit en bonus.
    Ja, det där med "standard i hemmen" är ju en luddig term också, men bara för att pappan har större inkomst så är det inte säkert att han skämmer bort barnen mer än hemma hos mamman. Just nu verkar det väl snarare som att de kommer att ha samma standard oavsett var de bor eftersom han inte vill bidra lika mycket längre och mamman då inte har råd med alla fritidsaktiviteter själv. Det underhåll han betalar ska räcka till vinterkläder och andra nödvändigheter som ts nämner, däremot inte musikinstrument och annat. Då får man hitta billigare aktiviteter. Så de pengar han har betalat hittills eller kommer betala mindre lär inte påverka så de får olika standard mellan de två hemmen, om jag säger så.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 08:21:00 följande:
    Ja, det där med "standard i hemmen" är ju en luddig term också, men bara för att pappan har större inkomst så är det inte säkert att han skämmer bort barnen mer än hemma hos mamman. Just nu verkar det väl snarare som att de kommer att ha samma standard oavsett var de bor eftersom han inte vill bidra lika mycket längre och mamman då inte har råd med alla fritidsaktiviteter själv. Det underhåll han betalar ska räcka till vinterkläder och andra nödvändigheter som ts nämner, däremot inte musikinstrument och annat. Då får man hitta billigare aktiviteter. Så de pengar han har betalat hittills eller kommer betala mindre lär inte påverka så de får olika standard mellan de två hemmen, om jag säger så.
    Sant.
    Men tror du en tingsrätt hade räknat så? Att standarden räknas efter hur man väljer att göra inte efter hur man har möjlighet att göra.
    ex:
    -Pappan tjänar 90 000 i månaden men väljer att inte köpa något till barnen och att bo i en tvåa med 2 barn. Medan mamman tjänar 32000 och har en fyra där barnet har varsitt rum och får det de behöver.

    Då har ju barnen bättre standard hos mamman eftersom pappan skitit i dem, men egentligen borde de ha bättre hos honom. Dvs han borde kompensera mamman ekonomiskt om man ser till ekonomin men inte om man ser till hur standarden i hemmen ser ut. (I detta hypotetiska fall kanske han borde bli av med barnen till och med)

    Håller med om att hon kan behöva se över aktiviteterna om han inte vill vara med och bekosta dem. Sorgligt när en förälder slutar bry sig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 08:32:32 följande:
    Sant.
    Men tror du en tingsrätt hade räknat så? Att standarden räknas efter hur man väljer att göra inte efter hur man har möjlighet att göra.
    ex:
    -Pappan tjänar 90 000 i månaden men väljer att inte köpa något till barnen och att bo i en tvåa med 2 barn. Medan mamman tjänar 32000 och har en fyra där barnet har varsitt rum och får det de behöver.

    Då har ju barnen bättre standard hos mamman eftersom pappan skitit i dem, men egentligen borde de ha bättre hos honom. Dvs han borde kompensera mamman ekonomiskt om man ser till ekonomin men inte om man ser till hur standarden i hemmen ser ut. (I detta hypotetiska fall kanske han borde bli av med barnen till och med)

    Håller med om att hon kan behöva se över aktiviteterna om han inte vill vara med och bekosta dem. Sorgligt när en förälder slutar bry sig.
    Jag tror ändå inte man kan kräva lika där, så länge barnen har en hyfsat bra standard hos mamman. Skillnad mellan koja och slott liksom, ja då kan man säkert reagera, men jag skulle iaf tycka att det var väldigt orättvist om jag skulle "straffas" för att jag får ett bättre betalt jobb eller så.

    Sedan där med olika boenden som du beskriver, då har ju mamman valt rätt idiotiskt om hon skaffar ett onödigt dyrt boende, det ska inte pappan kompensera för.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 11:42:49 följande:
    Jag tror ändå inte man kan kräva lika där, så länge barnen har en hyfsat bra standard hos mamman. Skillnad mellan koja och slott liksom, ja då kan man säkert reagera, men jag skulle iaf tycka att det var väldigt orättvist om jag skulle "straffas" för att jag får ett bättre betalt jobb eller så.

    Sedan där med olika boenden som du beskriver, då har ju mamman valt rätt idiotiskt om hon skaffar ett onödigt dyrt boende, det ska inte pappan kompensera för.
    Nej jag tänker mer att pappan inte ska komma undan och bara tänka på sig själv och skaffa ett billigt boende och bara lägga pengar på sig själv. Bor barnen 90% hos mamman och inte har rum hos pappan är det väl rimligt att del av hans underhåll går till ett större boende så de har varsitt rum och kan ha de flesta av sina saker hos mamman.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 13:34:55 följande:
    Nej jag tänker mer att pappan inte ska komma undan och bara tänka på sig själv och skaffa ett billigt boende och bara lägga pengar på sig själv. Bor barnen 90% hos mamman och inte har rum hos pappan är det väl rimligt att del av hans underhåll går till ett större boende så de har varsitt rum och kan ha de flesta av sina saker hos mamman.
    Nej, det ska inte gå ut över pappan om mamman väljer ett boende som hon inte har råd med.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-03-05 14:05:46 följande:
    Nej, det ska inte gå ut över pappan om mamman väljer ett boende som hon inte har råd med.
    Att pappan ska betala underhåll för barn han valt att skaffa men sen inte tar hand om utan låter bo hos mamman största delen av tiden är inte något som går ut över honom, det är hans skyldighet. Om mamman har barnen nästan hela tiden måste hon ju ha ett boende åt dem. Underhållet räknas ju utifrån barns behov av mat, boende, media mm.
    Sen ska hon ju såklart inte köpa ett hus och finansiera det med underhåll, men man får ju max ta upp ett visst belopp för utgifter och räntekostnader enligt försäkringskassans uträkning så du kan tex inte räkna med räntor på 15000 som grund för underhållet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 13:34:55 följande:
    Nej jag tänker mer att pappan inte ska komma undan och bara tänka på sig själv och skaffa ett billigt boende och bara lägga pengar på sig själv. Bor barnen 90% hos mamman och inte har rum hos pappan är det väl rimligt att del av hans underhåll går till ett större boende så de har varsitt rum och kan ha de flesta av sina saker hos mamman.
    Fast om han tjänar bra och väljer ett billigt boende är ju upp till honom. Han ska inte tvingas betala mer bara för att han t ex skulle ha ovanligt låg hyra. Orkar inte kolla ts alla inlägg just nu men kan inte minnas att jag har läst om de har egna rum eller inte, och oavsett så är det verkligen inget man ska räkna med som barn. Det kan gott och väl vara så att man delar rum utan att det räknas som att man har olika standard i hemmen, snarare då att mamman erbjuder bättre standard om det är så.
  • Anonym (Solo)

    Att pappan kan lägga mer pengar på barnen när han är solo är väl inte konstigt och behöver ju inte bero på att den nya kvinnan är knepig eller pengakåt. Det kan faktiskt vara så enkelt att pappan inte gjort så mycket på egen hand för att han varit solo och då lagt pemngar på barnen istället för egen semester, teater och retaurantbesök osv. Som del i ett par är det roligare att hitta på saker och det kostar och det blir mindre kvar till att sockra underhåller med.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 15:48:30 följande:
    Fast om han tjänar bra och väljer ett billigt boende är ju upp till honom. Han ska inte tvingas betala mer bara för att han t ex skulle ha ovanligt låg hyra. Orkar inte kolla ts alla inlägg just nu men kan inte minnas att jag har läst om de har egna rum eller inte, och oavsett så är det verkligen inget man ska räkna med som barn. Det kan gott och väl vara så att man delar rum utan att det räknas som att man har olika standard i hemmen, snarare då att mamman erbjuder bättre standard om det är så.
    Du har helt rätt, jag orkar inte skriva mer så säger bara att jag håller med till punkt och prickar.
    Detta ordkrig skippar jag nu. Tungan ute

    Såklart pappan får bestämma över sina inkomster respektive utgifter, hur mycket han väljer att leva för och hur mycket han vill spara.
    Ska han jobba för att ge bort pengarna då kan han ju hellre bara se till att tjäna mindre. ÄVEN om han kanske får lite sämre inkomst i slutänden, bara så att en gniden morsa inte ska få tvinga till sig hans pengar. (Vilket hon högst sannolikt inte kommer att lyckas med oavsett.)
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 15:48:30 följande:
    Fast om han tjänar bra och väljer ett billigt boende är ju upp till honom. Han ska inte tvingas betala mer bara för att han t ex skulle ha ovanligt låg hyra. Orkar inte kolla ts alla inlägg just nu men kan inte minnas att jag har läst om de har egna rum eller inte, och oavsett så är det verkligen inget man ska räkna med som barn. Det kan gott och väl vara så att man delar rum utan att det räknas som att man har olika standard i hemmen, snarare då att mamman erbjuder bättre standard om det är så.
    Han får betala mer för att han andra ekonomiska förutsättningar plus eftersom han knappt har barnen. som sagt så tror jag inte tingsrätten hade utgått från hur mamman och pappans boenden ser ut utan vilka förutsättningar de har för att tillgodose barnens behov. Har han möjlighet att hålla en viss standard för barnen men skiter i att göra det så räknar de ändå med att han har förmåga att göra det och det är utifrån den förmågan underhållet sätts.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-03-05 16:11:02 följande:
    Du har helt rätt, jag orkar inte skriva mer så säger bara att jag håller med till punkt och prickar.
    Detta ordkrig skippar jag nu. Tungan ute

    Såklart pappan får bestämma över sina inkomster respektive utgifter, hur mycket han väljer att leva för och hur mycket han vill spara.
    Ska han jobba för att ge bort pengarna då kan han ju hellre bara se till att tjäna mindre. ÄVEN om han kanske får lite sämre inkomst i slutänden, bara så att en gniden morsa inte ska få tvinga till sig hans pengar. (Vilket hon högst sannolikt inte kommer att lyckas med oavsett.)
    Ordkrig...? Jag trodde att vi hade en diskussion och hade ingen aning om att du blev så triggad. Lika bra att lägga ner då.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 16:29:13 följande:
    Han får betala mer för att han andra ekonomiska förutsättningar plus eftersom han knappt har barnen. som sagt så tror jag inte tingsrätten hade utgått från hur mamman och pappans boenden ser ut utan vilka förutsättningar de har för att tillgodose barnens behov. Har han möjlighet att hålla en viss standard för barnen men skiter i att göra det så räknar de ändå med att han har förmåga att göra det och det är utifrån den förmågan underhållet sätts.
    Fast han betalar ju inte pga ekonomin utan pga att han har barnen så lite, och han betalar öht inte "mer" numera eftersom han numera bara är villig att betala lägsta nivån. TS får väl ta honom till tinget om hon vill ha mer.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 17:49:32 följande:
    Ordkrig...? Jag trodde att vi hade en diskussion och hade ingen aning om att du blev så triggad. Lika bra att lägga ner då.
    Inte ordkrig mellan oss heller!
    Vi är väl ungefär på samma bana.
  • Anonym (....)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-03-05 07:53:47 följande:

    Mamman är ju fantastisk som verkligen vill göra allt för sina barn trots att farsan verkar helt oduglig. Hon letar fram läger, aktiviteter och betalar mer än gärna sin del av det. Allt är för hennes BARN. Som tydligen bara är hennes nu när farsan hittat nån ny flamma.  Bedrövligt!
    Får hoppas att hon kan lösa det på egen hand så barnen inte blir alltför lidande trots att farsan vägrar betala sin del mer.
    Kan undra om han kanske börjar betala igen när han blivit singel igen?


    Du har inte läst ordentligt, pappan betalar sin del, det är ts som tycker att han ska betala mer, underhållet, barnbidraget och ts egna del bör täcka både vinterkläder och aktiviteter, annars får man se över utgifterna
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-03-05 18:05:56 följande:
    Inte ordkrig mellan oss heller!
    Vi är väl ungefär på samma bana.
    Nej ok, ja då misstolkade jag det du skrev förut.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-05 17:51:23 följande:
    Fast han betalar ju inte pga ekonomin utan pga att han har barnen så lite, och han betalar öht inte "mer" numera eftersom han numera bara är villig att betala lägsta nivån. TS får väl ta honom till tinget om hon vill ha mer.
    Ja och det är ju det vanligaste och grunden till att betala underhåll, att det utgår från att umgängesföräldern inte har barnen lika mycket. Men umgängesföräldrar som har barnen lika mycket som boendeföräldern har blivit dömda till att betala underhåll för att inkomsterna skilt sig markant och för att barnen ska få en jämnare standard i hemmen. Rätten tar alltså ekonomin i beaktande, precis som FK gör i sin uträkning av rekommenderat underhållsbidrag.

    Ja, men det är tråkigt när föräldrar inte tar sitt ansvar, att han inte kan betala det rekommenderade utan istället lägger sig samma nivå som underhållsstödet dvs nivån som försäkringskassan annars kan kräva honom på. 
Svar på tråden Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?